Help - Search - Members - Calendar
Full Version: En dyktråd!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Hinderbanan
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
GC1
QUOTE (comander @ Feb 15 2006, 21:22 ) *
Nån som kan ge lite tips på trevliga dykplatser på västkusten.

grebbestad och hamburgsund är bra
Diver
Välj Västra Götalands län så får du fram 83 dykplatser av varierande karaktär.
Dykplatser

Fler vrak att dyka på Västkusten.
Vrak på Västkusten
Själv skulle jag vilja dyka på Amasis och Antares. Dock kan det vara lite speciellt att dyka på dessa vrak. Dels pga djupet och detta i kombination med starka strömmar som ofta råder på platsen.
Är intresserad av vrakdykning i allmänhet och vrak från WWII i synnerhet.
Diver
Lite mer om stoppet av övningar i Fri Uppstigning (FU), som "drabbat" dyktanken i Karlskrona.

FU

Nytt hjälmsystem i Marinen

Hjälmsystem
jed
Finns massor med dykställen på sportdykare.se. Deras dyjkplatsregister är (enligt mig) mycket bättre än dykarna.nu.

Testa båda och välj själv
imint
QUOTE (Diver @ Feb 16 2006, 09:43 ) *
Lite mer om stoppet av övningar i Fri Uppstigning (FU), som "drabbat" dyktanken i Karlskrona.

Nytt hjälmsystem i Marinen

Hjälmsystem

Har provat en liknande hjälm ett par gånger och den var väldigt bekväm att arbeta i...
Isabelle_apnea
Trevligt med en dyk-tråd, bra initiativ biggrin.gif

Undrar om det är någon som har koll på vrakdykning i vättern? Finns det några vrak på 30 m och uppåt? Man måste ju hinna kolla lite också.. dry.gif

-Isabelle-
GC1
QUOTE (Isabelle_apnea @ Apr 8 2006, 23:04 ) *

Undrar om det är någon som har koll på vrakdykning i vättern? Finns det några vrak på 30 m och uppåt? Man måste ju hinna kolla lite också.. dry.gif

-Isabelle-

Jägartips...

Köp ett luftpaket

eller kombinerar du fridykning med apparatdykning?
jag kan tycka att fridykning är ett ok alternativ som avslutning på en dykvecka eller andra tillfällen då det inte är praktiskt att dyka med tuber, annars föredrar jag nog att ligga still o kolla på vrak o prylar utan att bli svimmfärdig av lufthunger.....
jake the snake
QUOTE (GC1 @ Apr 9 2006, 00:07 ) *

-Isabelle-

Jägartips...

Köp ett luftpaket

jag kan tycka att fridykning är ett ok alternativ som avslutning på en dykvecka eller andra tillfällen då det inte är praktiskt att dyka med tuber, annars föredrar jag nog att ligga still o kolla på vrak o prylar utan att bli svimmfärdig av lufthunger.....

Pansarskyttetips...

Gå en fridykarkurs

Att fridyka på/i vrak är absolut ingen omöjlig sak att göra med vana och utbildning. Det krävs lite mer förtänksamhet bara, men känslan av att "naken" med endast viktbälte, kniv och mask simma genom ett vrak går inte att jämföra med att tubdyka.

Skillnaden är Balettdansös-tjur i porslinsaffär.
imint
QUOTE (jake the snake @ Apr 9 2006, 00:16 ) *

-Isabelle-

Jägartips...

Köp ett luftpaket

Pansarskyttetips...

Gå en fridykarkurs

Att fridyka på/i vrak är absolut ingen omöjlig sak att göra med vana och utbildning. Det krävs lite mer förtänksamhet bara, men känslan av att "naken" med endast viktbälte, kniv och mask simma genom ett vrak går inte att jämföra med att tubdyka.

Om du vill komma längst in i Heidkamp eller Anton Schmidt utan luftpaket så går det säkert bra, men du kommer inte ut vare sig du heter Jaques Mayol eller Pippin, för det är för långt in.
GC1
QUOTE (jake the snake @ Apr 9 2006, 00:16 ) *

-Isabelle-

Jägartips...

Köp ett luftpaket

Pansarskyttetips...

Gå en fridykarkurs

Taget!

Däremot så är jag antingen för långsam eller i för kass form för att det skall bli bra för min del.
jag ser framför mig fridykandes på alviksvraket 7-9m medan polarna simmar och leker arga leken med jätteaborrar eller grisar runt under däck.

i övrigt vet jag inte var det finns bra vrak på fridykardjup, jag vet förresten inte hur djupt man kan fridyka på normalnivå om man skall hinna göra något annat än att vända med andan i halsgropen.
BJK

-Isabelle-

Jodå, finns en del trevliga skutor att beundra i Vättern oxå! smile.gif
Hojta till så kan jag nog skaka fram ett par på dykbart djup åt dig.
Isabelle_apnea
QUOTE (BJK @ Apr 9 2006, 12:46 ) *

-Isabelle-

Låter kanon! Kan du tipsa om någon i närheten av Ödeshög?

-Isabelle-
BJK
QUOTE (Isabelle_apnea @ Apr 9 2006, 15:03 ) *
QUOTE (BJK @ Apr 9 2006, 12:46 ) *

-Isabelle-

Låter kanon! Kan du tipsa om någon i närheten av Ödeshög?

-Isabelle-

Dom som ligger på dykbart djup ligger utanför Motala och Fjuk, bl a Kung Ring (16m), Krüger lustjakt (16m), Byälven (6m), Måsen (iofs 38 m bottendjup, däcket på 35m) och Ulrika (botten 37m och däcket 34m).

Film från dykning på Måsen (25MB):
http://213.100.28.33/jetfin/måsen020714.wmv

Oxygene Motala eller Linköping kör regelbundet turer ut på dessa vrak.
BJK
By the way, någon som är sugen på ett eller par dyk här framöver?
Antingen Vättern eller Västkusten skulle funka ypperligt, skriv här eller PM:a i så fall! smile.gif
GC1
QUOTE (BJK @ Apr 9 2006, 16:29 ) *
By the way, någon som är sugen på ett eller par dyk här framöver?
Antingen Vättern eller Västkusten skulle funka ypperligt, skriv här eller PM:a i så fall! smile.gif

skulle gärna dykt till påsk men jag lugnar mig inför röda havet den 18:e biggrin.gif
109 Eken
*suck* Har varken pengar eller plats för utrustningen nu när man studerar. Fast man kanske skulle ta ett dyk när man är hemma hos föräldrarna i Ödeshög till påsk...
GC1
QUOTE (BJK @ Apr 9 2006, 15:34 ) *
Film från dykning på Måsen (25MB):
http://213.100.28.33/jetfin/måsen020714.wmv

det gvar väl något sånt här som jag tror kan vara svårt att uppnå när man fridyker.
BJK
Jo, det är så sant. Fridök en gång på kanarieholmarna och då fick jag se en bläckfisk under en sten, men givetvis så behövde man ju upp och inmundiga syre innan man hann utforska den ordentligt. När jag sen dök ned så hittade jag naturligtvis inte tillbaka till stenen och bläckfisken....och i det ögonblicket så svor jag att aldrig dyka utan att ha med sig komprimerad gas ned under ytan! laugh.gif
imint
QUOTE (BJK @ Apr 9 2006, 21:13 ) *
Jo, det är så sant. Fridök en gång på kanarieholmarna och då fick jag se en bläckfisk under en sten, men givetvis så behövde man ju upp och inmundiga syre innan man hann utforska den ordentligt. När jag sen dök ned så hittade jag naturligtvis inte tillbaka till stenen och bläckfisken....och i det ögonblicket så svor jag att aldrig dyka utan att ha med sig komprimerad gas ned under ytan! laugh.gif

En gång när jag dök, utanför Sri Lankas kust, så såg jag också en bläckfisk. Han titta väldigt länge på den och studera hur de ändrade färg när jag kom närmare respektive avlägsnade mig. Efter ett tag kom min buddy och började (dumt nog) att pilla på den. Resolut så hoppade bläckfisken upp på hans arm och satte sig fast där. Hårt, MYCKET hårt, Det slutade med att han tyvärr var tvungen att döda det stackars djuret för att få den att släppa. Detta skedde 1992 då man inte var riktigt lika medveten som man var idag. Den lokala båtföraren blev dock glad.
Sensmoral: Dyken icke utan andningsgas ock pillen icke på oktopusser på det att det i icke mån hamna i trångmål :P Malajn.gif
SuperSwede
Tjaba! Skulle vilja framhålla Norge som ett riktigt dykparadis. Trakterna kring Kristiansund är riktigt bra (ligger lite söder om Trondheim...). Tips på dykcenter är Strömsholmen Dykkersenter ( www.stromsholmen.no ) som håller god klass. Rekommenderas! Annars kan jag ju säga att Stora Barriärrevet utanför Australien är rätt OK. Ta dig till staden Cairns så löser det sig sedan! Hoppas bara att det inte blivit allt för mycket skador efter stormen där för nån vecka sedan.
Och till er som dyker här i Norden - skippa våtdräkten och gå över till torra grejer. Finns ju dessutom möjligheten att dyka "Made In Sweden" med torrdräkt från Viking och regulator från Interspiro. I våra kalla vatten är allt annat än torrdräkt vansinne...
Ps. Kul med en dyktråd...
Vinter
För folk som gör sin vpl norröver finns det möjlighet att använda aktivitetsbidraget till att ta dyk cert i Narvik. Man åker dit på några dagar och får en upplevelse över det normala. Dykmiljön är minst sagt något över det vanliga. För övrigt går det enkelt att ta sig till Narvik privat, med tåg från Stockholm.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=narvik&meta=
SweMedic
Har PADI OW, funderar ju såklart på AOW. Har kikat runt lite o det verkar variera lite vad den innehåller, vad har ni för erfarenheter?? Berätta gärna om dyken på kursen o vad ni fick lära er smile.gif

Har nån ett bra dyktips i medelhavet till sommaren?

Out.
Rickard N
Under AOW fick man räkna på multileveldyk, göra ett djupdyk, navigera mera och ett nattdyk, sen är det ett eller två valfria dyk, jag har för mig att vi gjorde vrakdyk på det, men det är 8 år sen så det är möjligt att jag glömt eller de ändrat.

Nattdyket var nyttigt åtminstone.

Dyktips i medelhavet måste bli Zenobia utanför Larnaca på Cypern. En sida med bilder från Zenobia
109 Eken
Håller med Rickard N om Zenobia. För övrigt är det bästa att fråga runt lite hos olika firmor hur deras kurs är upplagd. Då får man också en uppfattning om hur instruktören är, minst lika viktigt
Boa
Dök mycket förut (eller mja.. men en 40-60 dyk/år i alla fall) sen åkte jag till Sipadan Island -97.. Har knappt gjort ett dyk efter det, det känns lite fjuttigt att dyka i sverige kan jag säga.
Men det är ju min egna subjektiva bedömmning. Men inget, inget kan toppa ens det sämsta dyk jag gjorde på Sipadan...
invent
QUOTE (Boa @ Dec 2 2006, 00:35 ) *
Dök mycket förut (eller mja.. men en 40-60 dyk/år i alla fall) sen åkte jag till Sipadan Island -97.. Har knappt gjort ett dyk efter det, det känns lite fjuttigt att dyka i sverige kan jag säga.
Men det är ju min egna subjektiva bedömmning. Men inget, inget kan toppa ens det sämsta dyk jag gjorde på Sipadan...

har precis dykt i koh tao thailand och sett 3-4 stycken revhajar! biggrin.gif mkt maktigt!!!!
BJK
Om en månad bär det av till Koh Lanta och lite cocktaildykning ;)
molin_visby
Om 12 dagar blir det en månad i vietnam med mest snorkling för min del. Ska dock försöka kontakta någon klok dykfirma och ta dykcert..
Någon här som kan säga ungefär vad ett ert går på? Antar dock att det inte är samma priser där nere :P
BJK
QUOTE (molin_visby @ Dec 2 2006, 18:10 ) *
Om 12 dagar blir det en månad i vietnam med mest snorkling för min del. Ska dock försöka kontakta någon klok dykfirma och ta dykcert..
Någon här som kan säga ungefär vad ett ert går på? Antar dock att det inte är samma priser där nere :P

Räkna med 2000-3000:- för ett PADI Open Water cert så hamnar du nog hyfsat rätt oavsett vart i världen du hamnar.
jed
QUOTE (BJK @ Dec 2 2006, 19:49 ) *

Räkna med 2000-3000:- för ett PADI Open Water cert så hamnar du nog hyfsat rätt oavsett vart i världen du hamnar.

Och när du ändå håller på, om du dyker tillräckligt mycket för att få gå advanced (jag har ingen aning om kraven på antal dyk och dyktimmar mellan cert inom padi) så gör det.
Jag tycker att dom borde slopa openwater certet helt och slå ihop den kursen med advanced.
Sgt T

Det finns ett par shyssta dykcentra i staden Nha Trang där du kan ta cert, i annat fall så hade jag tagit det i Thailand (Koh Tao är billigast när det gäller cert) om du ska dit på samma resa.

/T
Nilsson_BA04
Är det någon/några här som dyker med Poseidons prylar? FN1.gif
GC1
QUOTE (Nilsson_BA04 @ Mar 21 2007, 16:22 ) *
Är det någon/några här som dyker med Poseidons prylar? FN1.gif

Nope, men jag har en polare som har hela kittet från poseidon (han är ju CMAS).

Hurså, var det något specifikt du undrade? Kanske kan hjälpa till ialla fall.

I övrigt så rekomenderar jag alla att ta sitt cert här hemma och sedan åka ut i världen o dyka!!
det finns 2 skäl till det:
1. Det är (till och med på väskusten) ofta kallare och sämre sikt än i tropiska vatten, vilket gör att man bara får det lättare att dyka i tropikerna om man är van med dålig sikt och kyla.
2. Vem vill slösa dyrbar dyktid på att öva masktömning och avvägningsövningar när man har 40m+ sikt och 25C på 30meters djup?
Nilsson_BA04
QUOTE (GC1 @ Mar 21 2007, 17:08 ) *

Nä .. min fråga var taskigt formulerad ... Skulle varit "Någon MER som dyker med Poseidons prylar" blush.gif

Mitt "kit" ...
  • Poseidon Xstream Deep reg med Xstream Octo
  • Poseidon Cirrus dubelkonsoll med Poseidon kompass
  • Poseidon ThreeDee mask
  • Poseidon Jetsuit torrdräkt
  • Poseidon våtdräkt
  • Poseidon 2 x 5L flaskor
  • Poseidon Powerlift BCD

FN1.gif
jed
Jag har lite poseidon prylar. Provade xStream, men gillade den inte. Bubblorna kom hela tiden mitt i synfältet för mig.
Jag kör på med mina gamla triton, dom har fungerat perfekt hela tiden (utom en gång när dom friflödade på ett isdyk, men det var mitt eget fel. Det är obra att provandas ovanför ytan när det är -10 i luften och +1 i vattnet...)
Jetsuit Technica (än så länge, har en ursuk heavylight rescue på väg in)
2*6*300 tuber
Cyklop

Efter min första kurs hjälpte jag till att göra ren kursreggarna, när vi var klara hade vi en ordentlig hög med sand från octopus:arna. Pucken klarar en hel del...
Nilsson_BA04
QUOTE (jed @ Mar 21 2007, 18:15 ) *
Jag kör på med mina gamla triton...

Var rädd om dom ... Poseidon har inga delar kvar till Triton längre = Snudd på omöjligt att få dem servade...

Alternativet är att byta 2:a stegen mot Cyklon till ungefär samma kostnad som för en service ....
jed
QUOTE (Nilsson_BA04 @ Mar 21 2007, 18:34 ) *
QUOTE (jed @ Mar 21 2007, 18:15 ) *
Jag kör på med mina gamla triton...

Var rädd om dom ... Poseidon har inga delar kvar till Triton längre = Snudd på omöjligt att få dem servade...

Alternativet är att byta 2:a stegen mot Cyklon till ungefär samma kostnad som för en service ....

Jag är rädd om dom. Har servat dom regelbundet och slänger inte omkring med dom. Den dagen dom går sönder (snyft!) så kommer jag antagligen att byta till apex eller liknande. Någon som är lätt att serva över hela jordklotet iaf.
Har haft dom sen -98 och dom funkar lika bra idag som när jag köpte dom.
GC1
QUOTE (Nilsson_BA04 @ Mar 21 2007, 17:20 ) *
QUOTE (GC1 @ Mar 21 2007, 17:08 ) *

Nä .. min fråga var taskigt formulerad ... Skulle varit "Någon MER som dyker med Poseidons prylar" blush.gif

Mitt "kit" ...
  • Poseidon Xstream Deep reg med Xstream Octo
  • Poseidon Cirrus dubelkonsoll med Poseidon kompass
  • Poseidon ThreeDee mask
  • Poseidon Jetsuit torrdräkt
  • Poseidon våtdräkt
  • Poseidon 2 x 5L flaskor
  • Poseidon Powerlift BCD

FN1.gif

2*5liter?
Inget monsterpaket direkt....
Är det något poseidonpaket?
Jag har aldrig hört talas om något sånt.

Själv har jag 2 enkel 15 och ett dubbel 12. det täcker in all upptänklig dykning för min del. Inget mixdyk här (ännu).

Var däremot (appropå mixdyk) på en föreläsning om en dykolycka i Sala silvergruva i januari. En sk oförtjänt tryckis som resulterade i massiv bubbelbildning i hjärnan, killen klarade sig och kan faktist gå idag trots att det bara gått 2 månader efter olyckan!
En tankeställare. Som Tor sa, det kan hända på varje dyk!

simma lugnt!
Nilsson_BA04
QUOTE (GC1 @ Mar 22 2007, 22:59 ) *
2*5liter?
Inget monsterpaket direkt....
Är det något poseidonpaket?
Jag har aldrig hört talas om något sånt.

jupp, det är ett poseidon paket ... lagomt stort för mig och den dykning jag gör. biggrin.gif

Anledningen till att du inte hört talas om det, är att det inte är ett "officiellt Poseidon paket" ... Specialbeställda 5L / 300 bar flaskor med Poseidons "gamla" kranar...
paketet var med vi testerna som föregick FMVs inköp av "Luftdykpaket 04".
warhead
QUOTE (jed @ Dec 2 2006, 21:20 ) *
QUOTE (BJK @ Dec 2 2006, 19:49 ) *

Och när du ändå håller på, om du dyker tillräckligt mycket för att få gå advanced (jag har ingen aning om kraven på antal dyk och dyktimmar mellan cert inom padi) så gör det.
Jag tycker att dom borde slopa openwater certet helt och slå ihop den kursen med advanced.

Det finns inget krav på antal dyk och dyktimmar mellan OW och AOW-kursen inom Padi.
Nilsson_BA04

Då skulle ju inte PADI tjäna lika mycket pengar ... wink.gif
Rickard N
Jag tycker nog upplägget med grundläggande övningar i en egen kurs är rätt bra... Det ser f.ö. ungefär likadant ut i alla organisationer
Nestor
QUOTE (Nilsson_BA04 @ Mar 23 2007, 10:39 ) *

Då skulle ju inte PADI tjäna lika mycket pengar ... wink.gif

PADI = Put Another Dollar In
(Pay And Die Instantly. en vän som ör CMAS-utbildad. Inget PADI vs CMAS flämande nu tack smile.gif )

Jag ska satsa på tt ta upp mitt dykande nu isommar. Det har legat nere allt för länge.
Ska se till att gå en repetitionskurs innan jag sätter igång dock.
jed
QUOTE (Rickard N @ Apr 2 2007, 09:50 ) *
Jag tycker nog upplägget med grundläggande övningar i en egen kurs är rätt bra... Det ser f.ö. ungefär likadant ut i alla organisationer

Jo, det är bra med grundläggande övningar i en egen kurs. Det jag menade är att jag tycker att AOW är en grundläggande kurs... OW är jag lite skeptisk till, dom kan för lite helt enkelt.
Att dom tydligen inte har några krav på antal dyk/dyktimmar mellan OW och AOW tycker jag tyder på att padi tycker samma sak ;)
Rickard N
QUOTE (jed @ Apr 2 2007, 12:44 ) *
QUOTE (Rickard N @ Apr 2 2007, 09:50 ) *

Jo, det är bra med grundläggande övningar i en egen kurs. Det jag menade är att jag tycker att AOW är en grundläggande kurs... OW är jag lite skeptisk till, dom kan för lite helt enkelt.
Att dom tydligen inte har några krav på antal dyk/dyktimmar mellan OW och AOW tycker jag tyder på att padi tycker samma sak ;)

Det är möjligt, men jag har hört instruktörer som inte vill ha med vissa på aow innan de dykt en smula. Nattdyk med folk som inte kan avväga ordentligt är ingen rolig syn.
Nilsson_BA04
En dykföreläsning på Universeum, i Göteborg, 14/4 -07.

Kvinnor och män som dykare - är det någon skillnad?
henke
En intressant rapport om bakgrunderna till Dykolyckor från år 2006.
http://www.sjofartsverket.se/pages/775/dykutredning.pdf

Lite lustigt att man i inledningen direkt påstår att

Någon skillnad mellan de olika utbildningssystemen (främst PADI och CMAS) kan inte
urskiljas i det material som ligger till grund för denna rapport. De svenska dykarnas bete-
enden är ganska lika oavsett typ av utbildning eller organisationstillhörighet.
På nästa sida listas

De faktorer som med största sannolikhet bidrar mest till ökad dyksäkerhet är:
1. Att man dyker organiserat via dykcenter eller sportdykarklubb med ytorganisation och
dykledare.

2. Att man deltar i fortsättningsutbildningar för högre certifikatsnivå.

3. Att parlina eller annat hjälpmedel för att hålla kontakt med parkamraten används.

4. Att man har tät kommunikation med parkamraten.

5. Att reservluftsventil eller annat aktivt hjälpmedel som varnar dykaren för låg andnings-
gasnivå används. Alternativt ett separat andningssystem.

6. Att dykvästen utrustas med luftflaska.

7. Utökad utbildning i mental förberedelse och information om nödvändigheten att snabbt
skapa flytkraft, där dumpning av viktbälte ingår.

Jag vet inte hur många olika förklaringar jag fått av PADI-instruktörer om nackdelen och hur OLD SCHOOL det är att ha just pkt 3 och 5.
imint
QUOTE (henke @ Apr 2 2007, 17:18 ) *
En intressant rapport om bakgrunderna till Dykolyckor från år 2006.

Jag vet inte hur många olika förklaringar jag fått av PADI-instruktörer om nackdelen och hur OLD SCHOOL det är att ha just pkt 3 och 5.

Detta är ju en fråga som stötts och blötts länge och jag känner många, ja även kompisar till mig som dyker utan mellanlina. Skämt och sido.
Den här rapporten seglar upp med jämna mellanrum när just dyksäkerhet disskuteras. Det kan synas märkligt att rapporten i ena andetaget påpekar att det inte finns någon skillnad mellan dykorganisationerna men i nästa andetag listar några av de punkter som kan anses vara käpphästar för CMAS. Var och en får dra sin egen slitsats här och jag är väl inte helt opartisk i frågan. Eftersom jag har ett förflutet som C Säk i en ganska aktiv klubb i det riktiga Norrland så har jag haft den tveksamma förmånen att läsa en hel del av de polisrapporter som använts i denna undersökning. Vad som kan konstateras av en cynisk läsare(jag) är att vid samtliga fall är huvudorsaken till alla olyckor den mänskliga faktorn. Nästan utan undantag är det en eller flera individer som bär ansvaret för olyckan. Flera av incidentarna är av sådant slag att man redan innan dyket kunde förvänta sig att det skulle hända.
Här anser jag att alla vi som är instrtuktörer har ett stort ansvar, inte bara i hur, oberoende av org, vi utbildar utan även att vägra utbilda individer. Helt enkelt på ett vänligt sätt göra klart för en del individer att du ska nog inte syssla med dykning utan välja knyppling istället som fritids intresse.
Bara med så enkla medel så skulle man kunna minimera antalet olyckor. Därför så när vår klubb håller en kurs så leder den inte fram till ett dykarcert per automatik, de presumtiva eleverna informeras om att de får en dykutbildning som kan, om de visar sig ha vad som krävs, leda till att de får ett cert. Vi kommer att göra allt vad vi kan för att de skall få detta men måste hela tiden vara medvetna om att de kanske inte håller måttet, no refunds. Det har fungerat bra.

Man måste även lära eleverna ett kritiskt tänkande och att kunna agera självständigt, själv är bäste dräng. Det finns på vissa håll en övertro på buddysystemet. Så till den milde grad att de invaggas i någon form av falsk säkerhet där man lägger ett orimligt ansvar på parkamraten, med eller utan mellanlina. Jag och många med mig anser att man som dykare inte kan lägga ansvar på någon annan unbder dyket. ansvaret för din egen säkerhet ligger på dig själv som dykare. Om du som certifierad dykare känner att du behöver lägga din egen säkerhet i händerna på någon annan(buddy) så skall du nog inte genomföra dyket.
Antag att du och din buddy planerar ett dyk till 18m, ni skall simma ovanpå däcket på ett lastfartyg, sikten är hyffsad ca 7m och vädret är blåsigt med en del sjö. planerat pardyk med full ytorg dykledare och reservdykare och hela middevitten. Ni skall gå ner på nerstigningslinan simma fram till fören ca 75m bort och tillbaka. Handen på hjärtat skulle du kunna genomföra detta dyk ensam med bibehålen säkerhet??? Om svaret är nej, planera om dyket till dess att svaret är ja. För om svaret är nej, så klarar du inte av att rädda din buddy om ni är längst framme vid fören.
Jag är ganska övertygad om att om folk tänkte mer i linje med mitt antagande ovan så skulle man inte spänna bågen så hårt när man gör sina dyk.
Man skall beakta att buddytänket bygger på att du som dykare skall kunna hantera dig själv PLUS en skadad parkamrat. Klarar man inte det så skall man omedelbart avbryta dyket.

Mer sunt furnuft behövs i dykningen idag allmänhet och i en viss dykorganisation med fyra bokstäver i synnerhet för att få ner antalet dödsolyckor.

mina 1, 75

Imint
Nilsson_BA04
Punkt 5 är faktiskt inte en så tokig grej ... Att man får någon typ av varning/indikering på att luften är på väg att ta slut, även om man inte kollar på manometern.

En del yrkesdykare runt om i världen, inom t.ex. räddningstjänster/polis, använder fortfarande reservluftskranar som "standard".

Dock är kanske tillvägagångssättet, att "strypa" lufttillförseln och på så vis varna för lågt tryck i flaskan, lite "ålderdomlig", men med modern teknik så kan man göra det lite smidigare.

Min egna, alldeles högst personliga åsikt, är att det sker förvånansvärt få dykolyckor, om man ser till hur en del dykare hanterar sin utrustning. En hel del dykare tycks ganska så snabbt glömma att dykutrustning är livsuppehållande utrusning som man bör vara rädd om... rolleyes.gif

Ta hand om din utrustning, så tar utrustningen hand om dig ... smile.gif
GC1
Det här med reservluftsventil och parlina har kanske sin plats i dykningen, men trots att jag började dyka med PADI utan lina o spak på pavan så lever jag ännu...

Däremot så har jag sett ett praktexempel på när det gått fullständigt snett just pga de två hjälpmedlen i kombination.

2 dykare kommer frustande till ytan i ett kalkbrott intrasslade i en palina.
Den ena hade fått slut på luft pga att han haft svårt att rycka reserven och hans parkamrat trasslade in sin octopuss i linan när han skulle donera sin luft.

Att i det läget säga att det hade kanske varit bättre att hålla sig nära varandra, kolla manometern ofta och kanske använda en lampa för att signalera till varandra för att ha ständig koll, kändes dumt men jag fick bita mig i tungan...
Som tur var gick det bra, men det var som sagt bara tur.

Man kan inte nog poängtera att det faktist inte finns särskilt många hjälpmedel som kan ersätta träning. Särskilt inte rätt träning för den typ av dykning och utrustning man själv använder. Parlina är inget som ersätter något annat, även om det kan vara ett hjälpmedel. Den här reservluftsventilen känner jag är en fälla som borde försvinna från jordens yta!

Om man är så stressad att man inte kan hålla koll på sin manometer pga multitasking eller att något har gått på röven så borde man vara på väg mot ytan i alla fall, ett luftstopp då skall inte vara någon panikfara om man dyker inom sportdykningsgränserna.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.