Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ryggsäcksfrossa
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Patroels
@Johan ES

Jo, det är ju så med konstgjorda fibrar att dom uppför sig olika när det gäller väte och temparatur. Från rep-världen vet man ju att nylonrep går att sträcka upp till 25% längre när det är blöt (beroende på tvinnandet o.a.) Samma sak gäller inte för polyester.
Sir Vival
När det gäller tält så har alla top-of-the-line modeller nylonväv och de lite billigare oftast polyester, varför detta skulle skilja sig från tält till kläder kan jag inte greppa... Kollade just, och Recon-jackan är i polyamid och FJS02 polyester.

Det negativa med 3-lagers är att det blir betydligt tätare än 2-lagers - även om man använder, t ex, Supplex som foder.
R.Walén
Riktigt bra tråd. clap.gif
Är dock intresserad av bilder på de olik projekten som visas upp i den tidigare delen av tråden.
Länkarna verkar vara satta ur observerbart skick. Skulle vara kul om de gamla posternas skapare kunde länka om bilderna så man får sig en titt på de lovordade skapelserna.
Johan ES
Har nu fått ett mailsvar från Textile Outfitters.

De anser bl a att både Pertex och Supplex är något överdrivet att använda som foder.

AS a liner, both Pertex and Supplex nylon would work, but they may be a bit of over kill.  Pertex is a breathable water-resistant fabric, generally used for down filled garments because it is down proof.  The Supplex Nylon is a wind and water resistant fabric that has quick drying capabilities, very often used for hiking pants, or light summer jackets.  Using either BWBF or TOI-Tex, the outer shell is already water/wind proof, so to use a wind and water resistant lining like supplex
or pertex is a bit expensive, and it wont help any.

Istället rekommenderar de Taffeta-nylon.

Kanske skulle man kombinera olika foder? T ex nätfoder runt bålen och Taffeta-nylon i armar (i bxorna enbart Taffeta-nylon).

/Johan ES
Gator
@Johan ES
Låter som en bra idé. Personligen svettas jag mest om ryggen, vare sig jag har packning eller inte. Har därför letat efter jackor med olika foder i olika delar av plagget. Skulle gärna ha ett tätt foder i armar/framsida, och ett "andas"-material i ryggen.
HV.gif
Sir Vival
En av de 1000 och 1 anledningarna till att inte välja mesh är att detta inte skyddar membranet speciellt bra mot ytslitage.

Sedan så upplever jag i allaf dall ingen av de prylar jag har i Pertex som speciellt vattentäta, men det finns kanske olika varianter.
Flak
QUOTE (R.Walén @ Oct 28 2004, 04:32 )
Riktigt bra tråd.  clap.gif
Är dock intresserad av bilder på de olik projekten som visas upp i den tidigare delen av tråden.
Länkarna verkar vara satta ur observerbart skick. Skulle vara kul om de gamla posternas skapare kunde länka om bilderna så man får sig en titt på de lovordade skapelserna.

Har flyttat mina bilder tre gånger nu och alltid ballar stället som "host-ar" dom
ur efter ett tag. angry.gif Jag har hemsidesutrymme hos Felia, men jag får aldrig
mina användaruppgifter, så inte kan jag ha dom där heller.

Soldater! Bra uppladdningstjänst frågas?
PM går bra - så spammar vi inte sönder den här tråden...

:(
Johan ES
QUOTE (Sir Vival @ Oct 28 2004, 11:48 )
En av de 1000 och 1 anledningarna till att inte välja mesh är att detta inte skyddar membranet speciellt bra mot ytslitage.

Sedan så upplever jag i allaf dall ingen av de prylar jag har i Pertex som speciellt vattentäta, men det finns kanske olika varianter.

Då struntar vi i alla typer av nätfoder.

Då jag vill maximal andningsförmåga lutar det i dagsläget åt ett foder i antingen Taffeta eller Coolmax.

Tack för bra synpunkter och tips! Återkommer när projektet börjar ta fart på allvar.

/Johan ES

TILLÄGG:
Hur mycket sämre är 3 layer Gore-Tex när det gäller andning? Det materialet kanske skulle funka, då slipper man åtminstone fundera över lämpligt foder. På Textile Outfitters hemsida står följande att läsa om 3 layer Gore-Tex:
...with a protective tricot backing laminated to it.

Skulle någon kunna översätta "tricot backing" till svenska.
Patroels
@ Flak

Här går det bra att upload'a

MVH
Troels
Mordred
Patroes> Precis det jag skulle skriva biggrin.gif
Flak
OK Blå/Gul. Jag ville länka om mina bilder men ursprungsposten var så gammal
att jag inte fick redigera den, så här kommer samma tre inlägg igen.
Kan nån av er trolla in dom först i den här tråden?

Fler bilder på andra och nyare projekt kommer kanske senare...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 8X

Krigsmän!

I syfte att motivera Er till diverse egna förbättringar, konstruktioner och byggen följer här några exempel på vad jag framställt.

Det är många små och enkla detaljer som tillsammans gör att min utrustning fungerar bättre, vilket också gör att alla här på forumet som vill kan klara av att göra liknande förbättringar utan alltför stor möda.
Om man bara funderar igenom sina konstruktioner ordentligt innan och tar reda på hur man vill att de ska fungera, så blir det lätt att bygga dem sedan.

Nästan alla mina förbättringar har jag gjort för flera år sedan och sett till hur mycket nytta jag haft av dem så blir arbetsinsatsen väldigt liten.

Huvudsakligen rör det sig om den utrustning jag använder civilt ute i skog och mark, varför frågeställningen om den är reglementerad inte är relevant.

Tyvärr är mina bilder brutalt kassa. :(
Det är en följd av att använda engångskamera av sämsta sort… Malajn.gif

- - - - -

Fodral för tältstänger.

Två stycken fodral 2 x 8 x 54 cm, gjorda för att stickas ned och fästas i skidkanalerna på Sacci Jägare–90 ryggsäcken. Väven är samma som i ryggan, SACODRA 950, och spännena är mindre varianter av de Nexus-spännen som finns på ryggan.

På framsidan finns två fästpunkter för remmar samt det reglerbara spännet och på baksidan finner man fyra fästpunkter för ryggans remmar, vilket gör att jag kan fästa fodralen på två olika höjder i skidkanalerna.

Fodralen kan tas loss och är gjorda så att alla tre tältstänger kan få plats i ett fodral och det är därför spännena är reglerbara. När jag bara använder ett fodral så kan jag placera det vart jag vill på ryggan, så jag om jag vill kan få vikten högt och nära ryggraden.

Fodral för Thermarest.

Ett fodral med diametern 14 cm och längden 54 cm som rymmer ett väl tömt Thermarest av gröfsta modell. Fodralet gör liggunderlaget lättpackat, svårupptäckt och skyddar mot punktering. I ena änden finns en dragkedja som döljs under en flik och det finns fyra symmetriska fästen för remmar. Lägg märke till att längden 54 cm är samma som för fodralen för tältstänger ovan.

Fliken som täcker dragkedjan har en något större radie vid änden så att den inte låser fast skon till dragkedjan och jag brukar pilla in dragsnöret så att det inte syns.

Remfästena är 8 cm så det går lätt att få igenom olika spännen.

T.V. är fodralet fäst längst ned på J-90 och T.H. sitter det under locket så som jag har det för det mesta.

Fodralet är lätt att bygga, fast det är lite lurigt att sy fast de runda ändbitarna vid den cylinder man bygger allra först…

camo.gif
Flak
Prylfodral.

Eftersom ORAS gäller bland utrustningen har jag byggt ett antal prylfodral genom åren. En del är kopior av sådana man kan köpa i affären fast då gjorda av bättre väv, medan andra är gjorda direkt för kompasser, ficklampor, tältpinnar och annat.

Bestickfodral

Stridsbältet har försetts med ett bestickfodral i liknande väv. Tre fack för respektive kniv/gaffel/sked eliminerar skrammel och fodralet har ännu inte upptäckts vid någon visitation.

Ryggsäcksförbättringar.

Ett antal små ändringar har gjorts på mina ryggor:

Alla lösa remmar har fästs på olika sätt.
Samtliga bröstremmar har trätts om och sytts fast så de aldrig kan släppa och försvinna ute i terrängen.

Metallöglorna på J-90 och G-60 avsedda för pulka har trätts in under sidobanden så att de inte fastnar i grenar och annat. På dessa kan sedan olika fodral fästas.

Inne i ryggsäcksfacken har jag satt små fickor för t ex: minikompasser, fällknivar och verktyg som jag vill kunna hitta även i mörker. Det gör också att grejerna inte ramlar ur, skramlar eller nöter på varann och att de alltid finns med.

Locket till J-90 ryggan fungerar även som uppdragssäck och inne i toppfacket har jag fäst remmar med spännen där jag sätter fast två stycken små köpta fodral. Det ena innehåller överlevnadsprylar, medan det andra är apotek och reparationssats. Fodralen ger stadga åt toppfacket och tar nästan ingen plats alls.

P-30 säcken har fått en ögla för upphängning och en midjerem så jag slipper få den i nacken vid t ex klättring eller ”skydd”!
Span-40 säcken har fått ett skarvat midjeband som nu räcker runt både kroppsskydd och vinterkläder.
Flak
Dragkedja sovsäck.

Efter en dagsmarsch kan fötterna ibland få en röd nyans och kännas olidligt varma. För att reglera värmen i säcken har jag försett den med en dragkedja så att fötterna kan få svalka. Den fungerar också omvänt om man ligger i ett 20-tält och vill få fötterna duktigt varma i närheten av kamin.

Naturligtvis minskar isoleringsförmågan när man syr dit en dragkedja, men mitt huvudsakliga problem är att mina sovsäckar är för varma!
Att sy i sovsäck är svårt och ofta måste man tråckla lite innan.

Jag har ett antal Snugpak-sovsäckar och dessa rekommenderas varmt (ordvits) eftersom de är gjorda för militär användning och har många detaljer som t ex: förstärkning på insidan vid fötterna om man tvingas sova med kängorna på, öglor för upphängning och fickor för småprylar.

(Dubbelsovsäcken använde jag en gång i tält utan eld vid –23 grader och då var den för varm. Min frusna kamrat störde sig lite när jag fick öppna en gång i timmen för att ventilera ut överskottsvärme…) B)

Nesessär

På insidan av nesessären har jag fäst enkla hållare för pincett och nagelsax, som annars gärna sticker hål på väv och fingrar.

Remmar

Packremmar av olika slag tillverkar jag själv så att längd och andra egenskaper blir bra. Änden brukar jag fästa med en liten rembit så man slipper se den fladdra omkring i vinden… Jag har gjort tillräckligt med remmar så jag har till alla ryggsäckar och slipper flytta omkring dem.

Kartor

50.000-delen beskär jag så teckenförklaringen försvinner och sedan lägger jag bokplast över, så kartan blir lite mer vattentålig. Sedan viks den noggrant för att passa in i kartfodralet.

Tält

Hilleberg känns bl a igen på de rödvita tältlinorna, men dessa byts givetvis ut mot mer sofistikerade mörkgröna sådana. En viss försiktighet krävs sedan för att man inte ska trassla in sig, men det är det värt…

Draperas sedan tältet med nät får man en svårfunnen grupperingsplats.

Även packpåsar kan förses med grön lina.

- - - - -

Slut.
Frågor?
Repetera!

camo.gif

- - - - -
- - - - -

EDIT: Flyttade ännu ytterligare en gång bilderna till annan plats på nätet.
.Nisse.
Wow, äntligen fåt man se vad det är för snygga modifikationer som diskuteras här =)
scattergun
Kanonsnygga bilder!! och smarta mods! ska hem och sy!!
Fk Satan
Detta ser ut att vara ngt!

Tror jag ska lära mig det där med symaskin, och bejaka min kvinnliga sida lite :P

Har ngr mods på nuvarande utrustning jag har lust att testa (ja jag vet vad som gäller när man micklar med FM utrustning, därför micklar jag på privat likvärdig utr som FM har). IFall detta ger ett positivt resultat så kommer det att dyka upp kort här inne.
blyg.gif
scattergun
QUOTE (Fk Satan @ Oct 29 2004, 15:37 )
Detta ser ut att vara ngt!

Tror jag ska lära mig det där med symaskin, och bejaka min kvinnliga sida lite :P

Har ngr mods på nuvarande utrustning jag har lust att testa (ja jag vet vad som gäller när man micklar med FM utrustning, därför micklar jag på privat likvärdig utr som FM har). IFall detta ger ett positivt resultat så kommer det att dyka upp kort här inne.
blyg.gif

Klokt tillägg Fk Satan!! man ska aldrig ändra saker som är M-numrerade och kronmärkta, vi vet ju alla hur det är med spontanantändning!! när man använder egna saker så minskas den risken till ett minimum!! biggrin.gif
Sidron
Jag känner till J90 men inte G60. KAn någon berätta lite mer om dessa, speciellt G60. Jag blir väldigt tacksam!

Jag undrade även över hur det kommer sig att Flak eller vem det nu var, verkar ha J90 i sin privata ägo. Var kan man köpa den? Jag är intresserad av F70 och FJS Original och tänker köpa någon av dess. Jag kunde därför se att J90, specielt dess bärsystem såg precis ut som F70 och FJS Originals bärsystem.

För övrigt vill jag säga att jag är imponerad av era talanger när det gäller att sy. Får ta och börja göra det samma då det är sy mycket billigare än att köpa småsaker av tex Military shop.
Mattsson
Sorry Sidron J90 tillverkas inte längre, du får leta vidare.

@Flak
clap.gif clap.gif
Flak
QUOTE (Sidron @ Oct 29 2004, 16:49 )
Jag känner till J90 men inte G60. KAn någon berätta lite mer om dessa, speciellt G60. Jag blir väldigt tacksam!

Jag undrade även över hur det kommer sig att Flak eller vem det nu var, verkar ha J90 i sin privata ägo. Var kan man köpa den? Jag är intresserad av F70 och FJS Original och tänker köpa någon av dess. Jag kunde därför se att J90, specielt dess bärsystem såg precis ut som F70 och FJS Originals bärsystem.

J-90 har mycket riktigt (nästan) exakt samma bärsystem som FJS- och F70-säckarna.

Mycket info finns gömd längre upp i den här tråden, även om den är svår att överblicka.

Här kommer fler repetitioner av mina tidigare inlägg:

- - - - -

Den stora ryggan i mina foton är en Sacci Jägare-90.

Så här presenterades den i en gammal katalog från Sacci och tyvärr har Fu Kjellberg helt rätt i att den inte tillverkas längre. Jag tycker utan tvekan att det är den bästa rygga jag provat och efter en del små ändringar är den jag har i princip helt perfekt. Dock sitter dragkedjorna till de tre ytterfacken horisontellt, till skillnad mot bilden ovan, vilket gör dem lite lite svårare att öppna.

Jag har sett två Jägare -90 (i M-90 camo) till salu på Utsidans prylmarknad, så om du vill ha en sån så kan du kanske leta reda på en begagnad...

Den andra stora ryggan är en G-60 och även den är en riktigt riktigt bra säck.
Även sånna har jag sett på Utsidans prylmarknad.

Varken J-90 eller G-60 har funnits kronmärkta ute på förband. (vilket plastspännena bekräftar...)

Om du vill veta mer om dem är det bara att PM:a mig. smile.gif
jfk
Det finns en J90 till salu på Utsidan här. Endast 1000kr

/J
Sidron
Jag undrar om någon kan berätta lite mer om J-90. Jag tycker att spännena verkar lite klena. Men det verkar för övrigt vara en intressant säck!
Diezel
J-90 är helt ok, den väger en del då väven i sig är kraftig, den är sydd med dubbla sömmar och en hel del nitar. Så hållbarheten är hög.
Köpte själv en direkt från fabriken en gång i tiden (Bor i Borlänge) men använde den inte så många gånger. Den var lit för stor för mig helt enkelt.

MvH // Diezel
Adam Wilhelm
För stor???
Heretic!!
Det var helt enkelt du som hade för lite prylar.... ÅTGÄRDA! :P
Johan ES
Vill bara tipsa om följande finska företag (säljer till Sverige) som har en hel del inrtessanta material och tillbehör för den som gillar att sy egen utrustning.

Shelby

/Johan ES
Diezel
Adam Wilhelm: Nja, snarare jag som var för liten, kunde ju campa i ryggan. laugh.gif

// Diezel
Doggydriver
QUOTE (Diezel @ Nov 2 2004, 15:29 )
Adam Wilhelm: Nja, snarare jag som var för liten, kunde ju campa i ryggan. laugh.gif

// Diezel

Totalt jävla OT, men kom just ihåg en rolig grej.

PB-eleverna på F4 packade ner en kvinnlig kollega (ja, hon tyckte det var skitkul) kollega i bärsäck 2000, ställde in den i duschen, och efter ungefär en kvart var det bra många grabbar som undrade vem i h-e som hade glömt en bärsäck i duschen, tydeligen obetalbara miner när säcken öppnas, en liten glad tjej klättrar ur, säger "Hej!" med ett stort leende, tar med säcken och knatar ut. ;)
Johan ES
Parallellt med mitt syprojekt att skapa en fältuniform 90 i Gore-Tex tänkte jag sy upp en s k "tarp". Dock är jag väldigt ambivalent när det kommer till att välja material. Här nedanför finns ett antal olika vävar länkade som är intressanta.

För den som inte vet vad en tarp är (påminner om ensammavargen):

Väv från Recon:

Sacodra 330

Väv från Textile Outfitters:

Siltarp ripstop nylon

Light weight coated nylon

Hercules

Rent spontant känns Siltarp ripstop nylon som det bästa alternativet och för att citera Textile Outfitters "Make the tarp or fly of your dreams!". Problemet är att jag skulle vilja ha det i grönt eller svart vilket inte verkar möjligt.

/Johan ES
Sir Vival
@ Johan ES
Kolla med Moskoselkåtan, deras HT62 skulle vara mitt första val, därefter Superpolyamid.
Johan ES
@ Johan ES
Kolla med Moskoselkåtan, deras HT62 skulle vara mitt första val, därefter Superpolyamid.

HT-62 verkar vara en lämplig väv för mina ändamål. Har du något förslag på vilka mått en tarp bör ha? Är t ex 3x3 m för stort?

/Johan ES
Patroels
QUOTE (Johan ES @ Nov 3 2004, 16:36 )
Har du något förslag på vilka mått en tarp bör ha? Är t ex 3x3 m för stort?

/Johan ES

Danska "teltflage M/96" är 175cm x 275cm. Hyfsad bra storlek, även för två personer!

MVH
Troels
Johan ES
QUOTE (Patroels @ Nov 3 2004, 16:57 )
QUOTE (Johan ES @ Nov 3 2004, 16:36 )
Har du något förslag på vilka mått en tarp bör ha? Är t ex 3x3 m för stort?

/Johan ES

Danska "teltflage M/96" är 175cm x 275cm. Hyfsad bra storlek, även för två personer!

MVH
Troels

Tack för det!

Lite uppdateringar kring egentillverkad fältuniform 90 i Gore-Tex:

*Vävprover är beställda (3/11-04) från Textile Outfitters.
*Mönster till Fältbyxa 90 är beställt.
*Bestämt mig för att använda 3 layer Gore-Tex istället för 2 layer.
*Sammanställt en första beräkning av materialåtgången.
*Hittat sköljsäkra blixtlås i exakt rätt längd till samtliga öppningar på jackan och byxan.

Det som fortfarande saknas i dagsläget är mönster till jackan. Kanske kan man komma över en jacka som ska kasseras på något TSF. Annars blir det till att köpa en begagnad och spräta upp denna.

Jag hoppas även på att kunna tillverka "bashatt 90" i 3 layer Gore-Tex. Dock saknas även mönster till detta. Känns synd att behöva betala 285 SEK för en bashatt hos Recon bara för att sprätta upp den för att få ett korrekt mönster.

Fråga:
Varje ficka ska ev. utrustas med en D-ring. Bör dessa vara svetsade i metall eller i plast?

/Johan ES
Patroels
QUOTE (Johan ES @ Nov 3 2004, 20:31 )
Fråga:
Varje ficka ska ev. utrustas med en D-ring. Bör dessa vara svetsade i metall eller i plast?

/Johan ES

Plast!
Gator
Har suttit o nött Singer igen och här är en del av resultatet:

Kopia av Flerbruksficka Stor som tillsammans med en hemsydd benplatta skulle ha blivit en magdump á la BunkerBuster. Tack vare förrådet så löste det sig ändå, nu får den väl hänga med på SS2k.
Fler bilder här, här, här och här.
HV.gif
Flak
@ Gator: Snyggt och proffsigt arbete. Och riktigt föredömliga bilder också! smile.gif

Satt senast idag och kollade på löjligt dyra "förstaförbands-väskor" på nätet.
Ditt bygge verkar ungefär tio gånger bättre och till ca 10 gånger lägre pris.
Fortsätt så!

wub.gif
RedMeister
@ Gator: Och ni andra som syr själva, det skulle vara inressant med lite bilder tagna när ni håller på med "bygget" så att man ser de olika lösningarna bättre.
Det skulle oxå vara bra om man typ kunde försöka fixa nån typ av tillskärnings mönster.
Jag ska själv för söka att få ur mig nått, nu när jag har köpt mig en symaskin model lite äldre av märket PFAFF som enlikt försäljaren skulle va bra till lite kraftigare matrial.
Patroels
@ Gator:

fun_icon_nana.gif

'Nuff said! biggrin.gif
Gator
@RedMeister

Bra idé, ska komma ihåg det.
HV.gif
Groaghach
@Gator

Måste medge att du är duktig. Väldigt snyggt, både "bygget" och bilderna. smile.gif

SoldF kanske kan starta syskola för oss som inte är så duktiga. smile.gif

Groaghach
Johan ES
Nästa projekt:

Fältuniform 90 i Multicam! För mer information och bilder på Multicam klicka här.

Blev faktiskt väldigt sugen på att låta sy upp en komplett fältuniform 90 (inkl bashatten) i Multicam. Men det får vänta till den nuvarande modellen i Gore-Tex är färdig.

/Johan ES
Fu Kjellberg
QUOTE (Johan ES @ Nov 14 2004, 00:24 )
Nästa projekt:

Fältuniform 90 i Multicam! För mer information och bilder på Multicam klicka här.

Blev faktiskt väldigt sugen på att låta sy upp en komplett fältuniform 90 (inkl bashatten) i Multicam. Men det får vänta till den nuvarande modellen i Gore-Tex är färdig.

/Johan ES

Fältuniform 90 i multicam. Intressant tanke.
Har du beställt tyg? Eller är det på planeringsstadiet?
Johan ES
QUOTE (Fu Kjellberg @ Nov 14 2004, 00:47 )
QUOTE (Johan ES @ Nov 14 2004, 00:24 )
Nästa projekt:

/Johan ES

Fältuniform 90 i multicam. Intressant tanke.
Har du beställt tyg? Eller är det på planeringsstadiet?

Tyg är inte beställt, det är alltså fortfarande på planeringsstadiet. Jag vill som sagt först få färdigt den i Gore-Tex.

/Johan ES
Mordred
RedMeister> Skrämmande, men min nyinköpta Symaskin är en PFAFF 297, gjord med stolthet i Väst-Tyskland (Ni yngre på forumet kan fråga mamma vad Väst-Tyskland var för något biggrin.gif )

Jag har sytt om gamla Blackhawk fickor med den (så att de kan fästas med MALICE-clips på Bärsystem 2000 osv) och tyget i Blackhawk fickor är inte direkt tunnt B)

Fungerar Glockrent!

Ja, bilder på grejorna jag syr om kommer, måste få tag i en bättre kamera först smile.gif
Sidron
Någon som har ett bra tips på hur man styvar till avbärarbältet samt andra förbättringar på Sacci F70?

Någon som föredrar Sacci F70 eller Bergaus Vulcan?
Tips på alla förbättringar till dem båda välkommnas då jag snart ska köpa en någon av dem.
Gator
Nytt tillskott: fyra st enkelmagasinsfickor á la Tactical Tailor. Individuellt ser de lite annorlunda ut, det tog ett par st för att få till det rätta stuket.

Framsida
Baksida
Från sidan
I vinkel
Monterade på SV2k
Monterade på SV2k Närbild
HV.gif
toord
Gator: Mycket fint man får nästan tårar i ögonen smile.gif
R.Walén
Hihi, jag vet vad Gators nästa projekt är...

Ps. En eloge för magasinsfickorna. Genuina. Ds.
Patroels
@ Gator

clap.gif Snyggt clap.gif

MVH
Troels
Andrew
Watchclean Gator jag är kraftigt imprengnerad ! worthy.gif
Gator
Thanks, fellas salute.gif Inspirationen flödar just nu... smile.gif
HV.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.