Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ryggsäcksfrossa
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
coolhand
QUOTE (Fu Kjellberg @ Jan 8 2006, 13:28 ) *
QUOTE (SG OLSSON @ Jan 8 2006, 19:30 ) *

Nån som har ett bra tips på var man hittar lämpliga 25 eller 60 mm olivgröna band?

Jag tänkte modda en bärsäck så att den får hållare för lite småfickor men då behöver jag band

Kolla här.

Shelby.fi

Finskt ställe nu när inte Recon säljer längre.

Ar det nagon som vet om deras "Edge binding twill" ar samma som vad amerikanerna kallad "binding tape" dvs det som sys runt sommarna pa en magficka eller dyl? Nagon som vet var det finns annars?

/Coolhand
SG OLSSON
QUOTE (Fu Kjellberg @ Jan 8 2006, 22:28 ) *
QUOTE (SG OLSSON @ Jan 8 2006, 19:30 ) *

Nån som har ett bra tips på var man hittar lämpliga 25 eller 60 mm olivgröna band?

Jag tänkte modda en bärsäck så att den får hållare för lite småfickor men då behöver jag band

Kolla här.

Shelby.fi

Finskt ställe nu när inte Recon säljer längre.

Glockrent
Gator
QUOTE (coolhand @ Jan 9 2006, 18:05 ) *
Ar det nagon som vet om deras "Edge binding twill" ar samma som vad amerikanerna kallad "binding tape" dvs det som sys runt sommarna pa en magficka eller dyl? Nagon som vet var det finns annars?

/Coolhand

Yup, det är med allra största sannolikhet samma. "Kantband" som vi kallar det här hemma...
smile.gif
HV.gif
coolhand
QUOTE (Gator @ Jan 9 2006, 09:23 ) *
QUOTE (coolhand @ Jan 9 2006, 18:05 ) *

/Coolhand

Yup, det är med allra största sannolikhet samma. "Kantband" som vi kallar det här hemma...
smile.gif
HV.gif

10-4 good buddy! Priserna ar forvanansvart bra at shelby.fi. Lika dyrt att bestalla ifran dem som fran en annan av staterna portomassigt sa det blir nog en order snart. Ar det nagon som vet var man kan fa tag pa grona spannen for typ magfickor o dyl? 25mm. Det verkar bara vara svarta eller tan som finns att kopa pa de stallen jag har kollat.

/Coolhand
Fu Kjellberg
[/quote]

. Ar det nagon som vet var man kan fa tag pa grona spannen for typ magfickor o dyl? 25mm. Det verkar bara vara svarta eller tan som finns att kopa pa de stallen jag har kollat.

/Coolhand
[/quote]

Kolla med Supply captain.
Dom har nog det söker och jag har bara hört gott om dom.
Finns spänen i foliage green bla.
Typ som dessa:

www.supplycaptain.com
coolhand
Kolla med Supply captain.
Dom har nog det söker och jag har bara hört gott om dom.
Finns spänen i foliage green bla.
Typ som dessa:

www.supplycaptain.com
[/quote]

Tack. Har kollat dar men de har bara foilage green. En polare haller pa och gor en stridsvast i Marpat och han vill ha OD grona spannen. Far val leta vidare, men tack for hjalpen.

Funderar ocksa pa att gora en E&E vaska men har inte haft tid att gora ett monster annu, men aterkommer da jag har lite mer konkreta planer.
Fu Kjellberg
Ok. Synd att det inte gick med foliage green.

Kolla denna länken då?
Spännen.

Titta på distributörer om det finns någon som kanske kan skicka till er.

E&E väska: som Kifarus E&E rygga
Kifaru
Eller som DBT:s väska
DBT

Ska bli intressant och se. smile.gif
coolhand
QUOTE (Fu Kjellberg @ Jan 10 2006, 09:39 ) *
Ok. Synd att det inte gick med foliage green.

Kolla denna länken då?
Spännen.

Titta på distributörer om det finns någon som kanske kan skicka till er.

E&E väska: som Kifarus E&E rygga
Kifaru
Eller som DBT:s väska
DBT

Ska bli intressant och se. smile.gif

Perfekt! Tack for lankarna. Ska kolla mer nogrannt och aterkommer nar jag vet mer...
kronvrak
Jag letar efter ett midjeremspänne . som passar till remmar som är 40 mm (Spännet på bilden passar till 50 mm) och ett spänne av den här typen men som passar till remmar på 20 mm.

supplycaptain hade något i den stilen jag letar efter men då ska man köpa 10-pack och så många trasiga ryggsäckar äger jag inte. biggrin.gif

Bilderna har jag hittat hos shelby.fi (Den sista blev lite stor.)
Fu Kjellberg
Kronvrak:
Det du söker finns här:
itw nexus

Där kan du beställa 15 st gratisprover.
kronvrak
QUOTE (Fu Kjellberg @ Jan 11 2006, 10:05 ) *
Kronvrak:
Det du söker finns här:
itw nexus

Tackar!

Om det funkar så smärtfritt som det verkar så tackar jag ännu mer! Kanonsida!
coolhand
[quote name='Fu Kjellberg' date='Jan 11 2006, 01:05 ' post='417249']
Kronvrak:
Det du söker finns här:
itw nexus

[/qoute]

Fu Kjellberg - Du har total koll pa dina sidor det maste jag saga! Bestallde precis nagra prover jag ocksa! Valdigt imponerad!!!!

Har nu gjort min ritning till min E&E pouch. Det blir typ kifaru stuk denna gangen. Maste bara hitta en billig men bra leverantor av Cordura har i staterna. Forra gangen jag bestallde sa skickade de en meter mossgront - inte alls likt OD. Kan ju anvanda det pa insidan iofs.

Tack att du delar med dig av dina kunskaper, Fu Kjellberg!

/Coolhand
Fu Kjellberg
Coolhand:
Kolla här efter cordura.
cordura
Du måste dock beställa minst 10 yards.

Skall kolla efter fler ställen senare åt dig.

Kul att ni uppskattar tipsen smile.gif
Sgt 1cl HuggyBear
Hej !
Någon som vet vara man kan få tag i Bergbuckles ? (Berghaus egna bältesspänne.)

Har sökt men inte funnit...
Har frågat i butiker men inte funnit där heller...

Håller på att skriva brev till berghaus för att be dem om hjälp.
Men om någon vet så sparar det tid smile.gif
GMY navy2.gif
Fu Kjellberg
Har du bild på spännet?
Mått med mera?
Då är det lättare att hitta. smile.gif
os frontale
QUOTE (Sgt 1cl HuggyBear @ Jan 11 2006, 21:34 ) *
Hej !

Håller på att skriva brev till berghaus för att be dem om hjälp.
Men om någon vet så sparar det tid smile.gif
GMY navy2.gif

Nya eller gamla?
Är de de gamla kan jag plocka bort ett par från min säck och skicka om du vill.
Har en gammal och en ny, har tänkt på att kassera den gamla men den kommer kanske till användning? ;)
eskil
QUOTE (Sgt 1cl HuggyBear @ Jan 11 2006, 21:34 ) *
Hej !

Jag köpte ett på en Stadium-butik i Stockholm (minns ej vilken tyvärr) för ett drygt år sedan. Jag var bara ute efter vilket bältesspänne 50mm som hellst, men när jag fick det i handen och såg att det stod "Berghaus" på det så tänkte jag att det är är nog kvalitet, den köper jag.
De hade dem inte liggande framme, utan jag fick fråga i kassan.
facit
Tja detta är mitt första syprojekt nånsin. Aldrig suttit framför en symaskin tidigare.

Ryggsäcksregnskydd + packpåsar.

Har en haglöfs alaska 90L+, tillverkaren påstår att den är nästan vattentätt dock vill jag fortf ha ett regnskydd till den. De som finns på marknader är antingen för små eller för dyra. Tanken är att skapa ett lätt regnskydd och med överblivande materiel tillverka packpåsar.
Va gäller packpåsar så är de som finns på marknader dyra för vad man får. Dåliga storlekar och ej vattentäta.

Regnskyddet gjordes av en poncho som jag köpte billigt. Klippte rätt storlek och sydde så att jag kunde dra snöre igenom. ponchot är mycket tunt, ger inget bra skydd den är dock tänkt som förstärkning mot regn så det gör inget.

Packpåsarna, blev två styck.

Regnskyddet nerpackat, penna för att jämmföra storlek.

Regnskyddet över ryggan.
Ett problem var att huvan på ponchot gjorde att det inte blev slätt. Tänkte klippa bort o fixa men jag upptäckte hur smidigt det var och ha huvan kvar. Huvan täcker öppningen så det kommer inte in vatten därigenom. Jag har många småfickor på min rygga, vill man komma åt något snabbt så är det bara att trä handen genom öppningen så behöver man inte ta av hela regnskyddet. Funderar på fixa till ordentligt med kardborre.

Fu Kjellberg
Coolhand:
Här kommer ett cordura ställe till.
Hört att dom skall vara bra.
www.paragear.com
Flak
Snyggt jobbat Facit!

Har själv byggt nästan likadana packpåsar som du gjort och faktiskt
även ett riktigt stort regnöverdrag, fast grått...

Du har helt rätt i att utbudet är begränsat. Bättre att bygga egna!

salute.gif

(Edit: kan f@n inte stava... :-/ )
facit
Tack Flak! Kul att andra tänkt likadant:)

Ett tag köade jag och morsan om min dator, nu köar jag o hon om hennes symaskin. Vilket utbyte, jag lär henne msn och hon lär mig sy.

Kvällens projekt.

Påse till vattenblåsa

Jag har endast vattenblåsan och inget fodral till. Vill inte enbart hutta i påsen i en ryggsäck eller stridsväst. Den kan även bli lite blöt ibland när man häller i vatten. Som fattig student har man annat o lägga pengarna på, så jag gjorde ett fodral jag kunde ha den i. Knapplåsningen till öppningen tog jag från samma regnponcho jag har gjort säcken av. Försvarets gammel gammla regnskydd.

verkar vara funkis...

ps: Kul att man hittade denna tråd, det var här man fick inspiration.smile.gif

Edit: Jag gjorde faktiskt mer ikväll.

Påse till gaskök

Jag köpte en primus easyfuel och fick den utan någon påse. Tycker det blir opraktiskt och ha den i samma påse som andra saker då slangen kan fara runt etc etc Kanske lite overkill i mitt senaste "göra påsar till allting" utspel.

Hursomhelst gjorde jag en grön påse och sydde på enklaste (fulaste) vis ett gummi brand på för att kunna dra den runtomkring.

Så här ser det ut.

coolhand
QUOTE (Fu Kjellberg @ Jan 12 2006, 14:52 ) *
Coolhand:
Här kommer ett cordura ställe till.
Hört att dom skall vara bra.
www.paragear.com

Tack! Ska checka det stallet med! Gick ut och kopte lite Marpat (inte cordura dock) for att gora min prototyp vaska. Om jag gillar designen sa gor jag en ny variant i Cordura lite senare.

Bilder kommer sa fort som jag borjar sy! smile.gif
facit
Vapentillbehörsficka och verktygsficka.

I och med införandet av ny stridsväst och clp har det skett lite ändringar.

Vapenrengöringsatsen låg innan i e plastflaska där allt var sammlat. Nu ska man juh inte använda borstviskare och de gammla vapenfettet, det har istället tillkommit en ny flaska. För att få delarna sammlade på ett och samma ställe har jag sytt en liten behållare där man kan lägga prylarna sorterat. Fickan ska kunna sitta bra i flerbruksficka stor samtidigt som den ska kunna tas ut. Detta löste jag med kardborre.
i fickan har jag läskända och läsklina, clp, linnelappar, universalverktyg och urdragare.

Verktyg. Min stora flerbruksficka såg ut som en papperskorg. Det är svårt att lägga saker åtskilda från varandra. vapenvård, lås, tändsticksburk, etc etc... Jag gjorde en behållare för de olika saker som ska sitta i flerbruksfickan. I detta fall en ficklampa, multikniv samt en penna med vävtejp och ståltråd omlindat.

Reslutate blev att min flerbruksficka är organiserad nu och jag kommer åt grejjerna till skillnad från sist!

Prylarna vid varsin behållare som ligger med baksidan uppåt.

Hur prylarna ser ut i behållarna.

I flerbruksfickan, mär att de sitter på plats med hjälp av kardborre.

Nästa gång blir det riktigt syslöjd. Då ska damasker göras!
Patroels
@Facit

Grattis med din början uti en härlig värld clap.gif

MVH
Troels
Persson_Insats
Kronvrak:
Det du söker finns här:
itw nexus

hur lång tid brukar det ta att få "proverna" ?
softfeel
QUOTE (Persson_Insats @ Jan 14 2006, 16:22 ) *

Kronvrak:
Det du söker finns här:
itw nexus

hur lång tid brukar det ta att få "proverna" ?

Jag beställde prover den 19:e oktober, fick bekräftelse via e-mail den 20:e och inte fått något sen dess. Antingen tar det väldigt lång tid eller är det någon på Posten som snor mina grejer. Jag är visserligen glad att det inte är något jag betalat mycket pengar för men det är ändå irriterande.
Gator
@softfeel

Beställde du via hemsidan eller från GBG-kontoret ? Sist jag beställde gratisprover fick jag en säljare i tlf efter ett par dagar som var nyfiken på vad jag var för en och vad jag hade för vht.
Misstänker att de börjat bli lite mer restriktiva vad det gäller samples.
HV.gif
facit
QUOTE (Patroels @ Jan 14 2006, 01:31 ) *
@Facit

Grattis med din början uti en härlig värld clap.gif

MVH
Troels

Tack patroels!:) Det kommer bli jobbigt när man inte har fler grejjer man vill sy:) om man nånsin når dit så att säga.

Fråga till experterna, är det någon som har erfarenhet av "poplin (tunn som ripstop) eller bävernylon". Ska vara vatten och vindavisande. En butik här i malmö säljer det. Jag frågade dem om de hade cordura eller ngt starkt tygsom var vattenavisande.
softfeel
Till Gator:

Eftersom de skyltar och uppmanar att beställa varuprover så tydligt på deras hemsida har jag svårt att se att de skulle vara restriktiva. Jag beställde via hemsidan. http://www.itwnexus.com/ Inte mycket att tjôta om, det är ju ändå gratis. ;)
Patroels
@Facit

Kör på med bävernylon bara, används mycket till arbets- och barnkläder som måste tåla stryk!

Poplin känner jag inte till.
Fu Zeeuus
Finns det någon som har några bra bilder på dumpficka till stridsvästen?

Jag har bara fått ut selen och tänkte tillverka en egen ficka, jag vet dock inte säkert hur den ser ut.
Helst vill jag ju ha något som inte sticker ut för mycket liksom....Ja ni fattar.
Fu Kjellberg
Då är detta något för dig.
Rollypolly
Liten och diskret när den inte används.
Har 2 själv. :P
CybTex
@ facit

Poplinen är kanske inte så lämplig att använda till ytterfickor eftersom det inte är så stadigt. Vattenavstötningsförmågan brukar bara vara så länge man inte tvättat det. Vid tvätt går appreturen ur och man måste använda sig av någon form av impregneringsmedel för att få tillbaka skyddet.
Bättre då att använda sig av materialet som snölås i väskan/ryggsäckens fickor motsv, som tunn prylpåse att förvara saker i väskan eller som yttertyg till tunnare vindplagg.

Bävernylon är inte så vattentät som man kan tro även om den är helt ok, så det är ganska funkis att sy fickor och väskor i (inte lika bra till knä- och stjärtförstärkning, fukt går igenom direkt). Nackdelen är att det inte tål värme så bra om man vill fixera på t.ex en stabilväv för att få den styvare. Det går ju att lägga in t.ex plastplattor i för att styva upp det, men det kan bli besvärligt att få ihop det då om man inte tänkt igenom konstruktionen ordentligt.

Bäst är Corduran eller dess kloner som är stadiga och slitstarka utan att behöva göras något extra med, finns att köpa hos shelby för en överkomlig slant (länk finns tidigare i tråden).

Mvh
// CybTex
Fu Zeeuus
QUOTE (Fu Kjellberg @ Jan 16 2006, 19:17 ) *
Då är detta något för dig.
Rollypolly
Liten och diskret när den inte används.
Har 2 själv. :P

Tack, men det var liksom konstruktionen jag undrar över? Jag har sett någon typ som var fjäder belastad i toppen så man bara liksom snäpper ut den.
Jag vet inte hur denna funkar men den ser inte ut att ha en sån funktion.
Vad är viktigt att tänka på när man slöjdar sin egen dump? Hård botten, Stor öppning, mölighet att reglera öppning. Hjälp mig, jag famlar i mörker...

(Dessutom hjälper det mig att skjuta upp en massa oviktigt som skulle vara klart till igår ytterligare.)
coolhand
Da sa har jag en prototyp fardig. Inspirationen ar Tactical Tailor, Kifaru, Maxoedition m fl. Har inte sytt i Cordura denna gangen men det blir det nasa gang. Matten ligger pa 12x10x4 tum.

Framifran:

Sidovy:

Bakifran:

Framficka - stangs med kardborrband

Sidovy:

Ovanifran:

Underifran:

Topp dockning:

Dockad till en TT 3-Day Patrol Pack

/Coolhand
Patroels
Wow clap.gif

Stängs med dragkedja, eller?

MVH
Troels
coolhand
QUOTE (Patroels @ Jan 16 2006, 17:59 ) *
Wow clap.gif

Stängs med dragkedja, eller?

MVH
Troels

Japp! Har inte klippt bort metallspannet annu, men ska satta dit paracord istallet.

mvh,
Coolhand

PS. Tack for uppmuntran!
Gator
@coolhand

Stylish! salute.gif Är det någon stoppning mot ryggen och isf vad ?
HV.gif
coolhand
QUOTE (Gator @ Jan 16 2006, 22:18 ) *
@coolhand

Stylish! salute.gif Är det någon stoppning mot ryggen och isf vad ?
HV.gif

Tack! Jag har sytt dit ett dubbelt lager av en typ av skum material, liknande cordura med "foam backing" pa insidan. Det ar darfor sommen pa baksidan ar konturerad med ett "V". Det ger det en styvare men anda mjuk baksida mot ryggen.

/Coolhand
SISU
Snyggt jobbat Coolhand o Facit !

Man kanske ska börja sy igen .
coolhand
Nagon som har nagra ideer om vad som fattas och bor sattas dit pa min E&E. Det ar ju prototypen som sagt. Nagra speciella "features" som ni soker i en E&E?

Kommentarer mottages tacksamt.
kronvrak
QUOTE (kronvrak @ Jan 11 2006, 12:40 ) *

Kronvrak:
Det du söker finns här:
itw nexus

Tackar!

Om det funkar så smärtfritt som det verkar så tackar jag ännu mer! Kanonsida!

Beställde den 11/1 och idag fick jag det hem i brevlådan, jag fick inte allt (Chansade på att jag skulle få 8 st likadana av en pryl. biggrin.gif) men annars var nog allt med. Nu ska min ryggsäck bli som ny igen.
Persson_Insats
QUOTE (Gator @ Jan 16 2006, 09:28 ) *
@softfeel

Beställde du via hemsidan eller från GBG-kontoret ? Sist jag beställde gratisprover fick jag en säljare i tlf efter ett par dagar som var nyfiken på vad jag var för en och vad jag hade för vht.
HV.gif

jag fick ett mail med frågan vad mitt "företag" sysslade med och vad mina framtida planer/behov kunde tänkas vara blink.gif . svaret var förhoppningsvis tillräckligt luddigt biggrin.gif
Persson_Insats
QUOTE (Persson_Insats @ Jan 17 2006, 23:07 ) *
QUOTE (Gator @ Jan 16 2006, 09:28 ) *

@softfeel

HV.gif

jag fick ett mail med frågan vad mitt "företag" sysslade med och vad mina framtida planer/behov kunde tänkas vara blink.gif . svaret var förhoppningsvis tillräckligt luddigt biggrin.gif

clap.gif det var det! Grejjerna är på väg clap.gif

Edit- och så var grejjerna här biggrin.gif
Flak
Så är det ännu en gång dags att väcka tråden ur sin slummer. Först kommer som vanligt en repris av
mina tre inledande poster från trådens första sida. Låt oss hoppas att Imageshack lyckas host:a mina bilder
ett tag framöver…

- - - - -

Krigsmän!

I syfte att motivera Er till diverse egna förbättringar, konstruktioner och byggen följer här några exempel
på vad jag framställt.

Det är många små och enkla detaljer som tillsammans gör att min utrustning fungerar bättre, vilket också
gör att alla här på forumet som vill kan klara av att göra liknande förbättringar utan alltför stor möda.

Om man bara funderar igenom sina konstruktioner ordentligt innan och tar reda på hur man vill att de ska
fungera, så blir det lätt att bygga dem sedan.

Nästan alla mina förbättringar har jag gjort för flera år sedan och sett till hur mycket nytta jag haft av dem
så blir arbetsinsatsen väldigt liten.

Huvudsakligen rör det sig om den utrustning jag använder civilt ute i skog och mark, varför frågeställningen
om den är reglementerad inte är relevant.

Tyvärr är mina bilder brutalt kassa. :(
Det är en följd av att använda engångskamera av sämsta sort… Malajn.gif

- - - - -

Fodral för tältstänger.

Två stycken fodral 2 x 8 x 54 cm, gjorda för att stickas ned och fästas i skidkanalerna på Sacci Jägare–90
ryggsäcken. Väven är samma som i ryggan, SACODRA 950, och spännena är mindre varianter av de
Nexus-spännen som finns på ryggan.

På framsidan finns två fästpunkter för remmar samt det reglerbara spännet och på baksidan finner man
fyra fästpunkter för ryggans remmar, vilket gör att jag kan fästa fodralen på två olika höjder i
skidkanalerna.

Fodralen kan tas loss och är gjorda så att alla tre tältstänger kan få plats i ett fodral och det är därför
spännena är reglerbara. När jag bara använder ett fodral så kan jag placera det vart jag vill på ryggan,
så jag om jag vill kan få vikten högt och nära ryggraden.

Fodral för Thermarest.

Ett fodral med diametern 14 cm och längden 54 cm som rymmer ett väl tömt Thermarest av gröfsta modell.
Fodralet gör liggunderlaget lättpackat, svårupptäckt och skyddar mot punktering. I ena änden finns en
dragkedja som döljs under en flik och det finns fyra symmetriska fästen för remmar.
Lägg märke till att längden 54 cm är samma som för fodralen för tältstänger ovan.

Fliken som täcker dragkedjan har en något större radie vid änden så att den inte låser fast skon till
dragkedjan och jag brukar pilla in dragsnöret så att det inte syns.

Remfästena är 8 cm så det går lätt att få igenom olika spännen.

T.V. är fodralet fäst längst ned på J-90 och T.H. sitter det under locket så som jag har det för det mesta.

Fodralet är lätt att bygga, fast det är lite lurigt att sy fast de runda ändbitarna vid den cylinder man bygger
allra först…

camo.gif
Flak
Prylfodral.

Eftersom ORAS gäller bland utrustningen har jag byggt ett antal prylfodral genom åren. En del är kopior av
sådana man kan köpa i affären fast då gjorda av bättre väv, medan andra är gjorda direkt för kompasser,
ficklampor, tältpinnar och annat.

Bestickfodral

Stridsbältet har försetts med ett bestickfodral i liknande väv. Tre fack för respektive kniv/gaffel/sked
eliminerar skrammel och fodralet har ännu inte upptäckts vid någon visitation.

Ryggsäcksförbättringar.

Ett antal små ändringar har gjorts på mina ryggor:

Alla lösa remmar har fästs på olika sätt.
Samtliga bröstremmar har trätts om och sytts fast så de aldrig kan släppa och försvinna ute i terrängen.

Metallöglorna på J-90 och G-60 avsedda för pulka har trätts in under sidobanden så att de inte fastnar i
grenar och annat. På dessa kan sedan olika fodral fästas.

Inne i ryggsäcksfacken har jag satt små fickor för t ex: minikompasser, fällknivar och verktyg som jag
vill kunna hitta även i mörker. Det gör också att grejerna inte ramlar ur, skramlar eller nöter på varann
och att de alltid finns med.

Locket till J-90 ryggan fungerar även som uppdragssäck och inne i toppfacket har jag fäst remmar med
spännen där jag sätter fast två stycken små köpta fodral. Det ena innehåller överlevnadsprylar, medan
det andra är apotek och reparationssats. Fodralen ger stadga åt toppfacket och tar nästan ingen plats alls.

P-30 säcken har fått en ögla för upphängning och en midjerem så jag slipper få den i nacken vid
t ex klättring eller ”skydd”!

Span-40 säcken har fått ett skarvat midjeband som nu räcker runt både kroppsskydd och vinterkläder.

Dragkedja sovsäck.

Efter en dagsmarsch kan fötterna ibland få en röd nyans och kännas olidligt varma. För att reglera värmen i
säcken har jag försett den med en dragkedja så att fötterna kan få svalka. Den fungerar också omvänt om
man ligger i ett 20-tält och vill få fötterna duktigt varma i närheten av kamin.

Naturligtvis minskar isoleringsförmågan när man syr dit en dragkedja, men mitt huvudsakliga problem är
att mina sovsäckar är för varma!
Att sy i sovsäck är svårt och ofta måste man tråckla lite innan.

Jag har ett antal Snugpak-sovsäckar och dessa rekommenderas varmt (ordvits) eftersom de är gjorda för
militär användning och har många detaljer som t ex: förstärkning på insidan vid fötterna om man tvingas
sova med kängorna på, öglor för upphängning och fickor för småprylar.

(Dubbelsovsäcken använde jag en gång i tält utan eld vid –23 grader och då var den för varm. Min frusna
kamrat störde sig lite när jag fick öppna en gång i timmen för att ventilera ut överskottsvärme…) B)

Nesessär

På insidan av nesessären har jag fäst enkla hållare för pincett och nagelsax, som annars gärna sticker hål
på väv och fingrar.

Remmar

Packremmar av olika slag tillverkar jag själv så att längd och andra egenskaper blir bra. Änden brukar jag
fästa med en liten rembit så man slipper se den fladdra omkring i vinden… Jag har gjort tillräckligt med
remmar så jag har till alla ryggsäckar och slipper flytta omkring dem.

Kartor

50.000-delen beskär jag så teckenförklaringen försvinner och sedan lägger jag bokplast över, så kartan blir
lite mer vattentålig. Sedan viks den noggrant för att passa in i kartfodralet.

Tält

[img]http://img353.imageshack.us/img353/6005/flak197ld.jpg[/img]

Hilleberg känns bl a igen på de rödvita tältlinorna, men dessa byts givetvis ut mot mer sofistikerade
mörkgröna sådana. En viss försiktighet krävs sedan för att man inte ska trassla in sig, men det är det värt…

[img]http://img356.imageshack.us/img356/3103/flak207mk.jpg[/img]

Draperas sedan tältet med nät får man en svårfunnen grupperingsplats.

[img]http://img353.imageshack.us/img353/615/flak214sr.jpg[/img]

Även packpåsar kan förses med grön lina.

- - - - -

Slut.
Frågor?
Repetera!

camo.gif

Här kör vi fler repriser än SVT gör en natt i Juli.
Diskussionen rör dom stora säckarna ovan...

- - - - -

J-90 har mycket riktigt (nästan) exakt samma bärsystem som FJS- och F70-säckarna.

Mycket info finns gömd längre upp i den här tråden, även om den är svår att överblicka.

Den stora ryggan i mina foton är en Sacci Jägare-90.

[img]http://img353.imageshack.us/img353/2886/flak223fd.jpg[/img]

Så här presenterades den i en gammal katalog från Sacci och tyvärr har Fu Kjellberg helt rätt i att den
inte tillverkas längre. Jag tycker utan tvekan att det är den bästa rygga jag provat och efter en del små
ändringar är den jag har i princip helt perfekt. Dock sitter dragkedjorna till de tre ytterfacken horisontellt,
till skillnad mot bilden ovan, vilket gör dem lite lite svårare att öppna.

Jag har sett två Jägare -90 (i M-90 camo) till salu på Utsidans prylmarknad, så om du vill ha en sån så kan
du kanske leta reda på en begagnad...

[img]http://img400.imageshack.us/img400/3109/flak236yn.jpg[/img]

Den andra stora ryggan är en G-60 och även den är en riktigt riktigt bra säck.
Även sånna har jag sett på Utsidans prylmarknad.

Varken J-90 eller G-60 har funnits kronmärkta ute på förband. (vilket plastspännena bekräftar...)

Om du vill veta mer om dem är det bara att PM:a mig. smile.gif

Krigsmän!

Vi fortsätter nu med en blandad kompott av mer eller mindre seriösa projekt, fortfarande med ambitionen
att inspirera Er till egna byggnationer…

- - - - -

Tarp

[img]http://img372.imageshack.us/img372/7141/flak242hh.jpg[/img]

En riktigt stor tarp, 154 x 320 cm, i m/90 SACODRA 330 väv och med en mängd fästpunkter för linor - både
längs kanterna (22 st) och på ovansidan (13 st).

Tarpen har en mängd användningsområden, bl a: Ensamma Vargen, maskering, sovsäcksöverdrag,
liggunderlag, skydd för ryggsäcksgömma, som tak i en o-plats eller som tak framför tältöppningen.

Egentligen gjorde jag den för att komma ifrån tältberoendet, eftersom jag allra helst sover under bar
himmel. Många fästpunkter gör att jag kan sätta upp tarpen på en massa olika sätt.

Nu visar jag inte alla, men jag kan alltså sätta upp den och få ett platt tak i olika storlekar.

Det finns fler fästpunkter i ”främre” delen och för att se skillnad på fram och bak är några fästpunkter
längs kanten svarta istället för gröna.

Väven är betydligt grövre än en tältväv och färgöverensstämmelsen jämfört med en fältjacka är nästan
helt perfekt, vilket inte framgår av de här kassa bilderna.
Alla fästpunkter inne på väven har vaxats från undersidan.

[img]http://img372.imageshack.us/img372/3556/flak254ck.jpg[/img]

Ett riktigt uselt enmanstält (inköpt på Rusta för 99 kr)...

[img]http://img372.imageshack.us/img372/9163/flak265xb.jpg[/img]

...får ett nytt liv när tarpen används som yttertält. Automatiskt blir det ett lagom avstånd mellan vävarna
för att göra innertältet välventillerat och mindre fuktigt. Innertältet håller myggen borta och yttertältet håller
regnet borta.

[img]http://img399.imageshack.us/img399/4194/flak270dj.jpg[/img]

Enmanstältet väger nästan ingenting och fotändan är precis lika bred som Kungens liggunderlag.
(Här ser tältet mycket mindre ut än vad det är, för det är ju lite nedgräft i snön.)

Tarpen är så lång att jag kan ligga i sovsäcken och ändå få plats med ryggsäcken och köket under den.
Det går lätt att vika tarpen för att få den så liten som man vill ha den.

Mindre tarp.

[img]http://img374.imageshack.us/img374/8241/flak284et.jpg[/img]

En lite mindre tarp, 80 x 145 cm, gjord för att täcka huvudet när man ligger i sovsäck. Den kan förståss
också användas på en massa andra sätt.
Flak

Här använder jag den stora tarpen som vind- och vattentätt sovsäcköverdrag.
Den räcker längs hela liggunderlaget och runt fötterna upp till magen och sidorna
viks upp över bröstet. Jag har bara öppnat sovsäcken lite pedagogiskt där uppe,
men det är rätt svårt att se.

Ryggsäcköverdrag

Ett grått regnskydd för ryggsäck som jag gjorde för många år sen för att kunna se lite mindre möp:ig ut när
jag gick i städerna, men som jag nästan aldrig använt. Överdraget är gjort som en stor rektangel och linan
som går längs kanten är så pass lång att jag kan släppa ut den och använda överdraget som en liten
presenning, t ex: som tak när jag lagar mat.

Linan kommer alltså fram i hörnen så man fästa staglinor där. Det finns en liten påse där dragskon sitter, i
vilken överbliven lina kan förvaras. Även den största ryggsäck täcks av överdraget och trots att det inte var
avsikten så fungerar det rätt bra som vintermaskering.

Övre raden visar hur banghead.gif bra dom bilder jag tog innomhus blev, så vi får klara oss utan dom.
Avsikten var dock att även visa er följande grejor:
(Kanske kommer det nya bilder nån gång...)

Tältlagning

En natt på en ö ute i skärgården blåste det upp så att tältet försvann! Polarn och jag låg i sovsäckar en bit
bort och märkte inget förrän på morgonen. Efter en snabb rekognoseringsexpedition hittades tältet i en liten
dalgång en bra bit bort. Enda skadan var en liten reva som nu lagats enligt konstens alla regler; totalt tre
lager väv som också vaxats underifrån.

Snödräkt

En annan god kamrat gav mig en snödräkt m/60 (?) tillverkad 1970, (vilken han hittade på Ö&B för
15 kr/byxor och 35 kr/jacka). Den har fått bättre draglinor, dragskor och en otrolig mängd impregnering;
först tvätt-impregnering, sedan spray och till sist fast-strykt grönlandsvax från insidan. Knän, axlar och
armar känns nästan som en oljerock nu mer och snödräkten har använts flitigt under vintern.

Vintermaskeringsduk

En Barracuda vintermaskeringduk 525 har införskaffats och en påse extra linor och tältpinnar har plockats
ihop. Duken har två nyanser av bländvitt i ett kantigt mönster och olika stora hål i andra mönster, och den
är skrämmande effektiv. Dess 5 x 5 m går att få ihop riktigt bra om man bara viker ordentligt, men för det
mesta använder jag en ordentlig kompressionspåse. (Här på bilden täcker den 2 st tält.)

På 2 meters håll kan det vara svårt att se tältet och det finns en reell risk att inte hitta tältet igen när det
snöar. Speciellt om man sätter upp tältet så att duken fyller ut en naturlig sänka. Duken gick sönder lite i ett
hörn på grund av vikten av en massa snö, så det har lagats med hjälp av lite vitt tyg.

Här har jag bara lagt duken över det där skruttiga tältet...

Fodral för tältstänger

Ytterligare ett fodral för tältstänger har tillverkats, detta för att slippa flytta omkring dom som sitter på J-90.
Det ser ut som de fodral som finns på bild tidigare i tråden.

Paja liggunderlag

Ett liggunderlag snittades en gång för länge sen för att minska volymen och göra det enklare att hantera.
10 år senare håller det fortfarande - trots flitigt användande - och isoleringsförmågan är oförändrad.
Se bara till att inte skära för djupt...

Über-Alaska

En gång i forntiden när jag gick i högstadiet köpte jag en Alaska-säck av en kompis för 350 kr. Den
förbättrades på olika sätt och försågs med en fantasifull mängd extrautrustning. Den rekordartade
volymen 150 l uppnåddes med hjälp av extra packpåsar… (Kom ihåg detta: Här på SoldF är vi alltid värst!)

Trots det oseriösa rekordet är det faktiskt en riktigt bra säck, som i mindre konfiguration följt med på resor
till flera skojiga länder. Jag får dåligt samvete när jag tänker på hur länge sen det faktiskt är sen den fick
va ute i skogen…

Säcken fraktade dyk-grejor genom Egypten en gång och då hade jag byggt ett låsbart lock till den, som
sattes fast runt om med en vajer, men eftersom bilderna blev kassa så kan jag inte visa det.
Eller annat konstigt jox...

En del andra projekt planeras förståss också.
Fast dom är ju hemliga än så länge… :P

.
Fu Kjellberg
Flak:
Älskar alla dina smarta lösningar du kommit på. clap.gif
Även om bilderna inte är helt hundra så fattar man vad du menar.
Vintermaskeringsnätet verkar ruggigt effektivt.
Synd bara att vi här i södra sverige har så begränsad användning av det.
coolhand
@FLAK

Mycket bra jobbat! Keep it up! Hmmm. kanske kunde man gora en tarp i Marpat B)
os frontale
Så vackert Flak!
Har du utgått från någon annan tarp? Själva designen var fin men att kuta runt med en m90tarp på civila expeditioner är nog inte så uppskattat, inte heller när man är spräckligt grön skulle jag tro saint.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.