Nu har jag än en gång gått i närkamp med symaskinen…
Jag har också fått en digitalkamera som jag testar för första gången, så bilderna är som vanligt obra.
Fodral för kök.

Två Trangia-kök har fått packpåsar i Sacodra 330-väv. Eftersom besticken inte ryms i Mini-Trangia köket
(till vänster) har dom fått ett eget fodral, som jag lägger i botten. Påsen till Mini-Trangiat är exakt så stor
att om jag stoppar i en bränsleflaska så kilas den fast och kan inte ramla ur.
Påsen är så stor att det går att få med några påsar mat om man vill.
Längst ner till vänster finns en stålmugg från Peak Performance med infällbart handtag. Muggen ryms
fantastiskt nog i Mini-Trangiat trots att jag stoppat ner tändstickor, diskkuddar och en liten handduk i köket.
Mini-Trangiat ryms tom i en benficka.
Båda påsarna har sömmar på tvären i botten så att botten blir platt. Dragskorna på linan upptill är av
samma modell som i uniformsjackan.
En viss typ av 2,5 liters saftdunk är
exakt så bred och djup som sidofickorna på G-60-ryggsäcken.

Packpåsen till det stora köket går att vända ”ut och in” och där sitter en vävbit där alla köksattiraljer får
plats i olika fack. Tändstickor, disk-kuddar, pappersnäsdukar, handtag, konservöppnare och olika bestick
ryms i vävbiten, som man sedan rullar ihop så det blir skrammelfritt och tar liten plats.
Fållen vid öppningen är vikt ännu en gång och fastsydd för att inte kunna fransa upp.
Är det mycket snö ute eller tätt blåbärsris man sitter i så är det jäkligt bra att kunna ha alla grejer i själva
packpåsen, som ju lägger sig över brösket.
Tanken är att jag ska ha allt som krävs för att laga mat (förutom vatten) i en enda påse.
Tre olika storlekar på T-spritflaskor är bra om man ska ut på korta expeditioner.
Lägg märke till tuff camo-målad servett, införskaffad på Armémuseum. B)
Packpåsar.

Några packpåsar har tillverkats. Alla är gjorda speciellt för olika prylar.
Uppe till höger är en sån liten ficka som jag berättat om tidigare:
-” Inne i ryggsäcksfacken har jag satt små fickor för t ex: minikompasser, fällknivar och verktyg som jag
vill kunna hitta även i mörker. Det gör också att grejerna inte ramlar ur, skramlar eller nöter på varann
och att de alltid finns med.”
Där nere finns 5 st fodral för olika grejer. (Blixten slår hårt i kantbanden och de bruna färgfälten.
Så fula är dom inte i verkligheten… )
Fodral för tältstänger och tarp.

Det vänstra fodralet är en kopia på mina tidigare fodral för tältpinnar. Det rymmer alla tre tältstänger och
eftersom det är gjort för att sitta på G-60 så finns det ytterligare några avpassade fästpunkter på baksidan,
vilket kan ses på högra bilden.
Det andra fodralet är till för att rymma båda tarparna, tältpinnar och linor.
Det är gjort för att bli så platt som möjligt när man packar det, men att ändå vara lätt att få ner tarparna i.
Man ser hur det ser ut på baksidan av fodralet för spade och det finns även plånboks- och nyckelfodral
gjorda i mörkgrön Sacodra 950-väv.
Kartfodral

Ett kartfodral, 24 x 28 cm, gjort för att rymma alla kartor som för tillfället inte används i Recon-kartfodralet
till vänster. På baksidan finns två fästpunkter, som också linan man kan bära fodralet i är fäst i.
Fodralet är stort nog att även rymma Recon-fodralet. (Vilket givetvis också förbättrats på olika sätt.)
Jag har länge tänkt bygga ett sånt här fodral och önskar att jag gjort det tidigare, för det är fantastiskt
användbart. Nu går det lätt och smidigt att få med sig en massa Gröna Kartor ut på äventyr.
Slid-förlängare?

För att kunna bära kniven i bältet trots att jag har ryggsäck så förlänger jag slidans upphängning med en
rem som har ett plastspänne i ena ändan. Helst vill jag ha kniven så långt ner att den sticker ner i benfickan.
Snabbt och enkelt kan jag byta tillbaks till vanligt sätt att bära den, utan att ha behövt ändra något på
slidan.
Den övre kniven är den finska
Sissipuukko M-95. En otroligt bra kniv som jag fått av en god vän:
Läs mer om den här!Mora 2000 sätts fast genom att trä lädret genom plastspännet och sen pilla in en bit snöre i öglan som blir.
När man drar i lädret kläms linan fast och remmen sitter stenhårt.
Diverse syslöjd:

Ett rött fodral för Hillebergs snötältpinnar och de vita linor jag använder till vintermaskeringsduken jag visar
på sid 12 i den här tråden.
Fodral för tältpinnar. Det här är de tältpinnar som jag använder till tarpen. Eftersom kantbanden tog slut
sydde jag med vanlig rem istället och det gick precis lika bra. Det andra fodralet (det högra) har varit
med tidigare på bild, men här syns det lite bättre.
Fodral för Surefire och kikare. Båda är sydda lite annorlunda med 40 mm bred rem som botten, för att göra
dom rymligare. Kikarfodralet är avsiktligt lite för stort, så att det går lätt att få ner kikarn med en hand.
Förbättring av fodral för yxa.

Ett fodral som följde med en liten Fiskars-yxa har förbättrats så det går att sätta fast på ryggans vanliga
fästpunkter. Skaftet sticks ner i skidkanalen.
Fodral för spade.

En duktigt slipad vikbar NATO-spade har fått ett fodral (17 x 26 cm) att bo i.

Fodralet kan sättas som på bilden och därför är öppningen så stor att det går att få ut spaden trots att det
sitter en yttre ficka precis ovanför.
Trots att det är samma väv så kan man se att ryggan varit ute i skogen betydligt mer än yx-fodralet…
Preüssisk rem-disciplin!
[img]http://img513.imageshack.us/img513/1766/flak42fw0.jpg[/img]
Vill man ha ordning på sina remmar kan man trä dom två gånger genom läderfästet.
Färga.
[img]http://img526.imageshack.us/img526/7709/flak46uc8.jpg[/img]
Det är inte speciellt svårt att färga. En handduk och ett lakan har blivit gröna och en fältkudde har blivit
brun för att matcha sovsäcken som visas tidigare i tråden.
Alla riktiga specialförband använder kudde i fält. Visste ni inte det?
Fler fodral
[img]http://img213.imageshack.us/img213/4924/flak47py4.jpg[/img]
Tre fodral gjorda i en väv som jag inte riktigt gillar. Först det test-fodral jag byggde för länge sen för att se
hur jag skulle bygga fodralet för Thermarest. (Se sid 12 i tråden.) Eftersom jag satte dragkedjan för långt
in så fick jag klippa bort fliken som täckte den, men nu funkar det igen.
I mitten ligger ett fodral till det där lilla grå tältet. Tältstänger och tältpinnar ryms också i det. Dragkedjorna
kommer från Ö&B och kostar 10 kr/st. Dragkedjan går ner över ändan på fodralet så det blir lättare att
packa.
Till höger en packpåse jag gjorde bara för att ta slut på den sortens väv.
Tältlagning
[img]http://img213.imageshack.us/img213/3585/flak48ht4.jpg[/img]
"En natt på en ö ute i skärgården blåste det upp så att tältet försvann! Polarn och jag låg i sovsäckar en bit
bort och märkte inget förrän på morgonen. Efter en snabb rekognoseringsexpedition hittades tältet i en liten
dalgång en bra bit bort. Enda skadan var en liten reva som nu lagats enligt konstens alla regler; totalt tre
lager väv som också vaxats underifrån."
Fästen för tält på tarpen.
[img]http://img515.imageshack.us/img515/8391/flak49wz7.jpg[/img]
Här ser man hur jag kan koppla ihop tarpen och tältet för att få ett litet tak utanför öppningen. Det finns
likadana fästpunkter på kortsidan, så det går att få ett betydligt större tak om man sätter det på andra
ledden. Tältet är ett tvåmanna, så tarpen är ganska stor.
Fästpunkterna sitter en bit in på tarpen för att det inte ska regna in vid öppningen.
[img]http://img216.imageshack.us/img216/1169/flak50bz3.jpg[/img]
Bertil Ludvig 1 undrade hur fästpunkterna för lina på ovansidan av tarpen ser ut.
Dom är gjorda av samma väv och vikta vid kanterna så att dom inte börjar fransa ur. Linan kan bara
gå igenom åt ett håll.
[img]http://img518.imageshack.us/img518/825/flak51mf3.jpg[/img]
Här syns undersidan av ett av hörnen. Glipan i hörnet passar perfekt för att sticka igenom en tältspik.