QUOTE (109 Eken @ Sep 16 2003, 21:26 )
Är det nån som har några tips på vad man ska köpa för nåt. Har tänkt mig en digital kamera plus ett UV-hus.
Väntar på UV-huset till min Canon Digital IXUS 400...
Med den så går det att ta hyfsade makrobilder, men vill du ta lite roligare bilder med komposition, dubbelexponering etc så är det en "riktig" kamera som gäller.
De finns från ~1500 och uppåt (och jag har inte sett nåt pristak än

.
Den jävligaste (foto)utrustning jag någonsin har sett var en tysk med en kamera som såg ut som ett ufo (aluminiumfärgad, med en stor glaskupol framför objektivet), dubbla blixtar som kunde monteras loss och skötas av två andra dykare...
Japp, han var proffsfotograf, och tydligen (han var inte så bra på engelska och min tyska... nja...) kostade hela klabbet tydligen som en bättre bil...
Dykplatser...
Silvbergsgruva (ligger mellan Borlänge och Säter).
Består av tre gruvhål (har dykt i två av den, inte ens sett det tredje), ett som är över 200 meter djupt, ett som är ~15 meter djupt med mycket kul att titta på.
Glöm inte att hälsa på Harry Långlem... Nej, jag tänker inte säga vem han är, det kommer ni att upptäcka om/när ni åker dit

Det är kallt där, så torrdräkt rekommenderas!
Harm, vrak som ligger vid Lilsved långt ut på Värmdö.
Det går att ytsimma ut till bojen som markerar den, men det rekommenderas inte... Jag har gjort det ett par gånger, men som sagt, det är lite drygt...
Sikten varierar, har haft 1m, och som mest 7-8m.
Plåtvrak, hyfsat enkelt. MEN!!! Det har omkommit folk som simmade in i maskinrummet...
Dykviksvraket, enkelt dyk vid Dyviksudden (Tyresö).
Träfiskebåt, ~12m på 15m djup.
Den var fin för ett par år sen, men nu har kleptomanerna rensat den totalt (vem f-n vill ha ett elverk som har legat på botten i 5 år?!!).
Måtte sparvarna hacka deras ben rena, efter att bakfyllans alla småjävlar har drabbat de!!
Men Lofoten är oslagbart i vrakhänseende...
Åland är ett klockrent dykparadis, vraken är orörda och sikten är bra.
Men om ni ska dyka på Oxygene, låt
inte de laga era handskar om tätningen släpper, det är de helt kassa på!!! Den höll inte ens ett dyk, klåpare...
Men dykningen är helt otrolig!
Vrak ni inte får missa:
Plus (80 m tremastad skonert, 30m djup)
Gävle (40 m? svenskt kartläggningsfartyg, sjönk på 70-talet)