Help - Search - Members - Calendar
Full Version: En dyktråd!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Hinderbanan
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
109 Eken
@BJK, "Ubåts massakern" är ju helt OK
BJK
Varit på väg men det blev inställt p g a vädret! :(
Vad är det för dykdjup på båtarna då?
imint
QUOTE (BJK @ Sep 21 2003, 13:37 )
Varit på väg men det blev inställt p g a vädret!  :(
Vad är det för dykdjup på båtarna då?

Här har du en del info om båtarna och djup: http://www.wreck.nu/new_page_4.htm
BJK
Tack för länken! smile.gif smile.gif
Andrew
QUOTE (109 Eken @ Sep 16 2003, 21:26 )
När jag var i Kroatien och dök i sommras så kom jag fram till att jag måste skaffa en kamera så att jag kan föreviga mina dyk.
Är det nån som har några tips på vad man ska köpa för nåt. Har tänkt mig en digital kamera plus ett UV-hus.

Bra tråd !

@ 109 Eken:

Var i Kroatien ? Vilken stad ?
BJK
Dykning är alltid bra!! biggrin.gif
Börjar bli sugen att åka ned till västkusten och njuta av några trevliga salta dyk i klart vatten.
Mörkerdyken där går ju inte av för hackor heller!
109 Eken
@Andrew: I Cavtat, några mil söder om Dubrovnik. Nästan så långt söderut i Kroatien du kan komma
imint
QUOTE (BJK @ Sep 22 2003, 17:14 )
Dykning är alltid bra!!  biggrin.gif
Börjar bli sugen att åka ned till västkusten och njuta av några trevliga salta dyk i klart vatten.

Västkusten är trevligt. har åkt ett antal resor med M/S Conatus med den gamle skepparen Stellan. Om hon fortfarande går och dom bara är brådelen så bra som Stellan var så kan jag varmt rekommendera en tur med den båten.
BJK
QUOTE (imint @ Sep 23 2003, 21:15 )

Västkusten är trevligt. har åkt ett antal resor med M/S Conatus med den gamle skepparen Stellan. Om hon fortfarande går och dom bara är brådelen så bra som Stellan var så kan jag varmt rekommendera en tur med den båten.

Har inte sett något om Conatus dom senaste åren, men har oxå hört att dom är bra!
Kanske någon som har info i detta?
imint
QUOTE (BJK @ Sep 24 2003, 10:19 )
QUOTE (imint @ Sep 23 2003, 21:15 )

Har inte sett något om Conatus dom senaste åren, men har oxå hört att dom är bra!
Kanske någon som har info i detta?

Här kommer en länk till Conatus. http://www.conatus.nu/ verkar som om hon är "still going strong"
BJK
Ser härligt ut! Man blir verkligen sugen att mönstra på! fun_icon_nana.gif

Fast det fanns bara prislista från 2002, vad det nu betyder? 7.gif
imint
QUOTE (BJK @ Sep 26 2003, 09:50 )
Ser härligt ut! Man blir verkligen sugen att mönstra på! fun_icon_nana.gif

Fast det fanns bara prislista från 2002, vad det nu betyder? 7.gif

Tror att dom inte körde 2003 utan skulle snickra på båten och ta nya tag 2004, men jag kan ha fel 7.gif
BJK
Då ska jag se till att komma med en sväng 2004 då!
Någon som vill joina?! smile.gif
imint
För er som är intresserade av dykning i Narvik så kan man på den här länken kolla om Dykbåten ligger i hamn och få en koll på vädret: http://www.portofnarvik.com/camera/camera.html
BJK
Soluppgång och spegelblankt vatten....... wub.gif
Säkerligen kanonsikt den här årstiden!
imint
QUOTE (BJK @ Oct 5 2003, 09:51 )
Soluppgång och spegelblankt vatten....... wub.gif
Säkerligen kanonsikt den här årstiden!

Det ÄR kanonsikt normalt sett den här tiden på året. 30+ är inte ovanligt smile.gif
BJK
Du kan då fresta mig m a p dykning du!!! fun_icon_nana.gif
BJK
I morgon (tisdag 6/10) på TV4 så visar dom dykning i Narvik i När&Fjärran! biggrin.gif
Kan ju vara liiite intressant.....!!! horny.gif
imint
QUOTE (BJK @ Oct 6 2003, 21:58 )
I morgon (tisdag 6/10) på TV4 så visar dom dykning i Narvik i När&Fjärran!  biggrin.gif
Kan ju vara liiite intressant.....!!! horny.gif

Javisst, och har du riktigt tur(otur?) så figurerar yours truly om jag inte blivit bortklippt. Håll utkik efter fyra typer i en gummibåt, den längsta av dom är jag smile.gif
BJK
Åh sjutton, då kanske man kan få en autograf och en kram sen då??! wub.gif worthy.gif

Tror att det börjar bli dax att spana in en resa upp dit här i vår....!!!
imint
QUOTE (BJK @ Oct 7 2003, 07:53 )
Åh sjutton, då kanske man kan få en autograf och en kram sen då??! wub.gif worthy.gif

Om det visar sig att jag är tv kändis så är det klart att du kan få det B) B)
imint
QUOTE (imint @ Oct 7 2003, 07:55 )
QUOTE (BJK @ Oct 7 2003, 07:53 )

Om det visar sig att jag är tv kändis så är det klart att du kan få det B) B)

AAAGH, dom hade redigerat bort mig och mina polare :( vi var väl inte nog snygga
BJK
Nu blev jag ledsen på ögat...... horny.gif

Däremot blev det ett beslut att nästa år tar jag tåget upp till Narvik och dyker en vecka!!!! fun_icon_nana.gif

Så frågan är nu : Vilka hänger på till Narvik nästa år för en utsökt vrakdykarvecka?????!!!
109 Eken
*hoppar ivrigt upp o ner* "jag vill, jag vill! clap.gif
imint
QUOTE (BJK @ Oct 7 2003, 21:37 )
Nu blev jag ledsen på ögat...... horny.gif

Däremot blev det ett beslut att nästa år tar jag tåget upp till Narvik och dyker en vecka!!!!  fun_icon_nana.gif

Så frågan är nu : Vilka hänger på till Narvik nästa år för en utsökt vrakdykarvecka?????!!!

Ja vad tror du, skiter björnen i skogen :P klart jag hänger på om det stämmer med övrig verksamhet B)
BJK
"Hugger gäddan på en wobbler", "Är påven katolik"... o.s.v. :P

Bästa tiden med bäst sikt o dyl skulle enligt uppgift vara augusti-september, så det är kanske den perioden man ska satsa på då?

Risk för att det blir lite Nitrox-dykning om dom hyr ut flaskor där uppe?! salute.gif
imint
QUOTE (BJK @ Oct 9 2003, 06:42 )
"Hugger gäddan på en wobbler", "Är påven katolik"... o.s.v. :P

Bästa tiden med bäst sikt o dyl skulle enligt uppgift vara augusti-september, så det är kanske den perioden man ska satsa på då?

Risk för att det blir lite Nitrox-dykning om dom hyr ut flaskor där uppe?!  salute.gif

Dom har flaskor att hyra ut, inte så många men har man framförhållning så är det inte något problem. v.47 är sista veckan dom kör i år om det inte har blivit ändrade planer.
BJK
Låter great!
Vill ju ha lite bottentid på dom fina vraken ju! smile.gif
BJK
Det är inte någon som planerar en dykweekend eller motsv på Västkusten här framledes??!
Börjat suga rejält i dyktarmen, och då ska det ju vara salt vatten! smile.gif
benzen
Man far en hel del inspiration i den har traden! Inser att jag i var kommer spendera atskilliga fler slantar pa den har (for mig nya) hobbyn. En liten undran bara, hittills har jag latit bli att handla utrustning eftersom jag inte vet hur mycket jag kommer halla pa. Och det kostar ju en del. Men investera i snorkel, cyklop och fenor kanske ar en bra borjan. Asikter? Och har ni nga tips pa marken isf?
imint
QUOTE (benzen @ Oct 15 2003, 18:36 )
Man far en hel del inspiration i den har traden! Inser att jag i var kommer spendera atskilliga fler slantar pa den har (for mig nya) hobbyn. En liten undran bara, hittills har jag latit bli att handla utrustning eftersom jag inte vet hur mycket jag kommer halla pa. Och det kostar ju en del. Men investera i snorkel, cyklop och fenor kanske ar en bra borjan. Asikter? Och har ni nga tips pa marken isf?

En stilla undran, hur kan man ta sig till AOW utan att ens äga det elementäraste?
I övrigt är det mycket enkelt, ju mer utrustning du har ju mer dyker du. Har du komplett utrustning är det enklare att spontant komma på att fara ut för ett dyk. skall du alltid hyra vissa delar så kommer du aldrig att bli en aktiv dykare.
Köp begagnade tuber, nya reggar och en bättre begagnad torris som passar. Gå med i en dykklubb och skaffa en bra parkamrat, det är en av de viktigaste sakerna du måste skaffa, en bra parkamrat.
Och så behöver du ett tangentbord med åöä ;)
benzen
QUOTE (imint @ Oct 15 2003, 18:45 )

En stilla undran, hur kan man ta sig till AOW utan att ens äga det elementäraste?
I övrigt är det mycket enkelt, ju mer utrustning du har ju mer dyker du. Har du komplett utrustning är det enklare att spontant komma på att fara ut för ett dyk. skall du alltid hyra vissa delar så kommer du aldrig att bli en aktiv dykare.
Köp begagnade tuber, nya reggar och en bättre begagnad torris som passar. Gå med i en dykklubb och skaffa en bra parkamrat, det är en av de viktigaste sakerna du måste skaffa, en bra parkamrat.

Tja, man kan ju undra hur jag tog min AOW utan det ja... men det gick! Korde en intensiv sommar och var pa vag att handla men det blev inte av. Den framsta anledningen till att jag inte handlade, och till att jag inte heller anvander bokstaverna du papekade, ar att jag inte befinner mig i Sverige. Och tyvarr, de har mkt andra intressanta bokstaver pa det har tangentbordet, men inte dem. ;)

Har tankt att ta itu med dykningen pa allvar nar jag atervander till Sverige dock. Och sitter och laddar infor det nu. fun_icon_nana.gif Dykklubb och parkamrat var det... pa sprang!
imint
QUOTE (benzen @ Oct 15 2003, 18:51 )
QUOTE (imint @ Oct 15 2003, 18:45 )

Tja, man kan ju undra hur jag tog min AOW utan det ja... men det gick! Korde en intensiv sommar och var pa vag att handla men det blev inte av. Den framsta anledningen till att jag inte handlade, och till att jag inte heller anvander bokstaverna du papekade, ar att jag inte befinner mig i Sverige. Och tyvarr, de har mkt andra intressanta bokstaver pa det har tangentbordet, men inte dem. ;)

Har tankt att ta itu med dykningen pa allvar nar jag atervander till Sverige dock. Och sitter och laddar infor det nu. fun_icon_nana.gif Dykklubb och parkamrat var det... pa sprang!

jo,jag misstänkte det, försökte bara vara lustig 7.gif Föreslår att du surfar in på ssdf.se och söker där på klubbar, så hittar du säkert en i närheten av var du nu skall bo i vårt avlånga land.
Min erfarenhet är att man får mest för pengarna i en SSDF ansluten klubb jämfört med ett dyksällskap ansluten til en PADI butik.
benzen
Humor framgar daligt pa natet. Forstod att du inte var sa serios, och mitt svar pa det var det inte heller. Men men... :P
Tack for tipsen dock!
BJK
Det enda seriösa är intresset för dykning!! laugh.gif

Nu ligger jag en bit fram i planeringen inför vårens Narvik-tripp!! M a o har jag fått GO av regeringen....! 8|
Ska bara titta på en lämplig vecka bara, kan ju inte bli V405-406 för då ska jag förhoppningsvis dyka med The Great White.....!!!! ph34r.gif
imint
QUOTE (BJK @ Oct 15 2003, 20:07 )
Det enda seriösa är intresset för dykning!!  laugh.gif

Nu ligger jag en bit fram i planeringen inför vårens Narvik-tripp!! M a o har jag fått GO av regeringen....!  8|
Ska bara titta på en lämplig vecka bara, kan ju inte bli V405-406 för då ska jag förhoppningsvis dyka med The Great White.....!!!! ph34r.gif

Kommer nog att försöka åka upp antingen till Påsk eller kristi himmelfärds helgen...eller helst båda om jag får :P Lite tidigt för mig att göra en sammordning dock B)
BJK
Återkom gärna med ev samordningsplaner, kan ju vara skoj med en 25%-local som guide....! :P
Tomten
Dyktips?
kommer ni norröver till Skellefte trakten så kolla in denna sida här finns de flesta vraken loggade,
http://smas.mit.nu
årliga Vrakhajker ordnas av dessa i samarbete med Simpan då dyk båt är att föredra på många vrak
utanför kusten ung- mitt mellan Skellefte & ume´ ligger 2 skepp som torpederades under kriget. mer om dessa på SMAS hem sida.
BJK
Hur är sikten normalt i era vatten då?
Har dykt endast upp till Söderhamns skärgård geografiskt sett, och där är det ju inte så bra sikt oftast.
BJK
En annan fråga: hur är det att dyka på egen hand med egen båt där uppe i Narvik och på vraken där? Vet att man måste ha tillstånd av någon hamnmyndighet, men är det annat att tänka på oxå eller?

Kan kanske bli aktuellt att en kompis fraktar upp en 8-10 dykares båt ! :P
imint
QUOTE (BJK @ Oct 23 2003, 16:06 )
En annan fråga: hur är det att dyka på egen hand med egen båt där uppe i Narvik och på vraken där? Vet att man måste ha tillstånd av någon hamnmyndighet, men är det annat att tänka på oxå eller?

Kan kanske bli aktuellt att en kompis fraktar upp en 8-10 dykares båt !  :P

;) jo man kilar in till hamnfogden och löser ett tillstånd för 50:-Nok hårdvaluta. Sedan frågar man fogden om var det kan vara lämpligt att lägga till båten: http://www.portofnarvik.com/camera/camera.html kolla in bilden från kamera 1, till höger strax efter där bilden slutar finns det en flytbrygga där vi brukar få lägga våran gummisnodd när vi har den med oss.
Alla vraken i hamnen är väl utbojade så det är aldrig problem med att hitta dom. Men med egen båt bör man prioritera sommarmånaderna, suger fett att sitta i e nliten båt när höststormarna ryter.
Har för övrigt varit där ett par 9 april i rad och haft mycket autentiskt väder(regn, dimma och kallt).
Det finns en småbåtshamn i Akenes 10minuters körning från hamnen där domhar en bra ramp för sjösättning, fast där får man vara lite snabb och smidig, annars kommer det arga norrmän :( dom gillar inte helt att man är där.
Det finns flera stuguthyrare och vandrarhem som man kan nyttja. fun_icon_nana.gif
Tomten
QUOTE (BJK @ Oct 17 2003, 05:53 )
Hur är sikten normalt i era vatten då?
Har dykt endast upp till Söderhamns skärgård geografiskt sett, och där är det ju inte så bra sikt oftast.

Sikten? Tja med våra mått mätt här uppe så brukar väll havet vara som natt & dag i jämförelse mot insjöarna. sikten är bättre på hösten & vintern, har vart med om upp till 15m+ sikt som bäst. annars så är man ju alltid nöjd om man ser handen *S*, nä men normalt e allt mellan 1.5m till 5m i sjöarna, men mesta dyken sker ju till havs navy2.gif
& många av vraken är bland Europas bäst bevarade tack vare syrebristen & bräck vattnet.
BJK
OK, tackar för infon! smile.gif
Diver
Någon som vet något mer om undersökning som man hänvisar till i artikeln? Finns den tillgänglig på nätet?

Artikeln har som rubrik:
"Officersförbundet kräver stopp för farlig dykövning"

Sydöstran
106
Den övning i fri uppstigning som de vill stoppa, är det med eller utan räddningsdräkten för ubåtspersonal?
imint
QUOTE (106 @ Feb 10 2006, 23:26 ) *
Den övning i fri uppstigning som de vill stoppa, är det med eller utan räddningsdräkten för ubåtspersonal?

Spontant känns det som om utredaren inte har helt torrt på fötterna alternativt inte gjort sin hemläxa. De risker som beskrivs i artikeln från OFs sida är helt korrekta, vad som inte nämns är att i anslutning till dyktanken finns en tryckkammare så att en ev drabbad kommer att befinna sig i kammaren med påbörjad behandling på mycket kort tid. Vad man inte heller nämner att de som får en allvarlig lungbristning oftast har en sjuklig förändring i lungorna som normalt sett inte syns vid den obligatoriska lungröntgen som görs vid läkarundersökningen före utbildningen startar.
FU skall alltså ses dels som en utbildning i ett nödförfarande om man får gasstopp men även en screening av dåliga lungor. Om man driver igenom detta så kommer inte de dåliga lungorna att upptäckas under ordnade former utan ute i naturrutan i stället. Där ute kommer det inte att finnas några tryckkammare inom en minuts avstånd. Jag tror att i och med detta kommer vi se en ökning av antalet allvarliga/fatala fall av lungbristningar bland FM dykare.
fogel02
106 troligen båda

vad jag anser så är FU-utbildningen en av de skäl till att jag känner mig så trygg som jag gör ombord på en ubåt

visst det finns risker med FU och de tas också upp under utbildningen, gör man bara rätt (vilken inte är så svårt) så går det bra

Skulle något gå fel så finns de som ett par personer redan tagit upp både en dykläkare, dyksköterska och TRE st tryckkammare redo att behandla en person som får problem (två st på övervåningen och en på nedre plan)
mdn
Oj, jag fick inte reda på detta förränn nu. För mig verkar det helt vansinnigt att de kräver att utbildningen stoppas. För egen del så kände jag mig helt trygg genom FU-utbildningen och jag har full tilltro till instruktörerna på DNC. Som imint och fogel02 säger så ligger både sjukvårdsberedskapen under övningen och proverna innan på högsta möjliga nivå. Utbildningen är dessutom helt frivillig - ingen tvingas att genomföra den, något som man påpekade mycket noga för mig.

Utbildningen i fri uppstigning är ovärdelig för mig som (tidigare) ubåtsman. Förutom att jag fick kunskaper som betyder skillnaden mellan liv eller död vid en ubåtsolycka så fick jag även visshet om att jag faktiskt kan rädda mig om en sådan skulle ske. Vad det gör för moralen går inte att mäta. Dessutom handlar det inte bara om min egen moral - att man är välutbildad inför det värsta tänkbara scenariot är betryggande även för anhöriga till ubåtspersonal.

Under min tid vid Första ubåtsflottiljen hörde jag inte en enda person, vare sig officer eller värnpliktig, uttrycka sig negativt om FU-utbildningen. Det enda jag har hört uttryckas var tillit till systemet och glädje över att det svenska ubåtsvapnet ser ubåtsräddning som en prioriterad verksamhet. Av den anledningen så undrar jag om någon ubåtsofficer deltagit i utredningen - jag tror nämligen att Officersförbundet gör sina medlemmar en otjänst och att säkerhetsinspektionen snarare försämrar säkerheten än förbättrar den genom att kräva att utbildningen stoppas.

Med tanke på att FU-utbildning är något som utförs årligen för personal i ubåtstjänst så borde personalomsättningen på Ubåtsflottiljen vara ganska hög om var 125:e uppstigning skulle orsaka ett allvarligt tillbud.

/mdn
comander
Nån som kan ge lite tips på trevliga dykplatser på västkusten.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.