QUOTE (jed @ Sep 16 2003, 16:44 )
QUOTE (Fu Johanson @ Sep 14 2003, 19:01 )
Enligt riksdagsbeslut då ordnarna ansågs skapa en samhällselit i strid med jämnställdhetstänkandet, alltså får inte svenska medborgare tilldelas en orden.
Urk vad trött jag blir på detta j***a tjafs om att alla är lika...
Att det ska vara så svårt att fatta att vi *inte* är det, vissa är bättre än andra på att göra en viss sak.
Och om den saken innebär att du har räddat x antal människor i nöd eller nåt i den klassen, så ska du banne mig kunna få en orden för det!
Hoppar inte på någon på detta forum, är allmänt skeptisk till hur korkade de politiker var som instiftade detta egentligen är/var....
Jag

svenska avundsjukan
Om du syftade på mig så ska jag förtydliga att jag anser riksdagens beslut i den här frågan vara förkastligt. ;)
Storbritannien, som har bibehållit det ordensväsendet, visar på ett bra sätt hur det hela kan fungera, och hur det tidigare fungerade också i sverige.
För visst ska väl en person kunna belönas med en orden/titel likväl som guldklockor och diplom delas ut till höger och vänster.
Det bör nog nämnas att numera har ett antal medaljer utdelade av kungen inofficiellt fått axla positionen som statlig belöning för betydande insatser.
Så egentligen blev det ingen skillnad jämnställdhetsmässigt, bara det att belöningen blev mindre fin.
Se nedan för detaljer om dem.
Serafimermedaljen (1748) tilldelas person som genom humanitär eller allmänt samhällsgagnande gärning gjort sig synnerligen förtjänt.
H.M. Konungens medalj (1850-talet) tilldelas svenska och utländska medborgare för särskilda förtjänster samt befattningshavare vid Kungl. Hovstaterna för lång och trogen tjänst. Medaljen förekommer i kedja och i band samt flera storlekar i guld och silver.
Litteris et Artibus (1853) ges för framstående konstnärliga insatser inom främst musik, scenisk framställning och litteratur.
Prins Eugen-medaljen som instiftades i samband med Prins Eugens 80-årsdag (1945), förlänas för framstående konstnärlig verksamhet.
Prins Carl-medaljen instiftades vid Prins Carls avgång som ordförande i Svenska Röda Korset (1945) och utdelas för nationell eller internationell humanitär verksamhet.
Kungliga Medaljer