Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bravo 2 Zero
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Menige Ryan
Någon som sett filmen Bravo 2 Zero?
Och hur var den iså fall?

Ingbat/I19
Jag tyckte den var bra, åtminstone ur underhållningssynpunkt.
Har dock inte läst boken.
Elfgren
bra! mkt bra jämfört med andra filmer av liknande typ.
Gura
Jag tycker oxå den var hyfsad, fast inte mer.. Boken därimot tycker jag var kanonbra. Tydligen skall den dock inte alls vara så saningsenlig som McNab påstår. Var ett jäkla liv i Storbrittanien om det när boken var aktuell, var till och med uppe i rätten, där McNab förlorade mot sin fd grp medlem som hävdade att boken var mest lögn, och att McNab var en kass chef som var delansvarig i att grp medlemar dog.
Raptor
Filmen är väl hyfsat bra, följer boken ganska mycket. Man kan se den utan att falla i sömn men å andra sidan blir du knappast heller inte lyrisk. Det är ingen Hollywood film direkt utan den är ganska "engelsk".

Att McNabb skulle vara delaktig i hans grp-kamraters död verkar konstigt tycker jag. Två av de förfrös till döds och en blev skjuten. Hans delaktighet i förfrysningarna kan man debattera kanske men vad vet jag? Men man ska nog ta hela historien med en nypa salt.
Kimster
..hehe ja vad fan säger man. Filmen som bygger på boken som bygger på en verklig händelse som inte riktigt var sann helt igenom.. .
Filmen är en typisk B-Action med okej action, går att titta på i underhållningssyfte. Men inget mer...
Bad Karma
första halvan e bäst. sen blir den rätt seg. Jävligt bra stridsscener.
Gator
McNab fick ju flera feta erbjudanden från stora filmbolag som ville casha in på succén med boken. Villkoret var att handlingen friserades lite, bl.a skulle McNab m.fl räddas på slutet av, you guessed it, amerikanska styrkor...
Anledningen till att man valde BBC som producent var att de var de enda som ville göra filmen så trogen boken som möjligt. Resultatet blev ju lägre budget och mer likt en TV-film än "Armageddon"...
HV.gif
A527
Jag håller med om att det är en bra B-action. Men boken är riktigt bra. Men läser man boken så skall man även läsa Chris Ryans Den enda ssom kom undan. Det är en annan sida av samma insident. Och den boken är otroligt bra!
strvkomp
Jag läste först "Bravo Two Zero" och i rask följd "The one that got away" och såg därefter filmen. Tyckte filmen var rätt okej, inget speciellt.
Men, en tid senare plockade jag upp boken "The Real Bravo Two Zero: The Truth Behind Bravo Two Zero" av Michael Asher. Efter att ha läst den så, ja, filmen som var rätt okej blev plötsligt rikskass, McNab och Ryan ter sig vara riktiga miffon som förvränger och överdriver friskt.
Summa Summarum: dålig film, dålig bok, föraktar McNab.

Slut, frågor?

// Strvkomp pansar2.png
bushman
QUOTE (Gator @ Sep 21 2003, 09:00 )
McNab fick ju flera feta erbjudanden från stora filmbolag som ville casha in på succén med boken. Villkoret var att handlingen friserades lite, bl.a skulle McNab m.fl räddas på slutet av, you guessed it, amerikanska styrkor...
Anledningen till att man valde BBC som producent var att de var de enda som ville göra filmen så trogen boken som möjligt. Resultatet blev ju lägre budget och mer likt en TV-film än "Armageddon"...
HV.gif

och att det ser ut som en tv-film kanske beror på att bbc har producerat filmen?

bbc för er som inte vet det = storbritaniens SVT = licens pengar och public service.
Azan_Gb
Har sätt filmen. Den var så där.
Men jag skulle gärna vilja se en film om chris ryan ( den ende som kom undan).

Läst boken på 2 dagar. Mycket bra tyckte jag.
Torak
Bada bockerna ar aningen medelmattiga, i alla fall ur faktasynpunkt.

Kan aven namnas att Chris Ryan's senare bocker, romanerna alltsa, ar avsevart battre. Men du, lilla gubben Ryan, en Glock 36 har ingen extern sakring forutom avtryckaren....
Mats
Jag undrar ifall McNab och Ryan skriver själva. Det är ju pseudonymer. Nån B-författare kan ju skriva och så för en slant så får förläggaren sätta McNab/Ryan som författare...
Amfibieslusken
QUOTE (Mats @ Sep 21 2003, 16:08 )
Jag undrar ifall McNab och Ryan skriver själva. Det är ju pseudonymer. Nån B-författare kan ju skriva och så för en slant så får förläggaren sätta McNab/Ryan som författare...

Nja. Chris Ryan är ingen pseodonym. ( vad jag vet ) Han uppträder utan maskerat ansikte, till skillnad från McNabb som gör det av vissa skäl.
Bellum
Azan: Ryans version finn också på film (Troligtvis BBC) fast den håller inte riktigt samma klass som McNabs.

Att det skulle vara spökförfattare bakom pseudonymerna tvivlar jag en smula på. Däremot får nog båda herranrna en del hjälp av "proffs" för att föra fram sitt budskap.
A527
QUOTE (Amfibieslusken @ Sep 21 2003, 16:18 )
QUOTE (Mats @ Sep 21 2003, 16:08 )

Nja. Chris Ryan är ingen pseodonym. ( vad jag vet ) Han uppträder utan maskerat ansikte, till skillnad från McNabb som gör det av vissa skäl.

Är du säker på det? Jag har hört att SAS soldater inte är särskilt officiella av sig...
jed
Så länge de är med i SAS så håller de en låg profil, men när de har lämnat regementet behöver de in maskera sig längre om de inte vill.
Bad Karma
dock så kan man förstå om dom gör det. dom kan nog ha retat upp några personer genom åren.
Livhusaren
*helt okej film allså* angry.gif 3.gif 3.gif sad.gif 3.gif
Elfgren
QUOTE (Livhusaren @ Sep 22 2003, 19:09 )
*helt okej film allså* angry.gif ....

är det bara jag som inte ser en arg gubbe som det optimala viset att symbolisera en "helt okej film" med?
Haggeman
QUOTE (strvkomp @ Sep 21 2003, 15:18 )
Jag läste först "Bravo Two Zero" och i rask följd "The one that got away" och såg därefter filmen. Tyckte filmen var rätt okej, inget speciellt.
Men, en tid senare plockade jag upp boken "The Real Bravo Two Zero: The Truth Behind Bravo Two Zero" av Michael Asher. Efter att ha läst den så, ja, filmen som var rätt okej blev plötsligt rikskass, McNab och Ryan ter sig vara riktiga miffon som förvränger och överdriver friskt.

Slut, frågor?

// Strvkomp  pansar2.png

"The Real Bravo Two Zero: The Truth Behind Bravo Two Zero"?
Hur vet du att den är så "real" då? namnet? Eller är det mycket trovärdigare skrivet.
Själv tyckte jag att det var en bra bok. Ingen sanningsenlig dokumentär men bra mycket spänning.
Filmen var väll också okej, såg den dock efter så jag vet inte vad jag ska säga. Boken var bättre kanske ;)
gurden
Mcnabs "fiction" böcker Fjärrkontroll, kris fyra och brandvägg är bra!
Runqvist
Har läst Bravo Två-Noll och tycker den är trevlig och intressant läsning.

//Slut.
Sir Vival
QUOTE (strvkomp @ Sep 21 2003, 14:18 )

Slut, frågor?

// Strvkomp  pansar2.png

Tillägg.
I McNabb's senaste bok (i alla fall den senaste jag läst), Brandvägg, så hånar rollfiguren (McNabb's alterego?) en som köpt ett "superunderställ" med , fritt citat, "en erfaren skulle lägga pengarna på ett riktigt underställ i bomull".

Var så god, frys i hjäl, så slipper vi fler kioskromaner!

Mannen är inte värd mer än att beskrattas!

Edit: Jag slutade läsa skräpet efter ovan nämnda "incident". I början av boken så finns ett stycke om någon form av nödbivak i snö som är på gränsen till att vara lika infernaliskt stupid som "bomullsunderstället" att man kan undra om McNabb kan ses som elitsoldat... Klåpare!
Bad Karma
Vilket e ditt förhållande till McNab? För du verkar onekligen känna honom.
Sir Vival
QUOTE (Bad Karma @ Sep 24 2003, 15:19 )
Vilket e ditt förhållande till McNab? För du verkar onekligen känna honom.

Hur kan du tolka det så???

Nej, jag känner inte honom, men bildar min uppfattnig om honom utifrån det han skriver.

Efter "B 2 0" så tyckte jag att han var väldigt seriös och kompetent, men definitivt inte nu.
Det är inte bara hans författande som får mig att anse detta.

/Ulf

Edit: Svarar för snabbt...
Torak
Vad var det har om nodbivacken? Hur hade han gjort?
Sir Vival
@Torak
Återkommer när jag har tillgång till boken och kan precisera det mer.
Bad Karma
Det är inte bara hans författande som får mig att anse detta.

Ok. Vad e det mer då?
Torak
OK, tackar.

Overhuvudtaget verkar Ryan och McNab vara nagot klantigare an de borde vara; sarskilt bockerna. Har nagon last The Watchman av Ryan?
Sir Vival
@Bad Karma
Uppgifter om hans kriminella ungdom som gör att man verkligen skulle ifrågasätta hans lämplighet att alls vara i ett militärt förband.
Även uppgifter från bekanta som är mer kompetenta än jag att bedömma (förstahandsinformation) och som jag inte har någon speciell anledning att ta som "BS".

Det är trist när ens "förebilder" faller, verkligt trist. :(

/Ulf
Bad Karma
Uppgifter om hans kriminella ungdom som gör att man verkligen skulle ifrågasätta hans lämplighet att alls vara i ett militärt förband.

Det var ju faktiskt på grund av hans kriminella ungdom som han gick med i royal green jackets från första början. för att komma bort från skiten. kriminella ungdomar i USA som hamnar på bootcamp o skärper till sig. Hör inte dom hemma i amerikanska försvarsmakten dom heller? Många gör dumma saker när dom e unga.

Det e mycket möjligt att både McNab o Chris Ryan gjorde jävligt klantiga saker under B20 men man ska inte förglömma att dom ändå har fruktansvärt mycket kunskaper som vi själva aldrig kommer få. Snacket man läser på forumet dom tyder jag som om vilken HV-nisse som helst skulle vara bättre soldater än dom. Det fattar jag inte.
Sir Vival
@Bad Karma
Sant om ungdommars tilltag, men det som han inte skrivit i "Immediate Action" är tydligen inte så ringa förseelser.

Jag har alls inget att anmärka på vad och hur saker genomförs och skildras i Bravo Two Zero, tycker tom att den är ganska ok skriven ("I A" också för den delen), så det är inte det som fått McNab på fall i min "värld".

/Ulf
Elfgren
QUOTE (Torak @ Sep 24 2003, 15:39 )
OK, tackar.

Overhuvudtaget verkar Ryan och McNab vara nagot klantigare an de borde vara; sarskilt bockerna. Har nagon last The Watchman av Ryan?

jag har läst den. på engelska dessutom.
Torak
Samma som jag har, da. I den ar det diverse smafel; generellt sett ar det en bra bok, men smafelen ar sana som irriterar mig. Glock 36 med extern sakring, t ex, och att han ar sa korkad sa han foljer skurken utan backup, o s v
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.