QUOTE (Nilsson_BA04 @ May 27 2007, 07:41 )

QUOTE (GC1 @ May 27 2007, 00:32 )

Vad det gäller dykutrustning och utveckling så blir jag skeptisk när någon skall komma med något nytt.
Ofta är det en förfining av ett existerande system eller en mix av 2 gamla grejjer.
Håller med dig ... Men även en förfining och/eller mix av gamla grejer är ju något nytt och förhoppningsvis en förbättring.
Personligen så tror jag inte att det går att utveckla de öppna systemen så värst mycket mer vad gäller det tekniska.
Däremot så tror jag det finns möjligheter att utveckla utrustningen så att det blir enklare/smidigare/bekvämare att dyka, speciellt i de vattentemperaturer som vi har här uppe hos oss.
För egentligen så är det en ganska så korkad fritidssysselsättning vi håller på med ... Släpa en jäkla massa tung utrustning till- och från dykplatsen, förbereda utrustningen före dyk och göra ren den efter dyket ... Allt detta arbete för en relativt kort tid under ytan ... Det är ju en jäkla tur att denna korta stund under ytan kan vara helt fantastisk...

Säg inte sådär, du trampar på en ganska öm tå.
Ett vanligt dyk idag; Kvällen före, mixat bottenbacket, stage, och 2 decoflaskor per dykare, minst. upp toktidigt för transport till dykplatsen och riggning av all utrustning som sedan skall bäras/släpas till båt eller stranden om det är stranddyk. På med allt elände som väger skrämmande mycket innan man är i vattnet. Göra ett fantastiskt underbart dyk

Kommer upp; göra om hela processen i omvändordning, samtidigt som man är lite trött efter ett långt och spännande dyk, så det går på ren adrenalinkick. Åter till stugan/tältet, laga mat, äta mat. Sedan vidtar mtrlvård, räkna ut nya profiler, mixa mer gas, torka kläder, planera nästa dyk, skriva stridsplan, f´låt menar dykplan. Lasta släpet igen för transport nästa morgon till ny dykplats. In i stugan, kvällsmacka och en singelmalt innan man stupar i säng med ett fånigt leende på läpparna. Med vetskapen om en ny arbetsam men fantastisk dykdag.
Alternativ; Retrodykning, när jag började dyka så bestod dykutrustningen av 1x torrdräkt(om man var ambitiös) 1x flaskpaket(oftaast Poseidon 2x7x200) med reservluftsventil, 1x förstasteg, 1xandrasteg, 1xmanometer och en slang till dräkten. cyklop, grodfötter och ett viktbälte. thats it! Så lindrigt, så lite jobb så mycket mer man skulle hinna med, Back to Basics! Man skulle återigen kunna fokusera på detaljerna kring dykning, känslan, omgivningen, kort och gott, det skulle vara Zendykning, du själv närmare...ja... något som jag inte riktigt kan uttrycka i ord.
Så våga bryta pryltrenden! Sök på nätet och ni kommer att finna massvis med retroutrustning! Fick själv tag på en cyklon med stålpuck för ett tag sedan, nu har jag en dubbelsjua på G och torris har jag redan, visserligen inte en Viking Sport 80 som man fick reparera varje kväll, men allt var ju faktiskt inte bättre förr.
//Imint, som märkligt nog är väldigt sugen på en sådan här:
http://www.djupt.se/webbutik/showproduct.a...=15&pid=173