Help - Search - Members - Calendar
Full Version: En dyktråd!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Hinderbanan
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
imint
Ja vad kan man säga? Ska man skratta eller gråta?
Det är väl inte så konstigt att Skaare har den inställningen han har. Det är väl hans jobb att försvara den egna organisationen. Lite anmärkningsvärt att han säger sig inte ha läst några utredningar som gjorts. Det finns ett(1) dokumenterat fall där man kan säga att parlinan har orsakat ett drukningstillbud på en ung kvinna. Ett tragsikt(som alla) fall som hade kunnat undvikas redan på land. Jag tycker det börjar bli dags för de utbildningsorganisationer som propagerar för att mellanlinan är farlig att öppna ögonen och läsa igenom de rapporter som polis och sjöfartsverket ger ut i frågan.
Och innan någon annan börjar tjaffsa i tråden om mellanlinan så läs igenom rapporterna ordentligt och tänk till. Där står det svart på vitt. Fundera även på hur många dödsfall har man inte läst om där det står i texten " dykarna om ifrån varandra på ett mystiskt sätt" eller varianter på det. Det finns ingen mystik! Bara en brist på mellanlinor! Och innan någon säger att det är svårt att använda en mellanlina och man trasslar in sig i den, tell er kan jag bara säga, lär er dyka ordentligt först så är den inte ett problem. banghead.gif Jag blir så upprörd över sådant här, folk dör i onödan bara för att en del utbildningsorganisationer är för styva i korken!

Givetvis finns det tillfällen då mellanlina är förkastligt att använda, då kan man givetvis göra avsteg från användandet. Då tänker jag i första hand på penetrerande vrakdykning (s.k VrakB enl. SSDFs terminologi) och liknande aktiviteter. Men då har man planerat för det och har en plan B för vad som händer om man kommer ifrån varandra.

mina 25 irriterade ören

// Imint
The Swede
Även om det är ett antal år sedan jag la upp fenorna på hyllan måste jag hålla med Imint.

Jag är utbildad med parlina (inom PADI) och har inte någon gång upplevt några problem som kan härledas till linan.
Jag har förvisso dykt även utan lina men då mest i sådant vatten att sikten ligger på 40-60 meter eller vid vrakdykning.

The Swede pansar2.png
GC1
Jag hävdar att parlina i sig inte är en lösning på problemen, men att den i väldigt många fall eventuellt skulle ha kunnat ändra ett olycksförlopp.

En olycka är ju som bekant ofta en konsekvens av en kedja olyckliga omständigheter som i sig inte nödvänigtvis är livshotande. En av de två vanligaste orsakerna till parseparation är att man inte är uppmärksam på parsammanhållning den andra är dålig flytkraftskontroll med antingen "genomsjunkning" eller "uppflytning" /båda är okontrollerade förändringar i djup som inte helt lätt kan hävas med den egna utrustningen om förloppet gått för långt.
En parseparation i sig är inte farligt om båda dykarna har sin egen situation under kontroll, men de fall man läser om har säkerligen parseparationen föranletts av något allvarligare som hotar den ena eller båda dykarna säkerhet.

Vad gäller uppmärksamhet så hjälper linan till att hålla avståndet för att du skall kunna observera din parkamrat under dyket. Det går med träning att göra detta utan lina men kräver då mer av dykarna. Använder man starka lampor fungerar dessa som ett slags lina om man dyker på ett genomtänkt sätt och har god uppsikt.

Vad gäller avvägningsproblematiken så är det inte säkert att linan hjälper, den kan lika gärna lossna och det enda du vet är att nu försvann min parkamrat upp eller ner.

Jag drar hellre en paralell mellan parlina och stödhjul än till säkerhetsbälte för en lina skyddar dig inte på samma sätt som ett säkerhetsbälte, den ger dig bara en indikation på att något håller på att gå snett och sen är det endå upp till dykaren/na att reda ut situationen.

Jag själv dyker inte ofta med mellanlina, men jag anser att den har sin plats inom dykningen på samma sätt som dykning utan mellanlina.
Sen tror jag personligen att man om man är van att dyka med mellanlina även borde göra det i röda havet motsv, jag har sett alltför många spridda dykpar pga att sikten är så bra att avstånden ökar på ett sätt som gör att undsättning vid "slut på gas" skulle bli mycket svår.
imint
QUOTE (GC1 @ Jul 23 2008, 12:40 ) *
Jag hävdar att parlina i sig inte är en lösning på problemen, men att den i väldigt många fall eventuellt skulle ha kunnat ändra ett olycksförlopp.

En olycka är ju som bekant ofta en konsekvens av en kedja olyckliga omständigheter som i sig inte nödvänigtvis är livshotande. En av de två vanligaste orsakerna till parseparation är att man inte är uppmärksam på parsammanhållning den andra är dålig flytkraftskontroll med antingen "genomsjunkning" eller "uppflytning" /båda är okontrollerade förändringar i djup som inte helt lätt kan hävas med den egna utrustningen om förloppet gått för långt.
En parseparation i sig är inte farligt om båda dykarna har sin egen situation under kontroll, men de fall man läser om har säkerligen parseparationen föranletts av något allvarligare som hotar den ena eller båda dykarna säkerhet.

Vad gäller uppmärksamhet så hjälper linan till att hålla avståndet för att du skall kunna observera din parkamrat under dyket. Det går med träning att göra detta utan lina men kräver då mer av dykarna. Använder man starka lampor fungerar dessa som ett slags lina om man dyker på ett genomtänkt sätt och har god uppsikt.

Vad gäller avvägningsproblematiken så är det inte säkert att linan hjälper, den kan lika gärna lossna och det enda du vet är att nu försvann min parkamrat upp eller ner.

Jag drar hellre en paralell mellan parlina och stödhjul än till säkerhetsbälte för en lina skyddar dig inte på samma sätt som ett säkerhetsbälte, den ger dig bara en indikation på att något håller på att gå snett och sen är det endå upp till dykaren/na att reda ut situationen.

Jag själv dyker inte ofta med mellanlina, men jag anser att den har sin plats inom dykningen på samma sätt som dykning utan mellanlina.
Sen tror jag personligen att man om man är van att dyka med mellanlina även borde göra det i röda havet motsv, jag har sett alltför många spridda dykpar pga att sikten är så bra att avstånden ökar på ett sätt som gör att undsättning vid "slut på gas" skulle bli mycket svår.

Med tanke på antalet olyckor där dykarna" oförklarligt kommit ifrån varandra" så vill jag hävda att "your line of reasoning is flawed". Du har troligtvis rätt i ditt antagande att separationen har föregåtts av något. MEN om dykarna inte varit separerade så skulle troligtvis parkamraten kunnat hjälpa till om han hade funnits tillhands.
Som jag ser det(och olycksstatistiken talar för det) MED en mellanlina skulle en stor del av olyckorna kunna undvikas. Parlinan är inte ett stödhjul, inte mer än vad någon annan del av dykutrustningen är. Den är ett hjälpmedel för att förhindra olyckor och skall användas som ett sådant. Ibland behövs inte parlinan men det är, som jag sagt tidigare, endast vid ett fåtal specifika tillfällen.
GC1
QUOTE (imint @ Jul 23 2008, 13:03 ) *
Med tanke på antalet olyckor där dykarna" oförklarligt kommit ifrån varandra" så vill jag hävda att "your line of reasoning is flawed". Du har troligtvis rätt i ditt antagande att separationen har föregåtts av något. MEN om dykarna inte varit separerade så skulle troligtvis parkamraten kunnat hjälpa till om han hade funnits tillhands.
Som jag ser det(och olycksstatistiken talar för det) MED en mellanlina skulle en stor del av olyckorna kunna undvikas. Parlinan är inte ett stödhjul, inte mer än vad någon annan del av dykutrustningen är. Den är ett hjälpmedel för att förhindra olyckor och skall användas som ett sådant. Ibland behövs inte parlinan men det är, som jag sagt tidigare, endast vid ett fåtal specifika tillfällen.

Jag tänker inte delta i någon för eller emot-tråd som det finns kilometervis på Dykarna.nu

Däremot så är det inte automatiskt så att en mellanlina är räddaren i nöden, det skall man ha klart för sig.

Om man dessutom drar paralellen till den kommenterade artikeln i Svd så påstår den polis som utreder olyckan att en mellanlina inte säkert hade räddat Esbjörns liv eftersom han påstår att det kan ha varit just uppflytningen som gav de livshotande skadorna. Är det så så kommer debatten att hamna någonstans om man skall följa med upp när kamraten flyter upp eller om man skall göra en kontrollerad uppstigning efter att ha släppt linan.

Sammanfattningsvis, många olyckor hade förmodligen kunnat reducerats till tillbud men det finns fortfarande olyckor som inte kan förhindras av en korrekt mellanlina och det måste man veta om. Det gäller framför allt om någon med din erfarenhet berättar om det här. Att nybakade PADIdykare gapar om att man trasslar in sig och drunknar tvärt med mellanlina och att CMASdykare tror att man förmodligen aldrig ser ytan utan lina så gäller det för folk med erfarenhet från verkligheten att ge en korrekt bild av hur det egentligen fungerar.

Sen tycker jag är det väldigt olyckligt att man fortfarande tar upp drunkningen med de två ihopkopplade dykarna som exempel på varför man inte skall använda parlina officiellt från PADI.
imint
QUOTE (GC1 @ Jul 23 2008, 18:02 ) *
QUOTE (imint @ Jul 23 2008, 13:03 ) *

Jag tänker inte delta i någon för eller emot-tråd som det finns kilometervis på Dykarna.nu

Däremot så är det inte automatiskt så att en mellanlina är räddaren i nöden, det skall man ha klart för sig.

Om man dessutom drar paralellen till den kommenterade artikeln i Svd så påstår den polis som utreder olyckan att en mellanlina inte säkert hade räddat Esbjörns liv eftersom han påstår att det kan ha varit just uppflytningen som gav de livshotande skadorna. Är det så så kommer debatten att hamna någonstans om man skall följa med upp när kamraten flyter upp eller om man skall göra en kontrollerad uppstigning efter att ha släppt linan.

Sammanfattningsvis, många olyckor hade förmodligen kunnat reducerats till tillbud men det finns fortfarande olyckor som inte kan förhindras av en korrekt mellanlina och det måste man veta om. Det gäller framför allt om någon med din erfarenhet berättar om det här. Att nybakade PADIdykare gapar om att man trasslar in sig och drunknar tvärt med mellanlina och att CMASdykare tror att man förmodligen aldrig ser ytan utan lina så gäller det för folk med erfarenhet från verkligheten att ge en korrekt bild av hur det egentligen fungerar.

Sen tycker jag är det väldigt olyckligt att man fortfarande tar upp drunkningen med de två ihopkopplade dykarna som exempel på varför man inte skall använda parlina officiellt från PADI.

Visserligen har du rätt i det du säger, mellanlinan är givetvis ingen Helig Graal i dykningen som räddar alla liv. Men, som jag tidigare sagt, det är allt för många dödsfall där slutsatsen har varit att "troligtvis så hade olyckan kunnat undvikas om de hade haft mellanlina". Det är just detta och min ganska långa och varierande erfarenhet som gör att jag blir ganska upprörd när sådant här händer.
Om SSDF har kunnat gå så långt att man nu i Dykpraxis anger att det finns dykmetoder där mellanlina inte skall användas. så tycker jag det är dags att PADI gör tvärt om, medger att det finns tillfällen när mellanlina skall/bör användas, då menar jag inte lokala instruktörer som har djupare insikt(no pun intended) utan Utbildningsansvarig Skaare, faktiskt medger det och står för det. Inte som i tidningsartikeln, slår ifrån sig direkt.
Om parkamraten får en okontrollerad uppstigning kan man själv fungera som broms och sänka uppstigningshastigheten och kanske till och med häva den.
Du har helt rätt vi behöver ingen mellanlinebashingtråd här, det sköts så bra som det är på Dykarna.nu...
jed
Bara för att du har en mellanlina så betyder inte det att du *måste* följa med upp om din kamrat gör en okontrollerad uppstigning. En korrekt mellanlina ska gå mycket snabbt att ta loss, även om den är spänd som en fiolsträng (t.ex. genom att ha kraftiga gummiband som öglor, då löser det sig självt).

Min personliga åsikt (som ***-cmas dykare med ca 250 dyk i allt från 1cm sikt, 3 grader till 80m+ i 29 grader) är att mellanlina är bra. Särskilt i svenska vatten. I tropiska vatten med bra sikt behövs den inte (om dykarna har tillräckligt bra diciplin så att dom stannar tillräckligt nära varandra så att dom kan hjälpa varandra om något händer. Tar luften slut plötsligt och oväntat kan du inte simma många meter innan du har stora problem...).
Dykare som skyller på att dom kan trassla in sig i linan har andra problem som dom behöver lösa innan dom kan dyka...

Det är alltid tragiskt när någon dör, det är ännu mer tragiskt om det kanske hade kunnat undvikas.

Från dykpraxis, 212:1 ( http://www.ssdf.se/files/%7BF4AA69FF-34A5-...EA5B7EA2%7D.pdf Hela dykpraxis finns här: http://www.ssdf.se/t2.aspx?p=343097)

MELLANLINA
(Parlina)

METOD
Används vid ”apparatdykning”, metod 403.

UTFORMNING
Mellanlinans längd får vara max 3 meter (beroende på sikt och metod). Den skall kunna
fästas vid dykaren så att den på inga villkor kan lossa oavsiktligt. Den får heller inte sitta för
hårt fast, utan dykaren skall med ett enkelt grepp snabbt kunna göra sig fri, om så behövs.
Linan skall vara försedd med en fl ytkropp som håller linan fl ytande över botten.

MATERIAL
Linan bör vara tillverkad av mjuk polyesterull 3-5 mm i väl synlig färg.
Flytkropp Ögla
Max 3 meter

Det måste alltid gå att lösgöra sig snabbt från mellanlinan.
Nilsson_BA04
@eskil
en dykregulator består av tre huvudsakliga delar:

- Reducering (1:a steg)
- Slang
- Dosering (1:a steg)

Reduceringens uppgift är att reducera trycket i flaskan/flaskorna från fyllningstryck (200 - 300 bar) till ett mer hanterbart mellantryck. För dykning är detta tryck någonstans mellan 8,5 bar - 11,5 bar beroende på regulatorfabrikat. Detta tryck råder då i slangen mellan 1:a steget och 2:a steget = "mellantryck". smile.gif

Doseringens (2:a steget) uppgift är att dosera ut luften i slangen till dina lungor, så att du kan andas (någorlunda) normalt under vatten.

En dykreducering är dessutom så konstruerad att den ger (i stort sett) samma mellantryck oavsett djup (inom rimliga gränser) och flasktryck (ned till en viss nivå).

I fallet med min airbrush och mina flaskor så avsågs att jag reducerade ner trycket från flaskornas 300 bar till ett mellantryck på 1 bar vilket innebär att när jag "öppnar" min airbrush så flödar luften med 1 bars tryck.

När en dykflaska är tom, har den 0 bar.

FN1.gif
eskil
Nu när jag har sovit på saken så inser jag att det är klart att dykregulatorer ställs in på övertryck. Skulle den ställas in på absolut tryck så skulle det bli ganska svårt att andas när man har kommit ner en bit och mottrycket ökar.

I de applikationer där jag mäter och räknar på tryck (i motorcylindrar och ångpannor) så använder man alltid absolut tryck. Det blir så knepigt att räkna på insugningstryck och konsensortryck annars.
jed
QUOTE (Nilsson_BA04 @ Aug 29 2008, 15:48 ) *
...

Håller inte med dig där.
0 bar == vakuum, en tom flaska har 1 bar som är samma sak som lufttrycket vid havsytan.
Rickard N
Eller så har den 0 bars övertryck eftersom det är det som manometern visar.
Teknikern
Jag förstår inte varför alla blir så nervösa när dom kommer ifrån varann? Är det inte bättre då att lära sig grejerna ordentligt från början och aldrig tumma på marginalerna eller dyka djupare än egen förmåga?
Jag läste nyss en incidentrapport där en dykare avlidit på endast 7 meters djup fast han hade luft kvar och jag blir rent ut sagt skräckslagen. Hur kan detta hända? 7 jävla meter, det är ju bara att promenera upp men han hade säkert ingen koll på åt vilket håll land var.

Jag är singeldykare utan cert sen mer än 30 år tillbaka och här finns det alltid antingen lina till land eller en boj på ytan där linan går ner till mig. En gång havererade dräktslangen och jag gjorde som jag skulle gjort på land, vek den dubbel och tryckte in den under viktbältet så den höll tätt och fortsatte dyket, som var ett jobbdyk. Det är inte mer än 5 år sen jag kompletterade med manometer, innan dess var det bara reserven som användes.
Rully
kan fridykning diskuteras här?
eskil
QUOTE (jed @ Aug 31 2008, 19:25 ) *
...

Håller inte med dig där.
0 bar == vakuum, en tom flaska har 1 bar som är samma sak som lufttrycket vid havsytan.

Fast om en flaska har samma tryck som lufttrycket vid havsytan så är den ju inte tom, eller hur? wink.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (eskil @ Sep 6 2008, 07:06 ) *
...

Håller inte med dig där.

Fast om en flaska har samma tryck som lufttrycket vid havsytan så är den ju inte tom, eller hur? wink.gif

Filosofisk diskussion...

Min åsikt. Flaskan kan anses tom när man inte längre kan få ut något ur den genom normalt förstasteg, dvs vid det tryck det råder på utsidan flaskan ;)

Tror aldrig någon dykare kommit upp med en flaska med 0 bars tryck i.
Rickard N
...

Håller inte med dig där.

Det är väl inget som är tomt öht någonsin på jorden.
jed
QUOTE (Fu Dahlberg @ Sep 6 2008, 10:07 ) *
...

Håller inte med dig där.

Filosofisk diskussion...

Min åsikt. Flaskan kan anses tom när man inte längre kan få ut något ur den genom normalt förstasteg, dvs vid det tryck det råder på utsidan flaskan ;)

Tror aldrig någon dykare kommit upp med en flaska med 0 bars tryck i.

Min åsikt är att flaskan är tom när det är för lågt tryck i den för att kunna driva andrasteget, i mitt fall ca 11 bar. Det lägsta jag någonsin har kommit upp med är 15 bar och då dök jag på ca 3m djup och tittade på ett vackert rev från ca 50 bar. 50-15 bar tog lika lång tid som resten av dyket smile.gif
Fu Dahlberg
Ändra inriktning på tråden.

Letar efter ett dykcenter/dykbutik som utbildar i NAUI, närmare bestämt NAUI Wreck och NAUI Wreck Penetration. Helst i Västra Götaland eller Stockholm.
jed
Oceanictech utbildar iaf i wreck 1 och wreck 2, penetration vet jag inte.
http://www.oceanictech.se/ds/dsinfo.asp

Dom är BRA enligt flera som jag har pratat med som har gått sina kurser där.
GC1
QUOTE (Fu Dahlberg @ Nov 24 2008, 14:31 ) *

Letar efter ett dykcenter/dykbutik som utbildar i NAUI, närmare bestämt NAUI Wreck och NAUI Wreck Penetration. Helst i Västra Götaland eller Stockholm.

Waterhouse har knytit en techinstruktör till sig.

Jag rekomenderar varmt Oceanictech som skola/center som med höga krav på både sin personal och elever förmodliegn kommer ge dig en kanonkurs.

Och ja Wreck 1 är en penetrationskurs enligt deras hemsida.
jed
QUOTE (GC1 @ Nov 24 2008, 18:36 ) *
... höga krav på både sin personal och elever...

Precis, det glömde jag skriva... Du får inte certet bara för att du har gått kursen, du får det bara om du klarar proven. MYCKET bra tycker jag!
Fu Dahlberg

Jag rekomenderar varmt Oceanictech som skola/center som med höga krav på både sin personal och elever förmodliegn kommer ge dig en kanonkurs.

Oceanictech har jag kollat på förr när jag tänker efter. Hört en del gott om dem.

Dock har de Tech-wreck ( happy.gif ) kurserna. Jag efterfrågar egentligen deras recreational-speciality-kurser. Den enda skola som jag hittat som erbjuder denna är Dala dykcenter i Borlänge, vilket är lite fel del av landet.

Har inget eget intresse för Tech-dykning, utan håller mig på recreation-sidan, även om Gue Fundamentals ligger med på "framtida kurser listan"
GC1
QUOTE (Fu Dahlberg @ Nov 24 2008, 22:23 ) *

Oceanictech har jag kollat på förr när jag tänker efter. Hört en del gott om dem.

Dock har de Tech-wreck ( happy.gif ) kurserna. Jag efterfrågar egentligen deras recreational-speciality-kurser. Den enda skola som jag hittat som erbjuder denna är Dala dykcenter i Borlänge, vilket är lite fel del av landet.

Har inget eget intresse för Tech-dykning, utan håller mig på recreation-sidan, även om Gue Fundamentals ligger med på "framtida kurser listan"

Vrakpenetrering är teknisk dykning så där finns inga genvägar, och skall du gå den kursen så rekomenderar jag en skola med tydlig teknisk inriktning hos instruktörerna.
Fu Dahlberg
QUOTE (GC1 @ Nov 24 2008, 23:26 ) *
QUOTE (Fu Dahlberg @ Nov 24 2008, 22:23 ) *

Vrakpenetrering är teknisk dykning så där finns inga genvägar, och skall du gå den kursen så rekomenderar jag en skola med tydlig teknisk inriktning hos instruktörerna.

Det är faktiskt tolkning enligt olika skolor.

Padi Wreck kan innehålla lättare penetration, det är upp till instruktören. Lindragningar skall gås igenom
Naui däremot har två wreck-kurser som speciality courses, varav den första är survey och den andra är penetration.
Dock gäller fortfarande reglerna högst 30 m till ytan, ingen dekompression mm.
jed
QUOTE (Fu Dahlberg @ Nov 25 2008, 08:50 ) *
Det är faktiskt tolkning enligt olika skolor.

Padi Wreck kan innehålla lättare penetration, det är upp till instruktören. Lindragningar skall gås igenom
Naui däremot har två wreck-kurser som speciality courses, varav den första är survey och den andra är penetration.
Dock gäller fortfarande reglerna högst 30 m till ytan, ingen dekompression mm.

Nja, vet inte om jag håller med dig där... Så fort du går in i ett vrak så har du ingen direkt väg till ytan och om det händer något med t.ex. ditt första steg så är du körd om du kör recreational...
Om du ska in i vrak så rekommenderar jag starkt att du går en teknisk kurs och skaffar lämplig utrustning (dvs dubbla första steg, long hose, dubbla linor, dubbla lampor osv osv).
Det spelar ingen roll om det bara är två meter till ytan, kommer du inte dit eftersom det är några mm stål i vägen så drunknar du.

Om jag skulle välja mellan oceanictech och waterhouse så hade jag valt oceanictech. Lätt.
Bappelsinmannen
Hej!

För ett tiotal år sedan så fanns det en kompressor som satt i en flytring tillsammans med 5-6 meter slang och ett första steg, fördelen var att man slapp ha med sig tub osv, utan det räckte med vanlig fridykningsutrustning. Någon som vet om denna eller liknande produkt finns att köpa idag?
Funderar på att skaffa en till båten för lättare dykning när man är ute på sjön.

//Nisse
imint
QUOTE (Bappelsinmannen @ Nov 25 2008, 12:44 ) *
Hej!

För ett tiotal år sedan så fanns det en kompressor som satt i en flytring tillsammans med 5-6 meter slang och ett första steg, fördelen var att man slapp ha med sig tub osv, utan det räckte med vanlig fridykningsutrustning. Någon som vet om denna eller liknande produkt finns att köpa idag?
Funderar på att skaffa en till båten för lättare dykning när man är ute på sjön.

//Nisse

Arbetarskyddsstyrelsen och Konsumentverket har nogsamt sett till att sådana inte finns på marknanden, ring Doktor Kevorkian, han kan ha några på lager... rolleyes.gif
Bappelsinmannen

QUOTE (imint @ Nov 25 2008, 13:27 ) *
Hej!

//Nisse

Arbetarskyddsstyrelsen och Konsumentverket har nogsamt sett till att sådana inte finns på marknanden, ring Doktor Kevorkian, han kan ha några på lager... rolleyes.gif

Ok, men det bör väl finnas att få tag i från utlandet?
Och för att undvika missförstånd så är jag erfaren sportdykare med 200+ timmar loggade, har dock sålt all utrustning då jag inte längre anser mig ha tid att dyka. Kunde väl iofs inskaffa en 6 liters 300 bar´s flaska med är då i behov av en kompressor mm. vilket gör att kostnaden för de få dyk jag vill göra (nöje, rensa propellern, underhåll etc.) blir för hög.

//Nisse
imint
QUOTE (Bappelsinmannen @ Nov 25 2008, 16:38 ) *
QUOTE (imint @ Nov 25 2008, 13:27 ) *
Hej!

//Nisse

Ok, men det bör väl finnas att få tag i från utlandet?
Och för att undvika missförstånd så är jag erfaren sportdykare med 200+ timmar loggade, har dock sålt all utrustning då jag inte längre anser mig ha tid att dyka. Kunde väl iofs inskaffa en 6 liters 300 bar´s flaska med är då i behov av en kompressor mm. vilket gör att kostnaden för de få dyk jag vill göra (nöje, rensa propellern, underhåll etc.) blir för hög.

//Nisse

Är inte frågan om någons erfarenhet eller inte, utan att en sådan apparat saknar oftast filter etc som krävs för att det skall vara säkert. När de är utrustade på ett sådant sätt att de uppfyller kraven för säkerhet etc så är du uppe i priset för en vanlig kompressor.

Bappelsinmannen
QUOTE (imint @ Nov 25 2008, 17:05 ) *
Är inte frågan om någons erfarenhet eller inte, utan att en sådan apparat saknar oftast filter etc som krävs för att det skall vara säkert. När de är utrustade på ett sådant sätt att de uppfyller kraven för säkerhet etc så är du uppe i priset för en vanlig kompressor.

Nu är det ju inte det som är frågan utan om det är någon som vet var det går att få tag i en sådan, jag är väl medveten om vad som krävs för att uppfylla "kraven".
Om jag ville ha tag på en vanlig Bauer med en Honda motor så kunde jag ju slanta upp 22.000 men det är jag inte intresserad av, inte heller en 6:a eller spareair.

Det är väl upp till mig om jag vill använda en "flytringskompressor" eller hur?

//Nisse
imint
QUOTE (Bappelsinmannen @ Nov 25 2008, 19:37 ) *
QUOTE (imint @ Nov 25 2008, 17:05 ) *

Nu är det ju inte det som är frågan utan om det är någon som vet var det går att få tag i en sådan, jag är väl medveten om vad som krävs för att uppfylla "kraven".
Om jag ville ha tag på en vanlig Bauer med en Honda motor så kunde jag ju slanta upp 22.000 men det är jag inte intresserad av, inte heller en 6:a eller spareair.

Det är väl upp till mig om jag vill använda en "flytringskompressor" eller hur?

//Nisse

Men ursäkta då! Försökte bara vara en aningens omtänksam, men vad vet jag. Börja här: http://www.airlinebyjsink.com/
Bappelsinmannen
QUOTE (imint @ Nov 25 2008, 19:43 ) *
Men ursäkta då! Försökte bara vara en aningens omtänksam, men vad vet jag. Börja här: http://www.airlinebyjsink.com/

Perfekt, det var precis den jag letade efter, tack för hjälpen!!

Mvh Nisse
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.