Help - Search - Members - Calendar
Full Version: En dyktråd!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Hinderbanan
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
imint
QUOTE (GC1 @ Apr 2 2007, 20:20 ) *
Om man är så stressad att man inte kan hålla koll på sin manometer pga multitasking eller att något har gått på röven så borde man vara på väg mot ytan i alla fall, ett luftstopp då skall inte vara någon panikfara om man dyker inom sportdykningsgränserna.

Här skulle jag vilja slaa ett slag för vad som verkar saligen insomnat nämligen FU! Med en korrekt och väl inövad förmaaga till FU saa behöver man som dykare aldrig känna sig orolig för ett luftstopp, oaktat vilket djup detta äger rum paa. Luftstopp! Höj blicken mot ytan, simma bestämt uppaat och se till att luftvägarna är fria och allt gaar av sig självt.
jed
QUOTE (Rickard N @ Apr 2 2007, 13:45 ) *
Det är möjligt, men jag har hört instruktörer som inte vill ha med vissa på aow innan de dykt en smula. Nattdyk med folk som inte kan avväga ordentligt är ingen rolig syn.

Då är förberedelserna inför just det dyket alldeles för dåliga. Det är det som jag har mest emot padi, det är för lite vattenvana i utbildningen.
Det borde vara någon form av förkunskapskrav (till nuvarande AOW) på att eleven ska kunna dyka ner på 5 meters djup, ta på sig cyklop, snorkel och fenor. Tömma cyklopet, ge ok till instruktören och sen simma upp till ytan. Likaså simma ner på 5 meters djup (utan väst/tub, men med torrdräkt), rädda en dykare med tom dräkt och väst och sedan bogsera denna (minst) 200m i ytan till land, få upp dykare på land för att påbörja HLR. (samma sak, men rädda från 10m inför rescuekursen)

imint: jag gillar er inställning till kurser. Det är en ynnest, inte en självklarhet, att få dykcert. Jag har också läst en del incidentrapporter, påfallande ofta är det ren och skär dumhet som leder till olyckor. Ibland är det olyckliga omständigheter som var och en för sig inte är några problem, men tillsammans...
Övertro till sig själv och sin egen förmåga samt en brist på respekt för att vatten är dödligt finns också.

Plan the dive, dive the plan är ett bra motto enligt mig.
Bring nothing but air, take nothing but pictures, leave nothing but bubbles är ett annat.

GC1: jag hade reservluftstång på min tub när jag köpte den, hade det på alla tuber när jag tog mitt första cert. Har låst min i öppet läge och monterat bort stången nu. Just pga att missar jag att kolla på manometern så är det rätt troligt att Darwin hade en avsikt med det... Den hade en funktion i början innan manometern kom med i bilden, men nu har den överlevt sig själv enligt mig.
Jag håller dock inte alls med dig om mellanlinan, rätt använd är den ett otroligt bra hjälpmedel som höjer säkerheten. Men då ska bägge dykarna ha övat tillräckligt mycket på att använda den innan det aktuella dyket (i pool, på lätta dyk osv) så att den inte utgör en fara. Det mesta kan vara farligt om det används fel.
Utomland eller på dyk med bra sikt så dyker jag utan, men när det är 1-2 meter sikt *som bäst* så åker den på. Läs: varje dyk på östkusten smile.gif
En bra mellanlina har grova gummisnoddar i ändarna så att om den ena dykaren missar avvägningen och tar expresshissen till ytan så följer inte den andra med...
henke
Reservventilen skulle enkelt kunna ersättas av en manometer med en tydligare indikator på att nu är det 50 bar kvar. Typ som bilens pip och lampa på instrumentpanelen när soppan börjar tryta.

Om man skulle ha en separat tankmätare i bilen, och ingen på instrumentpanelen, liggandes i dörrfacket (utan någon ljus/ljud indikator) och bara mätare, hur många skulle då råka ut för soppatorsk?

Vad är risken att råka ut för en olycka med mellanlinan? Gummiband låter ju sunt eller spännbandsclips som löser ut under för hård belastning. Worst case scenario åker du med upp en bit innan du får av den. Worst case utan är att man tappar bort den andra, vilket går på en halv sekund i dålig sikt. Och det förefaller som ofta att olyckor inträffar genom att man kommit bort från varandra.

Även i bra sikt tycker jag det är jobbigt att hålla reda på en par kamrat som simmar runt, 2m bort -10m bort , ovan över vid sidan snett ovanför i döda vinkeln etc. Utan mellanlina får jag ägna stor del av uppmärksamheten till att KOLLA efter parkamraten, istället för att rycka ett "ok" i tåten och titta på det man kommit dit för.
Detta är ju speciellt påtagligt vid dykutflykt när man paras ihop med vem som helst som bokat in sig med och som man inte vet hur den beter sig eller kunskapsnivå.
Kanske är jag ovanlig, men jag vill veta EXAKT var min parkamrat är HELA tiden. Både för dennes och min säkerhet.

Vid utländska dykutflykter, som jag upplevt att utbildningen genomförts, blir man på sin höjd lämplig "certifierad att följa med färdigguidade turer i turkosa vatten". En jäkla skillnad att ha egen och ta Waxholmsbåten/egna båten ut i STHLM skärgård och genomföra egna dyk med en polare.

Av de utländska utflykter jag följt med på, visserligen inte så många, men intrycket är att allt serveras på silverfat. Dykguide som planerat allt, samma location som de dykt på 100 gånger. Dyket genomför enligt guidens dator. Ingen egen planering enligt tabeller. Ingen egen planering på sjökort. Genomgång på Whiteboard. Locals som hjälper en på med prylarna, upp ur vattnet. Man hoppar i, andas och simmar med, signalerar hur mycket luft som står på mätaren. Thats it. Så värst duktig blir man inte, oavsett hur MÅNGA sådana tripper tar och hur foton man har på guldfiskarna.

Vid en sån utflykt avvek en av guiderna med "sin" elev från gruppen, vilket inte planerats. Upplyste min guide om det, men han fick inte kontakt med huvudguiden och lät det vara. Tydligen vanligt, de bara försvann utom synhåll efter ett tag och gruppen simmade vidare. Känns ju ytterst seriöst. Det hela berodde inte på nåt problem utan att de sett någon intressant fisk. I min värld genomför man dyket som planerat, om man vill avvika från planen får man signalera/upplysa de andra om sin ändring av planen.
Rickard N
QUOTE (jed @ Apr 2 2007, 20:45 ) *
Det är möjligt, men jag har hört instruktörer som inte vill ha med vissa på aow innan de dykt en smula. Nattdyk med folk som inte kan avväga ordentligt är ingen rolig syn.

Då är förberedelserna inför just det dyket alldeles för dåliga. Det är det som jag har mest emot padi, det är för lite vattenvana i utbildningen.
Det borde vara någon form av förkunskapskrav (till nuvarande AOW) på att eleven ska kunna dyka ner på 5 meters djup, ta på sig cyklop, snorkel och fenor. Tömma cyklopet, ge ok till instruktören och sen simma upp till ytan. Likaså simma ner på 5 meters djup (utan väst/tub, men med torrdräkt), rädda en dykare med tom dräkt och väst och sedan bogsera denna (minst) 200m i ytan till land, få upp dykare på land för att påbörja HLR. (samma sak, men rädda från 10m inför rescuekursen)

Trots mer vattenvana i kurserna i CMAS (enligt uppgift) har jag sett sådana dykare leka hiss mellan 3 och 14 meter i 10 minuter under ett dyk samtidigt som två ow-dykare låg still på 9 meter och tittade upp och ner efter hissen. Trots att CMAS är så strålande med räddningsaktioner under kurserna har jag läst incidentrapporter där en elev inte klarade av att ge läraren positiv lyftkraft i "räddningsaktionen" och höll på så länge att han svimmade under vattnet på 5 meters djup.

Det är människor vi snackar om, spelar ingen roll vad du hävdar är bästa utbildningsmetoden, saker skiter sig ändå. Var utomlands och dök med ett cmas-center och fick mycket beröm i höstas, de sket fullständigt i att jag var padi-utbildad. Kanske dags att kliva av ardennerkusen?
Och ja, det är oftast cmas-människor som har näsan i vädret enligt min uppfattning.
Nilsson_BA04
Precis som det skrivits flera gånger tidigare här, så handlar det i slutändan om den mänskliga faktorn...

Vissa personer, oavsett utbildningsorganisation och erfarenhet, borde inte ens få vistas i ett badkar, avseende omdömme och hantering av sin utrustning.
Ett dykcertifikat skall inte vara en självklarhet, men samtidigt så skall dykning inte heller dramatiseras mer än nödvändigt.
Man ger sig ner i en miljö där vi människor inte kan överleva någon längre stund, utan tekniska hjälpmedel. Har man inte respekt för detta, ja då är risken att råka illa ut ganska så stor.

Här är ett exempel...

Personen som äger denna regulator var nere på 20 meters djup med den, då den började friflöda... 1:a steget var i detta skick då han klev ner i vattnet.
Han hade dessutom sex stycken elever med sig ner, då han är instruktör.
GC1
QUOTE (imint @ Apr 2 2007, 20:24 ) *
QUOTE (GC1 @ Apr 2 2007, 20:20 ) *
Om man är så stressad att man inte kan hålla koll på sin manometer pga multitasking eller att något har gått på röven så borde man vara på väg mot ytan i alla fall, ett luftstopp då skall inte vara någon panikfara om man dyker inom sportdykningsgränserna.

Här skulle jag vilja slaa ett slag för vad som verkar saligen insomnat nämligen FU! Med en korrekt och väl inövad förmaaga till FU saa behöver man som dykare aldrig känna sig orolig för ett luftstopp, oaktat vilket djup detta äger rum paa. Luftstopp! Höj blicken mot ytan, simma bestämt uppaat och se till att luftvägarna är fria och allt gaar av sig självt.

Det var precis det jag menade, har du förlorat kontrollen över gastillförseln (därför skulle jag aldrig enbart förlita mig på en elektronisk sändare till en handledsterminal) så måste man bege sig till ytan, det kan oftast ske i lugn takt men skulle det ta stopp så är det bara att simma på och saken är biff!

@Nilsson_BA04

Instruktörer som gör grova tabbar tror jag är en del i en felaktig mentalitet som jag inte tror är ovanlig i Instrkretsar.
"Jag är ju instruktör så det här är en barnlek", det kan leda till slarv med både utr och rutiner.

Det här kan också förstärkas av känslan "jag har ju 3000 dyk bakom mig" fast huvuddelen av de dyken är genomförda på 6meter i 20 min med en packe elever sittandes på bottnen.....

Som sagt, dykning är lätt och säkert om man gör det på rätt sätt. Det behövs inte mycket för att det skall bli både jobbigt och farligt.....
jed
QUOTE (Rickard N @ Apr 2 2007, 22:14 ) *
QUOTE (jed @ Apr 2 2007, 20:45 ) *

Trots mer vattenvana i kurserna i CMAS (enligt uppgift) har jag sett sådana dykare leka hiss mellan 3 och 14 meter i 10 minuter under ett dyk samtidigt som två ow-dykare låg still på 9 meter och tittade upp och ner efter hissen. Trots att CMAS är så strålande med räddningsaktioner under kurserna har jag läst incidentrapporter där en elev inte klarade av att ge läraren positiv lyftkraft i "räddningsaktionen" och höll på så länge att han svimmade under vattnet på 5 meters djup.

Det är människor vi snackar om, spelar ingen roll vad du hävdar är bästa utbildningsmetoden, saker skiter sig ändå. Var utomlands och dök med ett cmas-center och fick mycket beröm i höstas, de sket fullständigt i att jag var padi-utbildad. Kanske dags att kliva av ardennerkusen?
Och ja, det är oftast cmas-människor som har näsan i vädret enligt min uppfattning.

Det finns puckon som inte klarar av att ligga still inom alla organisationer... Det kan även bero på dom har ny/obekant/trasig utrustning (om den är trasig så anser jag att dyket ska avbrytas).
Jag har dykt på ett cmas-center i Niolon (franska medelhavskusten) och det är bland det sämsta jag har sett. Vi hade med oss egen utrustning, som på svenskt maner hade octopus. Då frågade dom om jag var instruktör (det är jag inte). Instruktörerna var dom enda som hade octopus. *-dykare hade problem att skruva ihop sin egen utrustning!
Min uppfattning är att det oftast är padi-människor som har näsan i vädret (jag har fler cert än dig, alltså är jag bättre än dig). Vi har olika åsikt, men ändå lite lika. Inget som gangar tråden, vill du fortsätta diskutera föreslår jag att vi tar det via pm.
GC1
QUOTE (jed @ Apr 3 2007, 14:30 ) *
Vi har olika åsikt, men ändå lite lika. Inget som gangar tråden, vill du fortsätta diskutera föreslår jag att vi tar det via pm.

Nej!!!!
Vi har ju inte kommit till DIR ännu!!

Kanske kan man enas om att det inom dykning precis som i resten av den riktiga världen finns både stjärnor och puckon?

Var ute förra veckan på ett sttranddyk och tränade lite skills och höll på att frysa tänderna av mig, men nu är säsongen på G på riktigt igen! Härligt!
Nilsson_BA04
QUOTE (GC1 @ Apr 3 2007, 20:34 ) *

*skratt*

Och jag hoppas att vi inte kommer dit heller ... rolleyes.gif wink.gif
imint
QUOTE (Nilsson_BA04 @ Apr 3 2007, 20:40 ) *
QUOTE (GC1 @ Apr 3 2007, 20:34 ) *

*skratt*

Och jag hoppas att vi inte kommer dit heller ... rolleyes.gif wink.gif

Klart att vi skall komma till DIR, No strokes allowed!!! Det finns bara en sanning och worthy.gif George Irving är dess förkunnare och uttolkare!!
Nilsson_BA04
Do
It
Religiously

wink.gif laugh.gif
jed
Hehe, nu börjar vi närma oss religion ;)
GC1
Er tänker jag inte ens prata med!!!
biggrin.gif
109 Eken
laugh.gif Surfade in i tråden för att hälla lite bensin på brasan genom att andas "DIR", men såg att Nilsson redan klarat av det :p
Nilsson_BA04
Hittade den här frågan på ett Amerikansk dykforum:

I am in the process of divemaster, I am going to be an instructor by the end of the summer.

I have a problem though, I honestly know nothing about what is COOL and what isn't COOL when it comes to equipment...

I like Aqualung, simply because I heard that they have excellent programs for instructors.

BUT, right now I don't know the difference between a brand new 1,000 dollar reg and an old beat up one that someone made in their garage out of parts that they pulled out of an old lawn mower... ya know what I mean???

As far as I am concerned (Personally) a reg is a reg, as long as it is functioning the way it was designed to... That is my problem, I know nothing about features, etc...

I know that I need to know this stuff to be taken seriously as an instructor, so this is my start...

I NEED opinions and stuff on equipment, mostly Regs and BC's (I know about the new i3, but that is about the extent of my knowledge on what is cool).

THANK YOU..........

Lägg speciellt märke till raderna jag markerat med fet stil ... laugh.gif

Man undrar ju om han har "alla hästarna i hagen" ...
jed
Nilsson_BA04: det var nog inte den snabbast hamstern i hjulet... Och sådana där får bli instruktörer... *ryyyyys*
GC1
QUOTE (jed @ Apr 5 2007, 12:29 ) *
Nilsson_BA04: det var nog inte den snabbast hamstern i hjulet... Och sådana där får bli instruktörer... *ryyyyys*

Han har nog tagit rule #6 på ett väl ortodoxt sätt.....

Av någon anledning så verkar den där typen av dykare vara vanligare i staterna (du har möjligtvis inte varit på scubaboard och kopierat texten?).
Det är lite märkligt med tanke på hur sjukt stämd man kan bli om man tabbar sig med något. De har kanske en väl tilltagen disclaimer vid dykning?

/GC1
som hoppas på ett bra dyk till helgen!

Och såklart sol på Råsunda på måndag!
Nilsson_BA04
Helt rätt GC1, inlägget är "klippt" från Scubaboard.

Man kan lugnt säga att de svar han fick, inte var direkt positiva ... wink.gif

Hoppas du får några riktigt bra dyk i helgen!
Maverick
CMAS kontra PADI

Nyss hemkommen från Egypten (Ja sharm var oslagbart och med underbar snorkling)
Funderade på att ta Dycertet (padi) men ville inte lägga 3 dagar på det samt jag hade för mig att priserna va ungefär som i Sverige *ja jag vet att jag ibland är dum smile.gif *

I alla fall.... Kommit hem efter ett 40 minuters 6 meters testdyk. Det som jag vile med det var att se om öronen fungerade.. Vilket de gjorde på de djupet.
Så nu är tanken ett ta OW i Sverige...
Kikade på priserna på det lokala dykcentret (Kullen dyk) och konstaterade att de tog 4500 sek
Nästan så jag anmälde mig till deras sista lång kurs....

Men surfade runt lite och hittade en Dykklubb i Fbg som har vrak som sitt stora intresse.... Mailade deras instruktör och fick svar snabbt.
3500 sek inkl klubbmedlemskap. Men då måste jag köpa mask snorkel och fenor.

Så... Polaren tog dykcert för kanske 10 år sedan, han var rätt neg till Padi och certade i klubben där vi då bodde.
Han menade på att Padi var slappare i mycket.

Så.. Vad säger ni här?? Padi kontra CMAS??

Sedan...
Har glasögon med +6,5 som värst.... Och därtill brytningsfel..
Tips på lösningar för att ha bra syn under vatten?? Slipade glas i masken???
Någon nämnde någea linser man tryckte på plats??
Vad kostar det och vad kan ni tipsa om??
Nilsson_BA04
QUOTE (Maverick @ Apr 7 2007, 23:55 ) *
CMAS kontra PADI

Funderade på att ta Dycertet (padi) men ville inte lägga 3 dagar på det samt jag hade för mig att priserna va ungefär som i Sverige *ja jag vet att jag ibland är dum smile.gif *

I alla fall.... Kommit hem efter ett 40 minuters 6 meters testdyk. Det som jag vile med det var att se om öronen fungerade.. Vilket de gjorde på de djupet.
Kikade på priserna på det lokala dykcentret (Kullen dyk) och konstaterade att de tog 4500 sek

Men surfade runt lite och hittade en Dykklubb i Fbg som har vrak som sitt stora intresse.... Mailade deras instruktör och fick svar snabbt.

Så... Polaren tog dykcert för kanske 10 år sedan, han var rätt neg till Padi och certade i klubben där vi då bodde.

Sedan...

När det gäller skillnaden mellan PADI & CMAS så kommer du troligtvis att få höra både för- och nackdelar med bägge. Som PADI certifierad dykare (utan någon större erfarenhet av CMAS) tror jag att CMAS ger dig en mer omfattande grundutbildning än PADI. CMAS är från från början en militär dykutbildning så den utbildning är mer grundläggande än PADI.

Jag har själv kontaktlinser med +7 i styrka och det funkar utmärkt att dyka med dessa. Kostar ca 1200:- / kvartal med linserna.
109 Eken
Tycker inte man ska fokusera så mkt på vilket utbildningssystem som klubben kör med utan mer på hur kursen är upplagd och om instruktören verkar vettig. Angående synfel så kan man antingen köpa slipade glas till masken eller köra med kontaktlinser, en smaksak.
jed
(Dsiclaimer: jag har CMAS *** cert, så mina åsikter är lite färgade av detta. Min fru har PADI rescue cert, så jag har lite koll på PADI. Men långt från lika bra som CMAS)

Jag tycker att PADI har för lite teori och praktik i OW, anser att dom borde slå ihop OW och AOW och göra det till deras första cert. Förutom det så tycker jag att det spelar mindre roll vilket organisation du utbildar dig inom, det är vilken instruktör du har som är det viktiga.
Det finns bra och dåliga instruktörer inom alla organisationer, det senaste stolpskottet råkade en kompis till mig ut för. Han släppte i 10 nybörjare i havet och satt och limmade på sitt ex. Med sin hustru kvar hemma.
Det var rätt mycket tur inblandat den helgen eftersom ingen gick åt...

PADI Rescue är en bra kurs som du bör gå första året tycker jag. Du bör dock ha några timmar under vattnet innan du går den.

PADI och NAUI finns mest kring dykcenter och dykbutiker eftersom dom från början är gjorda med ett affärsmässigt tänk bakom. CMAS finns mest i ideella föreningar.
PADI och NAUI har bättre böcker, men CMAS har ryckt upp sig rejält och har en rätt bra bok för första kursen. Sen är dom fortfarnade rätt kassa på ** och *** kurserna. Så inom CMAS är det ännu viktigare med bra instruktörer, råkar du ut för en kass instruktör inom PADI/NAUI kan du läsa dig till det mesta. Inom CMAS är du lite mer utlämnad... Men dåliga instruktörer brukar fula ut sig själva rätt fort.

Jag känner inte till några klubbar/sällskap/skolor där nere, men gå in på http://www.sportdykare.se och http://www.dykarna.nu och fråga där.

Det finns cyklop med slipade glas, t.ex. har seapro divers i Solna (minst) en sort: http://www.seaprodivers.se/product_info.ph...;products_id=40
Innan jag lasikopererade mig hade jag linser när jag dök, mindre kul när jag lyckades spola ur en 2 veckor gammal lins som jag skulle haft i 6 månader... Räkna med att du kommer att tappa cyklopet för det kommer att hända förr eller senare.

Oavsett vilken organisation du väljer, så lycka till och välkommen ner till den blöta världen med massor av upplevelser! smile.gif
imint
QUOTE (Maverick @ Apr 7 2007, 23:55 ) *
CMAS kontra PADI

Sedan...

Jag är givetvis svårt partisk i denna fråge ställning men skall göra ett patetsikt försök att vara objektiv. Jag tycker att du bör göra en prisjämförelse med den lämpligaste CMAS klubben i din närhet och motsvarande PADI sällskap. KOrt och gott vad får du för pengarna för ditt medlemskap. Ponera att du blir en hyffsad frekvent dykare med ca 50 dyk/år för argumentations skull. Vad kostar då luftfyllningar, utfärder, hyra av ev utrustning etc. Vad kan respektive klubb/sällskap erbjuda för utrustning att hyra: kompressor, gummibåt, motor, dykutrustning oxybox etc. Vad kostar service av utrustning etc. Kan man köpa saker billigare via klubb/sällskap. Hur aktiva är man med utfärder och aktiviteter och vad kostar dessa.
Rada upp detta i en matris där du enkelt kan jämföra kostnaderna och fundera även på kostnaderna över tiden i stil med; erbjuden att köpa billig komplett utrustning nu som du ändå måste byta om 2-3 år för den var dålig kvalitét eller en dyrare som räcker längre och därmed lägre årskostnad.
När det är klart så tror jag att även du är klar att välja vad som är bäst.

När vi får frågan i vår klubb varför man skall vara med och vi presenterar vad vi kan erbjuda i förhållande till kostnad så brukar de flesta börja hos oss. De som inte dyker så mycket och inte vill ge en hjälpande hand lite då och då(vi är trots allt en ideell förening) brukar ta PADI sällskapet och pynta mer.

mina tankar

//Imint
Maverick
QUOTE (imint @ Apr 8 2007, 09:43 ) *
Jag är givetvis svårt partisk i denna fråge ställning men skall göra ett patetsikt försök att vara objektiv. Jag tycker att du bör göra en prisjämförelse med den lämpligaste CMAS klubben i din närhet och motsvarande PADI sällskap. KOrt och gott vad får du för pengarna för ditt medlemskap. Ponera att du blir en hyffsad frekvent dykare med ca 50 dyk/år för argumentations skull. Vad kostar då luftfyllningar, utfärder, hyra av ev utrustning etc. Vad kan respektive klubb/sällskap erbjuda för utrustning att hyra: kompressor, gummibåt, motor, dykutrustning oxybox etc. Vad kostar service av utrustning etc. Kan man köpa saker billigare via klubb/sällskap. Hur aktiva är man med utfärder och aktiviteter och vad kostar dessa.
Rada upp detta i en matris där du enkelt kan jämföra kostnaderna och fundera även på kostnaderna över tiden i stil med; erbjuden att köpa billig komplett utrustning nu som du ändå måste byta om 2-3 år för den var dålig kvalitét eller en dyrare som räcker längre och därmed lägre årskostnad.
När det är klart så tror jag att även du är klar att välja vad som är bäst.

När vi får frågan i vår klubb varför man skall vara med och vi presenterar vad vi kan erbjuda i förhållande till kostnad så brukar de flesta börja hos oss. De som inte dyker så mycket och inte vill ge en hjälpande hand lite då och då(vi är trots allt en ideell förening) brukar ta PADI sällskapet och pynta mer.

mina tankar

//Imint

TAck alla....
Som vanligt finns det en otrolig källa av info på detta foumet *BUGAR ÖDMJUKT*

I alla fall...
Om man skall göra den jämförelsen som du nämner är det enkelt.
Det blir dykklubbens ebj
Detta då jag trivs i föreningsliv.
Det kommer ge mig mer möjlighet att dyka med "polare" och inte bara guider
De gillar vrakdyk vilket är den största lockelsen för mig så småningom.
De har tillgång till båtar
De har tillgång till förvaring för medlemmar.
Sedan känns det som deras upplägg är bättre, max 4 elever per kurs/instruktör. Nu ser det ut som att vi blir 2 till att börja med.
Så... Valet känns inte svårt.

Att ni sedan inte ser uppenbara nackdelar med CMAS gör att det blir än lättare smile.gif

Så..
Nästa idiotfråga....
I denna prylvärld som dykandet är...
Vad skall man satsa på först??
Min tanke är ett vettig torrdräkt med tanke på kallt vatten och att det känns som det som är "svårast" att hyra i perfekt strl??
109 Eken
Jo, det är nog det man ska prioritera först. Efter egna fenor, mask och snorkel som inte kostar så mkt (allt är ju relativt ;)) Är du inte prylb*g innan så är risken stor att du blir det nu...
imint
QUOTE (Maverick @ Apr 8 2007, 21:07 ) *
Så..
Nästa idiotfråga....
I denna prylvärld som dykandet är...
Vad skall man satsa på först??
Min tanke är ett vettig torrdräkt med tanke på kallt vatten och att det känns som det som är "svårast" att hyra i perfekt strl??

Aaaahh, prylar, detta som gör dykningen vad den är( här skulle man lätt kunna klämma in lite DIR rolleyes.gif ) Utan tvekan så börjar du med cyklopöga, grodfötter och en snorkel, två par grodfötter för att vara exakt inom och utomhusmodell. Torrdräkt är nästa viktig detalj som du skall investera i. Föressten så har jag enliggande som du kan få köpa för en schysst slant om du är runt 180-188 och normalvikt. vissel.gif PMa i så fall.
Maverick
QUOTE (imint @ Apr 8 2007, 20:01 ) *
[Torrdräkt är nästa viktig detalj som du skall investera i. Föressten så har jag enliggande som du kan få köpa för en schysst slant om du är runt 180-188 och normalvikt. vissel.gif PMa i så fall.

*LER* attans att du skall vara en Pygme smile.gif Är 195 och mer än normalviktig wink.gif Men i alla fall...

Har kikat runt en del på blocket men inte hittat det där klockrena köpet....

Okej med andra ord är det min gissning som jag gjort...
Har en uppsättning fenor och annat *LER* men vågar fan inte säga vart jag köpt dem *viskar tyst Biltema.... De har dock gett mig underbara upplevelser både i Krondatien och Egypten* så jag funderar på att satsa på nya grejjer där--
Kommentarer???
Nilsson_BA04
"ABC-paketet" (Mask, fena, snorkel) är ju det mest grundläggande... Se till att hitta prylar som passar och är bekväma. Märke & inköpsställe är av underordnad betydelse. En mask som är tät och fenor som inte ger dig kramp är det viktiga!

Därefter skulle jag nog säga att regulatorn är den viktigaste detaljen. Detta är livsuppehållande utrustning och här bör man inte vara "dum-snål"... En regulator kan du köpa begagnat, men se då till så att du får dokumentation på att regge är regelbundet (och nyligen) servad. Kolla även så att slangarna på reggen är OK!

Därefter skulle jag nog titta på en torrdräkt...
GC1
QUOTE (Nilsson_BA04 @ Apr 9 2007, 10:46 ) *
"ABC-paketet" (Mask, fena, snorkel) är ju det mest grundläggande... Se till att hitta prylar som passar och är bekväma. Märke & inköpsställe är av underordnad betydelse. En mask som är tät och fenor som inte ger dig kramp är det viktiga!

Därefter skulle jag nog säga att regulatorn är den viktigaste detaljen. Detta är livsuppehållande utrustning och här bör man inte vara "dum-snål"... En regulator kan du köpa begagnat, men se då till så att du får dokumentation på att regge är regelbundet (och nyligen) servad. Kolla även så att slangarna på reggen är OK!

Därefter skulle jag nog titta på en torrdräkt...

Lite beroende på hur organistationen man tänker dyka i så skulle jag rekommendera att man, om det finns hyr reggar där man till att börja med dyker, köper toris först och sen reg.
Under förutsättning att org är ordningsam och har koll på utr, det brukar märkas på det allmänna intrycket. Att en hyr-reg är kass är enormt mycket ovanligare än att man får en kass dräkt, vilket leder till kassa dyk och i en del fall till att man inte tycker att det är kul o slutar...

Disclaimer:
När du väl börjar köpa så skyll inte på nån här när du upptäcker att bilen du kör prylarna i är värd mindre än dykutrustningen....

@Imint laugh.gif cyklopöga!
Det är väl dykningens svar på larvfötter?`

Simma lugnt!
jed
Jag hör till dom som förespråkar köp av torrdräkt före reggar.
Ett annat tips är att köpa ett billigt extracyklop som du kan stoppa ner i benfickan, jag har det sen ett spänne gick sönder för mig under ett dyk och jag fick låna min buddys extracyklop.
Sen när det kommer till bcd vs platta/vinge kommer du nog att få ett antal mer eller mindre religösa svar... Jag gillar platta/vinge, men tycker att du ska prova både och innan du bestämmer dig. Låna/hyr/prova allting ett par gånger innan du köper, det blir så mycket billigare då...

Om föreningen dessutom har tillgång till förvaringsplats för dina prylar tycker jag att det är ett lätt val!

Och när du väl har börjat köpa dykprylar är det lika bra att sätta in alla dina pengar till dykbutiken via autogiro smile.gif
Nilsson_BA04
QUOTE (jed @ Apr 9 2007, 11:32 ) *
Och när du väl har börjat köpa dykprylar är det lika bra att sätta in alla dina pengar till dykbutiken via autogiro smile.gif

*ASG*

Sant, så sant ...

Dykare tillhör, utan den minsta tvekan, "pryl-bögarnas" top-tre-lista... rolleyes.gif
imint
QUOTE (GC1 @ Apr 9 2007, 10:56 ) *

Simma lugnt!

På den tiden då jag började dyka så hette det just Cyklopöga och grodmansfötter, vingar och västar var ännu inte uppfunna utan man dök antingen med torrdräkt eller våtdräkt med pottring av märket fenzy eller barracuda. Det var manuell inflering som gällde när man skulle avväga sig. Inflatorslang och liknande förklenande funktioner kom först senare. Dök man torrdräkt så hade man givetvis ingen pottring på sig. Less was truly better.
Maverick
QUOTE (imint @ Apr 9 2007, 09:59 ) *
På den tiden då jag började dyka så hette det just Cyklopöga och grodmansfötter, vingar och västar var ännu inte uppfunna utan man dök antingen med torrdräkt eller våtdräkt med pottring av märket fenzy eller barracuda. Det var manuell inflering som gällde när man skulle avväga sig. Inflatorslang och liknande förklenande funktioner kom först senare. Dök man torrdräkt så hade man givetvis ingen pottring på sig. Less was truly better.

Alltså du tog en sak ur min mun lite där smile.gif
Jag har "drömt" om dykcert sedan jag visste det fanns. Tills jag var 18 stoppade mina föräldrar (enda barnet och föräldrar som försökte få fler gjorde att de vaktade det som de hade hårt, att det sedan gett ett antal akutbesök efter man slutade vara barn på grund av att barnet i fråga växte upp till vuxen och skulle testa allt är en annan sak smile.gif sedan är ju vatten farligt och med föräldrar som knappt kunde simma så var det än farligare).
I vuxen ålder så har jag nog tvekat på grund av att jag inte trott jag kunnat på grund av öron och annat (vet i fan varför egentligen men inte blivit av och andra intressen har stoppat).
*inser att jag tappade tråden*
I alla fall när jag var ung (10-15 år) och läste allt om dykning man kunde hitta så fanns ju inte västar och annat. Man hade en våt dräkt viktbälte tuber mask fenor och snorkel. Kanske att du hade en räddningsväst (har jag för mig) men det var allt.
Nere i Egypten så började jag fundera på detta. Framförallt när man såg Ryssarna (ja de har verkligen invaderat Sharm och framförallt All inclusive ställena) vandra ner som valrossar nertyngda av all utrustning.
Idag väger man av med västen. Hur fasen gjorde du på den gamla goda tiden när cyklopöga hette cyklopöga och inte mask (det är ju inget man vill gömma sig bakom ju)??
En annan dum fråga.... Helmask var poppis på den tiden... Framförallt för seriösa dykar (som jag minns det) men... Hur tryckutjämnar du i den??? På samma sätt som en enögt cyklop eller (man sticker in fingrarna i 2 hål typ) eller hur gör man??

JA jag vet.. Dumma frågor.. men bjuder på dem wink.gif
Nilsson_BA04
Finns inga dumma frågor, bara dumt folk som inte frågar .... wink.gif

När det gäller tryckutjämning i helmask, så funkar de flesta helmasker på följande vis:

Inne i masken, under/framför näsan, sitter gummi-pryl som ser ut som en "klyka".
För att tryckutjämna pressar man hela masken mot ansiktet, varvid denna "klyka" sluter om näsan och stänger näsborrarna.
Därefter är det bara att tryckutjämna som vanligt...

Man KAN även tryckutjämna genom att öppna munnen och svälja... Om man har en helmask alltså ...

Dyka helmask är skönt... Men det kräver en hel del träning vad gäller ta av/ ta på helmask under vatten.
GC1
QUOTE (imint @ Apr 9 2007, 11:59 ) *
QUOTE (GC1 @ Apr 9 2007, 10:56 ) *

Simma lugnt!

På den tiden visade det sig säkert snabbare vilka som var duktiga dykare rolleyes.gif

Jag vill inte säga att det var bättre förr, men det var definitvt hårdare!

Har i helgen bockat av 2 softa landdyk med mesproppsgrejjer som torrdräkt m torrhandskar och vinge med lågtrycksinflator!

OT
Idag fick jag nöja mig med att titta på snö o se Gnaget torska på Råsunda, deppigt...

Viktigt ang torrisar
Köp en som sitter riktigt bra! En billig dräkt som du sen måste byta är dyrare än att köpa en som passar från början!
Det handlar om en ren säkerhetsdetalj förutom komforten, en torris i fel storlek kan faktist vara farlig.
Maverick
QUOTE (GC1 @ Apr 9 2007, 17:47 ) *
OT
Idag fick jag nöja mig med att titta på snö o se Gnaget torska på Råsunda, deppigt...

Vad var det deppiga med det ja förutom snön.. Känns snarare som en upplyftande känsla...
Mer OT
Jag inhandlade ny grill och testade den idag wink.gif
twintip
http://video.google.com/videoplay?docid=63...000&pl=true

En polare som sysslar med dykning länkade denna SKÖNA filmen. Hoppas ni också gillar den.
biggrin.gif
Nilsson_BA04
QUOTE (twintip @ Apr 10 2007, 01:43 ) *
http://video.google.com/videoplay?docid=63...000&pl=true

En polare som sysslar med dykning länkade denna SKÖNA filmen. Hoppas ni också gillar den.
biggrin.gif

En klassiker! banan_rock.gif Lika kul varje gång!

Det är två RB dykare som är med på filmen. Dykaren "RP" = Dr Richard Pyle, medlem i Cis-Lunars utvecklings team.

Favoriten är "This is Submarine territory" ... 380 fot = ca 130 m laugh.gif
GC1
Som sagt en välsittande torrdräkt med ett schysst underställ kan vara skillnaden mellan "its so fucking cold" och "ahh vad fin sikt det är här.."

Dykning på över 100 meter i våtdräkt verkar redan från start vara en ide som är sådär....
Nilsson_BA04
QUOTE (GC1 @ Apr 10 2007, 08:14 ) *
Som sagt en välsittande torrdräkt med ett schysst underställ kan vara skillnaden mellan "its so fucking cold" och "ahh vad fin sikt det är här.."

Dykning på över 100 meter i våtdräkt verkar redan från start vara en ide som är sådär....

Han har inte ens våtdräkt på sig ... rolleyes.gif Endast en T-shirt & badbyxor.
Maverick
Blir Padi OW flör min del smile.gif
Dykterminalen skall öppna butik i halmstad, gillade deras respons på när jag mailade dem samt att det tar drygt 3000 för samma kurs som Kullens dyk tar 4500 för gör valet rätt lätt. Visst jag måste köpa Mask snorkel och fenor innan utedyken men det är ju grejjer som jag misstänker man i alla fall vill ha så...

Fråga..
De hade ett pris där man fick köpa en våtdräkt till för 1500 spänn (ett par hundra spänn upp till 1000 sek i rabatt), har man nytta av den eller är det bara torrdräkt som gäller???
BJK
QUOTE (Maverick @ Apr 12 2007, 20:39 ) *
Dykterminalen skall öppna butik i halmstad, gillade deras respons på när jag mailade dem samt att det tar drygt 3000 för samma kurs som Kullens dyk tar 4500 för gör valet rätt lätt. Visst jag måste köpa Mask snorkel och fenor innan utedyken men det är ju grejjer som jag misstänker man i alla fall vill ha så...

Fråga..
De hade ett pris där man fick köpa en våtdräkt till för 1500 spänn (ett par hundra spänn upp till 1000 sek i rabatt), har man nytta av den eller är det bara torrdräkt som gäller???

Glöm våtdräkt! Satsa på torrdräkt direkt! Du ångrar dig annars.
imint
QUOTE (Maverick @ Apr 12 2007, 20:39 ) *

Fråga..

Neeeej...välj inte den mörka sidan, den är snabbare, och dyrare, men inte säkrare...och i slutändan kommer du att dyka mindre. You have still much to learn...tro mig. Det finns ett antal SSDF klubbar längs västkusten det är bara att välja.

Se bara paa dräktpriset, det är ju inte aktuellt att köpa en vaatdräkt om du ens leker med tanken att vara mer aktiv än Julimaanad.
Rickard N
Skulle säga att det inte är mindre säkert heller... Och hur mycket du dyker beror helt på dig själv.
GC1
Jag lever i världen där det inte är utbildningsorganisationen utan instruktören som utbildar dykare.
Och jag kan vid den onde själv säga att jag träffat riktigt dåliga CMASdykare och sjukt bra PADIdykare.

Om jag tog cert idag med det jag vet så skulle jag gå kurs hos Oceanic Tech i sthlm, NAUI. Inte billigast men riktigt bra instr och små klasser där man inte snålar med övningar i praktiska format. tex genomför de klassiska grundövningarna hovrandes istället för sittandes på botten......
(praktiskt att kunna vid tex dyk då botten är djupare än djupet man befinner sig på då ett problem dyker upp....)

Jag skulle idag aldrig jaga en tusenlapp i lägre pris, om man ser till vad man inom något år har lagt ner på utr och utb så är det, för mig, en piss i havet(kanske ska köpa pee valve? laugh.gif ).
Maverick
QUOTE (GC1 @ Apr 13 2007, 23:15 ) *
Jag skulle idag aldrig jaga en tusenlapp i lägre pris, om man ser till vad man inom något år har lagt ner på utr och utb så är det, för mig, en piss i havet(kanske ska köpa pee valve? laugh.gif ).

*LER* VEt inte ens vad du talar om i utrustningsvärde wink.gif Men det du säger avseende instruktörer så har jag bättre förtroende för Dykterminalen istället för kullen dyk.. Dock bara byggt på snack i tfn och mail...
Kullen dyk har en rätt "Överlägsen" attiryd (i alla fall den jag sncakade med). Det gör det lättare att välja mellan de 2 PADI alternativen.

Sedan så är jag ju på intet sätt ute för att starta en "padi mot Cmas tråd", det finns ju sådana i alla forum oavsett det gäller duykning foto stereo eller något annat. Enda skillnaden är att det är olika varumärken man ställer emot varandra...
Bara ute efter vettig upplysning smile.gif
GC1
QUOTE (Maverick @ Apr 14 2007, 11:07 ) *

*LER* VEt inte ens vad du talar om i utrustningsvärde wink.gif Men det du säger avseende instruktörer så har jag bättre förtroende för Dykterminalen istället för kullen dyk.. Dock bara byggt på snack i tfn och mail...
Kullen dyk har en rätt "Överlägsen" attiryd (i alla fall den jag sncakade med). Det gör det lättare att välja mellan de 2 PADI alternativen.

Sedan så är jag ju på intet sätt ute för att starta en "padi mot Cmas tråd", det finns ju sådana i alla forum oavsett det gäller duykning foto stereo eller något annat. Enda skillnaden är att det är olika varumärken man ställer emot varandra...
Bara ute efter vettig upplysning smile.gif

Känner man att det är ok med en snabb komplett kurs för att så fort som möjligt komma igång och öva på egen hand så duger de allra flesta PADI-skolor.
CMAS-kurser är ofta lite längre och man jobbar i föreningsmiljö, vilket kan vara både bra och mindre bra beroende på hur aktiv klubben är. (kontaktpersoner mm)
imint

*LER* VEt inte ens vad du talar om i utrustningsvärde wink.gif

http://sumatec.de/produkte/peevalve/pvalve.html

Är alltsaa en ventil som monteras i torrdräkten för att man skall kunna pinka utan att behöva använda vuxenblöja. Man använder en vanlig uridom paa snorren. Avsevärt trevligare än att behöva pilla med en blöja och saa faar man leka lite med PetterNicklas före och efter dyket. wink.gif
Maverick
QUOTE (imint @ Apr 15 2007, 06:10 ) *

*LER* VEt inte ens vad du talar om i utrustningsvärde wink.gif

http://sumatec.de/produkte/peevalve/pvalve.html

Är alltsaa en ventil som monteras i torrdräkten för att man skall kunna pinka utan att behöva använda vuxenblöja. Man använder en vanlig uridom paa snorren. Avsevärt trevligare än att behöva pilla med en blöja och saa faar man leka lite med PetterNicklas före och efter dyket. wink.gif

Aha... Nu gick det upp ett liljeholmens... Påminner om tiden när man jobbade på lpngvåtden ju smile.gif
Raveomaniac
BJK: Jag vet inte vart du bor men vi har en rebreather på vår dykklubb.. Kör den vettja!
Malmö för övrigt! smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.