Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ryggsäcksfrossa
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Flak
QUOTE (SISU @ Nov 7 2003, 11:05 )
Tjena alla vänner av symaskinen ! biggrin.gif

Nu skall jag oxå försöka att tillverka nått.
Detta nått är en magdump ficka o den skalljag göra av en bort sprättad sid ficka ifrån sydafrikavästen (den billiga).
Jag skallha den på vänstra låret högt upp .
Fickan ska jag ordna resårbands öppning i locket .
Ta väck rem stängningen sy dit kardborre istället
En 40mm rem runt benet med q/r spänne en 40 mm rem upp till byx bälte med q/r spänne .
Men mitt huvudbry är om man ska ha en mjuk eller hård ficka vad tycker ni ?
Med mjuk menar jag som den e .
Hård stöttat upp den med en big pack 2l glasslåda inne i fickan
Fördelar mjuk man kan trycka ihop den nackdelar kan vara jobbigare att dumpa magen. O tvärtimot med hård magdump.
Vad tycker ni ?  Ska börja jobba med den i natt.

SISU ph34r.gif

Tja ba' Sisu! smile.gif

Lycka till med byggandet!

Själv föredrar jag en mjuk ficka och jag skulle inte sätta fast den runt benet, utan istället försöka använda två remmar upp till stidsbälte/väst. Detta för att jag är allergisk mot saker fastsatta på låren och tycker man blir osmidig då. Men naturligtvis ska du bygga precis som du själv vill, för det är det som är tjusningen med att bygga själv. smile.gif

BunkerBusters förslag på öppning verkar jäkligt bra.

Bilder Tack!

;)
Fk Satan
worthy.gif

bara att konstatera, jag ska ta över symaskinen från sambon, trots att jag var med på träslöjden än på syslöjden wub.gif
Fu Kjellberg
QUOTE (BunkerBuster @ Nov 7 2003, 13:48 )
QUOTE (SISU @ Nov 7 2003, 10:05 )
Tjena alla vänner av symaskinen ! biggrin.gif

Nu skall jag oxå försöka att tillverka nått.
Detta nått är en magdump ficka o den skalljag göra av en bort sprättad sid ficka ifrån sydafrikavästen (den billiga).
Jag skallha den på vänstra låret högt upp .
Fickan ska jag ordna resårbands öppning i locket .
Ta väck rem stängningen sy dit kardborre istället
En 40mm rem runt benet med q/r spänne en 40 mm rem upp till byx bälte med q/r spänne .
Men mitt huvudbry är om man ska ha en mjuk eller hård ficka vad tycker ni ?
Med mjuk menar jag som den e .
Hård stöttat upp den med en big pack 2l glasslåda inne i fickan
Fördelar mjuk man kan trycka ihop den nackdelar kan vara jobbigare att dumpa magen. O tvärtimot med hård magdump.
Vad tycker ni ?  Ska börja jobba med den i natt.

SISU ph34r.gif

Låter farligt farligt att jobba med symaskinen Fredagnatt, ge f-n i whiskypinnen...
Nä, skämt åsido låter som du har ett vinnande koncept på G, kan råda dej att göra hål i locket och sy två st breda resår som överlappar varann, då kan man trycka magget rätt genom locket istället för att fippla med att öppna och stänga locket, sparar dyra sekunder vid omladdning, lycka till, och ta gärna lite bilder på konstverket och lägg upp på forumet

Typ som min Fd MP-SEC väst jag moddade.

Jag skulle nog satsa på en mjuk väska som du kan rulla ihop eller liknande.
Så att du sparar plats när du inte använder den.

Men SISU valet är ditt. Vi vill gärna se resultatet. smile.gif
Mattsson
Ni får sluta posta hemslöjdsgrejor, man blir bara sugen att tillverka nått. angry.gif

(Man hade ju ett alltiallo bälte på G men inga pengar :( *suck*)
Patroels
@Mattssonmannen

"Ni får sluta posta hemslöjdsgrejor, man blir bara sugen att tillverka nått."

Sluta postera?? blink.gif ALDRIG! :P

"Man hade ju ett alltiallo bälte på G men inga pengar *suck*"

Då o då är det bra att låta et projekt vila lite... Lite, alltså ;)
Men det där låter ju spännande iaf, typ som denna?:

Mattsson
@Patroels
Ungefär så där fast lite mindre fickor.
Eller ett överlevnadsbälte: Lätt och allt man behöver finns i bältet t ex kniv, överlevnadskitt, vattenflaska osv.
BunkerBuster
QUOTE (Flak @ Nov 7 2003, 14:21 )
BunkerBusters förslag på öppning verkar jäkligt bra.

Bilder Tack!

;)

Tackar, men tror att det var FU Kjellberg som kom med idèn nån gån på stenåldern, Min magdump är en flerbruksficka stor(fick en defekt på tsf) som jag moddat locket på, snittat hål, sytt dit 2 st breda resårband som överlappar varann, sen har jag monterat det på en benplatta som jag sätter i byxbältet så jag kan ha den både med och utan SV2K, har den som combo magficka/magdump då jag har MC/Snöskotertjänst och vill vara utan SV, har den som magdump då jag har SV2K eller motsvarande, tycker det går utmärkt att ha benplatta när jag rör mej i terrängen, är dock ivägen då man är passagerare i P-bil, föredrar att ha den mjuk då den är minst ivägen då den inte används.(Får i ca 6 st ak4 mag då jag trycker dom genom locket)
Bilder...

Magdump:

http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/Magdump02.JPG

http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/Magdump05.JPG

Med 6 st mag tryckta genom locket:

http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/Mag...20mg%20full.JPG

Endast magdump på benplatta:

http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/Magdump01.JPG

Med SV2K:

http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/Magdump04.JPG

Edit: fixade länkarna
Fu Kjellberg
Snyggt jobbat BunkerBuster. laugh.gif
Skönt att man kan inspirera någon ibland.
Fu Bodin
SV2K och FJS02 stället!

*Bodin håller just nu på att dränka sig i Atlanten utav avundsjuka* Malajn.gif
bravebat
QUOTE (Fu Bodin @ Nov 7 2003, 22:20 )
SV2K och FJS02 stället!

*Bodin håller just nu på att dränka sig i Atlanten utav avundsjuka*  Malajn.gif

biggrin.gif Ta det lungt Bodin, Inga självmordstankar.
Men det är irriterande att inte alla fått BS2000 camo.gif
till oss är det sagt 04 börjar tilldelningen i MDN. Borde garanterat landa hos er åxå snart
Håll ut Broder salute.gif
bravebat
QUOTE (BunkerBuster @ Nov 7 2003, 21:03 )
, har den som combo magficka/magdump då jag har MC/Snöskotertjänst och vill vara utan SV, har den som magdump då jag har

angry.gif Fy skäms BunkerBuster du vet väl att det är sagt att SV2K alltid skall medföras även under uppsutten tjänst(Skoter) det gäller under patrull som sjtransport mmm Dessuton skall även N.U medföras i SS2K eller Uppdragssäcken.
Vi vill ju inte att du och din ockelbo blir överaskad av Ivan i stora hemska skogen laugh.gif
BunkerBuster
QUOTE (bravebat @ Nov 7 2003, 22:45 )
angry.gif Fy skäms bunker Buster du vet väl att det är sagt att SV2K alltid skall medföras även under uppsutten tjänst(Skoter) det gäller under patrull som sjtransport mmm Dessuton skall även N.U medföras i SS2K eller Uppdragssäcken.
Vi vill ju inte att du och din ockelbo blir överaskad av Ivan i stora hemska skogen laugh.gif

Hmm, Bravebat, Brukar inte du ligga och nanna efter din varma mjölk vid den här tiden(har bildbevis) Malajn.gif Malajn.gif Malajn.gif

1. Har alltid med mej mina 4 reservmag

2. har alltid med mej N.U. i uppdragssäcken då jag åker upsutten på Snöskoter/MC

3.Blir jag överaskad i mörka skogen av lede fi och mína 4 mag inte räcker vid påstöt och urdragning så skottar jag över dom med min Mountain Viper(kör inte ockelbo i tjänst) och flyr mot horisonten
bravebat
QUOTE (BunkerBuster @ Nov 8 2003, 00:21 )
QUOTE (bravebat @ Nov 7 2003, 22:45 )
angry.gif Fy skäms bunker Buster du vet väl att det är sagt att SV2K alltid skall medföras även under uppsutten tjänst(Skoter) det gäller under patrull som sjtransport mmm Dessuton skall även N.U medföras i SS2K eller Uppdragssäcken.

Hmm, Bravebat, Brukar inte du ligga och nanna efter din varma mjölk vid den här tiden(har bildbevis) Malajn.gif Malajn.gif Malajn.gif

1. Har alltid med mej mina 4 reservmag

2. har alltid med mej N.U. i uppdragssäcken då jag åker upsutten på Snöskoter/MC

3.Blir jag överaskad i mörka skogen av lede fi och mína 4 mag inte räcker vid påstöt och urdragning så skottar jag över dom med min Mountain Viper(kör inte ockelbo i tjänst) och flyr mot horisonten

Hm Malajn.gif Hot hjälper inte på mej. Du måste ju använda våra egna skotrar under tjänsten. Annars kan det bli problem vid ersättning vid ev skada, Men din egen släde är ju fin det måste man ju säga biggrin.gif

Nu vart det OT tillbaka till ryggsäckarna
SISU
sad.gif JÄVLA SY MASKIN 3.gif
Man tror att man syr fint den har funkat skit bra fram till för 15 min sen å då visar det sej att de sista sömmarna har under tråden bara klumpat sej en stor ormgrop i böjan gick det skit bra ..........grrrrrrrrrrr

Nå ja jag har inte så mycket kvar .
Fick konstruera ett nytt lock till fickan de gamla var ej funkis ....
Patroels
@SISU PM'a mig, jag kan kanske fixa det !
BunkerBuster
QUOTE (SISU @ Nov 8 2003, 01:27 )
sad.gif JÄVLA SY MASKIN 3.gif
Man tror att man syr fint den har funkat skit bra fram till för 15 min sen å då visar det sej att de sista sömmarna har under tråden bara klumpat sej en stor ormgrop i böjan gick det skit bra ..........grrrrrrrrrrr

Nu gäller det att locka fram dom positiva vibbarna, alla hemmasymaskiner är Hin Håles hantlangare, många bevärjelser har gått ut över våran, har du provat med läder eller jeansnålar, dom passar bättre för lite grövre tyg och tråd, dom har som en skäregg i spetsen, ska man sy mycket ska man nog satsa på en gammal beprövad gjutjärnsmaskin utan finnesser, har upplevt ju mordernare och plastigare desto sämre till bruksprylar, brukar köpa rejäl tråd hos sadelmakaren på modell jätterulle som man ställer bakom maskinen, optimalt hade ju varit att få tag på en gammal maskin typ den sadelmakarna har på auktion eller motsvarande, kanske FLAK eller nåt annat proffs kan hjälpa till med tips och råd hur man ska sy i tjocka tyger med rejäl tråd, vad har ni för utrustning?
Flak
QUOTE (BunkerBuster @ Nov 8 2003, 11:50 )
...kanske FLAK eller nåt annat proffs kan hjälpa till med tips och råd hur man ska sy i tjocka tyger med rejäl tråd, vad har ni för utrustning?

mad.gif Några av mina (gratis) visdomsord:

Symaskiner är kvinnliga maskiner och därför har de en egen vilja. Be tjejen visa hur det är meningen att man ska trä herket.

Man behöver inte någon industrimaskin för att sy i tjocka tyg, det duger bra med en vanlig trött symaskin.

Ta den gröfsta nål du kan hitta.

Jag syr ALDRIG med grov tråd allra först. Sömmarna sys med vanlig tråd, ibland 3 eller 4 gånger och det räcker nästan jämt. Behöver man ytterligare styrka syr man med någon riktigt grov tråd rakt över den tidigare sömmen. Då är det viktigt att hålet i nålen är tillräckligt stort så nålen inte fransar upp den grova tråden.

Alla elastiska material bör sträckas ut ordentligt innan man syr.

I hörn och andra ställen där det blir många lager väv syr man lugnt och hjälper symaskinen genom att "veva" på det där hjulet till höger. Om man har extra många armar kan man också dra lite i tyget så inte maskin kör fast på ett ställe. Räcker inte det får man bita i det sura äpplet och börja sy för hand. Då är en fingerborg inte fel.

Sprätta kommer man att få göra. Tack vare att man brukar grov väv så förstör man inte materialet de första gångerna det går åt pipan.

En sån där ormgrop som Sisu nämner är djävulens verk, men man hjälper honom på vägen genom att sy fort och om man inte ser att tråden i lönndom hoppar ur den där mojen som håller tråden innan långa armen tar den. (Var det NÅGON som fatta??? blink.gif )

Sen bör man ju också ta det lugnt och inte gå ner sig i stresskonen så fort det går åt pipan. ;)
SISU
Tack för råden Patroels o Flak...
Jag tror inte min dump ficka blir klar till nästa helg ska tänka till lite mer innan jag syr .
Men jag ska sy en dump ficka jag vägrar att ge mej . camo.gif
Speedster
Senast jag satt vid en symaskin var i nian och då lyckades jag sy mig i tummen. Hela jäkla nålen med tillhörande tråd gick rätt genom tummen strax under nageln.
Kände absolut ingenting, gick bara till skolsystern och gnällde lite och behövde inte komma tebax till slöjden igen om jag ville. ( Inte så relevant i tråden kanske men ändå ;) )
Flak
QUOTE (SISU @ Nov 9 2003, 00:33 )
Men jag ska sy en dump ficka jag vägrar att ge mej . camo.gif

Skönt att höra! B)

Ge inte upp, utan på'n bara! 2.gif

- - - - -

@ Speedster: LOL! biggrin.gif
Fu Bodin
Har slöjdat lite för att undvika att få 145:an i hövet varje gång man kommer i liggande skjutställning, samt med ett midjebälte fördela vikten, och med en bröstrem undvika att remmarna glider isär.
Till detta har jag även tillverkat en lurrem med snabblås för att frikoppla snabbt. Luren hänger annars på vänster bröst.

Bild på mesen med de nya remmarna. Lurremmen hänger till höger.

Så här enkellt fästes midjebältet utan att permanent fixera remmarna på mesen.

Lurremmen losskoplad. Luren fästes med kardborre. Skall klippa till banden till rätt längd senare.

Fick lite 25 mm band över som jag gjorde en nyckelbandshållare av en gamal trasig. Varå MÖP:ig? biggrin.gif
bushman
snygg syslöjd bodin!!

kan meddela att även haglöfs lösa avbärarbälte passar på lk 35.
och att clas ohlsson säljer ett snickarbälte som passar.
med lite modd passar även snickarbältet till både 304 k och SV2K.
tror priset är likvärdigt, men hos sevicef....flåt classe får man även med ett gäng fickor.

har det på jobbet när man skall släpa på en massa skrot typ ra, digitalkamera, leatherman och ficklampor.
Mojo
HÄRLIG INSPIRATION GUBBAR!! HÄR SKALL SYS I JUL! jädrar va projekt jag har fått på hjärnan... måste bara tänka innan så man inte syr nåt värdelöst. smile.gif

SKITBRA TRÅD! worthy.gif
A527
Här kommer jag med ett litet länktips: www.sysidan.se. Det är Christer som driver www.utsidan.se som har blivigt upplyst av sin fru och öppnat www.sysidan.se. Gå in och kolla där. Ni kan hitta fina små tips. Lycka till!!!

/Öst
Som just fixat med sin rygga så att inte remmarna hänger och dinglar...
Flak
QUOTE (Fu Bodin @ Nov 19 2003, 18:16 )
Har slöjdat lite för att undvika att få 145:an i hövet varje gång man kommer i liggande skjutställning, samt med ett midjebälte fördela vikten, och med en bröstrem undvika att remmarna glider isär.

@Fu Bodin: Snygga bilder och ett riktigt stiligt proffsarbete! smile.gif

Lur-remmen var fiffig och jag tror en hel del av oss skulle vilja ha en sån...

LK-35:ans mes är ju en riktig klassiker och kan behöva en hel del förbättringar för att radiobärandet inte ska bli alltför påfrestande! ;)

Får man komma med ett litet försynt förslag? vissel.gif
Om du syr fast bröstremmen med en söm så vet du var du har den även när fältkoman sätter in ute i stora mörka skogen... En söm nära bärremmens ytterkant räcker gott och väl och förstör inte Kungens materiel ens det minsta.

Hmmm, tycker du verkligen bärremmarna ska vara fästade så brett och i de där tvärbalkarna? tveka.gif
Kanske är det bara jag som inte är tillräckligt bredaxlad...

- - - - -

@Öst: Hur tror du The Swede med sitt pansarhjärta kommer att reagera när han upptäcker vad det är för länkar du postar? :P
Vi i syjuntan riskerar ju hänglåsdöden... laugh.gif ;)

@Mojo: Tackar för berömmet av tråden!
Nu blev jag ju nyfiken på vad du ska bygga...

EDIT: Stavade som en manet...
A527
Forumets troligtvis mäst insöade person kan väl för en gångs skull se lite bredare än de 120 mm breda öppningen på en AKAN... eller?

The Swede=> bong.gif <=Öst

P.S. Min mamma säger att det är god mat på symöten...
Fu Bodin
Idén med lurremmen har jag snott av en annan plutonsmedlem som använde ett klockarmband från en GUL-klocka och spännde fast ett snabblås.

Remmarna satt så när jag fick ut ryggan, och den var helt ny. Men tack för påpekandet, de åker nog längre in.

Tror att jag slaktar ett liggunderlag och vadderar remmararna också.
Mojo
Nu blev jag ju nyfiken på vad du ska bygga...

Mitt långsiktiga mål är ju givetvis att ta över universum, men jag börjar blygsamt. Tänkte initialt fixa ett fodral motsv det till thermaresten fast till min snugpack-jacka. Med fästmöjligheter för sv2k.
En magdump hade inte vart dumt det heller, har lite tankar på hur jag skulle vilja utforma den. Men det blir ett senare projekt.
Dreaden
B) Helt galet! Bra gjort
bushman
någon som har erfarenheter av dessa "ryggsäckar"?
vet att sveriges radio använder dem till sin HF(springaruntpåstan)-enheter och att de enligt hemsidan används i div multisport-events.

eftersom de inte är lätta att få tag i mitt närområde, har jag inte lyckats kolla om de är kompatibla med RA 145 men måtten verkar stämma.

visst det kommer ju var helt förbjudet att ha med sig ut på övn, för att ingen har sett något liknade förrut, och man blir betraktad som idiot. (är rätt van)
men om ingen hade testat att sätta ra 145 på lk 35 mes, så kanske den fortfarande hade burits runt på stridssele m59, eller hur?

den sitter skönt, det har jag testat men frågan är hur bra den mår i skogen?
är nog på väg att köpen en iallafall, har ju skaffat laptop och den vill man ju skydda, och rygga är det ända rätta för detta endamål.
Speedy2
Hej Grabbar!

Är det inte dax att starta en ny tråd om mått och mönster till våra
hemslöjdade prylar?

Det jag menar är ju att det kan bli svårt att hitta i en tråd som detta.

Tex. Till min magdump har följande material och mått.
I Cordura Heavy tyg
En rektangel 35*54cm, två cirklar/rundlar diameter 17cm
I plast
Ett gammalt burklock eller klipp/skär ut ur en 5l dunk
en rundel/cirkel 15cm i diameter.
I Cordura Light tyg
5*52cm
Snöre 3mm
70cm eller vad som känns bäst.
Wire
Sno lillebrors gaswire till moppen den har lämplig tjocklek annars
går det bra med en tjocklek på Ca. 1,5mm
Snörlås
Som passar till ett 3mm snöre
Polyesterband
5*15cm

Zickzacka runt allt tyg. Sy ihop runddelarna som en hamburgare
med plastlocket i mellan. Sy ihop rektanglens kortändar med 1cm sömsmån.
Sy fast rektanglen( som numer är en cylinder) i rundeln. Detta är det
krångligaste momentet, men ta det lungt och stressa inte, så skall det gå bra.
Och glöm inte att avigsidan skall vara utåt
Sy nu fast Cordura Lighten som en fåll i andra änden så att du/ni får en
möjlighet att trä i ett snöre för dragskon.
Ok nu är det nästan klart, Kräng den så att rättsidan kommer ut.
Vik nu in öppningen ca 7,5cm pilla i wiren
och sy mycket försiktigt in wiren.Tar nålen i wiren, går den av.
Sy nu fast polyesterbandet horisontalt om du har tillgång till bianci clips
eller motsvarande. Annars lodrätt så att det går att trä på, på stridsbältet.
Nu skall det vara klart.

Tyvärr så är inte mina datakunskaper i fas med mitt slöjdande
så jag kan inte lägga upp några bilder.
Men maila gärna om ni stöter på PATRULL ;)

Mvh Speedy
Fu Bodin
@ Bushman: Har du hört talas om "Sacci-kroken"? Verkar vara glockrent för laptop.

@ Speedy: Låter som att du slängt ihop en kopia av Blackhawks magdumpficka (se bilden).
Synd att du inte lyckats fixa bilder, det borde nästan vara lag om man skall skriva i denna tråd angry.gif biggrin.gif .

Flak
Kul att tråden håller sig vid liv!

- - - - -

@ bushman: Jag har ingen egen erfarenhet av ryggorna du funderar över, men jag har sett massor av liknande säckar med hårt skal utomlands. Tveklöst är de rejäla och skyddar innehållet väl, men jag tror knappast att de är lämpliga för militärt bruk. Dels för att de syns väldigt väl (även de svarta) men också för att de kan vara högljudda om grenar stryker mot dem eller om man sätter ned dem oförsiktigt.
Fast det viktigaste skälet är att jag helt enkelt inte tror att de håller för att bli omkringkastade så som utrustningen blir i fält, speciellt inte om de är lastade med en radio t ex.
Hårdskalssäckarna duger helt klart till allt möjligt annat friluftsliv, men militärt nyttjande belastar utrustningen många gånger mer än allt annat och jag tycker det vore synd att förstöra så fina säckar... Men som sagt, jag har ju ingen själv...

@ Speedy2: "Är det inte dax att starta en ny tråd om mått och mönster till våra
hemslöjdade prylar?" Det jag menar är ju att det kan bli svårt att hitta i en tråd som detta."

Utmärkt förslag!

Kör igång en ny tråd bara, så ska jag försöka skriva lite...
Du kan väl skriva i början av tråden vad du vill att den ska innehålla så att vi får en tråd som blir ren från en massa annat jox.

I den här tråden behåller jag gärna allas uppvisningar av fräna hemmabyggen. smile.gif

Mycket bra skriven instruktion också!
Bilder är ju alltid att föredra, men det går utmärkt att skriva inlägg utan bilder också om man inte har några bilder att visa!

Det enda jag saknar lite är info om du använder dig av någon söm-mån eller vad det nu heter. Alltså en marginal från sömmen till kanten på materialet. (aj f*n, nu ser jag ju att du skrivit det i instruktionen, så då måste du ju ha räknat med sömmånen från början. 2 min "viloställning" för min del.)
När jag byggde mitt Thermarestfodral så hade jag ju längden 54 cm att ta hänsyn till, men jag hade också 1 cm extra material på vardera kortsida för att materialet skulle bli tillräckligt hållbart. Som standard har jag alltid en extra cm där olika vävbitar sys ihop...

Smart att använda olika färger i texten!
Blev mycket mera lättläst!

- - - - -

(Smilysarna verkar strejka ikväll, så ni får tänka Er mitt inlägg överblammerat med små glada gubbar...)

EDIT: Speed Kills!
Sg Joker
Med forumets (medlemmar och blåguls) tillstånd har jag möjlighet att göra en samlings-sida för alla hemknåpare, liknande "möpens webshops-sida".. Är detta av intresse så går det att lösa. Alternativt att Dahlberg fortsätter sitt redan färdiga koncept??

/Sg Joker
Speedy2
@Fu Bodin
Helt rätt obsaverat, men magdumpen är inte en exakt kopia.
Jag har skilt wiren som håller upp öppningen och dragskon som stänger den från varandra.
Och på det viset fått mer volym i magdumpen när den är stängd.

@Flak
Tack för uppmuntran! Och det känns bra att du fattat hur jag menar, eftersom jag var lite orolig för att det skulle bli svårt att förstå.

@ Sg Joker
Det låter som en bra ide tycker jag, kan du dess utom lägga upp bilder
åt mig så kan jag maila dom till dig.

Och till alla andra.
Var nu inte rädda för att testa det är inte så svårt som det verkar.
Bara man tar det lugnt och syr försiktigt.
Fu Bodin
Sy försiktigt! Du skall bara veta hur många nålar jag knäckt på morsans symaskin! vissel.gif horny.gif
A527
Jo en samlingssida skulle vara klockren. Då skulle någon(typ valfri blågul med fingerborg) flytta över dom stora inläggen till den annars låsta diskutionen. Och självklart skall en sådan guldklimp vara nålad i topp på forumet.

Ett alternativ kan var:

Här diskuterar vi syslöjd till fältliv. Om du har något du vill bidraga med skicka i så fall ett mail med ditt inlägg till: theswede[img]http://forum.soldf.com/snabela.gif[/img]soldf.com(eller vilken av våra eminenta blågula det blir)

/öst

P.S. Jag hade VG i syslöjd i åttan....
Bellum
@Flak: (Bara såddär en månad senare...) Oja, har nytta av det nästan jämt. Tyvärr blir det inga bilder. eftersom jag varken har en fungerande kamera eller webbutrymme för dem. Men det ser inte så märkvärdigt ut. Ungefär som originalet...
Flak
QUOTE (Sg Joker @ Nov 27 2003, 08:38 )
Med forumets (medlemmar och blåguls) tillstånd har jag möjlighet att göra en samlings-sida för alla hemknåpare, liknande "möpens webshops-sida".. Är detta av intresse så går det att lösa.  *snip*

/Sg Joker

@ Joker: Ja Tack! smile.gif Om du kan bygga ihop en sida så vore det helt suveränt!

Själv kan jag inte ett dugg sånt, så förste bäste frivillig får klartecken från mig att konstruera en sida och använda mina inlägg om dom vill...

Bäst är ju om några hjälps åt att hålla sidan uppdaterad.

Jag ser hellre än sida än en tråd eftersom trådarna gärna blir svåra att överblicka.

Olika underavdelningar vore också bra, så man håller det snyggt och enkelt.
Under en övergångsperiod kan vi ju ha kvar inläggen här tills hela sidan är uppe...

(*viskandes* -"Va e Dahlbergs redan färdiga koncept fö'nått???")

- - - - -

@ Bellum: Ja, ser det ut som orginalen så är dom säkert helt funkis! smile.gif
Sg Joker
QUOTE (Flak @ Nov 27 2003, 21:31 )
(*viskandes*  -"Va e Dahlbergs redan färdiga koncept fö'nått???")

*viskandes tillbaka* -"jo, se du Flak, det är han som gjort Möpens webshopsidor.." ;)
Speedy2
Hej igen!
Jag skriver här av fyra anledningar.

1 Jag vill veta om någon sytt nått användbart nu i helgen?
2 Jag vill veta om någon testa att sy "min" magdump?
3 Jag vill ha hjälp med att lägga upp bilder på internet så jag
kan vidare befodra dessa bilder på mina alster, eftersom jag nu änteligen
skaffat digitalkamera.
4 Jag vill ha upp tråden bland dom aktuella igen.

Mvh Speedy

Ps hur gick det med hemsidan Sg Joker? Ds.
Fu Kjellberg
Här kan du ladda upp bilderna.
Väntar med spänning på bilder laugh.gif
CarlT
Kanske har frågats tidigare i denna tråd (MEN DEN ÄR JU SÅ SATANS LÅNG!!! biggrin.gif ) men var kan man hitta remmar och clips (clips = såna dära trekantiga saker som man sätter in i en annan sak så att det sitter fast smile.gif )
Triggerpuller
Menar du kanske något liknande detta?

Plastspännen

Finns annars många gånger att köpa på sportaffärer o dylikt.
CarlT
Exakt sånna! Någon som vet var man hitta en affär som säljer sådana i Sthlms innerstad?
2Sharp
QUOTE (CarlT @ Jan 3 2004, 09:15 )
Exakt sånna! Någon som vet var man hitta en affär som säljer sådana i Sthlms innerstad?

Naturkompaniet bruka ha div. remmar och knäppen, kolla med dem smile.gif

De har väl en butik hyfsat nära Militaryshop i Stockholm? Då kan du ju passa på att kolla in där också.. ;)
CarlT
Tackar!

Då ska jag kolla in naturkompaniet då. smile.gif
Doyle
Finns t.o.m 2 "nära" Militaryshop! Sveavägen 62 och Odengatan 50 (korsning Sveavägen)

Sen finns det "bara" 3 till i City så nån av dem ska du nog hitta smile.gif
bushman
QUOTE (CarlT @ Jan 3 2004, 10:15 )

stadium har svarta remmar med clips, om du står ut med den färgen.
hyffsat billiga.
har för mig att intersport har lösa clips.

annars har coops stormarknader bra utbud på clips i olika storlekar.
vet ej vad ni kallar dessa stormarknader uppe i fjollträsk men på västkusten kallas de OBS.
CarlT
fjollträsk = stockholm? blink.gif

Här heter det nog bara Coop
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.