Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Det nya Hemvärnet.
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Lt. Payne
Till följd av minskande antal soldater och en omorganisation med krav på rätt utbildning för rätt befattning kommer det att ske förändringar i Hemvärnet.

Jag är nyfiken på hur ni andra definierar "nollor"?

1. Är man en "nolla" om man inte gör sina timmar enligt kontrakt nuvarande år?
2. Är man en "nolla" om man pga. sitt arbete eller familj inte kan fullgöra sitt
kontrakt?
3. Är man en "nolla" om inte kan leva upp till de krav som ställs enligt HVH?
4. Är man en "nolla" om man bara deltar i det som upplevs som kul men inte i
rutinarbetet?

Vad gör du åt respektive fråga?
Vad skulle du vilja göra?
Vad kan du göra?

HV.gif
HvPrsk
Jag definierar "nolla" som en person som utan att meddela frånfälle inte fullgör sitt kontrakt. Man befinner sig i olika faser i livet och vissa år kan man kanske endast delta på övningar minimalt, eller kanske till och med inte alls.

Detta anser jag att man måste kunna få göra, men inte utan att meddela detta till kompaniledningen.

Det finns alltid tid att delta på minimalt antal övningar, någon skjutning och kanske stämman. Att i alla fall visa upp sig om man måste ta ett ”sabbatsår” anser jag vara ett krav. Tycker däremot inte att man kan kalla en sådan person för ”nolla”.

- HvPrsk
Dies irae
Min uppfattning av "Nolla" handlar mest om tid. Har man inte gjort en enda timme så tycker jag att man "nollar" och bör avstå från HV.

En som nästan lever upp till förväntningar som ställs på personen kan fortfarade utvecklas i HV. camo.gif
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (Lt. Payne @ Sep 18 2003, 09:09 )
Till följd av minskande antal soldater och en omorganisation med krav på rätt utbildning för rätt befattning kommer det att ske förändringar i Hemvärnet.

Jag är nyfiken på hur ni andra definierar "nollor"?

Några svar från mig:

Ja det är man om man inte gjort några timmar alls! De som är med på en övning per år räknas iaf som nollor när det är befälsmöten. De som ligger precis under full kontrakterad tid brukar ofta ha bra skäl till varför det är så.

2. Är man en "nolla" om man pga. sitt arbete eller familj inte kan fullgöra sitt kontrakt?

Nej! Man meddelar isf sitt närmaste befäl varför man inte kan fullgöra sitt kontrakt (vara med på övningar). Kan personen inte göra några timmar alls blir han satt som "vilande" till nästa år eller när situationen förändras.

Vilka krav menar du? Kontrakterad tid, uppförande och sånt ? Annars är en nolla en person som inte gör några timmar.

4. Är man en "nolla" om man bara deltar i det som upplevs som kul men inte i rutinarbete?

Nej! Dock så tycker jag att man sviker sina gruppkamrater och blir sämre på att lösa sin uppgift. T ex tänk om Lasse i ledet helt plötsligt måste sköta sambandet i gruppen och skitit i all "tråkig sambandstjänst"?

Vad gör du åt respektive fråga?
Vad skulle du vilja göra?
Vad kan du göra?

- Som grpch försöker jag hålla kontakten med mina soldater (e-mail, snacka då man träffas på stan etc), skapa en större gruppkänsla under övningar och motivera dem. Det gäller att hitta olika möjligheter för att alla ska kunna uppfylla sin kontrakterade tid. T ex som Hvprsk sa att de kommer på skjutövningar, stämman.. Dygnsövningar brukar locka fram de flesta nollorna då tidsuttaget täcker deras kontrakterade tid.
- Några anledningar till att det finns nollor på mitt komp är att de har barn som ska skjutsas, fruar som vill ha dem hemma, arbete med udda tider etc som aldrig klaffar med övningsdatumen. Vet inte riktigt hur jag skulle kunna lösa det. Något lottorna föreslagit är ett sorts dagis (under övningar) för barn som hvsoldater inte kan lämna ensamma hemma och familjedagar för hela bataljonen så anhöriga får en positivare inställning till HV.
- Det jag kan göra är att bidra till bra (intressanta och lärorika) övningar som motiverar dem till att fortsätta och komma till övningarna.

/FC-grg

Definition av "nolla" och åtgärder ur HvH, del 3 s10

Hävande av hemvärnsavtal, uppskov
Begreppet ”Nollor” betecknar hemvärnspersonal som ej fullgjort någon kontrakterad tid under kalenderåret.
Den som under ett utbildningsår ej deltagit i utbildning/verksamhet kontaktas av hemvärnsförbandschefen (chef för driftvärnsförband).
• Anledningen till att vederbörande ej deltagit klargörs.
• Vapnet tas in av hemvärnskompaniet och förvaras på godkänd förvaringsplats.
• Vapnet utlämnas vid varje övningstillfälle intill dess att hemvärnsförbandschefen anser att vederbörande erhållit tillräcklig repetition på vapnet för att uppfylla säkerheten.
Personal som inte fullgör kontrakterad tid under längre tid bör omplaceras till förbundets personalreserv.
Hemvärnspersonal kan av chef militärdistrikt (chef miltärdistriktsgrupp) eller
driftvärnschef befrias från eller beviljas uppskov med utbildning.
Hemvärnsförbandschefen (driftvärnsbefäl eller annan utsedd chef i hemvärnsför-bandet) bör genom personlig kontakt med vederbörande fortlöpande underrätta sig om anledningen till frånvaro och söka stimulera vederbörande till deltagande i övningarna. Om hemvärnspersonal begår brott, uppträder på sådant sätt att hans lämplighet (motsv) mot tidigare gjord personbedömning ifrågasätts, eller då förtroende för honom/henne saknas, låter chef för militärdistriktet utreda och besluta om:
• prövotid (utan eget förvarat tjänstevapen),
• att häva hemvärnskontraktet.
Fk_Eriksson
Per definition, ja men det beror på från fall till fall. Har man haft förhinder och meddelat det osv anser jag inte att man är nolla enbart på grund av detta.

2. Är man en "nolla" om man pga. sitt arbete eller familj inte kan fullgöra sitt
kontrakt?
Nej, familjen och arbetet måste alltid gå i första hand! Samma sak här, man måste kommunicera med närmaste chef och förklara varför osv.

Nja, beror på vad du menar med krav - Om man inte tar åt sig av utb och övn efter bästa förmåga, både genom att deltaga och genom att verkligen försöka lära sig osv - då är man i "riskzonen" anser jag.

4. Är man en "nolla" om man bara deltar i det som upplevs som kul men inte i
rutinarbetet?
Samma här, enbart detta innebär inte att man är en nolla men kombinerat med någon/några av ovanstående så anser jag att man inte har något i Hv att göra.

Det är inte svart och vitt som i frågeställnignen, man måste se till helheten tycker jag - Är man oengagerad, sällan med på utb/övn, bara det som är "kul"... Ja då är det kanske dags att ta sig en funderare...

Vad jag gör:

Försöker ordna intressanta och givande övningar - för alla oavsett utbildningsståndpunkt vilket inte är lätt alla gånger...

Håller en dialog med personalen, löpande informera dem om vad som händer osv.
Att bara bli kontaktat inför t ex höst och vårövningen räcker inte, det måste till en aktivare dialog inom förbandet.

Ställer krav på personalen - och följer upp detta. De måste känna att de är efterfrågade och att det inte är ok att bra utebli från övn osv. Tror att det finns stora brister när det gäller detta runt om i landet, det skall inte vara ok att utebli från en övning, det skall inte passera utan att det ifrågasätts osv!

Ställer upp för personalen genom att lägga ner MYCKET tid på att planera och förbereda utb och övn, prata med dem om allt möjligt, peppa dem, föreslå kurser osv som de kan gå osv osv... Det är upp till oss som är befäl att få ordning på detta, vi måste lägga ner mycket tid och energi och det gäller från grpch och uppåt!

Mvh /Stefan (plutch)
Uttern
Jag tillämpar det så här:

En nolla är en Hv-soldat som inte har en enda timme registrerad.

Jag frågar då vederbörande varför denne inte har gjort en enda timme. Det svar jag då får bestämmer vad jag sedan skall göra.

Om vederbörande uppger att han inte vill vara med längre så avrustas han och avtalet sägs upp.

Om vederbörande har goda skäl så kan han få lite respit eller så placeras han i förbandsreserven.

Uttern
Fu Bodin
En kille i vår pluton, hade till slut inte tid för HV. Mycket jobb och familj.
Han gick med gott exempel "skall man vara med - skall man vara det fullt ut" och lämnade in. När han väl har tid och vilja kan han sättas in i organisationen bums.

Andra nollor sätt numera i "femte grupp" som en soldatpool när de väl vill komma i gång igen, eller efter total avsaknad av intresse avskedas.

Dock så vill jag åter citera rikshemvärnschefen: "Jag skiter i nollorna"!
Räkna alltså inte med att högsta ledningen sparkar på nollorna.
knaZen
En nolla...en lök helt enkelt. Han är med för att leka lite då det passar honom helt enkelt. Sålänge han har sin ak4:a att kela med hemma så är han nöjd och kan bygga på kaggen i lugn och ro.
Uttern
QUOTE (knaZen @ Sep 18 2003, 12:43 )
En nolla...en lök helt enkelt. Han är med för att leka lite då det passar honom helt enkelt. Sålänge han har sin ak4:a att kela med hemma så är han nöjd och kan bygga på kaggen i lugn och ro.

Det är till och med värre: han är inte ens med och "leker då och då". Han är aldrig med. Vi i ledningen ser honom aldrig. Kommer han plötsligt efter två år har han glömt bort hur han skall hantera vapnet.

Och de som inte vill öva utan bara ha utrustning och vapen är, enligt mig, en säkerhetsrisk.

Uttern
isa
En "nolla" för mig är en HV-sold/HV-Bef som inte fullgör sin kontrakterade tid under pågående eller tidigarevarande tjänsteår. Om sedan denna "nolla" inte meddelar sina överordnade befäl anledning till sitt frånfälle är han/hon inte bara en "nolla" utan en "dubbel-nolla". Och en "dubbel-nolla" vill man inte ha, varken i sin grupp eller i sin pluton. En "dubbel-nolla" får man nämligen "jaga" inför varje övning för att få status på hans/hennes inställelse och inställning.

Däremot finns det "nollor" som pga privata/familjära skäl inte kan fullfölja ett kontrakt och dessa kan man inte klaga på. Ofta hör denna typ av "nollor" av sig och innehar en smula sunt förnuft när det gäller rapportering om sitt frånfälle.

Detta är min högst personliga åsikt...
Panzerfaust
Som jag ser det skulle man kunna tvångsavrusta mer än helften i mitt komp.
Förra helgen va det nåra som avrusta, fast det va några av dom aktiva... :(
Hans Engström
Jag skiter dock inte i nollorna.

Nollorna kostar pengar (hyra utrustning och vapen), tar tid (vapenkontroller hemma istället för på övningar) och tar upp befattningar som kan fyllas av andra.

Känner du att du temporärt (1-3 år) inte hinner med, in i reserven och vapnet lämnas in. Kan du inte alls...väck med dig.

Och att inte kunna få ihop till 20 timmar är patetiskt.

Vi kommer inte ha några nollor till nyår camo.gif
Boston
Nollor är ett samlings uttryck för personer som inte gjort sina timmar, sen kan det finnas goda skäl till varför han inte fullfört sitt kontrakt som tex studier, arbete eller det valigaste i dag, familjen. Har man bara en god kontakt med sina chefer så är det ingen riska att man blir sparkad bara för "du har inte gjort dina timmar".

Problemet idag som jag ser det är att vissa kompchar bygger luftslott dvs, det finns kanske 100 man på pappret men det kommar bara 20 på övningarna och hälften har man inte sett på flera år.
Många sånna chefer säger" dom kommer när det gäller"... Vill man då, när det gäller ha dessa som inte varit med på flera år?? Dessa vet knappt vem som är chef, gubbarna brevid i ledet vet inte om han ens kan ladda/ptr ur.. mad.gif

Innom vårat kompani så har vi rensat ut dubbel nollor under flera år, vilket har flera efekter, jag har ett litet kompani men jag vet exakt vad jag har, förra året hadde jag två dubbel nollor som fick vara kvar för dom lovade att komma igång i år. Vilket ena av dom hållit.

Jag säger bara, VÅGA RENSA!! Hemvärnet i stort kommer att tjäna på det i längden. Det är vad jag tror i alla fall.. camo.gif
Fosk
Vad skulle hända om en person hoppar av pga orsak och senare när allt rättat till sig vill gå med i HV igen? Börjar han om från scratch med utbildningar eller går han in på mer eller mindre samma nivå?
Boston
Jo, han måste med säkerhet gå om intro kursen. Har han utbildningar som tex. instuktör och så vidare så finns dom kvar i plis och utb kortet på personen, dvs han behöver inte göra dom en gång till. Men allt hänger ju oxå på hur länge det går mellan avhoppet och att man är tillbaka igen.
Lt. Payne
QUOTE (Boston @ Sep 21 2003, 19:58 )
Problemet idag som jag ser det är att vissa kompchar bygger luftslott dvs, det finns kanske 100 man på pappret men det kommar bara 20 på övningarna och hälften har man inte sett på flera år.

Många sånna chefer säger" dom kommer när det gäller"...  Vill man då, när det gäller ha dessa som inte varit med på flera år?? Dessa vet knappt vem som är chef, gubbarna brevid i ledet vet inte om han ens kan ladda/ptr ur.. mad.gif

Jag säger bara, VÅGA RENSA!! Hemvärnet  i stort kommer att tjäna på det i längden. Det är vad jag tror i alla fall.. camo.gif

Alltför sant!!

Jag ser sånt här också, tyvärr. Utrycket " dom kommer när det gäller"... är bland det dummaste de kan säga så att jag hör det.
Har själv försökt driva en kampanj för att skapa ett kompani med "händer och fötter" Alltså personer som syns och hörs vid övningarna. Nu finns det en väldig massa namn men tyvärr få ansikten till namnen.

Min högst personliga åsikt är att personalkraven på närvaro skulle drivas hårdare än det görs idag. Det finns för många som anser att de tillför HV något genom att finnas på en namnlista. Särskilt de som är befäl skulle drivas hårt på detta.

Nu ska vår Bat omorganiseras nästa år och då kommer jag att kämpa för att få en organisation med mycket fler "händer och fötter" än idag.
Uttern
Det är, enligt mitt förmenande, inte helt korrekt döma ett kompanis styrka genom att analysera hur många som kommer på en övning.

Inom vår bataljon läggs det i år ut närmare 100 timmar. Om alla uppfyller sitt kontrakt om 20 timmar, och inget mer, så innebär det rent matematiskt att det inte blir så många på varje övning.

Ju fler övningar = desto färre soldater på varje övning. Typiskt sett.

Uttern
Sniff
Det där om luftslott stämmer alltförväl på mitt kompani, 25-30% hade vi som fullgjorde sina timmar ph34r.gif
HELT TOTALT IG!

i min grupp är det inte så hemskt farligt, vi har en som bor i landskrona som har svårt att ta sig hit upp pga jobb & dyl. och en som tillfälligt huserar i Borås, båda fixar 20h om året dock... kontsigt att folk som bor i den egna staden inte kan finna tid då tycker jag iaf.

finns bara en sak att göra, LT. Payne som Bat. chef!!! 6n.gif
Boston
QUOTE (Uttern @ Sep 22 2003, 14:01 )
Det är, enligt mitt förmenande, inte helt korrekt döma ett kompanis styrka genom att analysera hur många som kommer på en övning.

Inom vår bataljon läggs det i år ut närmare 100 timmar. Om alla uppfyller sitt kontrakt om 20 timmar, och inget mer, så innebär det rent matematiskt att det inte blir så många på varje övning.

Uttern

Att man bedömmer hur många som kommer på övningarna är ett sätt jag tycker är bra på att bedömma status på kompaniet. Men har man 100 tim på sig att göra 20/34 så blir ju resultat där efter, väldigt utspritt.
Men samtidigt så är mina erfarenhter att det till största delen på alla övningar samma killar som dyker upp, med några utbyten för dessa som räknar sina timmar noga.. tveka.gif
Det är kanske bättre att ha förre och väldigt bra övningar som alla kommer på(illusion) än medel bra som man inte får bra koll på vilka som kommer och om befattnings havare kan gå i sin befattning typ grpch och plutch. camo.gif
Nu menar jag verkligen inte att ni har dåliga övningar utan det är det hela i sig med många övningar i stället för färre och kontrolerade övningar som är poängen.

salute.gif
MDC-86
QUOTE (Boston @ Sep 23 2003, 07:53 )
QUOTE (Uttern @ Sep 22 2003, 14:01 )

Uttern

Att man bedömmer hur många som kommer på övningarna är ett sätt jag tycker är bra på att bedömma status på kompaniet. Men har man 100 tim på sig att göra 20/34 så blir ju resultat där efter, väldigt utspritt.
Men samtidigt så är mina erfarenhter att det till största delen på alla övningar samma killar som dyker upp, med några utbyten för dessa som räknar sina timmar noga.. tveka.gif
Det är kanske bättre att ha förre och väldigt bra övningar som alla kommer på(illusion) än medel bra som man inte får bra koll på vilka som kommer och om befattnings havare kan gå i sin befattning typ grpch och plutch. camo.gif
Nu menar jag verkligen inte att ni har dåliga övningar utan det är det hela i sig med många övningar i stället för färre och kontrolerade övningar som är poängen.

salute.gif

Samtidigt som det inte kan vara för få övningar under året, man måste ha en chans att göra sina timmar om det har skitit sig någon helg så att man inte har kunnat delta.

Det är ju en svår balansgång att få till tillräckligt många övningstillfällen samtidigt som det skall vara så få som möjligt för att så många som möjligt skall komma ut.

Övningsinehållet har en stor betydelse för hur många som dyker upp...
Fu Bodin
Utbudet för vår pluton har varit lite knapp, tycker jag.

Men det har tillkommit en del övningar som ASÖ, SAMMARIN och RiksHVChefens inspektion (se sidan 4-8 i HV-tidningen. En trött KSP-skytt lunkar på sidan 5).
Samt att det blivit några eskorter, så jag tycker att jag fått öva mycket.

Synd bara att det blev tvärnit för någon månad sedan. Men nu är ettans växel i igen, så stå på gasen!
111 SSK BAT
Lägger ner lite ved i kamin...

Vad är egentligen kontraktstimmar?

Den vanlige hemvärnsmannen skriver på ett kontrakt på 20 timmar.

Dessa 20 timmar anser jag borde ses som övningar i kompanisram och företrädesvis stridsutbildning, dvs sprängtjänst och liknande räknas inte dit men ger ändå "kontraktstimmar". För att uppfylla kontraktet skulle det för året krävas att en soldat deltog i två 10 timmars övningar där stridsutbildning genomförs

Övriga övningar såsom stridskjutningar, Pek-skjutningar, sprängtjänst och dess teorimoment är endast övningar i syfte att höja den personliga färdigheten. Dessa skall naturligtvis soldaten uppmuntras att deltaga i men egentligen ger ju inte dessa övningar någonting för gruppens eller plutonens prestation.

Dessutom är dessa övningar ofta fokuserade på icke-stridsrelaterade saker (spränga, bygga, minera osv) vilka förutsätter att vi når fram till platsen där dessa skall utföras. En färdighet jag bedömer att 10 % av hemvärnsförbanden i dagsläget innehar (att ta sig fram i strid till ett objekt). Poängen med de andra övningarna försvinner ju för med största sannolikhet kommer inte fältarbetskillen leva när den lilla delen av kompaniet/plutonen som överlever en strid kommer fram till objektet.

Den avsaknad som fortfarande präglar vår utbildning är ett symptom eller konskevens av att det "gamla hv" lever kvar(Även ett vist mått av gigantiska skygglappar finns nog också). Vi skulle komma i förhand, ha en uppbyggnadsfas osv, fienden aviserar anfallet minst 1 månad i förväg.

I verkligheten kommer vi vara tvåa, tvingas till strid om objektet har minsta relevans för den lede fi samt uppgiften kommer mer att vara av stridskaraktär en av spräng- eller mineringskaraktär. Följdaktligen bör förmågan att strida i minst plutonsram (med fungerande grupper) vara ett krav och förmågan att bedriva strid i kompanisram genomförbart efter få övningstillfällen.

För att citera en Kapten på IB 16: "Om du kan få din pluton att strida som ni aldrig gjort något annat lovar jag dig att din pluton kommer kunna lösa vilken jävla uppgift som helst. "

Med allt detta sagt anser jag att kontraktstiden om 20h skall vara "stridsövningar i grupps/plutons/kompanisram".

Kontroversiellt? Tror det är ett sätt att komma runt att höja kontraktstiden på ett enkelt sätt.
SSN
QUOTE (111 SSK bat @ Sep 29 2003, 20:42 )
Med allt detta sagt anser jag att kontraktstiden om 20h skall vara "stridsövningar i grupps/plutons/kompanisram".

Kontroversiellt? Tror det är ett sätt att komma runt att höja kontraktstiden på ett enkelt sätt.

En mycket intressant ide
jed
QUOTE (111 SSK bat @ Sep 29 2003, 20:42 )

Låter som en bra ide, men 20h tycker jag är alldeles för lite... Jag ligger närmare 200h hittils i år.

Minimum för en soldat tycker jag borde ligga på 60h, 80-90h för gruppchefer och 130-150h för plutoncheferna.
Självklart ska ersättningen ligga därefter tycker vissa, men jag är inte med för pengarna...
Eller vad säger du 2Sharp? ;) vissel.gif

Men en bonus till de som uppfyller sina kontrakt kanske skulle kunna få in de som ligger på gränsen?...
Lt. Payne
En av mina arbetsuppgifter (när jag inte skriver i forumet) är kvalitetssäkring..
Jag efterlyser något liknande i det nya HV.

Det skulle innebära att man en gång per år testades i sin befattning. Enligt mitt sätt att se på saken duger inte den årliga Bataljonsövningen till detta.
Jag skulle vilja ha:

1. Krav på kontraktsuppfyllnad i timmar.
2. Krav på högre antal timmar i kontrakten.
3. Specade kravmallar kopplade till resp. befattning, dessa skulle vara Nationella.
4. Kravmallarna skulle omfatta både praktisk och teoritiska prov.
5. Kan man inte fylla sin kontrakt av olika skäl anmäler man det och går till
lämplig befattning eller hamnar i personalreservförband.
6. Det bör finnas möjlighet att göra tjänst i andra kompanier, syftet skulle vara att
öka flexibilitet och kunskap.
7. Möjlighet till fler övningar på Bataljonsnivå gärna i okänd terräng och över
längre tidsperioder 4-10 dar.
8. Skälig ersättning från Staten för förlorad inkomst.
9. Lämplig bonus för uppfyllt kontrakt.
Fu Bodin
Bra mål Payne!

Men när folk inte ens kommer till bas-kravövningarna så kan detta bli ganska svårt.
Ut med nollorna, in med nya som accepterar kraven och klarar dem!
Dedicated
Jag håller med Fu Bodin, Lt payne har mycket vettigt att komma med. Kan man på en enad front föreslå dylika ändringa på div. stämmor här och där (dessutom föryngra representationen) kan vi kanske komma nånstans!
Ragulin
Lt Payne går från klarhet till klarhet! WORD!!! Hur lyfter vi denna fråga till ett beslutande forum? Vi borde med utgångspunkt från flera av de diskussioner som ägt rum på denna plats, kunna formulera ett icke föraktligt antal goda förslag till beslutsfattande instanser och gå vidare!!
jed
Lt. Payne: det här låter riktigt intressant!

Har du tid och lust att skriva ihop ett konkret förslag angående detta? Det vore ju inte helt fel att kunna föreslå det från flera olika stämmor mer eller mindre samtidigt.

Har du funderat på hur proven ska kunna utformas? Exempel/förslag på prov till grpch/plutch/kompch tycker jag vore bra om det fanns med.
111 SSK BAT
Intressant Lt Payne.

Vissa delar är genomförbara men jag anar en tanke som går mot ett reservistförband. Något som i dagsläget är uteslutet politiskt.

Egentligen är det punkt 7 och 8 som faller utanför ramen mne jag uppfattar dem som sammanhängande.

Jed - Att öka antalet timmar är nödvändigt men det gäller att vi har realistiska mål. Med ett krav på 200 timmar kommer vi inte få det urval som organisationen behöver.

De flesta som är med har lång GU bakom sig och det som behövs är övningar för att få förbandet att fungera tillsammans.

En ytterligare idé skulle vara att endast folk från stridande förband fick gå med i stridande befattningar.

Det är ett problem att ha en kille som legat som radarbef på en robotbåt eftersom hans stridsutbildning begränsas till pekskjutning och en och annan lekövning. Likaså med ett stort antal av befattningar i Flygvapnet. Problemet ligger i att den extra utbildning dessa behöver för att fungera med resten av förbandet inte kan ges av organisationen.
Ragulin
@111 SSK bat

Tanken Lt Payne förfäktar ligger inte speciellt långt borta från de former av kontraktsanställd beredskap som redan förekommer bland de stående förbanden för internationella insatser. Jag tror visst att det hela vore en politiskt gångbar idé i de att man får en kostnadseffektiv och kvalitativt bra stående insatsorganisation med folklig förankring. Alla flugorna i en smäll.

Sedan vill jag bestrida ditt påstående om personaltillsättning i stridande befattning. Jag har sett flera motiverade och intresserade soldater som har ickestridande bakgrund i GU, men som i kraft av sin motivation själv förkovrat sig och väl hänger med övriga förbandet i sin uppgift.

Jag själv gjorde GU i Kungl Flottan som radargrpch och det var inte mycket markstrid vi hade där, men efter ganska lång tid i Hv, ett antal kurser inom FBU och HvSS och med bra och dugliga kamrater i förbandet vill jag påstå att jag löser min uppgift i förbandet. Underskatta inte kamratutbildningen under tillämpade övningar!! Som jag ser det är INTRESSE och MOTIVATION de allt överskuggande viktigaste elementen. Jag har sett flera killar som kommit in i organisationen och som på pappret haft en kvalitativt hög utbildningsståndpunkt, men som bara försvunnit utan att göra EN timme!!!

navy2.gif > camo.gif
111 SSK BAT
Bort, blev två stycken.
111 SSK BAT
Visst är det kostnadseffektivt, i jämförelse med en yrkesarmé. I förhållande till vår nuvarande lösning - hur dålig den än må vara - så är den inte särskilt kostnadseffektiv utan synnerligen dyr.

Din iaktagelse är intressant om ickestridande befattningar och också typisk för dem som kommer från just dessa befattningar. Det finns en utbredd uppfattning om att strid är enkelt, nåt man lär sig genom några år i HV, några veckokurser med FBU och likaledes på HVSS. Sorry det funkar inte så enkelt eller menar du att varenda infanterist, mekskytte, , kj, fbj, amfskytte, norrlandsjägare, lapplandsjägare, pansarskytte, mfl är mindre bemedlade inlärningsmässigt eller intelligensmässigt. Under sina 7.5 månader gör de fler utbildningstimmar än vad de flesta kan skrapa ihop under en livstid i HV, FBU och på HvSS.

För gruppchefer och plutonchefer är skillnaden ännu större.

Det finns en stor anledning till det repetitiva övandet i det militära och det är att få in ett ryggmärgsbeteende. Det får man inte på något annat känt sätt tyvärr.

Motivation är viktigt och det instämmer jag till 100% i men i ett skarpt läge så finns bara en motivator och den tenderar att överskugga allt, nämligen att ÖVERLEVA. Samma faktor - rädslan för döden - som tar fram denna motivator kommer också få hjärnan att till stora delar lägga ned och den berömda ryggmärgen att komma fram.

Om jag ställdes inför en skarp situation och fick välja mellan två plutoner(som muckat för 10 år sedan) att truppföra - en med 32 fd infanterist, mekskytte, , kj, fbj, amfskytte, norrlandsjägare, lapplandsjägare, pansarskytte, mfl soldater som övat måttliga 25 timmar om året och varit halvmotiverade och en pluton med 32 fd radarbef från flottan som varit motiverade, gjort 100 timmar om året samt lite FBU och HvSS kurser skulle valet vara synnerligen enkelt såvida det inte gällde att bemanna en radarstation. Dock skulle jag aldrig tro att jag med några kurser och bara lite motivation skulle kunna bemanna flottans och flygvapnets radarstationer med 32 fd infanterist, mekskytte, , kj, fbj, amfskytte, norrlandsjägare, lapplandsjägare, pansarskytte, mfl soldater.

I strid räcker det för övrigt inte att hänga med, där måste man regera.

Att det finns bra killar på pappret som sedan bara försvinner är aldrig roligt men att utifrån detta anse att soldater med stridande utbildning eller hög utbildningsståndpunkt är mindre motiverade är lite konstigt. Kanske är det så att de upptäcker att deras utbildningsståndpunkt ligger så mycket högre att de inte kan utvecklas i organisationen och därför väljer att lämna den. Eller så tog ditt kompani inte hand om dem på rätt sätt.

Slutligen, Underskatta inte svårigheten i stridsmomentet. Bara för att det handlar om att oskaldiggöra en fiende betyder det inte att det är enkelt.
Fk Satan
Helt klart så skall nollorna ut! de fyller ingen funktionjag har hellre en pluton med folk som fyller sin tid, jmf med 3plutoner där 30% fyller sin tid.

Sedan får man rangordna lite bland nollorna också

en Plut C som nollar skall omedelbart bytas ut! detsamma gäller en Grp C samt deras resp stf. nollar de så skall de inta vara i en C situation. Att få bort de som inte uppfyller kontraktet inom C delen är det första steget! sedan kan man börja köra stenhårt med 2års regeln för de övriga.

Nolla 1 år = Inlämning av vapen
Nolla 2år i raf = Avrusta

sedan de 2-3 första åren du är med inom Hv skall man uppfylla sin tid annars avrustas man.
GA KA
Kan någon förklara följande för mig:
Om HV man X åker på tex CFBs kurs i Försvarsupplysning, kan han då tillgodoräkna timmarna under kursen och uppfylla kontraktet? Eller måste timmarna vara något som bidrar till krigsförbandet HV? Räknas tex planeringsmöten och dylikt. Annars vart går gränsen. Olika gränser i landet?
111 SSK BAT
Tien i kursen räknas som övrig tid (viss del, inte allt.) och faller utanför kontraktet. Om jag inte minns fel finns det tre typer av tid - kontraktstid, övrig tid och ytterligare en som jag glömt namnet på. Har för mig att detta kommer ändras från årskiftet men inte säker. Engström kanske kan fylla mina luckor och rätta mina fel.

Kontraktstiden är redan idag uppdelad på ett antal moment (enskild färdighet, förbandsövning, för chefer tillkommer tid i befattning osv)

Planeringsmöten räknas inte vad jag vet för lägre befäl. Kanske för högre (C Bat och stab) men inte säker.

Synen på vad som är tid som räknas eller inte skall vara lika över landet.
Ragulin
@111 SSK bat

Jag menar självfallet inte att några veckor på HvSS kan ersätta en GU i stridande befattning. Jag menar endast att man med ditt sätt att bekläda tjänsterna i ett frivilligt försvar riskerar att tappa ett antal dugliga, motiverade och duktiga soldater. Jag tror dessutom att du gör fel val när du väljer vilka du helst skulle ha med i en skarp situation. Ett antal killar som varit halvmotiverade och inte deltagit i plutonens verksamhet fungerar förmodligen dåligt som en stridande enhet. Man har allt för varierande utbildning och känner varandra dåligt. Jag truppför hellre en pluton motiverade killar som gör sina timmar -och mer därtill, som känner varandra bra och vet vad som skall göras och när.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.