Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ryggsäcksfrossa
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Speedy2
@Sisu

I mitten av denna tråden så har jag lagt en beskrivning av min magdump.
Och jag fick ett tipps av någon att trä gummicord i stället för snöre i dragskon,
och på så vis få en dump där man bara trycker ner maggen.

@ Gator
Jag har mina hörselkåpor i magdumpen när jag inte har dom på skallen,
eftersom jag inte använder magdumpen då heller.

Mvh Speedy
Gator
QUOTE (Speedy2 @ Feb 13 2004, 15:16 )
@ Gator
Jag har mina hörselkåpor i magdumpen när jag inte har dom på skallen,
eftersom jag inte använder magdumpen då heller.

Hehe, hrm...tack för tipset ...*rodnar* biggrin.gif
Kåpfickan får nog bli klar iaf, den är tillklippt osv. Kan ju även användas till hgr mm. Hoppas bara att jag och symaskinen hittar melodin snart... unsure.gif
HV.gif
SISU
@ Gator ...

Lycka till efter ett tag lär man sej att bemästra HELLVETES masinen ..
Jag fick enhel del tips o råd av worthy.gif Patroels så PMa han om du har problems..

Mvh SISU
Gator
@SISU
Tack o bock.
Mitt rookie-projekt närmar sig färdigställande och det är dags att överföra sina erfarenheter på ett "seriöst" bygge. Därför efterlyser jag bilder på SV2K´s flerbruksficka Stor. BunkerBuster hade gjort den typ av dump jag tänker mig, men hans bilder länkas ej längre. :( Han hade använt en defekt flerbruksficka Stor som utgångsmtrl.
HV.gif
BunkerBuster
QUOTE (Gator @ Feb 19 2004, 09:35 )
@SISU
Tack o bock.
Mitt rookie-projekt närmar sig färdigställande och det är dags att överföra sina erfarenheter på ett "seriöst" bygge. Därför efterlyser jag bilder på SV2K´s flerbruksficka Stor. BunkerBuster hade gjort den typ av dump jag tänker mig, men hans bilder länkas ej längre.  :(

Fixat mina länkar.....
Gator
@BunkerBuster
Som Gunnery Sergeant Hartmann skulle ha sagt: "OUTSTANDING!" salute.gif
HV.gif
Gator
OK, nästa efterlysning då:

Mått på Flerbruksficka Stor
Mått på benplatta (dvs längden på remmarna från väst/bälte samt måtten på själva "plattan")

Mvh, Gator
tf Corduraholic
HV.gif
Gator
OK, då var den klar då. Inget märkvärdigt med tanke på en del andra exempel vi sett i bl.a den här tråden (SSG ph34r.gif ), men ett bra förstaförsök. Den blev som jag hade tänkt mig (bara det en prestation biggrin.gif ), och den var bra att göra en del misstag på samt som "confidence builder". Bilder nedan:
PeltorPouch framifrån
Bakifrån
Öppen OBS ficka för extrabatterier i locket

Lessons learned:
1) tänk, tänk, tänk igen, sy
2) använd blixt när du fotar laugh.gif
Tack för inspiration till alla som bidragit i tråden, samt Kjellberg o BunkerBuster för tips + mått till kommande storverk.
HV.gif
EDIT: rodda till länkarna
Fu Kjellberg
Gator@
Nu funkar det.
Enastående arbete. Snyggt.
Fin ide med batterier i locket :P

ph34r.gif SSG
SISU
@ Gator

Mycket snyggt jobbat !

ph34r.gif SSG
Patroels
@ Gator

Väldigt fint arbete!

ph34r.gif SSG

P.S. Nå'n som vet var spolarvätskan finns? ;)
CfrHGB
@ Gator
Mycket vackert clap.gif

Gillade speciellt fickan för batterier, kanske något man skulle sy på till ficklampsfodralet biggrin.gif biggrin.gif
BunkerBuster
Snyggt! man blir ju inspirerad att sätta sej vid sy(jävuls)maskinen igen salute.gif
SISU
Då var min dump färdig .
Den blev oxå fälttestad i helgen o det var en besvikelse den var för smal ..(vilket man ej kan säga om ägaren) laugh.gif

Man fick med lätthet plats med 2-3 mag sen blev det problem magen ville ej lägga sej ner som jag hade tänkt ...
Jaja nu för jag vänta på köpe dumpen i från maxpedition istället...

2 bilder nio fårvända dom !
http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/SISU%20DUMP.JPG

http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/SISU%20DUMP%202.JPG

Och ja det är sid fickan från min slaktade SADF-väst.

SSG ph34r.gif
BunkerBuster
Fickan ser fin ut, skulle bara ha varit liiite större så är problemet löst, öppningen bör vara så stor så att man kan trycka i ett mag på tvären om läget är stressat(det är väl det rätt ofta då man behöver byta magg snabbt?).

Har kört med min magdump alá moddad flerbruksficka stor på benplatta hela vintern nu, både med och utan väst beroende på uppgift, har hängt upp den i ett bälte utanpå snöbrallorna, märks faktiskt knappt att man har den, ibland sitter den bara som mtrlficka, oftast så ligger man kanske ner i skydd när man byter mag, tycker därför att det är optimalt att ha den på benet, man brukar alltid komma åt den även om man ligger som en ostkrok i en massa snö, problemet att magasinen travar sej huller om buller börjar märkas efter det 3:dje eller 4:de magget, då får man skaka om fickan lite så kan man dumpa ett par till, sen får man väl slänga tomma mag på fi biggrin.gif.

EDIT: Lägger in bild på härket.....

toord
Din väst ser riktigt fin ut BB såg bättre ut på närmare håll i fredags :P

OT

Vars har du P-skottet? ;)
BunkerBuster
QUOTE (toord @ Mar 9 2004, 12:45 )
OT

Vars har du P-skottet?  ;)

Och med det menar du?
Gator
@BunkerBuster
Tack, du har just ytterligare övertygat mig om att den typ av dump du använder är "the way to go", trots en del andra förslag som har dykt upp.
HV.gif
Patroels
@ SISU
Snyggt jobbat!

SSG ph34r.gif

@ BunkerBuster
Snygg bild!

Patroels salute.gif
SISU
Lyfter denna tråd igen har ni lagt av o sy eller !

Jag har i kväll moddat mina BHI mag fickor .
Tagit väck de klumpiga locken och ersatt dessa med mindre o smidigare .
På västen de moddade till höger orginal .

Edit fick med tårna igen !
Fu Kjellberg
Snyggt SISU.
Ser ut att vara lättare att komma åt magen.
Får titta närmare på dom när vi ses.
finska furiren
Sisu,

Orkar du beskriva hur du "bytte" ut locken till magfickorna?
Tänkte ge mig i kast med det själv...lite tips skadar aldrig:-)

/FF
kronvrak
Har någon funderat på att tillverka "kamouflagemoduler" som man fyller upp de fickplatser som man inte har fickor på?
Första tanken är att använda ett bakstycke från en redan existerande ficka och sen sy på jutteväv, tyg eller vad man nu väljer, det finns säkert bättre lösningar för de som har en väst framför sig att testa på.

Jag har alltså inte testat praktiskt men kom på idén häromdagen när jag skummade i den här tråden igen.
Fördelarna som jag ser det är att man:
Väldigt lätt kan byta färgkombination på västen.
Kan tvätta allt material och impregnera det mot vatten utan att behöva sprätta och sen sy dit det igen.
Kan plocka av det realtivt snabbt om man måste röra sig där risken att fastna är väldigt stor.

Någon som vill såga mina tankar eller finns det något vettigt att plocka ur det?
SISU
@ finska furiren
Jo visst orkar jag skriva om hur jag bytte locken .
1 började med att sprätta bort locken när du har gjort det så upptäcker du att sömmen som du just har sprättat bort är håller i hop bak stycket så moment 2 är att sy två sömmar utmed ovan kanten .
Använd jeans nål !
Sedan demonterar du ner locken och använder tyget ifrån dom till att tilverka dom nya locken .
Det ena lockets tyg räcker till bägge mag fickorna .
Jag återanvände så mycket som möjligt det enda jag satte dit extra var para corden .

Hoppas att det inte var för flummig beskrivning ! Jag är ej någon bra skrivare !

Mvh SISU SSG

PMa om du behöver mer tips .
Sundman_MA03_BA02_KS01
QUOTE (bushman @ Nov 24 2003, 22:35 )
någon som har erfarenheter av dessa "ryggsäckar"?
vet att sveriges radio använder dem till sin HF(springaruntpåstan)-enheter och att de enligt hemsidan används i div multisport-events.

eftersom de inte är lätta att få tag i mitt närområde, har jag inte lyckats kolla om de är kompatibla med RA 145 men måtten verkar stämma.

visst det kommer ju var helt förbjudet att ha med sig ut på övn, för att ingen har sett något liknade förrut, och man blir betraktad som idiot. (är rätt van)
men om ingen hade testat att sätta ra 145 på lk 35 mes, så kanske den fortfarande hade burits runt på stridssele m59, eller hur?

den sitter skönt, det har jag testat men frågan är hur bra den mår i skogen?
är nog på väg att köpen en iallafall, har ju skaffat laptop och den vill man ju skydda, och rygga är det ända rätta för detta endamål.

Nu är det iofs rätt länge sen du frågade efter info om den här säcken, jag har en och kan inte säga att jag är helt nöjd. Dels är den tung i förhållande till storleken men den är även oeffektiv att lasta i. En mjuk säck kan man knöla in prylar i medan de här säckarna inte kan ge med sig och mycket utrymme försvinner. Sen tycker inte jag att den sitter riktigt bra på min rygg oavsett hur jag ställer in den.

Men ska man ha en "häftig" säck för att kuta runt på stan är den bra. Funderar på att motivlacka min! Då kanske folk slutar fråga om det är en pulka. Hållbarheten är det inget fel på, brukar sitta på skalet och hitintils har det hållt för +85 Kg

Nu verkar det iofs finnas en del saker till min rygga som borde följa med orginal. Avbärarbälte +245 Kr Lastnät +245 Kr Förbättrat Ryggskydd "Ventilation" +295 och inte att förglömma de externa packfickorna +375 och +325 med andra ord 1495:- extra på en rygga som redan kostar 1595:-... Skulle tro att det finns några 35 liters ryggsäckar som är bättre för det priset.
finska furiren
SISU!

Tack...symaskinen nästa.

/FF
Speedy2
@Sisu

Slutat sy???? Nä du, men numer kräver syendet mer av mig för att det skall bli bra.

Det bilderna föreställer är en flerbruksficka, modell mycket stor.
Jag har kopierat en vanlig flerbruksficka (som ni kan se till vänster på bild 1) , men gjort den längre.
Jag har också sytt på bär remmar så att man kan använda den som uppdragsäck. Se bild 2
Och tillsist det den är tänkt att användas för, att utöka volymen på min stridsväst. Bild 3

http://www.havrida-street-racers.se/anderz...20ficka%201.JPG

http://www.havrida-street-racers.se/anderz...20ficka%202.JPG

http://www.havrida-street-racers.se/anderz...20ficka%203.JPG

Frågor ?

Västen är en Stridsväst 2003 från Recon
Nej den är inte reglementerad.
Nej den har inte M-nummer.
Ja mitt befäl tillåter att jag använder den.

Fler frågor ?

Mvh Speedy
Flak
QUOTE (Speedy2 @ Jun 22 2004, 21:14 )
Västen är en Stridsväst 2003 från Recon
Nej den är inte reglementerad.
Nej den har inte M-nummer.
Ja mitt befäl tillåter att jag använder den.

Fler frågor ?

Mvh Speedy

Hahahahaaaa! biggrin.gif

Tack Speedy för kvällens asgarv!

(Men självahinnelerar den inte då?) blush.gif
Speedy2
QUOTE (Flak @ Jan 4 2004, 21:04 )
QUOTE (Speedy2 @ Jan 2 2004, 21:32 )
Hej igen!
Jag skriver här av fyra anledningar.

1 Jag vill veta om någon sytt nått användbart nu i helgen?
*snip*

Mvh Speedy

Så klart man har! smile.gif

Bilder kommer så fort tid finnes! B)

Hej Flak nu är det väll dax att visa upp prylarna eller :P

Mvh Speedy
Patroels
SISU/Speedy2
Snyggt jobbat, grabbar!

Men vore det inte baettre om remmarna faestnades nere på utsidan av din ryg-ficka, Speedy?

Ursaekta bogstaveringen.... Sitter på internet-café :(

MVH
Patroels/SSG
Speedy2
QUOTE (Patroels @ Jun 23 2004, 14:33 )
SISU/Speedy2
Snyggt jobbat, grabbar!

Men vore det inte baettre om remmarna faestnades nere på utsidan av din ryg-ficka, Speedy?

Tack för det Patroels!

Ja du har nog rätt angående den nedre infästningen, vi får se om det håller
vid första testet.

Mvh Speedy
SISU
@ Speedy2

Snyggt jobbat ! banan_rock.gif
Speedy2
Manöver!

Fälttest är gjort på ryggfickan.
Man kan få ner.
Regnställ
1 par strumpor
1 skjorta 90
Värmetröja 90
Hjälmunderlag
1 portion VA
Tre askar 7.62

Vad jag behöver för att hålla mitt stridsvärde uppe ett dyngn.

Minitriangia, sprit och cammoanka åker i flerbruksfickan.
Vatten i vätskesystemet och i fältflaskan.

Ryck upp er nu och visa vad ni sytt!

Mvh Speedy
SISU
@ Speedy2 ursäkta men vad är en cam´moanka ?! blink.gif
Lt. Payne
Nämen SISU?!!

Alla Hv-soldater har utrustats med såna här:

Får inte ni sånt i Hallandsgruppen? B)
-M-
hrm... Verkar synnerligen praktisk för Hv-bruk!
johanp
varför är det ingen som har samma typ av krokar som fästanordning som man har på sv2000? svårt att få tag i dessa eller finns det något som är bättre med civila plasspännen?
Speedy2
@Sisu det är just en sådan anka som Lt. Payne visar bild på.
Fast tyvärr så sanknar min horn :(
Men jag har den som Mascot och moralhöjare och den funkar bra.

@johanp
Nu fattar jag inte vad du menar, vadå för krokar? De som håller skyddsmask
väskan? Dom kallas bianciclips och är inte så snälla vid remmar, då dom har en
benägenhet att slita upp remmarna.
Om du menar själva fickorna så sitter dom med remmar som låses med kardborre
jätte lätt att sy själv.

Mvh Speedy
Patroels
... Har för mig at JohanP menar dom metalkrokar som nyttjas till att öppna o' stänga mag-fickan (-?)

Nå't liknande hadde Eagle Industries till salu till gör-det-själv folket för några år tilbaks.
Sen var det ett svensk firma som också hadde så'na, fast varorna var enbart till salu om man hadde eget firma. Vaf-n hette firman...??

MVH
Troels
SISU
@ Lt. Payne o Speedy2 LOL skulle oxå vilja ha en sån för snacka med förådet laugh.gif
johanp
QUOTE (Patroels @ Aug 24 2004, 22:40 )
... Har för mig at JohanP menar dom metalkrokar som nyttjas till att öppna o' stänga mag-fickan (-?)

precis dem, ser personligen bara fördelar med den typen av låsning på fickorna
Fu Kjellberg
QUOTE (johanp @ Aug 24 2004, 16:37 )
varför är det ingen som har samma typ av krokar som fästanordning som man har på sv2000? svårt att få tag i dessa eller finns det något som är bättre med civila plasspännen?

Här är hemsidan ni letade efter.
www.ossian.nu
Speedy2
QUOTE (Fu Kjellberg @ Aug 31 2004, 15:32 )
QUOTE (johanp @ Aug 24 2004, 16:37 )

Här är hemsidan ni letade efter.
www.ossian.nu

Tyvärr så hjälper det inte Fu Kjellberg, eftersom sur bollarna på
Ossian lagerqvist INTE säljer till privat personer.
Jag har försökt handla därifrån.

Mvh Speedy
Johan ES
Jag funderar på att ta mönstret från en fältjacka 90 (ev även byxorna) och låta sy upp en exakt kopia fast i andra material. Därför behöver jag lite tips på hur jag kan kombinera olika material.

Jag hade tänkt beställa "2 layer" Gore-Tex från Textile Outfitters. Detta är laminerat på antingen nylon eller polyestertyg. Vidare behöver man någon form av foder för att skydda GT-laminatet från slitage inifrån.

Fråga 1. Vilket (ytter)tyg lämpar sig bäst för mitt ändamål, nylon eller polyester?

Fråga 2. Önskar förslag på foder. Funkar det med ett vanligt nättyg (t ex Athletic Mesh)? Är kanske Coolmax ett bättre alternativ?

/Johan ES
Sir Vival
QUOTE (Johan ES @ Oct 27 2004, 18:04 )
Jag funderar på att ta mönstret från en fältjacka 90 (ev även byxorna) och låta sy upp en exakt kopia fast i andra material. Därför behöver jag lite tips på hur jag kan kombinera olika material.

Jag hade tänkt beställa "2 layer" Gore-Tex från Textile Outfitters. Detta är laminerat på antingen nylon eller polyestertyg. Vidare behöver man någon form av foder för att skydda GT-laminatet från slitage inifrån.

Fråga 1. Vilket (ytter)tyg lämpar sig bäst för mitt ändamål, nylon eller polyester?

Fråga 2. Önskar förslag på foder. Funkar det med ett vanligt nättyg (t ex Athletic Mesh)? Är kanske Coolmax ett bättre alternativ?

/Johan ES

Personligen skulle jag inte valt ett mesh-foder, av 1001 orsaker till irritation, utan i stället något som Supplex eller Pertex (kanske lite väl tunnt).
Coolmaxen är av det elastiska slaget, vilket ger lite av samma elände som mesh.

Vanligtvis anses nylonvävar som det bättre valet.
Johan ES
QUOTE (Sir Vival @ Oct 27 2004, 20:24 )
QUOTE (Johan ES @ Oct 27 2004, 18:04 )

/Johan ES

Personligen skulle jag inte valt ett mesh-foder, av 1001 orsaker till irritation, utan i stället något som Supplex eller Pertex (kanske lite väl tunnt).
Coolmaxen är av det elastiska slaget, vilket ger lite av samma elände som mesh.

Vanligtvis anses nylonvävar som det bättre valet.

När jag läser om Pertex och Supplex verkar det som det ska användas till YTTERtyg på olika klädesplagg. Känns nästan för varmt för att användas som tunt foder. Hur är de fukttransporterande egenskaperna för Pertex respektive Supplex? Jackan jag ska sy är tänkt att bli en tunn och vattentät skaljacka.

/Johan ES
Patroels
@Johan ES

Bra idé! Men hur vill du göra sömmarna vattentätta?
Har för mig att hot-air taping inte just är en gör-det-själva sak, utan något man gör på stora till-föremålet-lämpliga-apparater ?

Annars håller jag med Sir 5 All ( :P )
Inga meshvävnad till foderet!
Johan ES
QUOTE (Patroels @ Oct 27 2004, 21:22 )
@Johan ES

Bra idé! Men hur vill du göra sömmarna vattentätta?
Har för mig att hot-air taping inte just är en gör-det-själva sak, utan något man gör på stora till-föremålet-lämpliga-apparater ?

Annars håller jag med Sir 5 All ( :P )
Inga meshvävnad till foderet!

Egentligen inte min idé, allt började när jag såg följande sida:

Länk

Textile Outfitters säljer tejp att användas till GT-kläder för att göra sömmarna vattentäta (appliceras med strykjärn). De säljer även "vattenavstötande" blixtlås.

Bör det vara nylon eller polyester i yttertyget?

/Johan ES

TILLÄGG:
Jag tänkte även utrusta varje ficka med en D-ring i metall för att kunna fästa småsaker i. I övrigt ska jackan och byxan vara så lik fältuniformen som möjligt (förutom färg och material).
Patroels
Jag gjorde en "nylon vs. polyester" sökning på Google och fann att polyester -som råvara till olika föremål- var bättre än nylon. Annars vet jag inte så mycket mer, då jag föredrar Cordura smile.gif

MVH
Troels

Edit: Ser ju klokt ut med det där iron-on produkt till sömmarna!
Johan ES
QUOTE (Patroels @ Oct 28 2004, 00:03 )
Jag gjorde en "nylon vs. polyester" sökning på Google och fann att polyester -som råvara till olika föremål- var bättre än nylon. Annars vet jag inte så mycket mer, då jag föredrar Cordura smile.gif

MVH
Troels

Edit: Ser ju klokt ut med det där iron-on produkt till sömmarna!

Det stod inte möjligtvis VARFÖR polyester var bättre än nylon?

Jag tänker beställa lite varuprover på de olika materialen och utifrån det besluta vad jag tänker använda. Kanske skulle man rent av beställa 3 layer Gore-Tex (går dessutom att få som "micro-ripstop")? Då slipper man problemet med att hitta rätt foder.

/Johan ES
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.