QUOTE (Rickard N @ Apr 2 2007, 13:45 )

Det är möjligt, men jag har hört instruktörer som inte vill ha med vissa på aow innan de dykt en smula. Nattdyk med folk som inte kan avväga ordentligt är ingen rolig syn.
Då är förberedelserna inför just det dyket alldeles för dåliga. Det är det som jag har mest emot padi, det är för lite vattenvana i utbildningen.
Det borde vara någon form av förkunskapskrav (till nuvarande AOW) på att eleven ska kunna dyka ner på 5 meters djup, ta på sig cyklop, snorkel och fenor. Tömma cyklopet, ge ok till instruktören och sen simma upp till ytan. Likaså simma ner på 5 meters djup (utan väst/tub, men med torrdräkt), rädda en dykare med tom dräkt och väst och sedan bogsera denna (minst) 200m i ytan till land, få upp dykare på land för att påbörja HLR. (samma sak, men rädda från 10m inför rescuekursen)
imint: jag gillar er inställning till kurser. Det är en ynnest, inte en självklarhet, att få dykcert. Jag har också läst en del incidentrapporter, påfallande ofta är det ren och skär dumhet som leder till olyckor. Ibland är det olyckliga omständigheter som var och en för sig inte är några problem, men tillsammans...
Övertro till sig själv och sin egen förmåga samt en brist på respekt för att vatten är dödligt finns också.
Plan the dive, dive the plan är ett bra motto enligt mig.
Bring nothing but air, take nothing but pictures, leave nothing but bubbles är ett annat.
GC1: jag hade reservluftstång på min tub när jag köpte den, hade det på alla tuber när jag tog mitt första cert. Har låst min i öppet läge och monterat bort stången nu. Just pga att missar jag att kolla på manometern så är det rätt troligt att Darwin hade en avsikt med det... Den hade en funktion i början innan manometern kom med i bilden, men nu har den överlevt sig själv enligt mig.
Jag håller dock inte alls med dig om mellanlinan, rätt använd är den ett otroligt bra hjälpmedel som höjer säkerheten. Men då ska
bägge dykarna ha övat tillräckligt mycket på att använda den innan det aktuella dyket (i pool, på lätta dyk osv) så att den inte utgör en fara. Det mesta kan vara farligt om det används fel.
Utomland eller på dyk med bra sikt så dyker jag utan, men när det är 1-2 meter sikt *som bäst* så åker den på. Läs: varje dyk på östkusten

En bra mellanlina har grova gummisnoddar i ändarna så att om den ena dykaren missar avvägningen och tar expresshissen till ytan så följer inte den andra med...