Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Svenska förtjänsttecken
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4
Sytare
Ser man sig omkring i stora vida världen så har britterna Victoriakorset,
jänkarna har Crongessional Medal of Honour, bronsstjärnor och silverstjärnor
och tyskarna har olika valörer på järnkorset...

Men vad har vi för något krimskrams här i Sverige?

Finns det bilder på dessa?
Grndl
Konungens medalj för tapperhet i fält/sjöss. Belöningsdmedaljer i silver eller guld för internationella insatser.
Exempelvis.
KP2
I krig finns b.l.a "för tapperhet i fält" (till sjöss) I fred finns "Försvarsmaktens förtjänstmedalj i guld, silver och brons"

Sedan finns det andra utmärkelser/medaljer du kan tilldelas av regeringen.

Edit: nån hann före...
KD803
Hur är det egentligen med "För tapperhet i fält". Krävs det egentligen att Sverige är i krig? Med tanke på att den delades ut 1915 så verkar det inte så.
Gorg
Definera krig, USA är i krig mot terrorism nu men tror inte deras kongress officielt gett en krigsförklaring, samma i Vietnam. Räcker nog med att det är skarpa lägen som ex Utlandstjänst eller kanske bevakningssoldat vid skarp insats.
KD803
QUOTE (Gorg @ Sep 14 2003, 12:48 )
Definera krig

Med krig menar jag att regeringen konstaterat att Sverige är i krig. Inte att media använder ordet i tid och otid.
Elfgren
när var senast "taperhet i fält" delades ut?
Grndl
Det står en del om reglerna angående medaljen för tapperhet i fält i senaste pennan och svärdet tidningen (smb). Har inte tidningen här tyvärr-sitter på jobbet. Men ni som är med i smb kan ju kolla 7.gif
Limp
Den svenske FN-soldaten i Kongo som nedkämpade ett stycke pansarfordon blev väl dekorerad för den insatsen? Kommer inte ihåg om det var för tapperhet i fält eller om det var annan utmärkelse...

förbannar mitt usla minne minne, läste en bok om Kongo för bara nån månad sen men redan glömt bort allt mad.gif

Några svenska utmärkelser
Bad Karma
Ingen svensk soldat i Kongo belönades med medalj för tapperhet i fält. Däremot fick bland annat Torsten stålnacke en medalj avsedd för flitigt åkerbrukande. Han fick underkäken bortskjuten men räddade ändå två kamrater samt släpade med sig sitt granatgevär efteråt. Man tyckte inte att svenskarna i kongo skulle få medalj för tapperhet i fält då sverige inte befann sig i krig.

källa: pennan&svärdet No9 2003
Vargas
QUOTE (Bad Karma @ Sep 14 2003, 16:43 )
Ingen svensk soldat i Kongo belönades med medalj för tapperhet i fält. Däremot fick bland annat Torsten stålnacke en medalj avsedd för flitigt åkerbrukande. Han fick underkäken bortskjuten men räddade ändå två kamrater samt släpade med sig sitt granatgevär efteråt. Man tyckte inte att svenskarna i kongo skulle få medalj för tapperhet i fält då sverige inte befann sig i krig.

Att befinna sig i en situation där folk får käken bortskjuten, skulle jag definitivt kategorisera som "ofred".
Kimster
I tråden montering av ribbor länkade jag denna sida http://hem.passagen.se/jonar242/

Där står en hel del.
Bad Karma
Att befinna sig i en situation där folk får käken bortskjuten, skulle jag definitivt kategorisera som "ofred".

För personen i fråga, Ja. Inte för sverige dock.

Hursomhelst så ska jag kanske tillägga att dom 4 senaste medaljerna för tapperhet i fält varav den senaste utdelades 1915 förtjänades i fredstid så argumentet att den bara kan utdelas i krig håller igentligen inte.
The Swede
Enligt UniR FM Utmärkelser 1996 så finns följande Svenska Krigsdekorationer:

Kungliga Svärdsorden.
Svärdsorden omfattar två krigsdekorationer. Riddare med stora korset i två klasser och krigskorset i tre klasser.

Medaljen för tapperhet i fält i guld och silver.

Medaljen för tapperhet till sjöss i guld och silver.

Utöver dessa hittar jag några till som nog kan härföras till samma avdelning.

Medaljen för berömliga gärningar i guld och silver.

Medaljen för mod och rådighet till sjöss under farofylld tid i guld.

Försvarsmaktens belöningsmedalj för internationella insatser i guld och silver.
Det var denna som bl.a delades ut till viss personal efter robotbeskjutningen i Ribnica i Bosnien.

Dessa hittade jag vid en snabb koll i ovannämda reglemente.
Det är möjligt att jag missupfattat betydelsen av någon medalj samt missat ytterligare medaljer.

The Swede pansar2.png
Fu Johanson
QUOTE (The Swede @ Sep 14 2003, 18:14 )

Kungliga Svärdsorden.
Svärdsorden omfattar två krigsdekorationer. Riddare med stora korset i två klasser och krigskorset i tre klasser.

Kungliga Svärdsorden är numera insomnad, d.v.s. den utdelas inte sedan 1974.
The Swede
QUOTE (Fu Johanson @ Sep 14 2003, 18:22 )
QUOTE (The Swede @ Sep 14 2003, 18:14 )

Kungliga Svärdsorden.

Kungliga Svärdsorden är numera insomnad, d.v.s. den utdelas inte sedan 1974.

Ok, det vet jag inget om.

I reglementet står följande text innan Svärdsorden:

Ordnar och medaljer som före 1975 delades ut av Konungen i stadsrådet (Kungl Maj:t) och fr.o.m. 1975 delas ut av regeringen.

Det står inget om att Svärdsorden inte delas ut längre men det är möjligt att så är fallet.

The Swede pansar2.png
Fu Johanson
Tro mig. :P

Kortfattat är läget som följer:

De svenska kungliga ordnarna som fanns var Serafimerorden, Nordstjärneorden, Svärdsorden och Vasaorden i rangordning.

Serafimerorden delas numera ut till medlemmar av kungafamiljen och utländska statschefer motsv.
Nordstjärneorden (allmän förtjänstbelöning) utdelas numera enbart till medlemmar av kungafamiljen, utländska medborgare eller statslösa.
Svärdsorden (för militär förtjänst, tapperhet i fält eller till sjöss) utdelas inte längre.
Vasaorden (för förtjänster inom jordbruk, teknik o.s.v.) utdelas inte längre.

Enligt riksdagsbeslut då ordnarna ansågs skapa en samhällselit i strid med jämnställdhetstänkandet, alltså får inte svenska medborgare tilldelas en orden.

Men du kan läsa om de kungliga ordnarna på hovets hemsida också:
http://www.royalcourt.se/net/Kungl.+Hovsta...ar+och+medaljer
The Swede
Visst har du helt rätt.
Jag blev lite lurad av att det inte stog på den sidan jag tittade på men det står ju faktiskt på sidan 14 i ovannämda reglemente.

Du verkar kunna detta, kanske du kan hjälpa mig med en förklaring av följande text:

Medaljen För berömliga gärningar i guld och silver. (Sidan 16 i UniR FM Utm. 1996)
Ursprungligen med titeln "Sui memores alios fecere merendo" ("Åt dem som genom välgärningar befäst sitt minne hos andra"), med vilken den sedan 1832 delas ut endast till utlänningar.

Innebär detta att den endast delas ut till utlänningar eller finns det två versioner, en med denna text och en utan denna text?

The Swede pansar2.png
Fu Johanson
Det finns mycket riktigt två versioner.
Egentligen anses det vara två olika medaljer men likställda.
D.v.s. i praktiken är det samma medalj, man delar ut dem för exakt samma förtjänster o.s.v.

Den för svenska medborgare kallas som sagt Medaljen För Berömliga Gärningar, den för utländska medborgare kallas Sui memores alios fecere merendo och har alltså inte den svenska titeln med i namnet.

Om du tittar nedan finner du en såvitt jag vet komplett förteckning över de viktigaste officiella svenska medaljerna och ordnarna.
Då ej inkluderat värnpliktsmedaljen o.s.v.
Dessa får alltså bäras till uniform utan restriktioner.
http://www.heraldiska.org/orden5.html
The Swede
Tackar för svaret och länken.

Det är ju riktigt intressant detta.

The Swede pansar2.png
Fu Dahlberg
När man ser Öb och hans stabspolare, så har dom en hög med släpspännen... vad är detta för olika släpspännen, vilka medaljer "motsvarar" dom?
Fu Johanson
Oj du, det är en hel vetenskap för sig.

Det har funnits en sida som listar samtliga svenska militära medaljer med färgbeteckning förut men den verkar ha lagts ner.

Nåväl, kort kan man säga att det är svårt att lista ut.
De finns hundratals svenska medaljer (militära, halvmillitära och civila). Då räknar jag bara de som får bäras till uniform.
Många av dem har lika eller snarlika släpspännen.
Speciellt vanligt är blått och gult, tapperhet i fält/till sjöss, 25 års trogen tjänst, värnpliktsmedaljen och många fler.

Dessutom har ÖB och övriga höjdare en hög med utländska medaljer av varierande typ som det glatt ordnas bärtillstånd för.
Det gör det än svårare att se vilken medalj släpspännet representerar.

Här ser du en del medaljer som det kan röra sig om, många av dem icke-militära dock.
http://hem.passagen.se/jonar242/barande.htm
http://hem.passagen.se/jonar242/gruppl.htm
The Swede
Den eminenta skriften UniR FM Utmärkelser 1996 listar, med färgbild alla Svenska utmärkelsetecken som får bäras till uniform samt en del utländska (FN-medaljer t.ex)

Fixa en bra bild på ÖB:s bröst så kan jag vid tillfälle försöka utröna vad han har i sin sallad. biggrin.gif

The Swede pansar2.png
Snyggve
Tydligen kan man få medalj för antal lästa böcker. Se bara bilen längst ned på maj C johansson.....

http://www.smb.nu/hallstavik.asp

Svenska militärer har komplex gentemot sina utlänska kollegor då de inte kan få riktiga medaljer från krigshärdar runt om i världen.
Steppa runt med Nijmegen-medalj är ju bara pinsamt. Då kan man lika gärna tillåta att medalj för tjejmilen odyl får bäras.

Meniga/befäl som med jämna mellanrum visar sin duglighet i fält belönas ej, medan konstnärer o artister mm ofta får mottaga medalj ur konungens hand.
Malaj
Sällsynt klumpigt att hoppa på majoren Curt Johansson för att han skulle ha för många släpspännen. Tar man reda på fakta, så visar det sig att han varit i tjänst i närmare 65 år (sextiofem, alltså) och är still going strong.

En helt annan sak är det väl att till och med militärer har mänskliga svagheter. Svaghet för medaljer, gradbeteckningar och lullull.

Man ska bära de utmärkelser man känner sig förtjänt av. Vad skulle det vara för fel på Nijmegen-medaljen? Den har bärandetillstånd. Löjligt kan man tycka det är när folk t ex kommer med släpspännet till Karolinermedaljen, som dels saknar tillstånd, dels är ett rent privatgeschäft.

Att svensk militär skulle ha mindervärdeskomplex - struntprat. För vad då: att Sverige haft fred i snart tvåhundra år, samtidigt som många offrat liv och lem för Finland och Norge under WWII och senare i internationell tjänst.
D-G
Liknelsernas lågvattenmärke: mad.gif

Steppa runt med Nijmegen-medalj är ju bara pinsamt. Då kan man lika gärna tillåta att medalj för tjejmilen odyl får bäras.
106
QUOTE (D-G @ Sep 15 2003, 11:06 )
Liknelsernas lågvattenmärke: mad.gif

Instämmer, Nijmegen-medaljen är dessutom en officiell nederländsk utmärkelse vilket man inte kan påstå att tjejmilen, karolinermarschen, roslagsmarschen, bärsärkagången mfl är.
Det är då löjligare att bära flera rader släpspännen med bara nedläggningsmedaljer eller att blanda skyttemärken och släpspännen.
Lt P
Medaljer är ett bevis på givarens uppskattning. Att inte bära en erhållen medalj kan uppfattas som ringaktning av givarens tacksamhet och kan rent ut sagt verka oförskämt.
Fu Dahlberg
QUOTE (The Swede @ Sep 15 2003, 01:01 )
Fixa en bra bild på ÖB:s bröst så kan jag vid tillfälle försöka utröna vad han har i sin sallad. biggrin.gif

The Swede pansar2.png

Duger?

Casca
QUOTE (Snyggve @ Sep 15 2003, 00:34 )

Jag tycker mig se en viss avund. Avundsamhet förstörde Sverige. Individer som förstör Sverige gillar jag inte.
The Swede
QUOTE (Fu Dahlberg @ Sep 16 2003, 14:28 )

The Swede pansar2.png

Duger?

Lite suddig bild men jag kan försöka.

Återkommer senare.

The Swede pansar2.png
panzerkampfwagen
Angående Nijmeegenmedaljen:

Det finns nånstans en föteckning över vilka medaljer som får bäras till uniform. Såvitt jag har förstått följs detta ganska strikt. Står inte medaljen med, får den ej bäras.

Har inget personligt emot nijmegemedaljen o tycker tidigare inlägg om dess meningslöshet är under all kritik, men står den itne i registret ska den itne bäras. Iaf enligt reglementet. ;)

Källa? FV-major med medaljer.
The Swede
Nijmegenmedaljen, eller som den egentligen heter "Kungl. Nederländska Förbundets för fysisk fostran kors" är tillåten att bära till svensk uniform, allt enligt reglementet.

The Swede pansar2.png
Kimster
jupp -UniRFM 2003 sidan 312 (sista sidan)

Generellt bärandetillstånd har medgivits för
Nijmegenmedaljen.
jed
QUOTE (Fu Johanson @ Sep 14 2003, 19:01 )
Enligt riksdagsbeslut då ordnarna ansågs skapa en samhällselit i strid med jämnställdhetstänkandet, alltså får inte svenska medborgare tilldelas en orden.

Urk vad trött jag blir på detta j***a tjafs om att alla är lika...
Att det ska vara så svårt att fatta att vi *inte* är det, vissa är bättre än andra på att göra en viss sak.
Och om den saken innebär att du har räddat x antal människor i nöd eller nåt i den klassen, så ska du banne mig kunna få en orden för det!

Hoppar inte på någon på detta forum, är allmänt skeptisk till hur korkade de politiker var som instiftade detta egentligen är/var....

Jag bong.gif svenska avundsjukan
The Swede

The Swede pansar2.png

Duger?

Har försökt kolla nu men bilden är för dålig.
Man ser inte färgerna ordentligt.

Tre medaljer (ev. fyra) har jag kunnat urskilja.

Längst upp till vänster: FNMUNFICYP (FN-tjänst Cypern)
Längst upp till höger: FNMUNIFIL (FN-tjänst Libanon)
Mitten längst upp: Svenska sportskytteförbundets förtjänstmedalj (Eventuellt, tycker placeringen inte stämmer mellan de två FN-medaljerna)
Längst ner i mitten: CFB Förtjänstmedalj

The Swede pansar2.png
IIHF
@ The Swede

ÖB har för en officer i en så hög ställning en osedvanligt dålig montering av sina släpspännen och han följer inte reglementet avseende placering av repektive utmärkelse. Bla. skall FN-utmärkelser placeras sist i den gruppen av utmärkelser som han bär.

DP gasmask.gif
Lt P
QUOTE (The Swede @ Sep 16 2003, 17:06 )

The Swede pansar2.png

Duger?

Har försökt kolla nu men bilden är för dålig.
Man ser inte färgerna ordentligt.

Tre medaljer (ev. fyra) har jag kunnat urskilja.

Längst upp till vänster: FNMUNFICYP (FN-tjänst Cypern)
Mitten längst upp: Svenska sportskytteförbundets förtjänstmedalj (Eventuellt, tycker placeringen inte stämmer mellan de två FN-medaljerna)
Längst ner i mitten: CFB Förtjänstmedalj

The Swede pansar2.png

Rad 2: Nijmegenmedaljen, Finlands vita ros, CFB förtjänsttecken

Fortsättning följer...
Fu Johanson
QUOTE (jed @ Sep 16 2003, 16:44 )
QUOTE (Fu Johanson @ Sep 14 2003, 19:01 )

Urk vad trött jag blir på detta j***a tjafs om att alla är lika...
Att det ska vara så svårt att fatta att vi *inte* är det, vissa är bättre än andra på att göra en viss sak.
Och om den saken innebär att du har räddat x antal människor i nöd eller nåt i den klassen, så ska du banne mig kunna få en orden för det!

Hoppar inte på någon på detta forum, är allmänt skeptisk till hur korkade de politiker var som instiftade detta egentligen är/var....

Jag bong.gif svenska avundsjukan

Om du syftade på mig så ska jag förtydliga att jag anser riksdagens beslut i den här frågan vara förkastligt. ;)

Storbritannien, som har bibehållit det ordensväsendet, visar på ett bra sätt hur det hela kan fungera, och hur det tidigare fungerade också i sverige.
För visst ska väl en person kunna belönas med en orden/titel likväl som guldklockor och diplom delas ut till höger och vänster.

Det bör nog nämnas att numera har ett antal medaljer utdelade av kungen inofficiellt fått axla positionen som statlig belöning för betydande insatser.
Så egentligen blev det ingen skillnad jämnställdhetsmässigt, bara det att belöningen blev mindre fin.
Se nedan för detaljer om dem.
Serafimermedaljen (1748) tilldelas person som genom humanitär eller allmänt samhällsgagnande gärning gjort sig synnerligen förtjänt.
H.M. Konungens medalj (1850-talet) tilldelas svenska och utländska medborgare för särskilda förtjänster samt befattningshavare vid Kungl. Hovstaterna för lång och trogen tjänst. Medaljen förekommer i kedja och i band samt flera storlekar i guld och silver.

Litteris et Artibus (1853) ges för framstående konstnärliga insatser inom främst musik, scenisk framställning och litteratur.

Prins Eugen-medaljen som instiftades i samband med Prins Eugens 80-årsdag (1945), förlänas för framstående konstnärlig verksamhet.

Prins Carl-medaljen instiftades vid Prins Carls avgång som ordförande i Svenska Röda Korset (1945) och utdelas för nationell eller internationell humanitär verksamhet.

Kungliga Medaljer
Malaj
Det är något skumt med detta. Släpspännena som man identifiera sitter i fel ordning. För "Nit och Redlöshet" (mitten rad 3) t ex har ju Kungens bild och borde sitta "finare" placerad.

Är det ingen som kan kila förbi protokollet och kolla? De har säkert uppgifter om vilka utmärkelser ÖB har.
Sir Vival
Jag är förvånad att ÖB inte bär Karolinermarschen...
106
QUOTE (The Swede @ Sep 16 2003, 18:06 )

Är du säker? enligt www.medals.org.uk/ skall den för UNIFIL se ut så här:

Mitten längst upp: Svenska sportskytteförbundets förtjänstmedalj

ICKE, den är för nobels fredpris. Kan köpas av de som gjort FN-tjänst fram tom 1988-12-10 och är medlem i fredsbaskrarna.
The Swede
UNIFIL-medaljen är jag säker på.
ÖB har gjort FN-tjänst i Libanon och om du kollar ordentligt så ser du att hans ribba stämmer med den du visar.
Den andra var jag osäker på så du kan ha rätt, jag tänkte inte ens på fredspriset.

The Swede pansar2.png
IIHF
QUOTE (Sir Vival @ Sep 17 2003, 01:01 )

@ Sir Vival

106 @ Sep 16 2003, 12:43
Instämmer, Nijmegen-medaljen är dessutom en officiell nederländsk utmärkelse vilket man inte kan påstå att tjejmilen, karolinermarschen, roslagsmarschen, bärsärkagången mfl är.

Med ovanstående i tanken förstår du ju varför ÖB INTE bär den.
Kom nu inte och säg att HMK Carl Gustaf bär Karolinermarschens medalj, för han skulle inte komma på tanken att bära en medalj av en så låg dignitet, då det han bär brukar vara Ordnar och andra Kungliga minnesmedaljer.

DP gasmask.gif
106
QUOTE (The Swede @ Sep 17 2003, 16:19 )
UNIFIL-medaljen är jag säker på.
ÖB har gjort FN-tjänst i Libanon och om du kollar ordentligt så ser du att hans ribba stämmer med den du visar.

Jo, du borde ju veta så jag litar på dig i det fallet.
Jag såg att färgerna stämde men bredden på de olika fälten var inte lika tyckte jag (de vita fälten var väldigt stora på ÖBs släpspänen), men jag antar att det kan variera.

Förresten, medaljen för internationella insatser har inte nämnts än va? Andra raden nerifrån, längst till vänster (nja höger om man skall vara korrekt).
Rifleman/Medic
QUOTE (Bad Karma @ Sep 14 2003, 16:43 )

OT som fan, men ändå....

Bodde på vandrarhem motsv. i Sälen för ett par år sedan. När jag kliver in med judesäcken på axeln hoppar en bossen på stället på mig. "Ahhhh.... Du har gjort FN-tjänst ser jag!". Sen drar han ett par historier från Kongo, bland dessa historier ingick den där han fick käken bortskjuten...

Det var aningen hårdare på den tiden. "Rulla apelsin på Swedint" och berätta vad man varit med om var det aldrig snack om. När han blev utskriven från sjukhuset skall han enligt egen utsago helt sonika knallat till dåtidens Swedint och sagt att nu var det dax att göra mission igen. Sen var det bara att sätta sig på första bästa plan ner till missionsområdet!

Jo, jag är mycket medveten om att det kan ha rört sig om en mytoman. Det behöver ni inte påpeka!
Sir Vival
QUOTE (IIHF_Ref @ Sep 17 2003, 16:24 )
QUOTE (Sir Vival @ Sep 17 2003, 01:01 )

@ Sir Vival

106 @ Sep 16 2003, 12:43

Med ovanstående i tanken förstår du ju varför ÖB INTE bär den.
Kom nu inte och säg att HMK Carl Gustaf bär Karolinermarschens medalj, för han skulle inte komma på tanken att bära en medalj av en så låg dignitet, då det han bär brukar vara Ordnar och andra Kungliga minnesmedaljer.

DP :=o

Det var en liten elakhet riktad mot ÖB Johan [Heder]stedt.
Fu Dahlberg
QUOTE (106 @ Sep 17 2003, 15:49 )
Mitten längst upp: Svenska sportskytteförbundets förtjänstmedalj

ICKE, den är för nobels fredpris. Kan köpas av de som gjort FN-tjänst fram tom 1988-12-10 och är medlem i fredsbaskrarna.

Får man böra den till Uniform??
Det första beslutet sa att man inte fick bära den till uniform, har det ändrats???
The Swede
@ Fu Johanson.

Kan du hjälpa mig med ett annat spörsmål, du verkar ju vara haj på det här med medaljer och dess bärande.

I UniR FM står det följande på sidan 303-304 angående hur man bär utmärkelser i original
Högst fyra utmärkelsetecken i originalstorlek får bäras bredvid varandra.
De skall placeras så att bandens överkant respektive tecknens underkant
kommer i rak linje med varandra.
Bärs fler än fyra utmärkelsetecken skall dessa placeras på motsvarande
sätt, något förskjutna, liggande på varandra, med den förnämsta överst
och till höger. Endast en rad får bäras.

Hur kan man bära fler än fyra utmärkelser om man endast får bära en rad?
Eller är det så att 4+4 utmärkelser som bärs förskjutet på varandra räknas som en rad?

The Swede pansar2.png
Coqrouge
camo.gif Kan ingen som har vägarna förbi HKV gå och belöna ÖB med 20 snabba och skyffla runt ÖBs släpspännena i rätt ordning. Det ser för taskigt ut nu...

ÖB borde väl vara föregångsman eller?

Anbelangandes bära fler än 4 medaljer. Dessa bäres överlappande motsvarande 4 medaljers bredd. Jag har själv 8 st nu.

Skall man bära utmärkelser bör det som sagt göras på rätt sätt eller inte alls.
Den som bär med stil idag är definitivt Konungen som bär sparsamt och med eftertanke beroende på vilket land han besöker etc.
Less is more!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.