QUOTE (GC1 @ Jul 23 2008, 18:02 )

QUOTE (imint @ Jul 23 2008, 13:03 )

Med tanke på antalet olyckor där dykarna" oförklarligt kommit ifrån varandra" så vill jag hävda att "your line of reasoning is flawed". Du har troligtvis rätt i ditt antagande att separationen har föregåtts av något. MEN om dykarna inte varit separerade så skulle troligtvis parkamraten kunnat hjälpa till om han hade funnits tillhands.
Som jag ser det(och olycksstatistiken talar för det) MED en mellanlina skulle en stor del av olyckorna kunna undvikas. Parlinan är inte ett stödhjul, inte mer än vad någon annan del av dykutrustningen är. Den är ett hjälpmedel för att förhindra olyckor och skall användas som ett sådant. Ibland behövs inte parlinan men det är, som jag sagt tidigare, endast vid ett fåtal specifika tillfällen.
Jag tänker inte delta i någon för eller emot-tråd som det finns kilometervis på Dykarna.nu
Däremot så är det inte automatiskt så att en mellanlina är räddaren i nöden, det skall man ha klart för sig.
Om man dessutom drar paralellen till den kommenterade artikeln i Svd så påstår den polis som utreder olyckan att en mellanlina inte säkert hade räddat Esbjörns liv eftersom han påstår att det kan ha varit just uppflytningen som gav de livshotande skadorna. Är det så så kommer debatten att hamna någonstans om man skall följa med upp när kamraten flyter upp eller om man skall göra en kontrollerad uppstigning efter att ha släppt linan.
Sammanfattningsvis, många olyckor hade förmodligen kunnat reducerats till tillbud men det finns fortfarande olyckor som inte kan förhindras av en korrekt mellanlina och det måste man veta om. Det gäller framför allt om någon med din erfarenhet berättar om det här. Att nybakade PADIdykare gapar om att man trasslar in sig och drunknar tvärt med mellanlina och att CMASdykare tror att man förmodligen aldrig ser ytan utan lina så gäller det för folk med erfarenhet från verkligheten att ge en korrekt bild av hur det egentligen fungerar.
Sen tycker jag är det väldigt olyckligt att man fortfarande tar upp drunkningen med de två ihopkopplade dykarna som exempel på varför man inte skall använda parlina officiellt från PADI.
Visserligen har du rätt i det du säger, mellanlinan är givetvis ingen Helig Graal i dykningen som räddar alla liv. Men, som jag tidigare sagt, det är allt för många dödsfall där slutsatsen har varit att "troligtvis så hade olyckan kunnat undvikas om de hade haft mellanlina". Det är just detta och min ganska långa och varierande erfarenhet som gör att jag blir ganska upprörd när sådant här händer.
Om SSDF har kunnat gå så långt att man nu i Dykpraxis anger att det finns dykmetoder där mellanlina inte skall användas. så tycker jag det är dags att PADI gör tvärt om, medger att det finns tillfällen när mellanlina skall/bör användas, då menar jag inte lokala instruktörer som har djupare insikt(no pun intended) utan Utbildningsansvarig Skaare, faktiskt medger det och står för det. Inte som i tidningsartikeln, slår ifrån sig direkt.
Om parkamraten får en okontrollerad uppstigning kan man själv fungera som broms och sänka uppstigningshastigheten och kanske till och med häva den.
Du har helt rätt vi behöver ingen mellanlinebashingtråd här, det sköts så bra som det är på Dykarna.nu...