Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ryggsäcksfrossa
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
twintip
QUOTE (Lilla Sebbe @ Aug 1 2006, 18:37 ) *
Okej, då vet jag.
Men att sätta gummirep på den som sätt på bilden är väll tillåtet, för det är ju knappast någon problem med att få bort joxet?
http://www.soldf.com/images/s_ss2000_pa.jpg

Såklart. Varför skulle du inte få det?
Berg
Nejmen jag är bara nyfiken, ochså lite osäker, man blir det när man inte har varit med så mycket än.
Vi vet alla att SS2k är värdelös när det gäller sovsäck och dyligt.
Flak
Nu har jag än en gång gått i närkamp med symaskinen…

Jag har också fått en digitalkamera som jag testar för första gången, så bilderna är som vanligt obra.

Fodral för kök.

Två Trangia-kök har fått packpåsar i Sacodra 330-väv. Eftersom besticken inte ryms i Mini-Trangia köket
(till vänster) har dom fått ett eget fodral, som jag lägger i botten. Påsen till Mini-Trangiat är exakt så stor
att om jag stoppar i en bränsleflaska så kilas den fast och kan inte ramla ur.

Påsen är så stor att det går att få med några påsar mat om man vill.
Längst ner till vänster finns en stålmugg från Peak Performance med infällbart handtag. Muggen ryms
fantastiskt nog i Mini-Trangiat trots att jag stoppat ner tändstickor, diskkuddar och en liten handduk i köket.
Mini-Trangiat ryms tom i en benficka.

Båda påsarna har sömmar på tvären i botten så att botten blir platt. Dragskorna på linan upptill är av
samma modell som i uniformsjackan.
En viss typ av 2,5 liters saftdunk är exakt så bred och djup som sidofickorna på G-60-ryggsäcken.

Packpåsen till det stora köket går att vända ”ut och in” och där sitter en vävbit där alla köksattiraljer får
plats i olika fack. Tändstickor, disk-kuddar, pappersnäsdukar, handtag, konservöppnare och olika bestick
ryms i vävbiten, som man sedan rullar ihop så det blir skrammelfritt och tar liten plats.

Fållen vid öppningen är vikt ännu en gång och fastsydd för att inte kunna fransa upp.
Är det mycket snö ute eller tätt blåbärsris man sitter i så är det jäkligt bra att kunna ha alla grejer i själva
packpåsen, som ju lägger sig över brösket.

Tanken är att jag ska ha allt som krävs för att laga mat (förutom vatten) i en enda påse.

Tre olika storlekar på T-spritflaskor är bra om man ska ut på korta expeditioner.
Lägg märke till tuff camo-målad servett, införskaffad på Armémuseum. B)

Packpåsar.

Några packpåsar har tillverkats. Alla är gjorda speciellt för olika prylar.

Uppe till höger är en sån liten ficka som jag berättat om tidigare:
-” Inne i ryggsäcksfacken har jag satt små fickor för t ex: minikompasser, fällknivar och verktyg som jag
vill kunna hitta även i mörker. Det gör också att grejerna inte ramlar ur, skramlar eller nöter på varann
och att de alltid finns med.”

Där nere finns 5 st fodral för olika grejer. (Blixten slår hårt i kantbanden och de bruna färgfälten.
Så fula är dom inte i verkligheten… )

Fodral för tältstänger och tarp.

Det vänstra fodralet är en kopia på mina tidigare fodral för tältpinnar. Det rymmer alla tre tältstänger och
eftersom det är gjort för att sitta på G-60 så finns det ytterligare några avpassade fästpunkter på baksidan,
vilket kan ses på högra bilden.

Det andra fodralet är till för att rymma båda tarparna, tältpinnar och linor.
Det är gjort för att bli så platt som möjligt när man packar det, men att ändå vara lätt att få ner tarparna i.

Man ser hur det ser ut på baksidan av fodralet för spade och det finns även plånboks- och nyckelfodral
gjorda i mörkgrön Sacodra 950-väv.

Kartfodral

Ett kartfodral, 24 x 28 cm, gjort för att rymma alla kartor som för tillfället inte används i Recon-kartfodralet
till vänster. På baksidan finns två fästpunkter, som också linan man kan bära fodralet i är fäst i.
Fodralet är stort nog att även rymma Recon-fodralet. (Vilket givetvis också förbättrats på olika sätt.)

Jag har länge tänkt bygga ett sånt här fodral och önskar att jag gjort det tidigare, för det är fantastiskt
användbart. Nu går det lätt och smidigt att få med sig en massa Gröna Kartor ut på äventyr.

Slid-förlängare?

För att kunna bära kniven i bältet trots att jag har ryggsäck så förlänger jag slidans upphängning med en
rem som har ett plastspänne i ena ändan. Helst vill jag ha kniven så långt ner att den sticker ner i benfickan.

Snabbt och enkelt kan jag byta tillbaks till vanligt sätt att bära den, utan att ha behövt ändra något på
slidan.

Den övre kniven är den finska Sissipuukko M-95. En otroligt bra kniv som jag fått av en god vän:
Läs mer om den här!

Mora 2000 sätts fast genom att trä lädret genom plastspännet och sen pilla in en bit snöre i öglan som blir.
När man drar i lädret kläms linan fast och remmen sitter stenhårt.

Diverse syslöjd:

Ett rött fodral för Hillebergs snötältpinnar och de vita linor jag använder till vintermaskeringsduken jag visar
på sid 12 i den här tråden.

Fodral för tältpinnar. Det här är de tältpinnar som jag använder till tarpen. Eftersom kantbanden tog slut
sydde jag med vanlig rem istället och det gick precis lika bra. Det andra fodralet (det högra) har varit
med tidigare på bild, men här syns det lite bättre.

Fodral för Surefire och kikare. Båda är sydda lite annorlunda med 40 mm bred rem som botten, för att göra
dom rymligare. Kikarfodralet är avsiktligt lite för stort, så att det går lätt att få ner kikarn med en hand.

Förbättring av fodral för yxa.

Ett fodral som följde med en liten Fiskars-yxa har förbättrats så det går att sätta fast på ryggans vanliga
fästpunkter. Skaftet sticks ner i skidkanalen.

Fodral för spade.

En duktigt slipad vikbar NATO-spade har fått ett fodral (17 x 26 cm) att bo i.

Fodralet kan sättas som på bilden och därför är öppningen så stor att det går att få ut spaden trots att det
sitter en yttre ficka precis ovanför.

Trots att det är samma väv så kan man se att ryggan varit ute i skogen betydligt mer än yx-fodralet…

Preüssisk rem-disciplin!

[img]http://img513.imageshack.us/img513/1766/flak42fw0.jpg[/img]

Vill man ha ordning på sina remmar kan man trä dom två gånger genom läderfästet. happy.gif

Färga.

[img]http://img526.imageshack.us/img526/7709/flak46uc8.jpg[/img]

Det är inte speciellt svårt att färga. En handduk och ett lakan har blivit gröna och en fältkudde har blivit
brun för att matcha sovsäcken som visas tidigare i tråden.

Alla riktiga specialförband använder kudde i fält. Visste ni inte det? vissel.gif

Fler fodral

[img]http://img213.imageshack.us/img213/4924/flak47py4.jpg[/img]

Tre fodral gjorda i en väv som jag inte riktigt gillar. Först det test-fodral jag byggde för länge sen för att se
hur jag skulle bygga fodralet för Thermarest. (Se sid 12 i tråden.) Eftersom jag satte dragkedjan för långt
in så fick jag klippa bort fliken som täckte den, men nu funkar det igen.

I mitten ligger ett fodral till det där lilla grå tältet. Tältstänger och tältpinnar ryms också i det. Dragkedjorna
kommer från Ö&B och kostar 10 kr/st. Dragkedjan går ner över ändan på fodralet så det blir lättare att
packa.

Till höger en packpåse jag gjorde bara för att ta slut på den sortens väv.

Tältlagning

[img]http://img213.imageshack.us/img213/3585/flak48ht4.jpg[/img]

"En natt på en ö ute i skärgården blåste det upp så att tältet försvann! Polarn och jag låg i sovsäckar en bit
bort och märkte inget förrän på morgonen. Efter en snabb rekognoseringsexpedition hittades tältet i en liten
dalgång en bra bit bort. Enda skadan var en liten reva som nu lagats enligt konstens alla regler; totalt tre
lager väv som också vaxats underifrån."

Fästen för tält på tarpen.

[img]http://img515.imageshack.us/img515/8391/flak49wz7.jpg[/img]

Här ser man hur jag kan koppla ihop tarpen och tältet för att få ett litet tak utanför öppningen. Det finns
likadana fästpunkter på kortsidan, så det går att få ett betydligt större tak om man sätter det på andra
ledden. Tältet är ett tvåmanna, så tarpen är ganska stor.

Fästpunkterna sitter en bit in på tarpen för att det inte ska regna in vid öppningen.

[img]http://img216.imageshack.us/img216/1169/flak50bz3.jpg[/img]

Bertil Ludvig 1 undrade hur fästpunkterna för lina på ovansidan av tarpen ser ut.
Dom är gjorda av samma väv och vikta vid kanterna så att dom inte börjar fransa ur. Linan kan bara
gå igenom åt ett håll.

[img]http://img518.imageshack.us/img518/825/flak51mf3.jpg[/img]

Här syns undersidan av ett av hörnen. Glipan i hörnet passar perfekt för att sticka igenom en tältspik.

smile.gif
Strv S
fy på dig flak, nu kommer jag måste köpa en massa igen, och min ekonomi är redan illa däran laugh.gif
btw, riktigt snygg gjort smile.gif

Edit: Kan ju inte stava
coolhand
SWEET biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Lättöl
Du är ju rent pervers Flak. dribble.gif

Jag är camo.gif av avund.

Har du ritningar på allt som du delar med dig av?
MastY
Flak, vad är det för ryggsäck på bilderna? Är det också ett custombygge? blink.gif
Flak
QUOTE (Lättöl @ Aug 27 2006, 22:13 ) *
Du är ju rent pervers Flak. dribble.gif

Jag vet!

QUOTE (Lättöl @ Aug 27 2006, 22:13 ) *
Har du ritningar på allt som du delar med dig av?

Jag gör inga ritningar innan jag bygger och jag nålar aldrig innan jag syr, men det blir
ändå ganska bra för det mesta. Ibland ritar jag lite på något papper medan jag funderar,
men det är aldrig seriösare än lite klotter.

Tänker man bara till innan, så kan man bygga de mest krångliga konstruktioner enkelt
genom att bara bygga till en grej eller detalj i taget.

Om nån av er vill bygga nån av grejerna jag byggt så hjälper jag gärna till med bilder,
skisser eller beskrivningar på exakt hur jag gjort. Och som jag sagt tidigare i tråden
så lovar jag att alla som vill kan bygga minst lika bra grejor som jag har gjort!

Såhär skrev jag på sidan 2 i den här tråden:
Några av er har skrivit direkt till mig med liknande frågor, så jag passar på att besvara
några av dem här:

Alla grejor ovan har jag gjort själv, utan några avancerade ritningar eller någon sorts
hjälp från affär eller liknande. Jag har använt rutat papper och en penna.
Följdaktligen har jag inte kvar några ritningar eller sånt. Men jag hjälper naturligtvis till
med olika förslag om någon vill.

- - - - -

Hur göra?

En utmärkt metod är att göra (t ex:) ett Maglitefodral i papper, så ser man direkt vilka
mått man ska använda.
Gör en pappersrektangel 37 x 5 cm, vik 1 cm från kortsidorna, vik igen ca 11 cm från
botten. Fundera lite på vart kardborrebanden och remfästet på baksidan ska sitta.
Klipp till en lika stor vävbit, fäst de två sistnämnda och sy till sist fast långsidorna mot
varandra. Vill man få det riktigt bra kan man sy fast kantband längs kanterna.

- - - - -

Jag lovar att alla av Er kan bygga precis lika bra grejor om ni verkligen vill!

Hela syftet med mina inlägg står överst i den här tråden.

Om det finns bra fodral att köpa någonstans så gör man givetvis det.
Börja inte bygga något som DU själv inte behöver. Att någon annan har en tuff konstruktion
av något slag är ett mycket dåligt skäl att bygga en egen.
Fundera istället på om du har någon del av utrustningen som inte funkar riktigt bra och om
det i så fall går att åtgärda på något sätt.
Kanske hjälps man åt... Två som bygger två likadana makapärer är garanterat roligare, enklare
och smidigare än att de gör det var för sig.

Och avslutningsvis; det behöver inte vara några svåra grejer! En av mina bästa uppfinningar är
ett snöre med en knut som jag hänger stora Magliten i.

Mitt egna intresse för att modifiera och bygga eget beror på att jag vill ha min utrustning enhetlig,
hållbar och "skalbar" dvs: att jag ska kunna plocka med mig precis den utrustning jag behöver
beroende på väder, årstid och hur länge jag ska vara ute.

Många av fodralen har fästpunkter så att dom går att sätta på utsidan av ryggan, om det skulle
behövas t ex. om jag skall bära mer gjejor plötsligt eller så.

Jag har också varit ute ganska mycket, så nu mer vet jag alltid exakt var allting i packningen
finns och jag kan t ex: resa tältet helt utan ljus osv osv.

smile.gif

QUOTE (MastY @ Aug 27 2006, 23:11 ) *
Flak, vad är det för ryggsäck på bilderna? Är det också ett custombygge? blink.gif

Ryggsäcken finns ordentligt beskriven på sidan 12 i den här tråden.

Ytterligare frågor? PM:a!

smile.gif
coolhand
@ FLAK

Mycket bra talat!

Det ar enklare an man skulle tro!!!

Keep it up!

(Du maste enhandigt halla RECON.SE i tyg-businessen sa mycket sacorda som du maste ha kopt!

/Coolhand
Strv S
Trist att dom slutat sälja sacodra till allmänheten :(
os frontale
Postar några bilder på ett part.... FOS-tält i M90 innan Strv S gör det... biggrin.gif
Bara att leta upp mönster till den och börja sy?

http://i6.tinypic.com/25tvp00.jpg
http://i2.tinypic.com/25tvpdd.jpg
coolhand
QUOTE (Strv S @ Aug 28 2006, 04:15 ) *
Trist att dom slutat sälja sacodra till allmänheten :(

De saljer fortfarande den tjockare varianten.

Minsta order 5m dock. Emaila o fraga!
Strv S
Hej!

All försäljning av material har upphört.

Hälsningar

Måns Wahlstedt

tydligen inte :(
eskil
Det var inte dåligt vad grejer du har sytt, Flak!
Nu blev jag sugen på att börja sy igen efter semestern. Synd bara att jag har fönster som måste skrapas och målas först bara.

En liten fråga angående ditt köksfodral: Sitter inte remöglorna lite tätt? Jag tycker att den borde bli lite slängig ifall man sätter den på en ryggsäck eller motsv.
Flak
QUOTE (eskil @ Aug 29 2006, 11:44 ) *
Det var inte dåligt vad grejer du har sytt, Flak!

Tackartackar! smile.gif

QUOTE (eskil @ Aug 29 2006, 11:44 ) *
En liten fråga angående ditt köksfodral: Sitter inte remöglorna lite tätt? Jag tycker att den borde bli lite
slängig ifall man sätter den på en ryggsäck eller motsv.

Tanken är att att man i så fall har köket innanför den rem som håller fast det och remfästena sitter
så tätt eftersom botten på köket är så liten. Sätter man köket så kommer tyngdpunkten och kökets
breda ovandel nära ryggan och det hela blir förvånansvärt stabilt.

Det är fyra fästpunkter och dom är avpassade för att remmen ska hamna mitt på kökets botten.
Om jag har grejor i "rullen", bränsleflaska och besticksfodral i packpåsen så kommer köket lite
högre upp, och då sitter det övre paret fästpunkter på lagom höjd.

salute.gif
eskil
QUOTE (Flak @ Aug 29 2006, 18:30 ) *
Tanken är att att man i så fall har köket innanför den rem som håller fast det och remfästena sitter så tätt eftersom botten på köket är så liten. Sätter man köket så kommer tyngdpunkten och kökets breda ovandel nära ryggan och det hela blir förvånansvärt stabilt.

Åh, det borde jag ha tänkt på! banghead.gif
Jag trode att den var tänkt att fästas med Malice-clips eller liknande.
coolhand
Hade lite tid da frugan var och sag pa American Idol in Concert biggrin.gif

En styck Dump Pouch, modell Rolly Polly samt en hybrid zippered utility/pistol mag pouch. 1000D OD Cordura, #9 Zipper. Malice Faste.

DUMP POUCH

ZIPPERED UTILITY/PISTOL MAG POUCH

In Action:

SISU
Ja vad ska man säga ....Världsklass Coolhand ..
MikaelD
Flak: vad är det för förstärkning i kanten på ditt fodral för fältspaden?

/MikaelD
Flak
QUOTE (MikaelD @ Sep 3 2006, 19:10 ) *
Flak: vad är det för förstärkning i kanten på ditt fodral för fältspaden?

/MikaelD

Tja MikaelD!

Det är ett "kantband" som sitter längs kanten. Du ser att den är lite mörkare än resten
av fodralet.

Det är en 18 mm bred "rem" som har ett mönster på den så att man ser var mitten är.
Man viker den runt kanten och syr fast den. Väldigt enkelt och smidigt.
Först syr jag ihop vävbitarna och sen avslutar jag med kantbandet.

Om du kollar på fodralet för tältpinnar så tog kantbanden slut för mig och då använde jag
vanlig rem istället, och det gick precis lika bra.

Du kan hitta bra kantband och remmar i vilken vanlig syaffär som helst.

smile.gif

- - - - -

Coolhand:

Måste helt enkelt intämma med det Sisu sa!
Otroligt snygga byggnationer!

Det ser precis lika bra ut som de dyraste fodral man kan köpa i affären...
Jag tror knappast att jag skulle kunna bygga sådana fodral lika snyggt!

coolhand
@ SISU & Flak blush.gif

Tack... Zip Pouch ar en hybrid efter TT Zip Ute o deras Double Pistol mag pouch. Om jag nu bara visste hur jag kan gora kydex hallare att sitta i fickan biggrin.gif Innandommet ar inspirerat af EMDOM B.O.M.B.
tinhead
Sytips: Stridsäck 2000 och Bärsäck 2000
http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=2058 biggrin.gif

En intressant sak för "hemslöjdare" är nog spec på IR reflektion mm. ;)
Furir Razer
Såna här trådar e ju farliga, man får ju hur många ideer som helst. fattas bara tid, tyg o pengar
bomben77
Ska kolla med mormor om hon kan sy en the- huva i form av en strv 122... camo.gif
eskil
Efter att dels ha tröttnat på 35:an och dels ha gett upp hoppet att bli utrustad med SS2k i tid till Nijmegen så bestlutade jag mig för att köpa en ny ryggsäck. Från början var tanken att köpa en SS2k privat, men eftersom den var slut både på Recon och på Terräng så fick det bli en Tasmanian Tiger Mission Bag i stället.

Eftersom jag är som jag är så var det första jag gjorde att sätta nålen i den i syfte att förbättra den en smula.

* Den lilla fåniga reflexfickan sprättade jag bort och sydde dit kompanimärke och namnband i stället.
* Dragkedjorna skramlade, så metallhandtagen försvann från löparna och ersattes med ett par cm paracord som najats ihop.
* Sex stycken öglor syddes fast i kanten på ytterfickan och försågs med 4mm gummisnöre för fäste av liggunderlag.
* Spännbanden på sidan om ryggsäcken är bra, men är ivägen när de inte används. Detta åtgärdades med ett par cm resår under kanten på ytterfacken så att de kan förvaras hoprullade. (Det övre banden på bilden är ihoprullade)
* Eftersom det saknades möjlighet att sätta fast saker på undersidan så sydde jag dit två plastögglor i sömmen mellan ryggstycke och undersida. Jag borde väl sy fast två till i nederkant på baksidan, men tills vidare så kan man använda det understa MTS-bandet (heter det så?) som bakre fästpunkt.
* Byte ut spännet på avbärarbältet mot ett som inte glider.
Flak
Härligt jobbat Eskil!

Visst är det befriande att kunna börja mickla med en helt ny utrustning och förbättra
den och göra den till en riktig "bruks"-grej som man törs använda!

Den där TT:n ser ut att vara en riktigt bra rygga! Märket och namnbandet smälter
in bra med resten av ryggan... Den ger intryck av att kunna bäras till uniform också.

Sen är det ju jäkligt bra att själv kunna laga ryggan om den nån gång skulle gå sönder!
Berg
Nu har jag en liten fråga som jag har undrat på ett tag som har säkert blivit besvarad tidigare, men det är inte en liten tråd detta.

Hur är det med privatägda ryggsäckar i HV och liknande? Får dom användas?
johanp
QUOTE (Lilla Sebbe @ May 8 2007, 12:58 ) *

Det är olika. Vissa chefer accepterar det medan andra inte gör det.
Berg
QUOTE (johanp @ May 8 2007, 13:14 ) *
QUOTE (Lilla Sebbe @ May 8 2007, 12:58 ) *

Det är olika. Vissa chefer accepterar det medan andra inte gör det.

Tack för svar
Hjerpe
Påsen till Primusköket omgjort i m90 .. .

Flak
laugh.gif

Bra jobbat!

Det ser ut som primus-etiketten blivit återanvänd på det nya fodralet!
Alla MÖP:ar vet ju att alla föremål får ökad prestanda med mönstermålning
och ditt nya fodral ser mycket proffsigt ut!

Får du i alla grejor? Skramlar det?
Hjerpe
QUOTE (Flak @ May 9 2007, 20:10 ) *
laugh.gif

Bra jobbat!

Det ser ut som primus-etiketten blivit återanvänd på det nya fodralet!
Alla MÖP:ar vet ju att alla föremål får ökad prestanda med mönstermålning
och ditt nya fodral ser mycket proffsigt ut!

Får du i alla grejor? Skramlar det?

Tack, kul att höra från en sån skräddarguru som dig Flak!

Ja allt går i påsen precis, sitter som en kådis. Jag lägger gastuben i kastrullen med brännaren under i en egen liten påse, skramlar inte. Kopierade Primus medföljande nätpåse rakt av efter att ha blivit inspirerad av dina trådar, tack!
Flak
Fodral för nät

Några olika sorters nät har fått packpåsar. De gröna påsarna är i Sacodra 330
och dom vita påsarna är faktiskt gjorda av m/90-snöbyxor, vilka hittats billigt
på ett överskottsbolag.

Jag hade funderat över att beställa vit väv från utlandet, men den här lösningen
blev betydligt bättre: Hållbart, vattenavvisande och svagt genomskinligt så att
maskeringsnätets mönster kan anas genom materialet. (Syns inte på mina bilder.)

Första påsen rymmer ett brittiskt nät som funnits i försvarsmakten och som är
i princip omöjligt att komprimera ihop på ett bra sätt. Påse två rymmer precis
ett hårt packat Barracudanät och omkretsen är så stor att man kan få ner det
i en ryggsäck om man vill.

Vinterpåsarna är sydda på samma sätt och dom är också gjorda så att man kan
pressa ihop nätet och få ner i en rygga. Dom är också gjorda lite för stora,
eftersom ett nät i minusgrader kan vara fruset och då ta större plats.

Alla fyra påsar är sydda i princip likadant med två vanliga remmfästen och ett
sånt här förväxt fäste som också tjänstgör som handtag. Denna konstruktion
finns på en av Kungens sovsäckar som jag har och jag plagierade den förståss...

Dragsnörets kanal är så stor att man lätt får ihop påsen och dragskon är av
samma modell som i uniformsjackan. Linan är så kort att den tar belastningen
när man drar i öppningen. Alla sömmar är invikta för att inte fransa upp.

Bottnarna är sydda så att dom blir platta. Antingen rektangulära eller kvadratiska.

Längden på den största påsen är 75 cm.

Det finns en marginell nyansskillnad mellan dom vita påsarna, så att man direkt
ser vilken typ av nät den innehåller.

( angry.gif Blidförkrympningsfunktionen lägger sig i trots att mina bilder är så små.)
Flak
Kartboksfodral

Ett fodral jag snickra ihop när jag ändå höll på, vilket tog en halvtimma kanske.
Det rymmer en vägatlas och en bilkarta över Sverige, vilka är lämpliga att ha
med på diverse bilburna äventyr. 31 x 26 cm stort.

Praktisk nytta: Ganska nära noll, men färgerna på remmar och linor är klockrena.

Remmarna kommer från Gearsoft.se

smile.gif
Berg
Flak, du har överträffat digsjälv än en gång.
Kan du skicka någon ritning på en pinal som är lätt att göra för en nybörjare?
Flak
PM kommer...
Skarec

Jag är också ganska intresserad Flak, om du har tid det vill säga smile.gif
MikaelD
QUOTE (Skarec @ Oct 24 2007, 00:46 ) *

Jag är också ganska intresserad Flak, om du har tid det vill säga smile.gif

Det är jag med Flak rolleyes.gif

/MikaelD
pretentiös
Första inlägg som inloggad (däremot två tidigare som gäst)..

Har sökt och sökt och sökt efter svar på lite frågor. Planen är att göra en hyfsat krigsduglig ryggsäck, men skall även kunna användas för civilt/semicivilt skogande. De flesta trådar jag hittat i detta ämne har varit något utdaterade, bilder och länkar är hopplöst föråldrade.

Frågor:
* Var kan man finna cordura/nylon i olivgrönt hyfsat billigt? Har kollat på extremtextil.de och point north. Shelby.fi har i 'olive' men färgen på bilden ser lite misstänkt ut. Det vore en stor fördel om affären i fråga även lagerförde 'olive' polypropylene band (eller nylon). Någon annan som inhandlat liknande prylar i fysisk butik? Kanske till och med på västkusten?

*Var får man tag på hålband? Har googlat på buttonhole webbing och liknande men hittar bara elastiska skitprylar eller någon form av knypplade gardinsmycken (!).

*Ni som har gjort liknande, har ni förstärkt sömmen på insidan eller funkar det med fällsöm?

*Återigen, ni som har gjort liknande, jag planerar att använda någon termoplast för avbärarbältet, ungefär hur tjockt ska det vara för att bli lagomstyvt? Nuvarande plan är att använda plast från en skrotat plastdunk (typ 1.5 mm), som har fördelen att det går lätt att forma om medelst värmepistol.

*stoppning i bärsystem tänkte jag göra av ett kasserat liggunderlag från FM, duger det eller tappar det spänsten?

Sen skulle det vara kul att få lite feedback på utformningsidéer jag har samlat på mig, så här får alla tycka vad de vill.

Bärsystem: Jag tänkte rippa berghaussystemet rätt av. Gillar ramryggor också, kör med ett hemmabygge på alaskaramen för långa sommarturer till fjälls, men nu vill jag ha en softpack. En viktig skillnad är att jag tänkte mecka på ett rörligt höftbälte. Har gjort vickdetaljen i hårdplast och testat lite, verkar lovande, men behöver kolla upp vilken plast som håller bäst, det måste ju vara slagtåligt, ha låg friktion och allmänt bombsäkert. Tänkte ha svetsade metall-D-ringar på avbärarbältet för pulkdragning (och ja, jag gör faktiskt sånt på vintern). På avbärarbältet tänkte jag faktiskt köra med ett läderbälte (som jag nog stjäl från 70LK'n) för jag avskyr att behöva efterdra varann minut. Avbärarbältet ska dessutom vara försett med spännbara band mot säcken så man kan dra åt då man inte vill ha så rörligt bälte. Bröstrem, samt d-ringar på axlarna. Eventuellt kanske ett horisontellt hålband på midjeremmen, så man kan fästa någon mindre ficka där.

Säck: Lång avsmalnande sak (alltså bredare upptill, för att säkerställa att mkt packning hamnar i toppen). Ganska slimmad simplistisk sak. Två kompressionsremmar på sidorna, fickor längst ner (speciellt tänkt för skidor, som spänns fast med kompressionsremmarna, också lämpat för yxa). Hålband längs långsidorna på säcken för shockcord, mest för att spänna fast liggunderlag och eventuella saker som inte platsar i säcken, typ blöta regnställ mm. SIktar på en volym runt 85 liter, dvs 350 bred, 300 djup 0ch 900 hög, give or take litegrann. Locket har jag inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra, antingen i sacci-stil, dvs. stort och med mkt överhängande tyg, eller i Lowe-Alpine stil, typ ganska litet. Oavsett ska det vara justerbart i höjdled från bägge håll. Det är det största felet med de ryggor jag har i dagsläget, dvs att de är insydda i säcken. Två rader hålband på locket tänkte jag nog iaf. En lite större innerficka (typ som på KMs säckar) samt krok för upphängning av vattensystem (genomföring för vattensystem/marschantenn borde gå och fixa, har inga bra lösningar på det än). Något som jag funderar på att rata är den nedre fickan. Använder i stort sett aldrig den på de säckar jag har, och det verkar meckigt att få det bra. Sovsäcken tar man ju ändå bara fram på slutet av dagen liksom. Förstärkningsplagg och förplägnadsmaterial tycker jag är smidigast att ha under locket.

Fickor: I stort sett nej. Tänkte ha en större på locket, och en mindre under locket, men sidfickor tänkte jag nog skippa på denna. Får jag tag i hålband så ska jag ha det längs sidorna (både närmast bärsystemet och på sömmarna längs säcken) så då kan jag mecka ihop det i efterhand (typ som på norrønas hadeng-la). Förutom då de sidfickor jag tänkte ha i nederkant på sidorna, för skidor och andra saker man vill spänna fast längs ryggsäcken.

Vad tror ni? Genomförbart projekt, eller är det bättre att köpa nåt färdigt? De säckar som finns på marknaden har för mkt lulllull och oftast i misstänkta schlagerfärger. Tycker inte om axelremmar och midjebältet på berghausen och sacci är för dyra och för stora. På utsidan.se verkar alla ha underutvecklad muskulatur då de bara tjôtar om vikt hela j-a tiden. Vem bryr sig liksom? Lägg tiden på marklyft istället för att gnälla över vikter.

Bör kanske tillägga att jag sytt mitt egna andande regnställ direkt efter m90-stället i mpc (från tenson) så helt efter bakom symaskinen är jag inte. Har en hyfsad maskin från sextiotalet som klarar att sy i skinn så den materiella biten är täckt.

Tack för input och feedback!

(Löste problemet med ett klipp och klistra, hoppas ingen blir arg)
trädet
kolla på gearsoft , verkar vara ganska bra, och säljer till privatpersoner
eskil
QUOTE (pretentiös @ Jan 15 2008, 21:52 ) *
*Var får man tag på hålband? Har googlat på buttonhole webbing och liknande men hittar bara elastiska skitprylar eller någon form av knypplade gardinsmycken (!).

Jag antar att du menar sån därnt vanligt nylonband med typ knapphål i som sitter längst kanterna på Stridssäck- och Bärsäck-2000? Ifall jag skulle behöva sådana så skulle jag ta vanligt nylonband ock göra hålen själv med en upphettad kniv eller liknande.

*Ni som har gjort liknande, har ni förstärkt sömmen på insidan eller funkar det med fällsöm?

När det gäller så tunga grejer som ryggsäck så använder jag jeanssöm. Lägg tygbitarna omlott med ca 10mm överlapp och sy en zigzack-söm längst mitten. Vik sedan in sömmen i tyget (ungefär som ett Z med sömmen i mitten) och sy sedan längst kanterna. Det blir starkt och lämnar inga lösa kanter på insidan.
Hoppas att den där beskrivningen gick att förstå.

*stoppning i bärsystem tänkte jag göra av ett kasserat liggunderlag från FM, duger det eller tappar det spänsten?

Det funkar.
pretentiös
Trädet> Tackar. Letade efter den länken, har sett den för men hade helt glömt bort vad de hette. Fortfarande återstår hålband. Göra själv kanske?

Eskil>Gött, bra concis info. Sömmen du menar är typ fällsöm förutom att man använder raksöm istället för sicksack. Speciellt bra att du testat liggunderlaget.

Ingen som har åsikter på design?

EDIT=ja, det tog ett tag innan jag såg eskils post, och jag var tvungen att lägga till en följdfråga.
trädet
har äntligen börjat få upp ögonen för hur mycket man kan förbättra saker.
Har en 55litrare som jag har börjat modda lite, bland annat så liggunderlaget sitter fast under med spännen.
Har även planer på att sy på större sidofickor.

Tips och trix för att lyckas med sidofickorna mottags gärna.

/trädet
Flak
Bra Trädet att du börjat fundera i de här banorna! cool.gif

Lite "Tips och trix" kan du hitta på sidan 3 här i tråden...

Jag är inte riktigt säker på vilka tips du vill ha, men det är helt
säkert att du kan fixa till riktigt bra sidofickor om du bara tänker
till innan.

Kolla gärna på nån ficka som du vet funkar bra och lista ut hur
dom har sytt den.

Om det blir svårt att komma åt med symaskinen på en redan
färdigbyggd rygga så kan man sy en hel och lös ficka först
och sen fästa den på ryggan när den är klar.

Kanske med fyra fästpunkter (som ju lätt kan förstärkas med
väv från in- och ut-sidan) eller med två långa sömmar längs
sidorna.

En annan metod är att göra en bälg i fickorna som redan finns
där, så dom blir större. Då kan man tom: variera storleken
med en dragkedja.

Det vore bra att få veta vad det är för rygga och vad det är för
material du tänker använda! smile.gif
johaner
Spännena till att remmarna för att stänga igen lock på min (privata) SS2000 har börjat gå sönder för mig. Vet någon vart jag kan få tag i ersättningsspännen, helst av samma modell så jag slipper sy om båda delarna utan att det räcker med själva han(?)-delen? Annars, är det något spänne som rekommenderas före något annat om jag ska ersätta dem totalt?
SweSold
QUOTE (johaner) *
Vet någon vart jag kan få tag i ersättningsspännen...

Här finns lite smått och gott - http://www.gearsoft.se/
Flak
Bekräftar att Gearsofts "Sticklås, 25mm" passar i stridssäckens sticklås.

Dom passar även i Fjällrävens system med sticklås.
coolhand
Jag har fatt lite ny cordura sa nu blir det snart dags att fixa 2st 4mags shinglar samt 1 sjv vaska och en flerbruksficka till en borjan med biggrin.gif
709
Fick till slut tummen ur och sydde något. Blev ett fodral till mitt fältkök.

Färdiga resultatet:

Under produktion. Litet handtag på undersidan som jag glömde visa bland sista fotona.

Galleri
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.