Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ryggsäcksfrossa
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Flak
Strålande 709! cool.gif

Var den vita varianten ett test för att få måtten rätt?

Jäkligt snyggt i alla fall, och betydligt nogrannare byggt
än vad jag brukar göra!

Visst var det väl rätt kul också? wink.gif
709
Ja, slaktade ett lakan för att få det rätt från början. Måttband och papper funkar inte lika bra som ett provex. Fast jag ändrade inte mycket. Någon cm plus och minus bara.

Det här är för mig det första syprojekt jag gjort. Jag räknar inte alla märken jag sytt på jackor och väskor genom åren.

Väldigt enkelt, men det skulle ju bli snyggt också, så jag satt med tungan i mun när maskinen tuggade på. I praktiken var det, tja, 17 år sen sist...

Visst var det kul. Framförallt när jag var klar och det faktiskt blev bra! Att jag viljat göra det i över ett år nu gör bara slutresultatet roligare.

Huruvida du inte gör det lika "snyggt/nogrannt" än jag spelar liten roll tycker jag. Du är ju så mycket produktivare!! (gäller för övrigt alla andra här i tråden!) Ska gå bak i tråden och se vad jag kan kopiera.

Kommande projekt som är enkla:
-fodral till skyddsglasögonen. Bara en omlott med kardborre.

-litet hygienkit för Ryggsäck2000. Vet inte riktigt om jag ska göra en massa småfickor eller bara ha resårband. Har ett kit för sprängtjänst som förlaga... camo.gif

-liten ficka för PRM + extra batteri. Mycket småstygn. Ska kolla på mina hgr-fickor hur de är uppbyggda.

-modda en 90-uniform. Sprätta bort allt innertyg, sy in ventilationsdragkedja och nät i armhålorna, invändiga småfickor på armarna, invändig kompassficka i bröstfickan (gjorde jag redan 1993 på min första M90), bredare livremshäktor på byxorna, invändig ficka för vikkåsa ena byxfickan, ... det får räcka, kommer inte på mer.
709
En fråga som väl passar bra i den här tråden.

Vilka färger passar bra till M90 när man ska blanda M90 och civilt? Typ profilkläder, grejor som skall användas civilt, men med militärt tema.

Jag är civilt väldigt förtjust i olika nyanser av grått, men dessa finns ju ej i mönstret. Däremot något som kan passera för svart.

Vad tycker ni?
709
Hm. Jag kör med de färger jag vill då...

Ni som köpt Cordura. Vad motsvarar de olika typerna 350/500/750/1000/2000 i Bär2000-systemet? T.ex. västfickor, ryggans lock eller hela bärsäcken? Eller är det inte alls som 2K's tyger? Vilka tyger finns som är lika/snarlika i tjocklek och hållbarhet.

Jag har tittat runt på Shelby, Textile Outfitters och Busch&A bl.a., men det är svårt att veta vad de olika varianterna motsvarar i verkligheten.

Om någon har beställt och även kan tipsa om vilka kantband och remmar som matchar främst de oliv/militärgröna tillgängliga färgerna vore jag tacksam om ni tipsar.
Sitter nu bara med lite pärongrön bävernylon som förvisso är starkt men icke militäriskt, och M90 som är militäriskt men ej slitstarkt.

/709
tinhead
QUOTE (709 @ May 31 2008, 16:20 ) *
Ni som köpt Cordura. Vad motsvarar de olika typerna 350/500/750/1000/2000 i Bär2000-systemet? T.ex. västfickor, ryggans lock eller hela bärsäcken? Eller är det inte alls som 2K's tyger? Vilka tyger finns som är lika/snarlika i tjocklek och hållbarhet.

Hos recon.se så står det ibland sacondra 950 och liknande... Bland annat extra fickorna till stridssäcken har det..
Jag tror att dom kan berätta mer om du ringer å frågar dom..
Skogsbroder
QUOTE (709 @ May 31 2008, 16:20 ) *

Cordura 1000 denier är det som brukar användas i kraftigare ryggsäckar (som Berghuas Vulcan), stridsvästar och liknande. Vet ej exakt vad "Bär 2000" är gjort av för material men det borde vara ungefär som cordura 1000, eller så kanske det är cordura 1000.
Flak
QUOTE (Skogsbroder @ Jun 18 2008, 23:52 ) *
... Vet ej exakt vad "Bär 2000" är gjort av för material men det borde vara ungefär som
cordura 1000, eller så kanske det är cordura 1000.

Väven i stridsvästen, stridssäcken och bärsäcken är olivgrön Sacodra 950 (deniers).

Den varierar faktiskt lite i nyanserna och en del av säckarna har en definitiv dragning
åt brunt i färgen, men dom är så ovanliga att se att det kanske rör sig om
"färgavvikelser".

För många herrans år sen sålde Recon den väven lös på meter och eftersom den var
samma väv som grejorna gjordes av så stämde dom överrens rätt bra. happy.gif

Den känner man igen på att färgen är mörk och matt olivgrön. Den är också vattentät,
prasselfri och ganska mjuk.

Snokar man omkring ordentligt så går det säkert att hitta sådan väv någonstans.

Samma 950-väv fanns också mönstermålad i "m/90-mönster" och användes av Sacci
i en del väskor och ryggsäckar.

Kolla gärna i "Uniform M/90 - inofficiella varianter/kopior-tråden"

Sacci använde även två mindre grova vävar; Sacodra 420 samt Sacodra 330, och båda
dom fanns både i m/90 och i olivgrönt.

- - - - -

Det finns en del anda vävar som är ungefär lika bra och som har ungefär samma färg
som stridsvästen.

Recon sålde förr Cordura Heavy (1000 denier) och Cordura Medium (?) som jag tror
var på 500 Denier. Båda fanns i olivgönt eller med m/90-mönster, även om det senare
avvek ganska mycket i nyanserna jämfört med uniformens färger.

Vill man hitta liknande väv idag kan man vända sig till Gearsoft eller
Shelby

Jag har aldrig använt någon av Gearsofts eller Shelbys vävar, så jag vet inte hur
bra dom är eller vilka nyanser dom har.

- - - - -

Har man tur så kan man hitta liknande vävar i sy-affärn, på Naturkompaiet eller tom:
på nått överskottsbolag.

Det finns också några andra vävar med m/90-mönster och en av dom använder tyska
Tacgear i sina ryggsäckar. Kanske kan man leta reda på sån om man vill...

Är man våldsam av sig eller starkt motiverad att hitta bra väv så kan man ju
köpa billiga militära säckar på något överskottsbolag och använda som råvara...

happy.gif
Skogsbroder
QUOTE (Flak @ Jun 21 2008, 14:24 ) *
Den varierar faktiskt lite i nyanserna och en del av säckarna har en definitiv dragning
åt brunt i färgen, men dom är så ovanliga att se att det kanske rör sig om
"färgavvikelser".

Snokar man omkring ordentligt så går det säkert att hitta sådan väv någonstans.

Jag antar att vi tänker på samma färg när du skriver om en väv som gick mer i brunt än grönt. På ryggsäckar och fickor till stridsbältet i mitten av 1990-talet fanns det minst tre färgvarianter som jag minns det. En ganska klassisk typiskt svensk militär mörk skogsgrön färg, en som drog mer åt olivgrönt och en som var mer brun och gråaktig än grön. Jag vill väldigt gärna ha tag i den brungrå väven eller cordura 1000-väv i samma eller liknande färgnyans. Jag antar att det kan bli svårt att få tag i men eventuella tips emottages tacksamt! Har någon sett Ryggsäck LK 70 i den aktuella brungrå färgen förresten? Jag har bara sett den mörkt skogsgröna varianten, förutom såklart de äldre ljusgröna som har nån bomull/polyesterväv.
Flak
Näe, smile.gif Jag pratar bara om Sacodra 950:n ovan och om de stridsäckar och bärsäckar
som fått den "bruna" färgen på den väven. Alltså på m/90-grejorna...

Du har naturligtvis rätt när det gäller stridsbälten och ryggsäckar av äldre modell som
har en annan brunaktig nyans, och jag vet mycket väl vilka du menar, men då rör det
sig inte om Sacodra 950-väv, utan om andra material.

Många varianter på material, färger och matthet kan man hitta på stridsbälten, LK-35:or
och LK70:or, och alla dessa har haft olika tillverkare vid olika tillfällen.

Kollar man på Ö&B eller andra överskottsbolag så hittar man ofta olika varianter i
samma pall...

Det går, beroende på vilken väv det rör sig om, att färga vävar också.

Om du vet exakt vad du är ute efter, så kan jag nog snoka fram det du vill ha...
PM:a om du vill...
Skogsbroder
QUOTE (Flak @ Jun 23 2008, 00:46 ) *
Näe, smile.gif Jag pratar bara om Sacodra 950:n ovan och om de stridsäckar och bärsäckar
som fått den "bruna" färgen på den väven. Alltså på m/90-grejorna...

Du har naturligtvis rätt när det gäller stridsbälten och ryggsäckar av äldre modell som
har en annan brunaktig nyans, och jag vet mycket väl vilka du menar, men då rör det
sig inte om Sacodra 950-väv, utan om andra material.

Många varianter på material, färger och matthet kan man hitta på stridsbälten, LK-35:or
och LK70:or, och alla dessa har haft olika tillverkare vid olika tillfällen.

Kollar man på Ö&B eller andra överskottsbolag så hittar man ofta olika varianter i
samma pall...

Det går, beroende på vilken väv det rör sig om, att färga vävar också.

Om du vet exakt vad du är ute efter, så kan jag nog snoka fram det du vill ha...
PM:a om du vill...

OK, det kanske inte är exakt samma men en del stridssäckar jag sett verkar ha haft samma eller väldigt lik färg som den jag avser. Den väv jag avser kan återfinnas på lite modernare corduravarianter av just LK35 och fickor till stridsbälte 304K. Jag vet exakt vad jag är ute efter men har inget referensexempel av väven till hands. Jag vet vad jag vill ha när jag ser det så att säga. Hursomhelst så är det PU belagd väv av corduratyp.
MatsLennarth
Satt och surfade på Recon lite, och hittade den här (för mig) nya stridssäcken.

http://www.recon.se/product_info.php?cPath...products_id=759

Någon som har testat och har något att säga om den?
coolhand
Verkar som Fjallrav precis kopt en sa fraga honom:

Kolla denna traden!
Fjällräv
QUOTE (coolhand @ Jun 29 2008, 22:12 ) *
Verkar som Fjallrav precis kopt en sa fraga honom:

Kolla denna traden!

Det stämmer. Jag har tyvärr inte hunnit använda den grundligt än utan kommer göra det under nästa veckas fjällvandring. Dock så har jag ett färdigskrivet mail med bilder och sånt om det är nån som är intresserad av lite mer info än den på recon.se. Annars kommer jag att lägga upp en recension på utsidan.se efter en viss tids användning.
coolhand
QUOTE (Fjällräv @ Jun 29 2008, 23:15 ) *
Annars kommer jag att lägga upp en recension på utsidan.se efter en viss tids användning.

Och har hoppas vi biggrin.gif
Fu Kjellberg
Rensade bort Fjällrävs recencion och efterföljande kommentarer då det är startat en ny tråd.
Så ni som skrev här om den skriv gärna där.
Recencion tråd
Qaz
Ett gammalt axelband till gitarren fick bli ett knivslire till min morakniv. Man kan se en del av KORG på insidan av bälteshällan.
Lite Repair Extreme gummilim på insidan av knäpplåsningen gör att kniven inte glider ut uppåt.

Qaz
Flak
Bra byggt där Qaz!!! salute.gif

Det är precis sånna byggnationer vi vill se här i tråden!

Är det kardborre du har använt till stängningen?
Knäpplåsning skriver du, så det borde ju va en knapp...

Funkar slidan så som du tänkt dig?

smile.gif
Qaz
QUOTE (Flak @ Aug 25 2008, 20:26 ) *
Bra byggt där Qaz!!! salute.gif

Det är precis sånna byggnationer vi vill se här i tråden!

Är det kardborre du har använt till stängningen?
Knäpplåsning skriver du, så det borde ju va en knapp...

Funkar slidan så som du tänkt dig?

Jo det är en tryckknapp som följde med en jacka. Hela det arangemanget blev lite tjockt så kardborre kanske hade funkat bättre. Jag gjorde den igår så jag har inte hunnit prova den i skogen, det kommer till helgen så jag får se om den funkar bra. Det roliga är att den kostade bara 19kr för tråden och 49kr för grova nålar och båda har jag ju kvar till framtida projekt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.