Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ryggsäcksfrossa
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Flak
QUOTE (Fu Kjellberg @ Feb 13 2006, 08:24 ) *
Flak:
Älskar alla dina smarta lösningar du kommit på. clap.gif

salute.gif Kritik från Fu Kjellberg är alltid välgrundad och välkommen!

QUOTE (coolhand @ Feb 14 2006, 06:59 ) *
@FLAK

Mycket bra jobbat! Keep it up! Hmmm. kanske kunde man gora en tarp i Marpat B)

Självklart ska du bygga en sån!
Och visa lite bilder sen...
smile.gif

QUOTE (almkvist @ Feb 14 2006, 07:11 ) *
Så vackert Flak!
Har du utgått från någon annan tarp? ...

Njae, egentligen är jag inspirerad av en brittisk "basha" som ingår i deras Soldier -95 uniformssystem,
men den är betydligt mera High Tech och mycket lättare.

Ursprungligen tänkte jag sy ett ordentligt och passande yttertält till det där skräptältet som visas ovan, men
bristen på kvalité i själva tältet motiverade inte så mycket nedlagt arbete. Sen så har ju liknande tarpar
diskuterats här på SoldF tidigare, bl a av SteQve som var på väg att bygga en för ett tag sen.

Själv är jag ju lite manisk när det gäller hållfasthet, så det finns nog ingen annan som hade valt en så pass
grov väv eller som gjort tarpen så stor. Trots storleken är den ganska lätt och går att vika ihop till ett riktigt
litet paket som rymms i vilken packning som helst...

QUOTE (almkvist @ Feb 14 2006, 07:11 ) *
... Själva designen var fin men att kuta runt med en m90tarp på civila expeditioner är nog inte så uppskattat,
inte heller när man är spräckligt grön skulle jag tro saint.gif

Fördelen med m/90 är ju att det inte syns ute i naturen, så dom som stör sig på mönstret kan ju inte se det!
biggrin.gif
(OBS skämt!)

Allvarligt talat; varför skulle man bry sig om vad nån annan tycker? 7.gif

@: Eskil Jag har kollat lite på dina tidigare byggnationer, bl a: sovsäckspåsen och ryggan, och jag är
verkligen imponerad! Riktigt proffsiga och välgjorda grejor! B)
Lättöl
Jag har väntat på den här uppdateringen må jag säga. Impregnerad av vad ni åstadkommit genom åren här.

Har en liten överraskning till er ikväll. Har äntligen sytt något som passar in i denna kategorin. Försöker lägga upp det runt 10-11 snåret.
eskil
QUOTE (Flak @ Feb 14 2006, 17:35 ) *
@: Eskil Jag har kollat lite på dina tidigare byggnationer, bl a: sovsäckspåsen och ryggan, och jag är
verkligen imponerad! Riktigt proffsiga och välgjorda grejor! B)

Åh, tackar!
Med sådan uppmuntran så kan jag börja planera nya stordåd med nål och tråd. smile.gif

Av de prylar som jag har postat här så är det egentligen bara magasinsfickan (presenterad här) som inte blev bra. Mellanväggarna var i bomul och de svällde när de blev våta så att magasinen satt stenhårt. Nu är de utbytta mot mellanväggar i grön resår som funkar mycket bättre. Dessutom så är fickan inte lika djup längre vilket gör det lättare att komma åt magasinen.

Edit: Mina samlade verk kan man förresten beskåda här. Jag ska lägga dit bilder på fler saker som jag har sytt men inte pressenterat ännu.
Lättöl
Mag-dump v1.0

Tar ett minimum av plats när den förvaras hopvikt. Fäller ut sig självt och håller sig öppen. Går att försluta i fullastat skick. Rymmer lätt fyra AK4 mag.

Materialet är slitstark svart polyamid, resårband, nylonremmar och kardborreband.

Bilderna från vänster till höger:
Fickan ihopvikt, fickan öppnad, fickan öppnad stående, fickan laddas, ficka med fyra mag, ficka med fyra mag transportsäkrat.

Svart är kanske inte det snyggaste til en grön dress, men ni får se det som en v1.0 .

Mönster kommer. Öppningen är stadgad av en remsa från en 5L-plastdunk, biten närmast botten.

Bliss
Snyggt slöjdat!
Flak
Högsta Betyg!

Ser ut som om du byggt den väldigt noggrant!
Gillar speciellt att du använt stängningen som transportsäkring!

Mycket bra gjort!

EDIT: Fyllestavning...
Lättöl
QUOTE (Flak @ Feb 14 2006, 23:46 ) *
Ser ut som om du byggt den väldigt noggrant!
Gillar speciellt att du använt stängningen som transportsäkring!

Man tackar. Vet inte om jag sytt så noggrannt. Använder COTS för remmarna (en rem för en laptop-trafo) som kapats i bitar. Jag har nålat noggrannt och då blir det ofta hyffsat. Botten är iofs. förstärkt, men det vore tråkigt att tappa maggen...

Ang. transportsäkringen och stängningen så är det faktiskt tre remmar. Två på baksidan och en på framsidan. Bak->över->fram = transportsäkring. Bak->under->över = stängning i hopvikt läge.

Förhoppningsvis så får jag prova grejorna nu till helgen.
Lättöl
Mönster till min mag-dump v1.0 .

Den är mycket enkel att sy:
Klipp ut en remsa plast, 54x3 cm. Runda hörnen.
Klipp ut ett stycke tyg, 56x30 cm.
Vik ner övre långsidan 1 cm aviga mot aviga. Sy med 2-4 mm sömsmån. Du har nu en ränna där du kan dra igenom resårband.
Vik ner övre långsidan 8 cm från den nya kanten aviga mot aviga. Sy 4 cm nedanför den nu vikta kanten. Du har nu en ränna där du kan peta in plastremsan.
Vi upp nedre långsidan 1 cm aviga mot aviga. Sy med 2-4 mm sömsmån. Du får nu en förstärkning där du kommer att sy fast bottenstycket.
Vik det hela räta mot räta på mitten av långsidan och sy med 5-10 mm sömsmån. Sy inte fast flärpen med resårbanden och sy inte av nålen när du syr förbi plasten. Plasten bör inte sys ihop. Du har nu ett rör.
Klipp ut ett stycke tyg, 12x20 cm. Detta blir din botten. Nåla fast mitten av långsidan på detta stycke mot den sista sömmen på förra stycket. Nåla fast botten runt om räta mot räta. Flytta runt tills du är nöjd. Sy med 5-10 mm sömssmån.
Vräng det hela. Du har nu en ficka.
Nu kan du sy fast kardborreband och nylonremmar och andra detaljer.
Dra åt resåret.
Du är klar.
Lättöl
Nu är mag-dumpen provad. Fungerade toppen. Måste fundera över hur den ska stängas bara, det funkade lite halvtaskigt när man rörde sig.
coolhand
BTT

Ingen som sytt nagot pa en hel manad?!?!?!

Jag vantar fortfarande pa min cordura...
eskil
QUOTE (coolhand @ Mar 23 2006, 02:45 ) *
Ingen som sytt nagot pa en hel manad?!?!?!

Jag lagade kompaniets sjukvårdsväska igår. saint.gif

För övrigt så är mina sygrejer, tyger mm för tillfället nerpackade i flyttkartonger tillsammans med resten av mitt liv...
Flak
Jag har snickrat ihop ett fodral till en kikare, och det är nog ganska välsytt
eftersom jag lyckades lura i polarn att jag köpt det på förrådet! :P

Tyvärr så saknar jag digitalkamera så det är för struligt att ta bilder och
lägga upp... mellow.gif

En del annat ska byggas, sen kommer det bilder...
709
Jag hittade den här i en annan tråd här:

Efter storövningen i Revinge för två veckor sedan så, vill jag ha en sådan själv. Har kollat upp tygaffärerna här i stan och vanlig bävernylon duger, och är billigt.
Nu har jag ju inte tillgång till förrådet och ksp-lådorna.

Någon här som har ksp-lådans innermått så jag kan göra en mall innan tyget införskaffas?

----
(Det är inte annat än coola hemmabyggen jag ser i denna tråden.)
Gusten
Lånar tråden för att fråga om sidofickorna till SS2K. På baksidan finns det två kardborre flärpar överst och en smal flärp nederst. Dessa tre fattar jag hur jag ska använda. Men sedan såg jag att det finns en extra flärp i jämnhöjd med de två övre. Var ska man fästa den??? /Gusten blink.gif
Gusten
Don´t bother anymore. /Gusten Rangern.gif
coolhand
Satt och sydde lite igar kvall!

Ingen storre innovationsformaga ikvall sa det blev fickor inspirerade av Emdom och TT.

Material:
MARPAT 725D Cordura
#9 Zippers
tinhead
QUOTE (709 @ Mar 24 2006, 19:16 ) *
Jag hittade den här i en annan tråd här:

En fundering?
Vad brukar användas för att göra tyget "styvt"?
Så att den inte "säckar" ihop då den inte innehåller ammo samt gör det svårt att fylla ammo?
coolhand
En fundering?
Vad brukar användas för att göra tyget "styvt"?
Så att den inte "säckar" ihop då den inte innehåller ammo samt gör det svårt att fylla ammo?

Den har ett plast inre sa att den inte sackar ihop. Vet inte om det ar kydex eller vad det ar. TT anvander detsamma pa sin SAW ficka.

Ifran TT's sida:

"The bag comes with a heavy duty 2" carry strap for easy transporting. It is constructed from 2 layers of Cordura and is lined with reinforcing plastic on the inside. This plastic lining helps the bag keep its shape as well as protect the rounds and links from damage. All seams are double stitched to for maximum durability."
Bertil Ludvig 1
QUOTE (Flak @ Feb 13 2006, 02:04 ) *
Tarp

En riktigt stor tarp, 154 x 320 cm, i m/90 SACODRA 330 väv och med en mängd fästpunkter för linor - både
längs kanterna (22 st) och på ovansidan (13 st).

Tarpen har en mängd användningsområden, bl a: Ensamma Vargen, maskering, sovsäcksöverdrag,
liggunderlag, skydd för ryggsäcksgömma, som tak i en o-plats eller som tak framför tältöppningen.

Egentligen gjorde jag den för att komma ifrån tältberoendet, eftersom jag allra helst sover under bar
himmel. Många fästpunkter gör att jag kan sätta upp tarpen på en massa olika sätt.

Nu visar jag inte alla, men jag kan alltså sätta upp den och få ett platt tak i olika storlekar.

Det finns fler fästpunkter i ”främre” delen och för att se skillnad på fram och bak är några fästpunkter
längs kanten svarta istället för gröna.

Väven är betydligt grövre än en tältväv och färgöverensstämmelsen jämfört med en fältjacka är nästan
helt perfekt, vilket inte framgår av de här kassa bilderna.
Alla fästpunkter inne på väven har vaxats från undersidan.

Hej Flak. Snygga alster som du har sytt smile.gif

Jag undrar lite om dina erfarenheter med den stora modellen av tarp som du sytt i m/90 SACODRA 330 väv:

Hur är rivstyrkan, ibland så kan man spänna en duk lite väl hårt och råka dra en reva i tyget?

Hur gjorde du med fållen, är den dubbelvikt eller enkelvikt?

Har du impregnerat tyget?

Hur gjorde du fästpunkterna är det nylonremmar som du sytt fast i fållen?

MVH
/BL1
Flak
Tja Bertil Ludvig 1! smile.gif

Rivstyrkan i väven är riktigt ordentlig och den väven har använts i ryggsäckar av Sacci,
så den kommer inte att gå sönder i första taget. Jag kan i princip spänna upp tarpen
hur hårt som helst.

Om det skulle va storm så finns det fästpunkter på ovansidan där man kan trä en lina och
få tarpen att hänga i så att den inte fladdrar för mycket. Längs "takåsen" finns det 7st
sådana fästpunkter, gjorda av vikt väv och ca 3,5 x 3 cm, som det går en liten tunnel
i, för lina. (Hade vart bra med bilder...)

Fållen är enkelvikt och jag har smält ihop kanten med en tändare så att den inte kan börja
fransa upp sig och tråda ur. Saccorda 330 är alltså en vattentät väv och inte ett tyg.

För att få den vattentät även där jag sytt igenom den - för fästpunkterna - har jag vaxat
med grönlandsvax, men själva väven i sig behöver inget vax....

Fästpunkterna längs sidan är gjorda av 18 mm nylonrem, vikt och fäst med två ordentliga
sömmar i undersidan av follen. De sticker bara ut 1 cm från väven och är väldigt diskreta.

Hörnen har likadan nylon rem, ca 15 cm lång, fastsydd längs kanten på undersidan och
den är vikt en gång precis i hörnet. Sömmarna går rakt över remmen på kortsidan, vilket
gör att jag får flera fästpunkter och kan välja hur belasningen i duken ska riktas; diagonalt
mot andra hörnet eller längs den ena ellar båda kanterna. (Va va det jag sa om bilderna?)

Avsikten var att bygga en hållbar och flexibel tarp och det tycker jag att jag lyckats med.

Med 33 fästpunkter och en livlig fantasi får man många olika sätt att sätta upp sin tarp...

smile.gif
Bertil Ludvig 1
QUOTE (Flak @ May 29 2006, 23:04 ) *
Tja Bertil Ludvig 1! smile.gif

Rivstyrkan i väven är riktigt ordentlig och den väven har använts i ryggsäckar av Sacci,
så den kommer inte att gå sönder i första taget. Jag kan i princip spänna upp tarpen
hur hårt som helst.

Om det skulle va storm så finns det fästpunkter på ovansidan där man kan trä en lina och
få tarpen att hänga i så att den inte fladdrar för mycket. Längs "takåsen" finns det 7st
sådana fästpunkter, gjorda av vikt väv och ca 3,5 x 3 cm, som det går en liten tunnel
i, för lina. (Hade vart bra med bilder...)

Fållen är enkelvikt och jag har smält ihop kanten med en tändare så att den inte kan börja
fransa upp sig och tråda ur. Saccorda 330 är alltså en vattentät väv och inte ett tyg.

För att få den vattentät även där jag sytt igenom den - för fästpunkterna - har jag vaxat
med grönlandsvax, men själva väven i sig behöver inget vax....

Fästpunkterna längs sidan är gjorda av 18 mm nylonrem, vikt och fäst med två ordentliga
sömmar i undersidan av follen. De sticker bara ut 1 cm från väven och är väldigt diskreta.

Hörnen har likadan nylon rem, ca 15 cm lång, fastsydd längs kanten på undersidan och
den är vikt en gång precis i hörnet. Sömmarna går rakt över remmen på kortsidan, vilket
gör att jag får flera fästpunkter och kan välja hur belasningen i duken ska riktas; diagonalt
mot andra hörnet eller längs den ena ellar båda kanterna. (Va va det jag sa om bilderna?)

Avsikten var att bygga en hållbar och flexibel tarp och det tycker jag att jag lyckats med.

Med 33 fästpunkter och en livlig fantasi får man många olika sätt att sätta upp sin tarp...

smile.gif

Tjenar Flak

Jo det skulle vara kul med lite detaljbilder på färspunkterna rolleyes.gif

Saccorda 330 är det den som Recon sålde för ett tag sedan?

Kan man få tag på Saccorda 330 någon annan stans?

Jag såg att http://www.billingedalen.se/ sålde M90 tyg, men detta måste vara det vanliga uniformstyget eller?

/BL1
Flak
Bilder ja... Har ingen digitalkamera, så det är för bökigt att visa bilder.
Finns mycket annat jox som borde visas... mellow.gif

Jepp, det var sån väv Recon sålde. Okänt var man hittar den nu, men säkert är att
det finns ett antal meter undanstoppade hemma hos hamstrande SoldF:are...
Finns ju många andra fina vävar också.

Och varpsatinen är precis som det står uniformstyget...

Hur som helst så går det alltid att hitta det man söker, bara man snokar lite...

smile.gif
Sir Vival
QUOTE (Bertil Ludvig 1 @ May 30 2006, 08:27 ) *
Kan man få tag på Saccorda 330 någon annan stans?
Shelby har en 210 deniers (c:a 2/3 av 330's tjocklek) som kanske kan funka, dock inte 90-mönstrat:
Nylon 210D
Bertil Ludvig 1
Tackar Sir Vival.

Har varit inne och beställt lite provbitar från deras hemsida.
Väntar med spänning på dessa, det bästa var att det var gratis biggrin.gif

Kravet var kanske inte att det skulle vara M-90 mönster bara det inte är rosa eller oranget dry.gif

/BL1
coolhand
Ett nytt projekt:

GPS/Kamera Pouch i Marpat. Vadderad pa insidan.

Flak

@ Coolhand: Otroligt mäktiga byggnationer! Både de nyaste och de du visar längre upp här på sidan!
Jag tror bestämt att du är Kungen av coola pouches! salute.gif Så många snitsiga detaljer, dragkedjor och
fästmöjligheter och ändå ser det snyggt ut!

worthy.gif

Berätta gärna lite om varför du valt Marpat och hur du använder väskorna. Har du nån uniform, rygga eller
väst i samma väv? Är du ute efter maskering, och i så fall hur bra tycker du mönstret fungerar?

(Nyfikne Flak, som alltså inte klankar ner, utan vill lära sig...)

smile.gif
coolhand
QUOTE (Flak @ Jun 9 2006, 01:58 ) *

@ Coolhand: Otroligt mäktiga byggnationer! Både de nyaste och de du visar längre upp här på sidan!
Jag tror bestämt att du är Kungen av coola pouches! salute.gif Så många snitsiga detaljer, dragkedjor och
fästmöjligheter och ändå ser det snyggt ut!

worthy.gif

Berätta gärna lite om varför du valt Marpat och hur du använder väskorna. Har du nån uniform, rygga eller
väst i samma väv? Är du ute efter maskering, och i så fall hur bra tycker du mönstret fungerar?

(Nyfikne Flak, som alltså inte klankar ner, utan vill lära sig...)

smile.gif

Tack, Flak! De forsta tre poucherna kan jag inte ta aran for designen av tyvarr. De tva stora ar Tactical Tailor inspirierade (las mer eller mindre kopierade) och den tredje mindre ar en Emdom inspirerad sak. De tillverkas dock inte i Marpat. De var mina forsta forsok pa att gora custom fickor sa jag hade inte tid att klura ut en egen design men har haft lite tid sedan dess, dock. Ville bara se om jag kunde, sa att saga. Det senaste alstret GPS/Kamera pouchen ar dock helt och hallet en egen design. smile.gif

Fickan ar ett custom jobb at en kille i NYC som var pa jakt efter just en vadderad ficka. Det ar faktiskt samma ficka pa alla bilderna men pa grund av "lockets" langd sa kan man anpassa den efter behov, ha den kort som vid brukandet for en kamera eller lang som for en storre GPS eller dyl.

Anledningen till Marpat ar ganska simpel trots allt. Da jag startade med allt syende sa kopte jag 1000D OD - men den var for ljus. Sen var det en kille som erbjod mig lite Marpat till ett superpris (725D som ar det officiella USMC tyget, fickorna har faktiskt EGA (Eagle, Globe & Anchor) sa det ar det RIKTIGA tyget o inte en kopia. Och pa den vagen var det. Tanken ar att jag kommer kopa in OD igen har snart. Hade garna forsokt jobba lite i M90 ocksa men det ar sa dyrt jamfort med OD eller Marpat och pa recon maste man kopa 5m. Det racker i en evighet om man gor fickor och behovde inte sa mycket...

Angaende dess aktuella egenskaper i falt vet jag inte speciellt mycket. USMC brukar ju inte noja sig med mindre an det basta... Gillar da rakt inte ACU, dock biggrin.gif

All min utrustning ar i OD (kladerna i M90 dock) men det blev att Marpat blev forsoksmaterialet. Det ar nagot smidigare att jobba i da det ar 725D istallet for 1000D men det ska vara lika taligt sager de.

Angaende kvalitetsarbeten, du ser ut at inte vara sa dalig pa det heller!!!!! Keep it up!

Tack for dina kommentarer smile.gif

/Coolhand
vemtogmittnamn
Coolhand

Vad använder du för vaddering? Jag håller på att skissar på en väska till min PMR. Nu ligger tankarna på liggunderlag uppstagat med plast, har du något bättre att rekomendera?

mvh.
coolhand
QUOTE (vemtogmittnamn @ Jun 10 2006, 05:24 ) *
Coolhand

Vad använder du för vaddering? Jag håller på att skissar på en väska till min PMR. Nu ligger tankarna på liggunderlag uppstagat med plast, har du något bättre att rekomendera?

mvh.

Da det var en liten ficka anvande jag tyg som hade vaddering pa ena sidan som jag kopte pa den lokala textilaffaren. biggrin.gif

Storre objekt kan man ju anvanda liggunderlag etc. till.
Groaghach
Bakgrund:
Brukar vara ute och gå en gång i veckan med en kompis från Hv. Under höst, vinter och vår har vi gått med Uniform och stridspackning. Men nu när verksamheten har sommaruppehåll och det har blivit extremt varmt så har vi gått över till att gå i civila kläder med mindre packning. Det är nu som vätskesystemet har blivit mer aktuellt än tidigare, men märkte snabbt att man inte kan ta med ngt mer än vatten i vätskesystemet.

Funderingar/krav:
Att det skall finnas ngn typ av fäst möjligheter på utsidan av vätskesystemet så att man kan fästa ngn typ av ficka. Så att man kan medföra ngt mer än bara vatten.

Mtrl:
* Source-vätskesystem, inhandlat på Utr.se träffen 2006 i Gtb
* 25mm brett OD-band
* (25mm Velcro)
* Nål och tråd
* Mkt fritid

Beskrivning och bilder allmän info:
Kom fram till att PALS/MOLLE är en enkel och bra standard att hålla sig till då det fungerar ganska bra med både civilt inhandlade fickor och med Kronans fickor.
Band hade jag hemma, men dessvärre så räckte det inte till hela, så jag toppade med velcro istället. Men kan troligtvis inte fästa för tunga saker där, men det duger gott till att fästa lite märken.

Bara att sätta igång att sy. Då det är svårt att komma åt med maskin så är allt sytt för hand.

Det färdiga resultatet:

Det färdiga resultatet med Flerbruksficka Stor:

Slutnotering
Trodde nästan att det skulle bli klumpigt med Flerbruksficka Stor på vätskesystemet, men efter en 5timmars vandring så kan jag konstatera att det fungerar bra.

Hoppas att detta kan inspirera andra till liknande kreationer.

Groaghach
Kristoffer
Mycket snyggt gjort Groaghach. ser mycket bra ut banan_rock.gif

//Mvh Kristoffer HV.gif
Groaghach
Tackar!

Groaghach
coolhand
Mycket fint jobb!!!

Ser mycket snyggt och val gjort ut!
Fu Kjellberg
Snyggt jobb med vätskesystemet. clap.gif
Strv S
det inlägget kom lite fel såg jag nu
Placerar det i konsumentupplysningen
Flak
@ Groaghach: Nu har jag kollat ordentligt på bilderna och om det verkligen är sytt för
hand så går inte att se! Det ser lika välsytt ut som dina sidofickor till SS2000.

Coolt att du gjort vätskesystemet precis så som du vill ha det!

Föredömligt bra beskrivning och bra bilder!
Absolut högsta betyg!

Groaghach
@Flak:
Tack, tack.
Jag lovar att det är handsytt, det kan Gator verifiera då han har sett den IRL och under utvecklingen. Kan fixa bättre närbilder om du vill ha. Det går som sagt inte att komma åt med maskin så allt är sytt för hand.

Det värmer när det finns fler som gillar det man tillverkat.

Klart att man skall få modda sakerna så som man vill ha det, förutsatt att man inte strular för mkt med det som är kronans.

Groaghach
Skuggan
Jag har en liten fråga, är det någon som syr eller kan sy typ vadderade kamera väskor?
jag är nämligen på jakt efter en bra väska till min nya kamera, men de jag hittar på nätet ligger på ca 400kr, dessutom kunde det vara trevligt med något mera "fältmässigt", typ ytterskikt av impregnerad Cordura i något trevligt grönaktigt mönster saint.gif

gärna med fäste för att fästa den på Bärsystem 2000 prylar, men också axelrem osv.
och givetvis plats för minneskort, extra batterier och dylikt.

om någon kan fixa mönster så räcker det.
resten går nog lösa på något sätt ;)
kameran är i ungefär samma storlek som en Systemkamera, eventuellt något mindre.

förresten, det är en sådan här kamera ifall någon undrade.....
Flak
Några mått på kameran (b x h x d) skulle nog inte skada...

QUOTE (Skuggan @ Jul 28 2006, 23:39 ) *
... Gärna med fäste för att fästa den på Bärsystem 2000 prylar, men också axelrem osv.
och givetvis plats för minneskort, extra batterier och dylikt.

Tycker det låter precis som om du redan vet hur du vill ha det! smile.gif Fram med rutat papper
och börja rita lite skisser. Jag är helt överygad om att du kan fundera ut hur du ska göra
för att bygga en sån väska på enklast möjliga sätt.

Undersök olika väskor och fodral och kolla hur dom är gjorda, så kan du kopiera de grejor
som du tycker är bra. Det är inte speciellt svårt att lista ut hur olika grejor har sytts...

Överdriv inte vadderingen. Man kan använda liggunderlag eller mjuk plast, men enklast är
att helt enkelt använda flera lager tyg. Inte nödvändigtvis det dyra fina tyg du har ytterst.

Gör väskan så liten du kan, utan att du får pressa i kameran, så blir den smidig och får följa
med på äventyr oftare.

Ibland tycker man att locket är väldans svårt, men det behöver inte vara speciellt avancerat;
en liten flärp med kardborre räcker långt.

Objektivet skulle kanske kunna ligga nedåt, i några lager liggunderlag som det gjorts ett
passande hål i....

Du behöver inte bygga fodralet helt vattentätt. De få gånger du är ute i regnet kan ju kameran
få ligga inrullad i en plastpåse...

(Jag vill definitivt inte skrämma bort andra i syjuntan som kanske vill assistera, men Skuggan
kommer helt säkert att greja det här på egen hand, om han bara vill!)

Skuggan ----->
eskil
Apropå kameraväska. Jag har ju inte postat min kameraväska här än.
Så här ser den ut. Den är till Canons IXUS 400/500-serie.

Fu Kjellberg
Eskil:
Grymt fräck.
Trevligt arbete. clap.gif
SG OLSSON
Den var ruggigt läcker. Nu blir man ju sugen på hitta på saker igen ....
Flak
@ Eskil: Ja, va ska man säga? Lika proffsigt som vanligt!

Jag blir alltid glad när jag får se specialgjorda attiraljer! Det är charmigt
på något sätt när det bara finns ett enda orginal och inga kopior i handeln...

Man ser att skaparen av grejen gjort den exakt så som han vill ha den.

coolhand
@Groaghach

Missade att den var handsydd! Wow, du har talamod, ma jag saga!!!!

@Eskil

Bra losning pa batteriet o minneskorten. Haller pa med en ny mod av min kamera/gps vaska ocksa dar de inkluderas!
Kristoffer
Grymt bra jobbat eskil. Gillar den mycket smile.gif

//Mvh Kristoffer HV.gif
eskil
Man får tacka så mycket för komplimangerna. blush.gif
Hans Engström
Ha! Utnämner eskil till kompaniskräddare härmed.
Berg
Fråga: Får man modifiera Stridssäck 2000?
SG OLSSON
Om det är din personligt inköpta säck - Visst
annars nej
Berg
Okej, då vet jag.
Men att sätta gummirep på den som sätt på bilden är väll tillåtet, för det är ju knappast någon problem med att få bort joxet?
http://www.soldf.com/images/s_ss2000_pa.jpg
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.