Bravo One
Sep 19 2003, 12:28
Är det någon som vet vad som krävs för att bli instruktör inom hemvärnet. HAr hört nånting om att mna måste ha lägst Fänriks grad.
Någon som vet mer?
hos oss har vi instruktörer med furirs grad, vad jag vill minnas måste man ha gått gruppchefskursen inkl steg 2 med trupputbildningsdelen..
Men jag har kanske fel....rätta mej i så fall
/JBP
Raffsec
Sep 19 2003, 12:52
Hos oss så ska man ha lägst furirs grad gått gprchkursen sam även gå instruktörskurs
bushman
Sep 19 2003, 13:04
mystiskt för jag har genomfört instruktörskurs som menig.
iofs så hade inte den HV-chef jag hade då någon större koll och skickade i väg mig med någon veckas varsel efter en vaknas.
är kursen på "livstid" eller måste jag repa likt skyddsvakten?
Uttern
Sep 19 2003, 13:17
I mitt kompani tar jag den som är mest lämpad. Det är inte graden som avgör om du skall/kan instruera, det är din kompetens. Om jag har en menig som är orienterare på elitnivå är det självklart att denne får instruera oss övriga.
När det däremot handlar om t ex skarpskjutningar så gäller naturligtvis andra bestämmelser.
Det är mycket bra om du har gått instruktörsutbildningen men en del har motsvarande civil kompetens.
Uttern
Raffsec
Sep 19 2003, 13:25
Vara instruktör är ju lite mer än att veta vad man pratar om man ska ju kunna lägga upp en övning/utbildning det är det man lärs sig på instruktörskursen och sen så kan man ju ha folk som kan ämmnet som hjälp instruktörer.
Lt. Payne
Sep 19 2003, 13:30
För att utbilda trupp som betald instruktör behöver du gå Trupputbildningskurs.
För att bli tex. skjutinstruktör behövs en befälsgrad.
Kimster
Sep 19 2003, 13:42
Beroende på vilken nivå utbildningen handlar om. Om det är gruppen som vill internutbilda sig lite så kan vem som helst gå som instr. Men ska det vara nått kontrakterat och kanske stå framför hel pluton eller flera grupper, så måste du hos oss gått Övningsledar utb.
För att kunna räkna dig själv som officiell HV-instr. så måste du gått instruktörs utb. TU1 TU2 motsv. eller kurs genom FBU.
..så har vi det iaf. Sen vad du har för grad e skit samma, den stämmer ju aldrig överens med kompetens ändå.
Det där med graden är väl upp till varje md-grupp att avgöra. Har hört att skaraborgarna behöver vara fänrik eller högre för att få vara instruktör. I vilken omfattning detta gäller är jag dock inte säker på. Den som kommer från de trakterna får gärna bekräfta/dementera eftersom detta är något jag fått berättat för mig vid muntliga kontakter inom FBU.
Inom dalregementsgruppen är det så att man föredrar att instruktörer gått en 1-veckas TU-kurs i gruppens regi (denna vecka ger hv-instuktörmärket) och när man utbildar nya skjutledare inleds den utbildningen med denna vecka. Skjutledarutbildningen fortsätter sedan med helg-kurs specifikt för skjutledartjänsten samt att det tillkommer vapenspecifik utbildning för de vapen man önskar behörighet för (Ak4/5 motsvarande) Sedan skall man omförordnas som skjutledare med jämna mellanrum vilket förut var varje år men som nu ändrats till drygt två år (jag fick mitt förordnande 03-08-19 och det gäller till 05-12-31)
Den som istället önskar bli instruktör inom t ex fältarbeten kan få tillgodoräkna sig central FBU-kurs "fältarbeten" (den som brukar hållas i grubbnäsudden) som fack-kurs. NBC-instruktörer kan istället gå motsvarande central FBU-kurs. Gruppen utbildar även ksp/grg-instruktörer där man helst ska ha gått TU-kursen innan men den kan även genomföras i efterhand. Den som är ksp/grg-instruktör OCH skjutledare får själv leda skolskjutning på bana för respektive vapen (för grg endast med 9 millimeters övningsvapen) Det går åt ganska mycket tid för mig varje år bara för att vidmakthålla formell instruktörskompetens för alla vapen (och värre var det när man skulle omförordnas varje år) Nu har jag halkat av banan något men jag hoppas att jag får förlåtelse av blågul.
Enda gradkravet som finns i min värld är att TS inte lämnar ut vapen och ammunition till mindre än Fänrik.
Vad gäller skjutledare så gäller genomförd godkänd skjutledarkurs om 40 h.
Övrig utbildning avgör kompetensen.

Casca
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.