Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ryggsäcksfrossa
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
SISU
@ Gator

Mycket fint arbete !!! Jag är mycket imponerad !
Team Member
Jag har funderat på att måla/airbrusha en Berghaus säck i något camo inspirerat. (Bryta mönstret så att säga). Antingen så gör jag det själv(och behöver tips och inspiration) eller så lämnar/skickar jag iväg säcken till någon som kan(inom Sverige).
Är det någon som har gjort något snarlikt, kanske inte med en ryggsäck men har lite bilder och know-how? Eller vet någon en duktig snubbe som kan airbrush?
worthy.gif (Team Member som ödmjukast väntar på svar)
kronvrak
Team Member: Ta noga reda på vilka färger som tyget tål innan du gör det, det är inte så kul att upptäcka att lösningsmedlet har försvagat tyget.
Jag har förstört ett tält (Sprejburk och hultsfred = dålig idé.).

Sen är ju frågan om du vill ha en snygg säck eller en som bara smälter in bättre? I det senare fallet är det bara att skaffa lite färg och några penslar och kladda på efter samma princip som alltid gäller.
Adam Wilhelm
QUOTE (Team Member @ Nov 26 2004, 19:37 )
Jag har funderat på att måla/airbrusha en Berghaus säck i något camo inspirerat. (Bryta mönstret så att säga).

Häng på en bit kamo-nät istället.
Då bryter du konturen mycket mer effektivt.
2Sharp
QUOTE (Adam Wilhelm @ Nov 27 2004, 10:14 )
Jag har funderat på att måla/airbrusha en Berghaus säck i något camo inspirerat. (Bryta mönstret så att säga).

Nackdelen är väl bara att det har en förmåga att trassla sig lite hit och dit.

Camonät är ju värre än flugpapper...
Adam Wilhelm
Sant... kvistar har en benägenhet att fungera som kardborre och hålla fast en. biggrin.gif
kronvrak
QUOTE (Adam Wilhelm @ Nov 27 2004, 11:14 )

Om man inte ska göra en permanent förändring så funkar det att fästa tygbitar i olika färger och storlekar på säcken, väljer man kamoflagetyg med olika mönster och färgton så får man en extra effekt.
Team Member
@Adam Wilhelm
Kamo nät, been there,done that got the f-rbaskade kvistar and kottar.
Varför måla? Jo för att kompromissa så mycket som möjligt, inte försämra funktionen men öka kamouflaget. Såg en farligt snygg rygga på Kifarus hem sida(har tyvärr ingen länk)som någon vänlig själ hade skickat in en bild på,samt att jag har stött på några utomlands(å ägarna till dom var det lite svårare att fråga ph34r.gif ph34r.gif )..
jag ska testa lite, återkommer med bilder.. B)
Creative
QUOTE (Team Member @ Nov 28 2004, 00:00 )
Såg en farligt snygg rygga på Kifarus hem sida(har tyvärr ingen länk)

Kanske denna du menar, längst ner på sidan...
Kifaru

/ salute.gif Creative
Team Member
@Creative
Stämmer väldigt bra.
Johan ES
Är det cordura light eller heavy på byxbenen på fältbyxa 90?

/Johan ES
Bellum
Johan ES: Varken eller. Väven i fältbbyxorna heter Vaspartin. Kolla på Recon för mer info!
Adam Wilhelm
QUOTE (Bellum @ Nov 30 2004, 07:54 )
Johan ES: Varken eller. Väven i fältbbyxorna heter Vaspartin. Kolla på Recon för mer info!

Är du säker på det?
Johan menade nog allra längst ned på benen.
Groaghach
Halloj.

Nu äntligen är jag färdig med den ena av två fickor som jag hade tänkt att använda både med och utan StridsSäck 2000.

Bakgrund:
Efter en resa till Hemavan i våras då mkt mtrl skulle med på kurs, så konstaterade jag att SS2k är för liten när man skall ha med sig både militär och civil utr för hen hel vecka. Så då började jag fundera på om det inte fanns sidofickor till SS2k. Under kursveckan så träffade vi ett par Officerare från MSS som visade lite kommande mtrl, bla ett försök med sidofickor till SS2k från Norröna.
Men då jag inte hört ngt mer om sidofickorna till SS2k så har jag gjort egna.

Funderingar/krav:
* Skall gå att använda på SS2k.
* Skall gå att använda tillsammans.
* SKall gå att använda ensam.
* Lättare att nå innehållet än Berghaus. Därav dragkedja längs hela sidan.
* Billigare mtrl kostnad än Berghaus sidofickor. Vill inte köpa Berghaus sidofickor för 795:- när SS2k kostade mig 695:-.
* Skall vara lätt att montera och sitta stabilt på SS2k. Både ensamt och tillsammans.

Bilder:
OBS!
Stora bilder.
Dessvärre så ser färgerna lite skumma ut. Men det ser bättre ut i verkligheten.

Utsidan av sidofickan.

Utsidan av sidofickan igen.

Från sidan, dragkedja längs hela sidan.

Axelband/fästband. Dragkedja på sidan för fastsättning med ficka nr2 eller Berghaus ficka.

Ihopsatt med Berghaus. Ryggsidan.

Ihopsatt med Berghaus. Utsidan.

Ena axelbandet/fästbandet monterat på SS2k.

Ena axelbandet/fästbandet monterat på SS2k igen.

Fäst på SS2k. Ryggsidan.

Fäst på SS2k. Utsidan.

Tack till Gator som ha peppat mig till att göra färdigt fickorna och för att han lånade ut Berghaus sidofickan.

Groaghach
Sidron
QUOTE (Groaghach @ Dec 13 2004, 12:22 )
Halloj.

Nu äntligen är jag färdig med den ena av två fickor som jag hade tänkt att använda både med och utan StridsSäck 2000.

Bakgrund:
Efter en resa till Hemavan i våras då mkt mtrl skulle med på kurs, så konstaterade jag att SS2k är för liten när man skall ha med sig både militär och civil utr för hen hel vecka. Så då började jag fundera på om det inte fanns sidofickor till SS2k. Under kursveckan så träffade vi ett par Officerare från MSS som visade lite kommande mtrl, bla ett försök med sidofickor till SS2k från Norröna.

Funderingar/krav:
* Billigare mtrl kostnad än Berghaus sidofickor. Vill inte köpa Berghaus sidofickor för 795:- när SS2k kostade mig 695:-.
* Skall vara lätt att montera och sitta stabilt på SS2k. Både ensamt och tillsammans.

Bilder:
OBS!
Stora bilder.

Utsidan av sidofickan.

Axelband/fästband. Dragkedja på sidan för fastsättning med ficka nr2 eller Berghaus ficka.

Fäst på SS2k. Ryggsidan.

Fäst på SS2k. Utsidan.

Tack till Gator som ha peppat mig till att göra färdigt fickorna och för att han lånade ut Berghaus sidofickan.

Groaghach

Mycket bra. gillar det starkt. Ska du inte starta eget företag och börja käna stora pengar på friluftspylare?
Groaghach
QUOTE (Sidron @ Dec 13 2004, 12:48 )
QUOTE (Groaghach @ Dec 13 2004, 12:22 )
Halloj.

Bakgrund:

Funderingar/krav:

Bilder:
OBS!
Stora bilder.

Utsidan av sidofickan.

Fäst på SS2k. Ryggsidan.

Fäst på SS2k. Utsidan.

Groaghach

Mycket bra. gillar det starkt. Ska du inte starta eget företag och börja käna stora pengar på friluftspylare?

Det vore kanske ngt. Gator har nämnt ngr intressanta projekt som vore kul att spinna vidare på. Men jag är osäker på att starta eget. Det vore visserligen kul om man kunde sälja ngt.

Glömde nämna hur stor sidofickan är. Jag räknade lite snabbt att volymen är runt 9liter. Så när jag monterar på båda fickorna så blir det 18 lite extra utrymme.

Groaghach
bushman
@Groaghach:

fantastiskt!!!
du borde ta patent på de där omgående.
och sälja mönstert till sacci eller andra hugade spekulanter.
tips är att du och gator börjar kolla upp om ni kan starta upp något.
man behöver ju inte sy upp saker i sverige.

är sedan dessa fickor hopsättningsbara med PLCE tex, så har ni en marknad även utanför svea rike.
går de att sätta på SV2K?
jag tror tom att ni kan få FM intresserade

men som jag sa ta genast patent på mönstert.
annars kommer du snart att se recon eller milishopen att sälja dina fickor utan att du tjänar ett öre på dem.

ps. borde det inte gå att köpa berghaus lungorna billigare uti i vida världen, alltså den utanför milisshopens katalog?
Sidron
QUOTE (bushman @ Dec 13 2004, 13:22 )
@Groaghach:

fantastiskt!!!
du borde ta patent på de där omgående.
och sälja mönstert till sacci eller andra hugade spekulanter.
tips är att du och gator börjar kolla upp om ni kan starta upp något.
man behöver ju inte sy upp saker i sverige.

är sedan dessa fickor hopsättningsbara med PLCE tex, så har ni en marknad även utanför svea rike.
går de att sätta på SV2K?
jag tror tom att ni kan få FM intresserade

men som jag sa ta genast patent på mönstert.
annars kommer du snart att se recon eller milishopen att sälja dina fickor utan att du tjänar ett öre på dem.

ps. borde det inte gå att köpa berghaus lungorna billigare uti i vida världen, alltså den utanför milisshopens katalog?

Hur dyrt är det att ta paten på något? Har hört om hiskligt höga summor.
bushman
fast med tanke på vad du kan tjäna på att inneha patentet, så är det nog överkomligt.
iofs tror jag att det kan vara svårt att fixa patent på just detta.
fickorna är väldigt lika det som förekommer på markanden.
och det är igentligen inte speciellt svårt att modda om ett par PLCE fickor så de liknar Groaghach´s produkt.

men ändå han bör kolla upp det.
själv är jag på väg ner i källaren för att gräva fram mina PLCE lungor för att se om jag kan modda om dem.
har helt plötsligt insett att jag kanske kan använda dem civilt.

mot symaskinen med språng!!!
Sidron
QUOTE (bushman @ Dec 13 2004, 13:39 )
fast med tanke på vad du kan tjäna på att inneha patentet, så är det nog överkomligt.
iofs tror jag att det kan vara svårt att fixa patent på just detta.
fickorna är väldigt lika det som förekommer på markanden.
och det är igentligen inte speciellt svårt att modda om ett par PLCE fickor så de liknar Groaghach´s produkt.

men ändå han bör kolla upp det.
själv är jag på väg ner i källaren för att gräva fram mina PLCE lungor för att se om jag kan modda om dem.
har helt plötsligt insett att jag kanske kan använda dem civilt.

mot symaskinen med språng!!!

Självklart kommer man att tjäna så pass mycket att inkomsterna även täcker dem utgifterna och ger en vinst!

Om nu du skaffar patent och det är ett enkelt fastsättnings system på sidofickorn, på enklaste sätt fästes sidofickorna på SS2000. Då vill ju självklart inte FM köpa in något krångligt system utan väljer det enkla, ditt system med andra ord! Är faktiskt optimistisk! smile.gif
Groaghach
Hur gör man för att ta patent på sådana saker?

Går det verkligen att ta patent på en sidoficka/ryggsäck?

Groaghach
Malfunction
QUOTE (Groaghach @ Dec 13 2004, 15:07 )
Hur gör man för att ta patent på sådana saker?

Går det verkligen att ta patent på en sidoficka/ryggsäck?

Groaghach

Om det är någon ny teknisk lösning som inte var känd vid tillfället för patentsökningen kan man ta patent, men det är nog svårt att se som möjligt när det gäller ryggsäckar och kringlösningar.

Mönsterskydd torde kunna vara en mer möjlig lösning om man kommer på något som ger ett unikt utseende. Dock skyddar det inte den tekniska lösningen utan designen.
Groaghach
Det verkar som om det inte går att ta patent på detta. Men mönsterskydd kan gå om jag fattat allt rätt. Men denna tråd skall/bör inte handla om detta utan om ryggsäckar och om modifieringar. Så åter till det.
Om ngn har tips om patent eller mönsterskydd så kan man skicka ett PM eller starta en ny tråd om detta intresserar ngn annan.

Groaghach
Groaghach
Vet inte riktigt om detta kommer på rätt ställe nu. Det är en modifiering, men det har inte så mkt att göra med ryggsäckar. Men om det är fel ställe så flyttar jag gärna på det.

Innan ngn klagar så kan jag berätta att det är inte uthämtad mtrl eller snodd mtrl som är modifierad utan fin utr som är lagligt köpt på Ö&B för en billig peng.

Bakgrund
Var på övning tillsammans med Gator där jag för första gången hade medtagit min gasbrännare för att använda till snuskburken.

Nackdelar med att använda bara köket till snuskburkenär:
* Den lyser upp hela skogen när det är mörkt, vilket jag märkte när vi skulle äta frukost. sad.gif
* Den är lite vindkänslig.
* Väsnas mkt.
* Syns på avstånd att det inte är reglemeterad utr.
* Mkt värme försvinner ut åt sidorna.

Åtgärd
Kom snabbt fram till att min lösning på problemet krävde ett nytt vindskydd från Ö&B, en sticksåg och en spritpenna.
Och här är bilderna på resultatet och på delarna som ingår i mitt nya kök:

Bilderna är dessvärre lite suddiga.

* Vindskyddet från ovan.

* Alla delarnasom ingår i nya köket.

* Brännaren i köket från baksidan.

* Brännaren i köket från framsidan.

* Brännaren i köket ovanifrån.

* Brännaren i köket ovanifrån närbild.

* Brännaren närbild.

* Vindskyddet med orginal hållarna.

Som det syns på en av bilderna så går det bra att modifiera tillbaka den så att man kan använda orginal brännaren och dom stöden som medförljer vindskyddet.

Groaghach
Sir Vival
@ Groaghach
Servern som du lägger bilderna på är inte snabb! *gnäll*
Groaghach
Det må vara att server jag lägger bilderna på inte är snabb, men det kostar inget och det är ingen reklam.'

Groaghach
eskil
Nu så har jag äntligen tagit mig i kragen och fotat de saker jag har sytt under hösten.
Min förstahjälpen-väska har jag postat tidigare, men nu är det dags för resten!

Först ut är min nya sovsäckspåse. Jag har en gammal, men hyffsat bra sovsäck av okänt märke. Påsen som hörde till har dock sett sina bästa dagar, så jag beslutade mig för att sy en ny, mer robust modell. Den består av en innerpåse av galon och en ytterpåse av M90 varpsatin. Snörlås och lock upptill.

Sedan har jag också en gammal 35lk som jag brukar använda till det mesta. För att komma till rätta med dess värsta sidor så har jag modifierat den lite.
* Galonbotten (samma modell som p-påsen eller bärsärk2000)
* Vadderade bärremmar
* Nytt vaderat avbärarbälte (de två sista bilderna)
* Tre horisontella nylonremmar att fasta saker i (Samma som i recons stridsväst. Ska bli åtta stycken när den är klar)
* Ommålat ok (jag målade oket i M90-kamo mest på skoj, men det blev ju ganska bra)
Kvar att göra:
* Ytterligare fem nylonremmar
* Sy två innerfickor (för 1.5l PET-flaska till vänster och MagLite till höger)
* Sy två avtagbara ytterfickor (model berghaus, fast utan dragkedja)

Sedan har jag planer på lite andra spännande sy-projekt, men de får vänta tills nästa år.
Patroels
Väldigt snyggt arbete. biggrin.gif

MVH
Troels
CfrHGB
Jag håller med Patroels, mycket snyggt.

Har du sytt på komperationsremmar på sovsäckspåsen eller är den så stor att det inte behövs?
eskil
QUOTE (CfrHGB @ Dec 19 2004, 16:28 )
Har du sytt på komperationsremmar på sovsäckspåsen eller är den så stor att det inte behövs?

Jag tror inte att de ska behövas. Sovsäcken är rätt gammal och verkar inte vara gjord för att komprimeras. Dessutom är galonpåsen rätt tung att försöka komprimera när den är full.
Sir Vival
@ Eskil
Det är ingen 35LK utan en ryggsäck från FV som jag för tillfället inte kommer på beteckningen för - surplus från US Army anno Korea-kriget, i alla fall...
eskil
QUOTE (Sir Vival @ Dec 19 2004, 19:59 )
@ Eskil
Det är ingen 35LK utan en ryggsäck från FV som jag för tillfället inte kommer på beteckningen för - surplus från US Army anno Korea-kriget, i alla fall...

Det var som fan! blink.gif
Nog för att den är från FV (utkvitterad på F13 en gång i världen), men jag var helt berg på att det var denna som var 35:an. Där ser man. Hade jag vetat att den var så gammal/ovanlig så hade jag nog inte misshandlat den på det här viset.
Sir Vival
QUOTE (eskil @ Dec 19 2004, 21:08 )
QUOTE (Sir Vival @ Dec 19 2004, 19:59 )
@ Eskil

Det var som fan! blink.gif
Nog för att den är från FV (utkvitterad på F13 en gång i världen), men jag var helt berg på att det var denna som var 35:an. Där ser man. Hade jag vetat att den var så gammal/ovanlig så hade jag nog inte misshandlat den på det här viset.
Skulle någon kunna posta en bild på en riktig 35:a så att jag kan jämföra?

Inte speciellt ovanlig, för ett tag så slängde överskottsbutiker dem efter en - känner du dig osedvanligt sentimental så skulle du kunna få två av mig, om det inte vore mot bättre vetande att dela ut dylik utrustning!!!
eskil
QUOTE (Sir Vival @ Dec 19 2004, 21:29 )
Inte speciellt ovanlig, för ett tag så slängde överskottsbutiker dem efter en - känner du dig osedvanligt sentimental så skulle du kunna få två av mig, om det inte vore mot bättre vetande att dela ut dylik utrustning!!!

Hmm, jo jag ser det. Ryggsäck ST lätt heter den tydligen enligt Active Life. dry.gif
Speciellt ovanlig är den nog inte heller nu när jag tänker efter. Det är den enda säck jag någonsin sett på en flygsoldats rygg.
Fast jag är ganska nöjd med den nu när dess sämre sidor är avhjälpta. Jag ska lasttesta den när det blir barmark igen. Den verkar kunna hålla för det mesta.
Gator
@eskil
Inspirerande och snyggt jobb! clap.gif
Är det PALS-mått på de horisontella remmarna ?
HV.gif
eskil
QUOTE (Gator @ Dec 20 2004, 09:03 )
@eskil
Inspirerande och snyggt jobb!  clap.gif
Är det PALS-mått på de horisontella remmarna ?
HV.gif

Vet inte vad som menas med PALS, men det är 50mm mellan sömmarna precis som på stridsvästen.
Eftersom jag inte hade några 60mm-remmar så använde jag 20mm dito med 20mm mellan som recon har gjort på sin stridsvästkopia.
Gator
Ah, OK.
PALS-måtten är ju 25mm-rem (1") med 25mm mellan remmarna så det var därför jag tyckte att det såg ut som PALS. Däremot är det bara ca 3,8 mm(1,5")mellan sömmarna på PALS.
HV.gif
Sidron
QUOTE (Groaghach @ Dec 15 2004, 10:28 )
Vet inte riktigt om detta kommer på rätt ställe nu. Det är en modifiering, men det har inte så mkt att göra med ryggsäckar. Men om det är fel ställe så flyttar jag gärna på det.

Innan ngn klagar så kan jag berätta att det är inte uthämtad mtrl eller snodd mtrl som är modifierad utan fin utr som är lagligt köpt på Ö&B för en billig peng.

Bakgrund
Var på övning tillsammans med Gator där jag för första gången hade medtagit min gasbrännare för att använda till snuskburken.

Nackdelar med att använda bara köket till snuskburkenär:
* Den lyser upp hela skogen när det är mörkt, vilket jag märkte när vi skulle äta frukost. sad.gif
* Den är lite vindkänslig.
* Väsnas mkt.
* Syns på avstånd att det inte är reglemeterad utr.
* Mkt värme försvinner ut åt sidorna.

Åtgärd
Kom snabbt fram till att min lösning på problemet krävde ett nytt vindskydd från Ö&B, en sticksåg och en spritpenna.
Och här är bilderna på resultatet och på delarna som ingår i mitt nya kök:

Bilderna är dessvärre lite suddiga.

* Vindskyddet från ovan.

* Alla delarnasom ingår i nya köket.

* Brännaren i köket från baksidan.

* Brännaren i köket från framsidan.

* Brännaren i köket ovanifrån.

* Brännaren i köket ovanifrån närbild.

* Brännaren närbild.

* Vindskyddet med orginal hållarna.

Som det syns på en av bilderna så går det bra att modifiera tillbaka den så att man kan använda orginal brännaren och dom stöden som medförljer vindskyddet.

Groaghach

Tack, du har gett mig en idé på hur jag ska göra nu när jag ska göra nu när jag ska införskaffa mig en gasbrännare! Perfekt tycker jag att detta är. Vilka idéer jag får! biggrin.gif
*Reflekterar värme
*Dämpar ljudet
*Så gott som eliminerar ljusstrålningen
*Man kan kan använda snuskburken till det moddade vindskyddet
*Man kan förvara snuskburken i vindskyddet
*Man kan Ha brännaren i snuskburken, vilket tar liten plats

Tack! I min värld kommer du att vara "ingenjör Groaghach"!
Gator
Lite ryggsäcksmoddning:
Min trogna Military Daypack har klivit in i 2000-talet och fått PALS samt ett nytt sticklås:

HV.gif
Groaghach
QUOTE (Gator @ Jan 27 2005, 19:51 )
Lite ryggsäcksmoddning:
Min trogna Military Daypack har klivit in i 2000-talet och fått PALS samt ett nytt sticklås:

HV.gif

Snyggt!

smile.gif

Groaghach
eskil
Vilket påminner mig om att jag borde posta nya bilder på min gamla FV-rygga, nu när den är färdig.
Första bilden naken, andra med div junk påhängt.

De påhängsna kamraterna kanske också förtjänar en liten presentation:
En fältspade, en Knipex och en Läderman i varsitt nysytt fodral.
Bigskill
QUOTE (eskil @ Jan 28 2005, 15:43 )
Vilket påminner mig om att jag borde posta nya bilder på min gamla FV-rygga, nu när den är färdig.
Första bilden naken, andra med div junk påhängt.

De påhängsna kamraterna kanske också förtjänar en liten presentation:
En fältspade, en Knipex och en Läderman i varsitt nysytt fodral.

Jag blev mycket imponerad! Snyggt jobbat!!!
horny.gif
Team Member
Nu har jag äntligen skaffat mig en bra begagnad symaskin.
Första projektet blev en överdrags strumpa för mina skyddsglasögon..

Nu väntar ett ryggsäcks projekt ;)
combat
riktigt fint!!!
eskil
Nu har man blivit hemvärnsman och fått ut en massa utrustning. HV.gif
Naturligtvis kunde jag inte hålla synålen borta från den heller. Problemet som pockade på en lösning var hur man ska få ner (och upp) fyra AK4-magasin i en av stridsbältets fickor.

Som synes så går det att få ner fyra magasin, men de sitter fan så tight!
Jämför man bredden på ett magasin med bredden på fickan så ser man att det är inte mycket som fattas.
Med ett polyesterband runt kanten så tar man igen det utrymme som fattas.
Med bakstycket på plats igen, dock inte kantbanden.
Nu passar fyra magasin perfekt, väskan buktar inte som på första bilden.
För att maggen inte ska halka runt och lägga sig på snedden så har jag sytt in tre mellanväggar också.
SISU
Snyggt jobbat Eskil !
Har haft samma tanke men som det ser ut nu så kvitterar man ut SV2K till hösten !
Sytare
Tro mig Sisu, SV2K'n med prylar skulle kunna behöva ett varv under symaskinen den också. Slitsar i magasinsfickorna, några remmar att fästa upp RA135'an med i sidofickorna, och en liten mellanvägg, alternativt ett flertal fästesremmar i flerbruksfickan liten.

Mycket som pockar på uppmärksamheten.
Fu Kjellberg
Mycket snyggt Eskil. worthy.gif
Jag har tre mag i på det hållet. har magpul.
Dom stjäl ju lite plats.
SG OLSSON
Nån som har ett bra tips på var man hittar lämpliga 25 eller 60 mm olivgröna band?

Jag tänkte modda en bärsäck så att den får hållare för lite småfickor men då behöver jag band
Fu Kjellberg
QUOTE (SG OLSSON @ Jan 8 2006, 19:30 ) *
Nån som har ett bra tips på var man hittar lämpliga 25 eller 60 mm olivgröna band?

Jag tänkte modda en bärsäck så att den får hållare för lite småfickor men då behöver jag band

Kolla här.

Shelby.fi

Finskt ställe nu när inte Recon säljer längre.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.