Help - Search - Members - Calendar
Full Version: En dyktråd!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Hinderbanan
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
109 Eken
Har sett att det är många som dyker här och så därför sparkar jag igång den här tråden. Posta tips på dykställen, foton, eller prata dykning i allmänhet.

Själv kan jag bidra med ett tips om det före detta skjutfältet Stora Lund numera golfbanan, som ligger vid Vättern mitt emellan Linköping och Jönköping. Följ E4:an tills du kommer till ett samhälle/vägbula som heter Ödeshög ta av till Rv 50 och kör norrut tills du ser en skylt Stora Lund.

Rätt sjysst dykning faktiskt. Klart vatten i och med att det är Vättern plus att det ligger en del skrot på botten som FM lämnat kvar.
***OBS kan finnas OXA på botten se men inte röra gäller OBS***
Visserligen säger FM att de rensat bort allt, men man vet ju aldrig.

Annars kanske dykning på bikini atollen vore nåt? Strålnings nivåerna ska vara normala igen blink.gif Mad Dog Expeditions ordnar resor dit.

/PADI DM-76872 HKPn.gif
BJK
Ligger en hel del barlastad grg där, men även stött på oxa på samma plats.
109 Eken
När jag var i Kroatien och dök i sommras så kom jag fram till att jag måste skaffa en kamera så att jag kan föreviga mina dyk.
Är det nån som har några tips på vad man ska köpa för nåt. Har tänkt mig en digital kamera plus ett UV-hus.
imint
I så fall måste jag slå ett slag för mitt favoritdykställe; Narviks kommun och kanske främst hamnen. Jag tvekar inte att säga att det är ett av de främsta dykmålen i världen. När ni har tröttnat på färglada fiskar och pissljummet vatten. Då är det dags att dyka ner i historien och se på plats resultatet av slaget om Narvik wub.gif Jag har dykt på många platser, men få klår Narvik vad avser koncentrationen av bra vrak. Som dessutom passar alla kategorier av dykare. Från nybörjaren till den mest avancerade mixgasdykaren. Jag säger bara: Åk till Narvik, ni kommer aldrig att vilja åka någon annanstans...nåja, ni kanske vill komma tillbaka igen iallafall.
benzen
QUOTE (109 Eken @ Sep 16 2003, 20:50 )
Själv kan jag bidra med ett tips om det före detta skjutfältet Stora Lund numera golfbanan, som ligger vid Vättern mitt emellan Linköping och Jönköping. Följ E4:an tills du kommer till ett samhälle/vägbula som heter Ödeshög ta av till Rv 50 och kör norrut tills du ser en skylt Stora Lund.

Rätt sjysst dykning faktiskt. Klart vatten i och med att det är Vättern plus att det ligger en del skrot på botten som FM lämnat kvar.

Vilket djup är det som gäller där?

Som nybliven AOW är man riktigt sugen på att ge sig ut och hitta lite kul ställen att dyka på men man känner att man saknar en hel del erfarenhet. Har fortfarande inte dykt med torrdräkt men det känns som en bra investering att lära sig det med tanke på vattentemperaturen i Sverige. Hittills har jag bara gjort 2 vrakdyk men roligt var det! Är nu på jakt efter dykkompisar så man har några att dela det nya intresset med, men skolans dykklubb verkar som en bra start. smile.gif
Fbj972
Ahh!

Trevlig tråd!

Hade en miserabel sommar om man ser till de fåtal dyk som gjordes...

Ett av dyken var ett mindre trauma... När jag väl kommit den plats vi skulle dyka vid hade jag glömt mina vikter (hur lökigt är inte det?!). Jag som måste ha vikter när jag dyker med dräkt... Nåja, viking som man är beslutade jag mig för att dyka utan våtdräkt, vilket inte skulle skapa några större problem - trodde jag.. När vi väl är i vattnet börjar min regulator att friflöda...

Mek mek... Framryckning ned till vattnet igen... Äntligen! När vi väl går nedåt blir jag snabbt varse om att det är väldigt kallt under ett språngskikt... Väldigt kallt... Det slutar med att vi går upp över skiktet, vilket tyvärr bidrog till att dyket inte blev som vi tänkt... Tråkigt och innehållslöst... Så kan det vara... ph34r.gif
imint
Hmm...Jag glömde mina fenor en gång, vi skulle dyka i ett mindre stenbrott. Mina kamrater "tvingade" mig att dyka iallafall. Intressant och lite bökigt utan fenor unsure.gif
Gotcha
QUOTE (imint @ Sep 16 2003, 23:53 )
Hmm...Jag glömde mina fenor en gång, vi skulle dyka i ett mindre stenbrott. Mina kamrater "tvingade" mig att dyka iallafall. Intressant och lite bökigt utan fenor unsure.gif

Med torrdräkt? Snälla...säg att nån filmade det..!
*ser framför sig hur imint roterar med benen för att komma nån vart* smile.gif

Iofs, "look who's talking", i mitt första torrdräktsdyk vandrade luften i dräkten lite som den själv ville...så där hängde man i vattnet med huvud ned och fötterna uppåt - där all luft hade hamnat..!!
Då fick man anpassa sig, fälla ned pannbenet och flytta om lite på vikterna..
imint
QUOTE (Gotcha @ Sep 16 2003, 23:57 )
QUOTE (imint @ Sep 16 2003, 23:53 )

Med torrdräkt? Snälla...säg att nån filmade det..!
*ser framför sig hur imint roterar med benen för att komma nån vart* smile.gif

Iofs, "look who's talking", i mitt första torrdräktsdyk vandrade luften i dräkten lite som den själv ville...så där hängde man i vattnet med huvud ned och fötterna uppåt - där all luft hade hamnat..!!

Hörru. Som tur var filmade ingen. Jag valde att gå på botten som inte var mer än 5 meter ner. Det gick bättre än att försöka flaxa om kring som något skadeskjutet smile.gif
jed
QUOTE (109 Eken @ Sep 16 2003, 21:26 )
Är det nån som har några tips på vad man ska köpa för nåt. Har tänkt mig en digital kamera plus ett UV-hus.

Väntar på UV-huset till min Canon Digital IXUS 400...

Med den så går det att ta hyfsade makrobilder, men vill du ta lite roligare bilder med komposition, dubbelexponering etc så är det en "riktig" kamera som gäller.
De finns från ~1500 och uppåt (och jag har inte sett nåt pristak än smile.gif.

Den jävligaste (foto)utrustning jag någonsin har sett var en tysk med en kamera som såg ut som ett ufo (aluminiumfärgad, med en stor glaskupol framför objektivet), dubbla blixtar som kunde monteras loss och skötas av två andra dykare...

Japp, han var proffsfotograf, och tydligen (han var inte så bra på engelska och min tyska... nja...) kostade hela klabbet tydligen som en bättre bil...

Dykplatser...
Silvbergsgruva (ligger mellan Borlänge och Säter).
Består av tre gruvhål (har dykt i två av den, inte ens sett det tredje), ett som är över 200 meter djupt, ett som är ~15 meter djupt med mycket kul att titta på.
Glöm inte att hälsa på Harry Långlem... Nej, jag tänker inte säga vem han är, det kommer ni att upptäcka om/när ni åker dit smile.gif
Det är kallt där, så torrdräkt rekommenderas!

Harm, vrak som ligger vid Lilsved långt ut på Värmdö.
Det går att ytsimma ut till bojen som markerar den, men det rekommenderas inte... Jag har gjort det ett par gånger, men som sagt, det är lite drygt...
Sikten varierar, har haft 1m, och som mest 7-8m.
Plåtvrak, hyfsat enkelt. MEN!!! Det har omkommit folk som simmade in i maskinrummet...

Dykviksvraket, enkelt dyk vid Dyviksudden (Tyresö).
Träfiskebåt, ~12m på 15m djup.
Den var fin för ett par år sen, men nu har kleptomanerna rensat den totalt (vem f-n vill ha ett elverk som har legat på botten i 5 år?!!).
Måtte sparvarna hacka deras ben rena, efter att bakfyllans alla småjävlar har drabbat de!!

Men Lofoten är oslagbart i vrakhänseende...

Åland är ett klockrent dykparadis, vraken är orörda och sikten är bra.
Men om ni ska dyka på Oxygene, låt inte de laga era handskar om tätningen släpper, det är de helt kassa på!!! Den höll inte ens ett dyk, klåpare...
Men dykningen är helt otrolig!
Vrak ni inte får missa:
Plus (80 m tremastad skonert, 30m djup)
Gävle (40 m? svenskt kartläggningsfartyg, sjönk på 70-talet)
BJK
QUOTE (imint @ Sep 16 2003, 21:32 )
I så fall måste jag slå ett slag för mitt favoritdykställe; Narviks kommun och kanske främst hamnen. Jag tvekar inte att säga att det är ett av de främsta dykmålen i världen. När ni har tröttnat på färglada fiskar och pissljummet vatten. Då är det dags att dyka ner i historien och se på plats resultatet av slaget om Narvik wub.gif Jag har dykt på många platser, men få klår Narvik vad avser koncentrationen av bra vrak. Som dessutom passar alla kategorier av dykare. Från nybörjaren till den mest avancerade mixgasdykaren. Jag säger bara: Åk till Narvik, ni kommer aldrig att vilja åka någon annanstans...nåja, ni kanske vill komma tillbaka igen iallafall.

Klart att DU ska börja tjata om Narvik.........!!
Tror inte alls det stället är så bra...... saint.gif
BJK
QUOTE (benzen @ Sep 16 2003, 21:56 )
QUOTE (109 Eken @ Sep 16 2003, 20:50 )

Vilket djup är det som gäller där?

Som nybliven AOW är man riktigt sugen på att ge sig ut och hitta lite kul ställen att dyka på men man känner att man saknar en hel del erfarenhet. Har fortfarande inte dykt med torrdräkt men det känns som en bra investering att lära sig det med tanke på vattentemperaturen i Sverige. Hittills har jag bara gjort 2 vrakdyk men roligt var det! Är nu på jakt efter dykkompisar så man har några att dela det nya intresset med, men skolans dykklubb verkar som en bra start. smile.gif

Dykdjupet varierar mellan 0-100m, så det finns för alla inriktningar! smile.gif
Passar utmärkt för en AOW tycker jag.
imint
QUOTE (BJK @ Sep 17 2003, 14:00 )
QUOTE (imint @ Sep 16 2003, 21:32 )

Klart att DU ska börja tjata om Narvik.........!!
Tror inte alls det stället är så bra...... saint.gif

Hmmhm, Narvik, Narvik, Narvik, Narvik, Narvik, Narvik, Narvik, Narvik, Narvik.....lite lofoten och lite U-711 i Harstad..

http://www.narvikdykaventyr.nu/

Länken till en av dykarrangörerna i Narvik. många finna bilder på sidan och en sammanfattning över slaget.
Kanonbra UW bilder tagna av dykkompisen Lars Thulin, mästerfotograf and all around nice guy. wub.gif Dessutom är jag med på flera av bilderna smile.gif. Iförd diverse gummiartiklar wub.gif
BJK
Usch, sånt där känns äckligt....... :P
Massa skrot på botten, vilken miljöförstöring.....
INTE alls roligt med vrakdykning.... kanske liiiite då bara... vissel.gif

Jaja, blev klar med min PPL idag, så man får väl trösta sig med det då! smile.gif
Fbj972
QUOTE (imint @ Sep 17 2003, 13:07 )

Herrejävlar... Jag måste dit...
Gotcha
QUOTE (imint @ Sep 17 2003, 14:07 )
Iförd diverse gummiartiklar wub.gif

*Äharkel*

Jasså du, så det är så det ligger till.. B)
imint
QUOTE (Gotcha @ Sep 17 2003, 14:57 )

*Äharkel*

Javisst för f-n, vad trodde du jag dök för.. :P
Gotcha
QUOTE (imint @ Sep 17 2003, 15:00 )

*Äharkel*

Ofan, fetishister är vi väl alla då antar jag..! saint.gif

Något jag länge har fnulat på är en långresa runt södra Afrika, och i Sydafrika klämma in lite "Vithajs-dykning".

Ett förslag verkar vara dessa: White Shark Diving.

Tips, funderingar över det, någon?

Eit: *leprafingrar som sladdar över hela tgb..*
BJK
QUOTE (Gotcha @ Sep 17 2003, 15:11 )
QUOTE (imint @ Sep 17 2003, 15:00 )

*Äharkel*

Ofan, fetishister är vi väl alla då antar jag..! saint.gif

Något jag länge har fnulat på är en långresa runt södra Afrika, och i Sydafrika klämma in lite "Vithajs-dykning".

Ett förslag verkar vara dessa: White Shark Diving.

Tips, funderingar över det, någon?

Eit: *leprafingrar som sladdar över hela tgb..*

Prel ska jag till Sydafrika i jan eller feb, och då ska man nog försöka klämma in ett dopp med den store vite!
jed
QUOTE (BJK @ Sep 17 2003, 15:19 )
Prel ska jag till Sydafrika i jan eller feb, och då ska man nog försöka klämma in ett dopp med den store vite!

Då var det färdigdiskuterat om den saken då, nu är det officiellt, BJK är otäck!

//Jed (som inte alls är avundsjuk, oh nej!)

PS. Hoppas att du tar med UV-kamera och myyyyyyycket film, säg till om du behöver nånstans att lägga upp bilderna. DS.
BJK
Tackar!!! :P
Självklart ska det dokumenteras rejält om jag får stifta närkontakt med detta manifika rovdjur.
Kan tänka mig att man nog behöver dubbeltiorx300 när man ska i plurret p g a andningen...... laugh.gif
jed
Så lite så smile.gif

Glöm inte ett par rena kalsonger, du lär behöve de efter den har tuggat lite på buren du sitter i...
BJK
QUOTE (jed @ Sep 17 2003, 16:30 )
Så lite så smile.gif

Glöm inte ett par rena kalsonger, du lär behöve de efter den har tuggat lite på buren du sitter i...

Får köra "naturellt" i hyrd våtdräkt....... biggrin.gif
A527
Denna tråd sakner en vikig sak. En fridykare.

Dyknig utan massa luftbubblor som stör djurlivet.
Dykning utan restrektioner om nedochupp gångar.
Dykning när du flyger fram är så otroligt mycket bättre än att vara låst vid metalltub.

Fridykning är "sjö"nare och manligare...
BJK
QUOTE (erswe @ Sep 17 2003, 17:00 )

Dykning när du flyger fram är så otroligt mycket bättre än att vara låst vid metalltub.

"möjligheten att viktlöst kunna studera djurlivet på ett korallrev, UTAN att behöva gå upp och hämta andan" !!
Men ok då, snorkla är rätt skoj det också MELLAN dyken! B)
109 Eken
@imint, jag vill, ska och måste åka till Narvik nån gång. Om man bara kunde få ändan ur nån gång...

@jed, var köpte du UV-huset nånstans?

@benzen, det går att lägga sig på det djup man tycker känns bra, ska du dyka torrdräkt så gå en liten kurs först då det är lite annorlunda i början (fötterna upp o huvudet ner, någon?) :P

Jag kan även slå ett slag för Gran Canaria som faktiskt har ett väldigt bra djurliv plus ett och annat vrak.
imint

Ja, eller så går man ett steg till och dyker med en rebreather. då blir det också tyst och bubbelfritt ;)
109 Eken
QUOTE (imint @ Sep 17 2003, 19:19 )
Ja, eller så går man ett steg till och dyker med en rebreather. då blir det också tyst och bubbelfritt ;)

Och dyrare! :(
Annars är det ju lustigt hur pass prylbög man blir så fort man börjar med dykning, eller är det bara jag?
D-G
Nej, det är inte bara du... jag undviker att gå in i dykbutiker om jag inte skall ha nåt särskilt, neoprendoft och undervattensbilder påverkar min privatekonomi negativt... smile.gif

Nån här som har dykerfarenhet på Amasis eller Antares utanför västkusten?
BJK

Har bara ett dyk kvar på rebreather-utb, men det dyket kan tyvärr dröja eftersom butiken sålde sin apparat innan jag han göra sista dyket...... :(
imint
QUOTE (109 Eken @ Sep 17 2003, 19:51 )

Och dyrare! :(
Annars är det ju lustigt hur pass prylbög man blir så fort man börjar med dykning, eller är det bara jag?

Prylbög är kanske en förutsättning för en dykare, åtminstone i början av karriären. Angående rebreather så kan man ju faktisk bygga en RB själv ;) Det är inte så svårt...
benzen

Min dyklärare berättade om en han dök med som fått all luft i ena benet. blink.gif Det var tydligen riktigt knepigt att ta sig ur. biggrin.gif

& Narvik verkar trevligt. Har bara ett antal dyk att göra först innan man kan åka med på utflykt där.
BJK
QUOTE (benzen @ Sep 17 2003, 20:15 )

Min dyklärare berättade om en han dök med som fått all luft i ena benet. blink.gif Det var tydligen riktigt knepigt att ta sig ur. biggrin.gif

& Narvik verkar trevligt. Har bara ett antal dyk att göra först innan man kan åka med på utflykt där.

Dyker man med torrdräkt och luften expanderar i benen då kan det bli kämpigt. Men det finns olika tekniker vi lär ut för att lösa en sådan situation (bl a kullerbytta i värsta fall).

Narvik är inte alls QL, du ska inte tro på han som säger så....... saint.gif

EDIT: Just det ja, många av vraken i Narvik ligger inte så rackarns djupt heller, så man behöver ju inte vara TechDiver för att dyka på dom.
imint
QUOTE (BJK @ Sep 17 2003, 20:30 )

Dyker man med torrdräkt och luften expanderar i benen då kan det bli kämpigt. Men det finns olika tekniker vi lär ut för att lösa en sådan situation (bl a kullerbytta i värsta fall).

EDIT: Just det ja, många av vraken i Narvik ligger inte så rackarns djupt heller, så man behöver ju inte vara TechDiver för att dyka på dom.

Du är mest avis tror jag ;)
Men som du säger, en del av last fartygen börjar så grunt som 15m, är knappt att man behöver vara AOW för att dyka där. smile.gif Så det passar verkligen alla.
jed
QUOTE (109 Eken @ Sep 17 2003, 18:31 )
@jed, var köpte du UV-huset nånstans?

På foto-gänget i Solna Centrum (hemsida), kostnad 2495:-
Det kom till de igår, ska hämta det imorgon biggrin.gif

Jag var i Kablevåg (3 timmars båtfärd norr om Narvik), fanns en del intressant att dyka på där också...
För de som inte gillar rost på torrdräkten, så är naturen väldigt vacker där med, men den är ännu finare nere kring Trondheim.

Och torrdräkt underlättar, det droppar snabbt ner kring 6 grader i vattnet smile.gif

Jed wub.gif dyka i Norge
BJK
QUOTE (imint @ Sep 17 2003, 20:59 )
QUOTE (BJK @ Sep 17 2003, 20:30 )

Du är mest avis tror jag ;)
Men som du säger, en del av last fartygen börjar så grunt som 15m, är knappt att man behöver vara AOW för att dyka där. smile.gif Så det passar verkligen alla.

Finns väl någon/några jagare som börjar ovan ytan om jag inte sett fel på bilderna och så?

Får väl erkänna att det skulle vara skoj att åka upp och dyka lite där då... 8|
jed
QUOTE (BJK @ Sep 18 2003, 12:44 )
Finns väl någon/några jagare som börjar ovan ytan om jag inte sett fel på bilderna och så?

Jo, men de jag vet om är det totalt dykförbud på pga att de inte är ammunitionsröjda än.

Det finns dock planer på att am och olje sanera de, Narviks politiker har börjat få upp ögonen för den turism potential som finns... smile.gif
imint
QUOTE (BJK @ Sep 18 2003, 12:44 )

Det stämmer. George Thiele Ligger en bit in i Rombakken, inte så långt från ett kraftverk. Det är dykförbud på henne. Fören står på land och aktern ligger på 47m djup(sägs det ;) )
Inte så långt från Thiele, lite längre in i fjorden ligger det ett unikum, en Dornier 26, endast ett fåtal byggdes av denna flygplanstyp. Verkligen intressant för flygentusiaster smile.gif
imint
Ett annat kanonbra dyk är Saltstraumen inte långt från Bodö. Knalla in på Polardykk i Bodö så kan dom hjälpa med guidning omman vill dyka i strömmen. Dom kör även ut till vraket "Rabat" som ligger i Bodöhamn.
BJK
DYKSUGEN SOM F-N NU!!!!!!!!!!! horny.gif
imint
QUOTE (BJK @ Sep 19 2003, 12:19 )
DYKSUGEN SOM F-N NU!!!!!!!!!!! horny.gif

Annat bra dykställe är givetvis Gotland. Anlita Slite Dykservice, dom har grejjor att hyra, kör utfärder och allmänt rikspejl på dykningen på ön. Kan rekomendera Digerhuvud på Fårö som ett suveränt dyk. Finns gott om vrak runt ön men även fina naturdyk. smile.gif
Delta Golf
Faen, sluta fresta oss.. ph34r.gif

//DG

PADI Rescue Diver
BunkerBuster
i gratangfjorden några mil ovanför Bjerkvik finns ett lassaretsfartyg som heter Dronning Maud, ett riktigt "Kalle Anka vrak" som blev sänkt av ett par stukabombare, trots den stora segelduken med röda kors i masterna, kanondyk, prata med folket i byn så pekar dom ut det, brukar vara bojat, gummibåt krävs ligger på 32(för)-48(akter)m
bilar står uppställda längs däck, massor med havskatt, brukar vara kanonsikt, ger lite mera än utbogserade och sänkta vrak i Narviks hamn

edit:stavfel
Gotcha
[quote=imint,Sep 17 2003, 20:04 ] [QUOTE=109 Eken,Sep 17 2003, 19:51 ] [QUOTE=imint,Sep 17 2003, 19:19 ]då blir det också tyst och bubbelfritt ;) [/QUOTE]

Angående rebreather så kan man ju faktisk bygga en RB själv ;) Det är inte så svårt... [/quote]
Tja, vill man har det tyst oc bubbelfritt kan man alltid göra en jägarlösning och trä en punkterad kondom över utblåset på reggen.. blink.gif
109 Eken
Faan, jag får inte dyka än på en vecka pga min ögonoperation, jag blir tokig! wacko.gif

Bikinatollen verkar också sjysst ett hangarfartyg(USS Saratoga) och Japans flaggskepp HIJMS Nagato. Endast 25000 exkl. flyg blink.gif
imint
QUOTE (BunkerBuster @ Sep 20 2003, 23:16 )
i gratangfjorden några mil ovanför Bjerkvik finns ett lassaretsfartyg som heter Dronning Maud, ett riktigt "Kalle Anka vrak" som blev sänkt av ett par stukabombare, trots den stora segelduken med röda kors i masterna, kanondyk, prata med folket i byn så pekar dom ut det, brukar vara bojat, gummibåt krävs ligger på 32(för)-48(akter)m
bilar står uppställda längs däck, massor med havskatt, brukar vara kanonsikt, ger lite mera än utbogserade och sänkta vrak i Narviks hamn

edit:stavfel

Man skall inte fråga dom äldre av lokalbefolkningen där i närheten. Gjorde det en gång när vi skulle dyka där. Men värre utskällning än den vi fick då är svårt att prestera. Gisses vad farbrorn var arg. :( Skrek och orerade om både vrakplundring och gravskändning blyg.gif Han måste haft en mycket dålig dag.
Vi fann det för gott att inte dyka där den dagen. Körde vidare upp till Harstad och dök på vraket Belgica istället. Jättefin träbåt som ligger i en liten vik bredvid en norsk signalspaningsstation. När man dyker på vraket så ska man inte röra dom vita blocken med trotyl som ligger utspridda runt omkring.
BJK
Man ska väl inte fråga så mycket i Narvik heller har jag hört kompisar berätta....
BJK
Förresten, hur har vi det med trevliga vrakdyk här hemma i Sverige då?!
Själv har jag varit med och funnit ett holländsk barkskepp som förliste på 1800-talet vid Jungfrukusten. En väldigt häftig upplevelse efter idogt arkivsökande.

Annars så har jag nöjesdykt på många av vraken utanför Oxelösund och det kan jag rekommendera varmt! smile.gif
imint
QUOTE (BJK @ Sep 21 2003, 09:55 )
Man ska väl inte fråga så mycket i Narvik heller har jag hört kompisar berätta....

Nääh..inte direkt fråga, utan där gäller det att ha koll på var man får och inte får dyka. När man kommer till Narvik börjar man med att kila in till Hamnfogden för att söka tillstånd för dykning. Det är en ren formalitet och innebär bara att man fyller i en blankett och betalar 50 NOK. Sedan är det frittfram. Han kan också ge anvisningar om var man kan lägga båten om man har sådan med sig. Men dyk inte utan tillstånd, det har blivit problem ett antal gånger för dykare utan tillstånd.
BJK
Tillstånd är det bra att ha, däremot så kan ju locals vara mer eller mindre otrevliga som sagt var.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.