Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kampsport
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
**wanted**
Hej!
Finns det möjligtvis något svenskt förband som håller på med någon typ av kampsport som t.ex Krav Maga?? ph34r.gif
Rokare
Godafton

Finns trådar om detta, bara sök.

Här är några användbara länkar.

Krav Maga i FM 1

Krav Maga i FM 2

Mycket trevlig "sport" för övrigt, jag rekommenderar den skarpt.

GMY
Blomberg
Livkompaniet P18 som Bevakningssoldat 40 timmar närkamp, som KB 10-15 timmar. Instruktör, en jävligt hård och proffsig löjtnant.
jake the snake
QUOTE (**wanted** @ Sep 18 2003, 18:49 )
Hej!
Finns det möjligtvis något svenskt förband som håller på med någon typ av kampsport som t.ex Krav Maga?? ph34r.gif

De flesta förband inom armén har åtminstone en instruktör som har gått den nya kursen IK Närkamp. Den består av militär Krav Maga (Kurschef på första kursen var snubben var farsa uppfann det). Målsättningen är att alla soldater skall få minst 8 timmar närkampsutbildning. Om du letar efter förband som sysslar med sånt så är mitt tips K3. Dom tycker att sånt är fräckt som fan......
LYNX
QUOTE (jake the snake @ Sep 19 2003, 09:10 )
QUOTE (**wanted** @ Sep 18 2003, 18:49 )
Hej!

De flesta förband inom armén har åtminstone en instruktör som har gått den nya kursen IK Närkamp. Den består av militär Krav Maga (Kurschef på första kursen var snubben var farsa uppfann det) . Målsättningen är att alla soldater skall få minst 8 timmar närkampsutbildning. Om du letar efter förband som sysslar med sånt så är mitt tips K3. Dom tycker att sånt är fräckt som fan......

Är LITE osäker på den informationen. Vet bara att Israel "uppfann"
det. Är för lat för att söka på nätet unsure.gif

På "min tid" fick vi mycket ( allting är relativt ) närstridsutb, nu snackar
vi ca 60-80 tim.
Azan_Gb
Rokare>>

Är det bara grundläggande krav maga man lär sig?
Hur många timmar lägger man ner på det?
Livhusaren
Japp som broder LYNX säger så härstamar Krav maga från Israel och deras arme
förband från början året är 1950..

sök på www.google.com och sedan skriv krav maga så kommer det
upp ett antal saker om det ämnet.

//Livhusaren
Ful
Eller gå in på IKMF Sverige - http://www.kravmaga.se
D-G
Krav Maga grundades av Imi Licthenfeld, han föddes 1910, och skapade kampsystemet Krav Maga. Det är mycket riktigt från Israel, och idag är Eyal Yanilov huvudtränare för systemet. MYCKET tvivelaktigt att Imi:s son skulle ha lärt ut någon inom Svenska försvaret. Detta ansvar borde ligga på de svenska instruktörerna, alternativt Eyal Yanilov som har hållt instruktörskurser här när jag tränade Krav Maga 96.

Krav Maga betyder Handgemäng på Hebreiska.
lazze
Information nedan saxat från Sveriges största klubb, Stockholm Krav Maga Center

-----------------------------------------

Krav Maga är en modern och explosiv kampart och självförsvarssystem med rötter i 1900-talets bistra verklighet. Systemet har varit det officiella närstrids- och självförsvarssystemet inom den israeliska försvarsmakten alltsedan staten Israel bildades 1948. Systemet utvecklades av och för den israeliska försvarsmakten och säkerhetstjänsten med både offensiva och defensiva tekniker och tankesätt.

Krav Maga används idag i stor utsträckning även utanför Israel, bl.a. av FBI, DEA, GIGN, förband ur ex. svenska, finska och polska försvarsmakten, piketen i Finland, m.fl. världen över. Svenska Försvarsmakten förfogar över flera licensierade, militära instruktörer.

Krav Maga betyder närstrid på hebreiska: krav - strid; maga - nära, kontakt.

Krav Maga karakteriseras av att vara realistiskt, aggressivt och ha en kort inlärningsperiod.

Allmänt

Dyrköpta erfarenheter från den brutala verkligheten har format Krav Maga. Krav Maga utvecklas kontinuerligt; uppgradering av tekniker sker så snart en bättre lösning kan erbjudas eller då hotbilden förändras. Systemet är utvecklat med grundförutsättningen att målgruppen är värnpliktiga av båda könen med varierande kroppskonstitution, då värnpliktiga är en målgrupp med begränsad tid att uppnå adekvata kunskaper i självförsvar eller handgemäng.

Krav Maga karakteriseras av att teknikerna skall vara lätta att lära sig och fungera i verkliga situationer. Det finns överhuvudtaget inget spektakulärt eller publikfriande inslag i detta mycket praktiska och handfasta system för självförsvar. Eftersom självförsvar är grunden i systemet finns heller inga regler.

Systemets civila kärna är just självförsvar. Utövarna lär sig att försvara sig mot hot och attacker och att snabbt ta kontroll över situationen. Det väsentliga är försvar och att klara sig själv helskinnad. Att ta kontroll över situationen kan därför t.ex. mycket väl innebära att man helt enkelt flyr efter att en attack avvärjts. Den militära delen syftar till helt annat resultat, men detta lärs inte ut vid civil träning.

Eftersom träningen syftar till försvar i verkliga situationer, läggs stor vikt på mer realistiska typer av situationer, såsom ex. olika typer av hot, försvar mot attack bakifrån, mot attack med kniv, mot attack från två eller flera motståndare, i mörker, i trånga utrymmen, etc etc. Vid mer avancerad träning lär man sig också att försvara andra människor mot övergrepp.

I Krav Maga lyfter vi inte fram någon främmande kultur, vi pratar svenska på träningarna och vi använder oss inte av bälten eller uniformer. Vi fokuserar på självförsvar utan krims-krams.

Det går inte att tävla i Krav Maga.

Det finns fyra varianter av Krav Maga:
1. CIVIL - tekniker och principer som är anpassade för civilt självförsvar
2. POLISIÄR - tekniker och principer som är anpassade för polisiärt bruk
3. MILITÄR - tekniker och principer för handgemäng i alla typer av miljöer
4. 3:E-PARTSSKYDD - skydd av annan person vid hot, överfall eller gisslansituationer
jake the snake
QUOTE (D-G @ Sep 19 2003, 11:46 )
Eyal Yanilov

han var det.
2Sharp
QUOTE (jake the snake @ Sep 21 2003, 20:13 )
QUOTE (D-G @ Sep 19 2003, 11:46 )
Eyal Yanilov

han var det.

Vem är det nu då?

Har träffat/blivit instruerad Eyal Yanilov och han gjorde ett mycket gott intryck, både personligen och kunskapsmässigt.

*nyfiken*
Rokare
>> 2Sharp

Det är Eyal samt annan personal från IKMF som håller
i kursen. Jag rekommenderar alla att pröva något av
de civila seminarier som brukar hållas på någon av
de svenska klubbarna då herrarna besöker landet.

IKMF Sweden

Klicka på fliken Information så kan ni läsa om det mesta
inklusive info om Imi och Eyal.

>> Azan

Minns inte exakt antal timmar, men det är rätt basic, dock
är inlärningshastigheten i Krav Maga ganska hög så det är
en bra utbildning. Skönt att vi nu fått ett enat system

GMY
LimpFish
wohooo! ser att lv6 har en examinerad instruktör inom krav maga!!! clap.gif
Ezaey
Jag är ingen expert på ämnet, men jag har vid ett flertal tillfällen sett hur förespråkare för krav maga blivit piskade av aikidokans, men det kan givetvis bero på att aikido-nissarna i dessa fallen tränat mer/längre än krav maga-snubbarna.

Fast å andra sidan kanske aikido inte är det bästa ur militärt syfte eftersom det _bara_ bygger på försvar och inte attack. Sen är det väl inte särskilt lätt att lära sig allt heller. ;)

Nåväl, vi får väl se hur det blir när jag rycker in som KB på P4 i januari 2005. ;)
D-G
men jag har vid ett flertal tillfällen sett hur förespråkare för krav maga blivit piskade av aikidokans

Bah, kukmätning inom kampsporten är det värsta jag vet.

Angående vilket system som är "bäst", vilket "självförsvar" som är effektivast och vilken "sport" som är hårdast kan man diskutera i evighet, då det alltid finns enskilda exempel som motbevisar just din teori.

Innan jag hade testat Krav Maga hade jag tränat Judo ca 8 år. var väl bevandrad i ämnet och fightades utan regler på skoj med en kompis som hade svart bälte i Karate. Jag kom in honom på livet, fällde honom, fick in ett halslås varpå han "klappar. Jag vann.

Gjorde detta sporten Judo överlägset hans Karate, hmm, NEJ
Gjorde detta att jag var bättre rustad vid en eventuell självförsvarssituation, hmm NEJ

Vi var polare, så en eventuell självförsvarssituation eller akut livsfara kunde vi aldrig uppnå, vi ville aldrig inte skada varandra. Vad gäller de olika systemen så berodde det på att jag hade en jäkla tur, och kanske psykiskt att jag ville vinna mer just den gången. Det handlade om två olika personer, inte om två olika system.

Ämnet handlade om Krav Maga, och är enligt mig ett jävligt effektivt självförsvar vid de situationer som kan innebära en fara för eget liv.
Slut. smile.gif
Rokare
Godmorgon

Exaey>>

Jag ser det som så här. De situationer som är mest troligt att råka ut för, för min del, är antingen påhopp av ligister på stan alternativt av fyllo på krogen. Skulle det i något av dessa tvenne fall vara en kille med koll som hoppar på mig så kommer det bli en intressant dans, samtidigt som jag får se om mina terminsavgifter har varit väl invsterade. MEN!! oavsett så har Krav Maga, och antagligen vilken annan kampsport som helst, gett mig en grund att stå på. Dels så har den, här vet jag av erfarenhet, tagit bort en del av rädslan att hamna i en konflikt. Denna "orädsla" (kalla det vad ni vill) ger dig även en möjlighet att genom ett genomtänkt uppträdande (säkerhet) kanske undvika konflikten helt och hållet. I 8 av 10 fall är det ju oftast verbalt som bråken sker, och avslutas. För min del handlar Krav, eller självförsvar i allmänhet, om att, då så krävs, parera en smäll, ge en eller två snabba presenter tillbaka och sedan lägga benen på ryggen. Applåderna kan han som ligger ner få. Träningen, antagligen i de flesta sporter, har också skapat lite pannben vilket gör att man kanske genom aggresivitet och kötta kan "make up for" det man saknar i kunskap...

Ergo.. Att jämföra/kukmäta kampsporter måste vara helt tokigt. Hur påverkar två stadiga Fernet Branca dina reflexer? Vad händer när svart-bältet i vilken sport som helst tar ett snesteg bakåt? Vad händer, och den här är viktig och högst sannolik, när du mitt i pareringen känner hur flickvännen som du promenerar med sliter tag i dig i panik? (Öva på detta ni som tränar, vi kör det ibland i Kraven, ser fånigt ut att gå omkring hand i hand i lokalen och vänta på en attack. Men gudarna ska veta att tjejer får panik, och då släpper de sällan det som de håller i). Alltså, visst en kampsport mot en annan i en vit lokal, bra ljus och inga regler (obs inga reglar är ovanligt för de flesta) då kanske, men bara kanske man skulle kunna jämföra... På gatan, med alla de variabler som finns, (alla stridplanering utsätts för friktion) så anser jag att man inte kan, eller bör, säga ett dyft.

Puhh det blev långt. Håller ni inte med? Then let the BBQ begin.

GMY
Klinken
@ Rokare: Mycket bra talat.

Jag har tränat kamsport sedan 1979 och en av mina lärare sa en gång: " Det finns många vägar upp för berget, men bara en topp " och det tycker jag är en visdom att ta lärdom av. Det är ingen ide att sia om vilken kampsport som är bäst....det slutar bara i pajkastning. Sen tycker jag givetvis att man som utövare skall vara stolt över just den gren man själv utövar.

My 2 cents

Fridens liljor // Fk Klinken
2Sharp
QUOTE (Ezaey @ Oct 3 2003, 00:47 )
Jag är ingen expert på ämnet

...säger du, vilket gör resten av dina kommentarer tämligen lustiga..

Håller med D-G, Rokare och Fk Klinken...

Träna på..
Micke
På K3 har vi en shootfightingklubb
Läs mer:

K3 Shootfighting

MVH
Micke
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.