Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HV-tidningen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
bushman
läs om stridsvästen!

finns det ingen som korrekturläser artiklar på HV-tidningen.
och man undrar varför HV har en töntstämpel inom resten av FM.

samma "journalist" har ett par underbara artiklar till, i samma nr av tidningen.

en sak kommer ju denna artikel att föra med sig.
varenda människa som INTE har behov av SV2k, kommer att stå utanför närmsta förråd och skrika till sig en.
Foxtrotcharliegrg
*suck* Hade inte journalisten bara kunnat planka av instruktionshäftet eller Soldf:s sida om SV2K istället? Undrar vad MP tycker om att bli omdöpt till "fältpolisen"? biggrin.gif
Pansardvärg
Har redan förbannat mig för hur dålig den tidningen är när jag fick mitt nya ex idag...eller ja, egentligen är väl inte Tidningen så dålig utan organisationen hemvärnet..för att det som står i blaskan skildrar ju HV i stort..
typ att man skriver en notis om den högst ointressanta baskerjävelns märke blir försenat......so stinkin what??
seriöst...värnet behöver lägga lite mer pulver på sånt som har ngn betydelse..

och folket i tidningen som stolt berättar att de "minsann gör minst 100 timmar" per år....
Det är fel på organisationen.....lägg ner hv...starta upp i insatsliknande former plutoner med hög närvaro och materiel som vpl-förband, sluta dricka massa java och öva, öva och öva tills vi spyr

Pansardvärg
Nifelhel
Propagandablaska... Nästan bara full med skit ju mad.gif Varje gång står det nått om mtrl. Och vips så får vissa upp hoppet igen, bara för att i nästa nummer läsa att det tar minst xantal år innan det är aktuellt med utdelning.
panzerkampfwagen
Tänkte när jag gick in i HV:
"Soft, M90 o inga gamla M59... O nyare utrustning på väg! Jag känner mig positivt överraskad."

Tänker när jag läser HV-nytt:
"Aha, SV2k, va roligt! Jasså... Inte? Jaha. Varför är jag inte överraskad?" 7.gif
Fu Bodin
Fan bushman, är man med i tidningen för en gång skull så skall du börja såga den. angry.gif biggrin.gif :P B)
bushman
nu råkar jag vara med i det insatskomp som kommer att bli ett elit förband enl. hv-tidningen.
och det är väl kul att de skriver om när rikshv-chefen gör inspektioner, men vi värvar inga nya medlemar, på att skriva om hur illa koktrossens pannor funkar.

jag har haft uppe det förr men det är dax att säja det igen:
det behövs en ny HV-tidning helt enkelt.
den tidning som finns nu kommer så länge HV ser ut som det alltid har gjort, komma att se likadan ut i minst 50 år till.

bättre att några av oss här på forumet slår ihop oss och startar en web-tidning, med mer inriktning på det nya hemvärnet.

bra skribenter har vi ju, henke och kimster som chefsredaktörer, the swede tar hand om motorsidorna och vi andra får bli reportrar, fotografet och grafiker.

vi klarar det och kan nog övertyga HKV att det behövs två HV-tidningar.

@fu bodin:
jag sågar inte, jag plockar fram eldkastaren ur ett undangömt mobförråd, och försöker blåsa lite liv i tidningen.
du kan ta hand om pysselsidorna i tidningen så tar jag insändarsidorna laugh.gif
heiho
Duellantficka blink.gif
Har för mig att en duellant är en person som man möter i en duell.
Kanske har man en fientlig uppblåsbar Ivan i fickan bong.gif
Knekt
QUOTE (Fu Bodin @ Sep 19 2003, 23:04 )
Fan bushman, är man med i tidningen för en gång skull så skall du börja såga den.  angry.gif  biggrin.gif  :P  B)

Jag är också med! laugh.gif Jädra bra blaska... det är det jag aaaaaalltid har sagt! vissel.gif

Edit Skrev klart.
Axial
Så illa skriven var väl inte artikeln ?
Jag uppfattar den som skriven så att de som aldrig någonsin sett en bild av västen tidigare ska kunna bilda sig en uppfattning om den. Att artikeln innehåller ett par sakfel är ju inte bra men kom igen nu, spela med lite.
Det är min generella uppfattning att hemvärnsblaskan har blivit bättre på att inte lova att materielen kommer att delas ut samma månad som tidningen delas ut.
Jag tror också att det är så att hvblaskan skriver om materiel som ska tillföras när beslutet om tilldelning är nyligen fattat. Från beslut till verkställighet kan ju dröja ett tag i den här försvarsmakten.

@heiho: även om det nu faktiskt heter "duellficka" skulle väl "duellantficka" kunna tolkas som "ficka avsedd att användas av duellanter" ?
Edit:
@bushman: varför skulle folk samlas utanför förråden och skrika efter sv2k ? Det står ju i artikeln att den börjar dyka upp på vissa av insatsplutonerna och hemvärnsmännen har nog lärt sig vid det här laget att det nya först går dit och sedan vidare. Och för övrigt, vad skulle hvblaskan gjort ? Mörkat att den börjat delas ut ? Det enda en utebliven artikel hade kunnat göra är att fördröja skrikandet eftersom skrikarna åkt till förrådet när de sett att insatsplutonenrna fått dem istället för att som nu läsa om det i hvblaskan.
Bellum
Det som jag finner mest störande med tidningen är att tonfallet och nivån på den inte är som i en facktidning av insatta för insatta. Det känns snarare som om den vänder sig till folk som inte har gjort gu, inte är med i hv och aldrig ens sett en grön gubbe förut.

Vi minns väl artikeln om hur krigarna pratar i skogen, där det pedagogiskt förklarades vad soldater menar med "kötta" "terränglåda" "pannben" och andra konstiga begrepp som ingen av oss någonsin hört tidigare...

Samma nivå var det på artikeln om "sridsvästen" som knäpps med "plastspännen" och har en ficka i bak för en "påse med dryck"...

Herregud, tror dom att vi inte vet någonting eller??
Axial
QUOTE (Bellum @ Sep 22 2003, 16:05 )
Samma nivå var det på artikeln om "sridsvästen" som knäpps med "plastspännen" och har en ficka i bak för en "påse med dryck"...

Herregud, tror dom att vi inte vet någonting eller??

Jag tror att om artikelförfattaren hade skrivit "camelback" utan förklaring så hade nog mer än en av den äldre generationen hv-män inte vetat vad det var.

ALLA hv-män hänger inte på SoldF.com ;)
bushman
@axial:
tyvärr är det så inom vår md-grupp att den som skriker högst får mest.
och är du dessutom bra kompis med QM så får du nya grejor innan "rambo-plutonen".
det vore faktiskt bättre att vissa HV-män i övre medelåldern, inte fick reda på vilken mtrl som insatsplutonerna får ut.
eller vill du se sv2k användas som fiskeväst, i tv's landet runt kanske?

jag hade hellre sett ett utdelande av kroppsskydd 94 och comtac-hörselskydden innan sv2k.
där är något vi har skriande behov av, stridsvästen kan vänta tills vi får ut ak 5:or.
det kommer bli ett jobbigt att passa till fickor så det funkar med ak4 mag.

så länge HV funkar som det gör, som kommer vi att får se trosslottor och fro-signalister i sv2k innan alla i insatsplutonerna har fått ut sina.
och så längre detta inte sker på bekostnad av att någon insatssoldat blir utan, bra.
men så funkar tyvärr inte alla HV-bataljoner i verkligheten.

vad gäller tidningen så är det som jag skrivit förr, är numer en tidning som mer vänder sig mot HV-veteraner och musiker, än oss som är med i insatsplutonerna.
men denne "svammelman" som skrev artikeln om "bärsystem 2000" har ju inte ens kollat upp källfakta från FMV.
hade han bara läst igenom infobladet som följer med sv2k så hade han kunnat skriva en saklig och bättre artikel.

nu blir det ju bara ännu mer förlöjlignade för HV.
kan tänka mig att det garvas hejdlöst ute i befälsrum landet runt........
Uttern
QUOTE (Knekt @ Sep 20 2003, 20:44 )
Fan bushman, är man med i tidningen för en gång skull så skall du börja såga den.  angry.gif  biggrin.gif  :P  B)

Jag är också med! laugh.gif Jädra bra blaska... det är det jag aaaaaalltid har sagt! vissel.gif

Edit Skrev klart.

Var är du med?

Uttern
Uttern
Gnällmånsar.

Ni skäms över vad som skrivs i tidningen därför att tidningen visar vad Hemvärnet för de flesta är. Och det är inte vad ni vill att Hemvärnet skall vara.

Uttern
Knekt
QUOTE (Uttern @ Sep 22 2003, 19:21 )

Edit Skrev klart.

Var är du med?

Uttern

Fasen chefen... har du inte läst blaskan? ;)

Annars borde du ju sett du min fagra signatur under en av de mer väl underbyggda och lagom mordiska texterna! fun_icon_nana.gif
Klinken
QUOTE (Knekt @ Sep 22 2003, 21:44 )
QUOTE (Uttern @ Sep 22 2003, 19:21 )

Edit Skrev klart.

Var är du med?

Uttern

Fasen chefen... har du inte läst blaskan? ;)

Annars borde du ju sett du min fagra signatur under en av de mer väl underbyggda och lagom mordiska texterna! fun_icon_nana.gif

Hehe....jag har minsann läst det iaf biggrin.gif
Gator
Dålig korrekturläsning är inte ngt exklusivt för just "Hemvärnet"... Sitter just o kollar på en bild i FBU-tidningen som visar fräsiga am. soldater från Irak-kriget. På ärmen har de "AA"-symbolen mm. Citat ur bildtext: "som de här marinsoldaterna under en framryckning"... Hmmm...
HV.gif

EDIT: Vilken tid det tog för mig att komma till saken! dry.gif biggrin.gif
dxl
Planer på att starta upp en ny tidning om Hemvärnet finns faktiskt.

Jag och en polare (som båda frilansar på olika blaskor och e med i HV)
har ett antal halvfärdiga artiklar med bilder liggande.

Det som behövs är någons som kan organisera oss 8|
nilsson
QUOTE (dxl @ Sep 26 2003, 00:02 )

Det som behövs är någons som kan organisera oss  8|

Vad sägs om en nättidning?
Isåfall e ja me på direkten!
Sir Vival

salute.gif
Ställer in mig i ledet!
bushman

kan nog bistå med webbutrymme om det skulle behövas.
låt oss visa att det finns annat än kokvagnar och bilkårister i HV!
Knekt
Varför inte kolla med Henke om att göra webbtidning av SoldF?

SoldF Bladet
SoldF Nytt
SoldF Pressen
SoldF Extra
Hänt i Busken
Mygg, barr och kottar
Fältliv
MIPnytt
Soldatextra
Soldatnytt
Knektnytt

Den sista förespråkar jag varmt! laugh.gif
SnowFlax
[quote=Knekt,Sep 26 2003, 10:14]
SoldF Bladet
[/quote]
Aftonbladet, någon?
[quote]
SoldF Nytt
[/quote]
Det låter nästan som någon som mera skulle passa in i "Vad är nytt på www.SoldF.com"?
[quote]
SoldF Pressen
[/quote]
Expressen... Pressen ~ tryckpressen? I så fall tycker jag inte riktigt att de passar in på en nättidning.
[quote]
SoldF Extra
[/quote]
SoldF Extra - läs om de senaste svallret inom Mil; "Samtliga nedlagda regementen återupplivas" i alla fall om man ska tro på vår spågumma biggrin.gif
[quote]
Hänt i Busken
[/quote]
Låter nästan som en porrtidning vissel.gif
Tycker dock om namnet. SItter fortfarande och skrattar åt det, inget ont menat mot dig smile.gif
Namnet är nog relativt lätt att komma ihåg i alla fall.
[quote]
Mygg, barr och kottar
[/quote]
Skulle fungera, men jag vet inte riktigt om det är ett bra namn på en tidning.
[quote]
Fältliv
[/quote]
Bra förslag!
[quote]
MIPnytt
[/quote]
Nja - Militär intresserad person-/personalnytt ser inte så bra ut i mina ögon.
[quote]
Soldatextra
[/quote]
Se SoldF Extra
[quote]
Soldatnytt
[/quote]
Skulle nog också fungera
[quote]
Knektnytt
[/quote]
Nja...
ollevarm
Senaste nummert av FBU tidskriften "befäl" fanns det en bild och blidtexten talade om amerikanska marinkårister. Problemet var bara att det syntes klart och tydligt på alla uniformerna märket AA.

FEL FEL alltså

82 airborne div "All American"

https://www.perscom.army.mil/tagd/tioh/Abn/...%20Division.htm
2Sharp
QUOTE (Pansardvärg @ Sep 19 2003, 21:45 )
Har redan förbannat mig för hur dålig den tidningen är när jag fick mitt nya ex idag...eller ja, egentligen är väl inte Tidningen så dålig utan organisationen hemvärnet..för att det som står i blaskan skildrar ju HV i stort..
typ att man skriver en notis om den högst ointressanta baskerjävelns märke blir försenat......so stinkin what??
seriöst...värnet behöver lägga lite mer pulver på sånt som har ngn betydelse..

och folket i tidningen som stolt berättar att de "minsann gör minst 100 timmar" per år....
Det är fel på organisationen.....lägg ner hv...starta upp i insatsliknande former plutoner med hög närvaro och materiel som vpl-förband, sluta dricka massa java och öva, öva och öva tills vi spyr

Pansardvärg

Dvärgen, du är galen, men ibland skirver du riktigt bra grejor ;)

Lovar att inte slå dig nästa gång vi ses bara därför.. smile.gif

Jag blir skit-trött på det hela varje gång jag läser tidningen, mycket linslusar i klubben för inbördes beundran, medaljer och schyssta kasernplagg kan man gärna skriva om.
Och att man blir eltiförband för att man övat ihop mycket på helgerna..

*suck*

Stoppa upp baskermärket där solen skiner sällan och ge mig en SV2K och sätt mig i skogen, XY och plocka upp mig i händelse av ofred...

Pansardvärg - 2Sharp = wub.gif

3.gif
Fu Bodin
Fick tidningen befäl idag.

Mycket intressanta articklar om USA:s yrkesarmé med mera. Släng in lite sånt i blaskan och sluta harva i gammalt.

angry.gif

// Bodin (som inte tycker att han tillhör något elitförband)
Myran
QUOTE (Fu Bodin @ Sep 26 2003, 20:05 )
Fick tidningen befäl idag.

Mycket intressanta articklar om USA:s yrkesarmé med mera. Släng in lite sånt i blaskan och sluta harva i gammalt.

angry.gif

// Bodin (som inte tycker att han tillhör något elitförband)

japp, fick den också för några dagar sen (vet inte varför, men jag fick den iallafall biggrin.gif) tycker det är ett ganska bra rapportage om Yrkes armén där i. smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.