Krigsmän!
I syfte att motivera Er till diverse egna förbättringar, konstruktioner och byggen följer här några exempel på vad jag framställt.
Det är många små och enkla detaljer som tillsammans gör att min utrustning fungerar bättre, vilket också gör att alla här på forumet som vill kan klara av att göra liknande förbättringar utan alltför stor möda.
Om man bara funderar igenom sina konstruktioner ordentligt innan och tar reda på hur man vill att de ska fungera, så blir det lätt att bygga dem sedan.
Nästan alla mina förbättringar har jag gjort för flera år sedan och sett till hur mycket nytta jag haft av dem så blir arbetsinsatsen väldigt liten.
Huvudsakligen rör det sig om den utrustning jag använder civilt ute i skog och mark, varför frågeställningen om den är reglementerad inte är relevant.
Tyvärr är mina bilder brutalt kassa. :(
Det är en följd av att använda engångskamera av sämsta sort…
- - - - -
Fodral för tältstänger.

Två stycken fodral 2 x 8 x 54 cm, gjorda för att stickas ned och fästas i skidkanalerna på Sacci Jägare–90 ryggsäcken. Väven är samma som i ryggan, SACODRA 950, och spännena är mindre varianter av de Nexus-spännen som finns på ryggan.

På framsidan finns två fästpunkter för remmar samt det reglerbara spännet och på baksidan finner man fyra fästpunkter för ryggans remmar, vilket gör att jag kan fästa fodralen på två olika höjder i skidkanalerna.

Fodralen kan tas loss och är gjorda så att alla tre tältstänger kan få plats i ett fodral och det är därför spännena är reglerbara. När jag bara använder ett fodral så kan jag placera det vart jag vill på ryggan, så jag om jag vill kan få vikten högt och nära ryggraden.
Fodral för Thermarest.

Ett fodral med diametern 14 cm och längden 54 cm som rymmer ett väl tömt Thermarest av gröfsta modell. Fodralet gör liggunderlaget lättpackat, svårupptäckt och skyddar mot punktering. I ena änden finns en dragkedja som döljs under en flik och det finns fyra symmetriska fästen för remmar. Lägg märke till att längden 54 cm är samma som för fodralen för tältstänger ovan.

Fliken som täcker dragkedjan har en något större radie vid änden så att den inte låser fast skon till dragkedjan och jag brukar pilla in dragsnöret så att det inte syns.

Remfästena är 8 cm så det går lätt att få igenom olika spännen.

T.V. är fodralet fäst längst ned på J-90 och T.H. sitter det under locket så som jag har det för det mesta.
Fodralet är lätt att bygga, fast det är lite lurigt att sy fast de runda ändbitarna vid den cylinder man bygger allra först…