Adam Wilhelm
Jul 27 2002, 15:49
Om ni fick bestämma vad som skulle göras på Ak 4 vid REMO, vad skulle ni ändra?
Samma förutsättningar som i Ak 5-topicen...strunta i kostnaderna
HvPrsk
Jul 27 2002, 16:34
Tomten jag vill ha:
1. Omladdning modell AK-5 (Manöverhandtag på sidan av lådan)
2. Ställbart tryck.
3. Justerbart kindstöd i befintlig kolv.
4. Tung pipa på ett antal vapen.
- HvPrsk
Fu Kjellberg
Jul 27 2002, 16:43
Jag vill ha fast siktesskena med rödpunktssikte
tjockt handskydd alt handskydd med vapenlampa
alt Ris/Ras.
30 skotts mag.
Inskjutbar kolv.
bättre vapen rem
The Swede
Jul 27 2002, 16:47
QUOTE (HvPrsk @ July 27 2002,17:34)
4. Tung pipa på ett antal vapen.
- HvPrsk
Tycker du inte att bössan är tung nog ändå?

Kjellberg.
Inskjutbar kolv av den modell som finns nu tycker jag är ganska värdelös.
Total brist på kindstöd och helt obekväm att skjuta med.
Visst, den ser häftig ut och den retade gallfeber på vår Kompanichef i Libanon när jag sprang runt med en sån

The Swede
Fu Kjellberg
Jul 27 2002, 17:00
Hade en sådan innan. Håller med om obefintligt kindstöd. backkappan var lite konstig tycker jag men det finns andra också med utåtsvängd backkappa.

.
Typ denna.
Men bössan blir smidigare att hantera.
116-1022693932
Jul 27 2002, 17:03
Göra den kortare och mer lätthanterlig
The Swede
Jul 27 2002, 17:17
QUOTE (the mistaken @ July 27 2002,18:03)
Göra den kortare och mer lätthanterlig
Kortare än vadå?
Den är ju obetydligt längre än en AK5.

Personligen skulle jag vilja ha:
Ett bättre handskydd
Gärna en vikbar kolv modell AK5
Lättare
The Swede
HvPrsk
Jul 27 2002, 17:29
QUOTE (The Swede @ July 27 2002,17:47)
Tycker du inte att bössan är tung nog ändå?

Jo, visst väger den en del, men för min del släpar jag gärna på ett halvkilo extra om det ger mig en stabilare och bättre pipa...
:thumbs:
Nifelhel
Jul 27 2002, 17:29
*Kortare pipa
*Vikbar kolv
*Spegelreflexsikte+ rödpunktsikte så man alternera själv
*RIS/RAS
*Större mag 30skott
*Burst
*Vapenlampa
och som Fu Kjellberg skrev, tjockare handskydd
72-1022438690
Jul 27 2002, 17:34
Vad kallas modellen med inskjutbar kolv (G3A4 i Tyskland) i svensk tjänst? Finns det en särskilt beteckning? Vad jag förstått finns det inte så många -- vad är andelen ungefär? Vilka enheter fick den?
Tackar
HASSE
HvPrsk
Jul 27 2002, 17:40
QUOTE (HANS @ July 27 2002,18:34)
Vad kallas modellen med inskjutbar kolv (G3A4 i Tyskland) i svensk tjänst? Finns det en särskilt beteckning? Vad jag förstått finns det inte så många -- vad är andelen ungefär? Vilka enheter fick den?
Tackar
HASSE
Vet inte om den hade någon speciell beteckning. I ”folkmun” kallas den inskjutbar kolv, och den togs fram åt FJS. En anledning var tydligen att den fasta kolven var bökig att hoppa med.
Det fans aldrig någon större mängd och de som fans togs in för ett antal år sedan då en ganska alvarlig olycka inträffade med en kolv som hade haft sprickor i sig. Vi hade många sådana i vårt Hv Komp, men fick lämna in samtliga och fick aldrig igen dom. Vet också att det finns en hel del kolvar ute som aldrig lämnades in. Om sedan ”våra” kolvar delades ut till något annat förband ska jag ha osagt, men det sades till oss att dom skrotades.
The Swede
Jul 27 2002, 17:41
QUOTE (HANS @ July 27 2002,18:34)
Tackar
HASSE
Vad den heter vet jag inte och mig veterligen var det bara FJS som hade den.
Den jag hade i Libanon var privat och tillhörde en kamrat på kompaniet.
The Swede
Fu Kjellberg
Jul 27 2002, 19:22
Fick du låna den av "Henrik" ?
Då var det min kolv han lånade ut.
Men det är en annan historia.
Adam Wilhelm
Jul 27 2002, 21:39
Jag vill ha:
-Kortare pipa (G3KA4)
-Siktesskena-
-Aimpoint sikte
-Sista skottspärr
-Säkringsomställare på båda sidor.
[img]http://securityarms.com/20010315/galleryfiles/0900/959.html[/img]
eller:
[img]http://securityarms.com/20010315/galleryfiles/1700/1750.html[/img]
The Swede
Jul 27 2002, 22:14
QUOTE (Fu Kjellberg @ July 27 2002,20:22)
Fick du låna den av "Henrik" ?
Då var det min kolv han lånade ut.
Men det är en annan historia.

Jepp, visst var det Henrik jag lånade kolven av.
Kände du honom sen innan?
Han kom ju ner senare på vakans, hade åkt med kolven i handbagaget.

The Swede
Ett handskydd som inte blir glödhett vid hastig eldgivning. Kanske ett par asbesthanskar till varje vapen?
Lt. payne
Jul 28 2002, 22:52
Jo,om jag fick som jag ville skulle jag byta ut AK4:an
mot en M16A2 och döpa om den till "AK4+" !
Ja,jag har lite erfarenhet av båda så jag kan jämföra..
QUOTE (Lt. payne @ July 28 2002,23:52)
Jo,om jag fick som jag ville skulle jag byta ut AK4:an
mot en M16A2 och döpa om den till "AK4+" !
Ja,jag har lite erfarenhet av båda så jag kan jämföra..
Om jag fick som jag ville skulle Ak4 bytas ut mot Ak 5 och döpa om dessa till "Ak 4 Light".
HvPrsk:s förslag på en prickskytte/skarpskyttevapen av AK4 låter intressant...........
Lt. payne
Jul 28 2002, 23:35
"Om jag fick som jag ville skulle Ak4 bytas ut mot Ak 5 och döpa om dessa till "Ak 4 Light"."
Bamse,det har kungen redan gjort förutom namnbytet.
Jag förresten inte hittat källan till israelernas infusionssystem,tror det var i en FBU-befäl tidning men är inte säker,kollar fortfarande.
Tyvärr har kungen slarvat lite, han glömde att byta ut de Ak4 som Hv har.........
HvPrsk
Jul 29 2002, 07:18
QUOTE (Bamse @ July 29 2002,00:42)
Tyvärr har kungen slarvat lite, han glömde att byta ut de Ak4 som Hv har.........
Håller med, dom har helt enkelt glömt oss...
Byt ut skiten mot något med vettig ergonomi, typ FAL eller så.

Nej, på AK4 skulle jag önska mig två varianter
a)
Kortad pipa
Bredare handskydd
vikkolv (typ choate)
B)
Bipod
Matchpipa
Ställbart trycke
Bra optik
Jag skulle gärna se att HV fick en egen mtrl budget, som i Danmark. Vill man lägga pengar på bra grejer kan man göra det. Danskarna valde t ex Diemaco C7, den är inte dålig. Det finns många andra karbiner på marknaden idag och skulle man göra en ny upphandling skulle nog förmodligen inte FNC vinna kontraktet den här gången. Då skulle man slippa modifiera 50-talskonstruktioner (ak4) resp 70-talskonstruktioner (ak5).
Och C7, det är inte en konstruktion från 50-60-talet då menar du?
Problemet med en egen bugdet för HV är ju att det ger en dubbel kostnad för då måse man ju skrota de gamla karbinerna...
9x19: Nej, det är klart att det grundtankarna med C7 är gamla, dock är tydligen förpackningen tillräckligt tilltalande för att danskarna ska tycka att det var ett bra val. De lär inte behöva modifiera den än på ett tag. Självklart finns det bra vapen som har ett ursprung i stenåldern, se bara på 1911. Inte för att just jag ser den som ett förstahandsval, men det gör ju många som vet mer än jag.
Silen: Jo visst finns det problem med att ge HV en egen budget värd namnet, men lite fria spekulationer kostar ju inget. Att sedan hävda att HV ska fungera som någon slags slutförvaring av föråldrad millitär mtrl för att vi ska slippa skrota densamma håller inte som argument för mig.
Men lite så är det väl ändå, annars hade väl HV fått Ak 5:or? Nu ska de väl iofs få
PSG90 och de är väl inte beggade, eller? Men Sverige skänker ju bort Ak 4:or till baltstaterna med så nog finns det väl en vilja att göra sig av med dem?
Visst är det så det funkar. Prio 1: Utlandsstyrkan 2 Nationella insatsstyrkorna 3 Baltikum 4 Nationella skyddsstyrkorna utom HV 5 HV.
Det är trist att jobba med sopsortering! Ett rödpunktsikte på ak4:an ändrar inte på detta.
Lt. payne
Jul 29 2002, 22:27
QUOTE (Inf @ July 29 2002,14:48)
Jag skulle gärna se att HV fick en egen mtrl budget, som i Danmark. Vill man lägga pengar på bra grejer kan man göra det. Danskarna valde t ex Diemaco C7, den är inte dålig. Det finns många andra karbiner på marknaden idag och skulle man göra en ny upphandling skulle nog förmodligen inte FNC vinna kontraktet den här gången. Då skulle man slippa modifiera 50-talskonstruktioner (ak4) resp 70-talskonstruktioner (ak5).
Jag har provat Diemaco:n och skulle gärna byta ut Ak:n....
valiant
Jul 30 2002, 08:00
2004 kommer Hv att ha egen budget till bla mtrl. inköp, man kommer inte längre att vara skrotupplag för FM.
Källa: RiksHvc Mats Welff
Plats: Malmö 14 jan 2002
-Hon skall vara spantad för gång i is -
(Kommedörkn X Isbrytaren Oden på en fråga från en kvinnlig journalist, vilken typ man skulle vara för att vara gift med
Kommendörkaptenen)
Valiant: När sade han det? Finns det nån "säker" källa man kan se detta på? Ska HV alltså rusta upp medan resten av FM nedrustar? Det är alltså inte en budget för övningar?
Nu är det väldig spridning i ämnet här. Håll er gärna till AK4, och inte vilket vapen det ska bytas ut mot, det känns inte aktuellt att köpa in en M16-klon till HV va? HV's budget kan ni starta en ny tråd om, om ni inte tror att det går att dra det fort nu.
Jag skulle vilja veta vad som skulle kunna göras med AK4 snabbt och enkelt (billigt) för att få ett "bättre" vapen.
*Kolven verkar folk vara ganska överens om att den ska bytas ut mot vik/skjutbar. Ingen hemsk investering egentligen va?
*Det lilla jag testat på AK4 så tyckte jag inte alls om handskyddet. Kändes som att ta tag i en tejpad pipa ungefär. För smalt. Ni? Skulle det vara stort eller svårt att byta? Tror inte det.
*Sikte är ju på G.
*.....
Att ge sig in på att byta pipa m.m... tja? På ett par vapen? AK4 kort/tung som någon föreslog?
Har använt vapnet i ett par timmar, så jag har ingen värre koll.
/Ing. AK5/Kulspruta 58-användare
86-1027246323
Jul 30 2002, 09:54
Den här AK-versionen skulle ju passa perfekt. Liten och lätt och billig i inköp + många skott i magasinet :P
http://www.cheaperthandirt.com/ctd....=497809
Ing: Tja, varför är inte det aktuellt att byta ut ak4? Det är ju ingen evig sanning att "Svea, Göta och Vendes Hemvärn skall använda ak4 och endast denna". En del av denna inställning menar jag sitter i huvudet på hemvärnet, vilket iofs inte är så konstigt. Har man varit skrotupplag länge nog så vänjer man sig vid detta. Att högre militära chefer utan påstötning ska göra något för att förbättra mtrlsituationen tror inte jag på. Ställer man däremot krav kan det ju faktiskt hända något. Om man sedan framför sina krav/önskemål till generaler eller motsvarande på ett genomtänkt sätt, så händer det, som Valiant påpekar att de lyssnar. Det om det.
Modifiering av ak4: Ja kolv, handskydd och sikte/siktesskena verkar ju vara vanliga önskemål om förbättring. Är detta då så billigt? Jag tror personligen inte det och det är bl a därför jag menar att nyinköp är ett bättre alternativ. Det vore intressant att veta hur mycket de olika delarna av modifieringen av ak4 till ak4B kostar.
86-1027246323
Jul 30 2002, 10:51
Någon som vet hur många AK4 resp AK5 som har tillverkats i Sverige?
Lord Good
Jul 30 2002, 15:17
http://www.heckler-koch.de/html....ex.htmlHär finns det ju massor av grejer att köpa.
KattenJansson
Jul 30 2002, 18:19
Korta pipan så att bara flamdämparen sticker ut ur handskyddet. Bredda handskyddet, gör så att man kan fästa lite grejer på det (typ RIS/m4). Vikbar kolv modell AK5. Sen tror jag att man är i hamn. Granattillsatts och sikte skall ju vara på ingång. Samtidigt kan man ju passa på att skänka bort alla gevärsrök.
Skulle även vilja skicka hyllsfångarpåsen men den kan vara bra att ha om man springer omkring i någon stad eller nått på övning så att man slipper skvätta hylsor på folks bilar.
Med kortning och infäldkolv borde längden stanna på 65-70 cm.
QUOTE (Daniel @ July 30 2002,19:19)
Samtidigt kan man ju passa på att skänka bort alla gevärsrök.
Håller med!!
The Swede
Aug 1 2002, 00:33
QUOTE (Lord Good @ July 30 2002,16:17)
http://www.heckler-koch.de/html....ex.htmlHär finns det ju massor av grejer att köpa.
Kolla mitt på denna bilden
http://www.heckler-koch.de/html....ig.htmlAK4 Tool.

I tyskland fick inte soldaterna själva montera bort utdragaren på sina vapen, det skulle göras av vapentekniker.
Därför hade dom heller inte den universalnyckel som vi har.
The Swede
Kortat pipa vore bra.
Men skulle helst vilja ha ett nytt magasin, tycker det är bökigt att ladda om, kanske för att man är inskolad på ak5:an och ladda om på 6sek.
Sen är kolven lite för kort, jag tycker man kommer förnära, det känns som att man kommer att slå kindbenet när man skjuter.
Nytt sikte, Tycker dom är för grova som sitter på nu.
86-1027246323
Aug 4 2002, 14:33
Finns det ljuddämpare till AK4 eller är vapnet för högljutt även när det är dämpat pga mekanismrörelsen?
QUOTE (Vildmannen @ Aug. 04 2002,15:33)
Finns det ljuddämpare till AK4 eller är vapnet för högljutt även när det är dämpat pga mekanismrörelsen?
Det finns ljuddämpare till AK 4, vet inte hur många, men vissa förband får skjuta lite med dom i utbildningssyfte.
Innan man ens behöver fundera på att vapnets mekanism låter när den "jobbar", måste man titta på ammunitionen. Du får fortfarande en knall då kulan går genom ljudvallen vid ca: 340 m/sek, bogvågsknallen.
Den hörs bäst ca 100 meter framför skytten och har ett konstant ljudförhållande ända tills kulans hastighet sjunkit under ljudets.
Bogvågsknallen sprider sig i två riktningar och med två hastigheter. I skjutriktningen sprider den sig och avtar med kulans hastighet och i sidled sprider den sig med ljudets hastighet.
Enda sättet att komma ifrån bogvågsknallen är att skjuta med underljudsammunition. Man ska bara vara medveten att med sådan ammunition minskar så väl verkansavståndet som kulans penetrationsförmåga och anslagsenergi.
- HvPrsk
66-1027419152
Aug 4 2002, 18:08
ak4ans mekanism borde väl låta ungefär lika mycket som mp5ans? Ok, lite skillnad på ammunitionstyp men dom funkar ju exakt likadant.
Under en FBU-kurs i vapentjänst i Hemavan där jag deltog i förevisades skjutning med AK4 med ljuddämpare och "underljudsammo" samt AKM också med "underljudsammo".
En spännande upplevelse......
Ak4 mekanismen är för tung för att ladda om med den klent laddade "underljudsammon" så det blir inga mekanismljud och i och med att mekanismen inte öppnar sig utan sluter tätt bakåt så läcker inget ljud där vilket ger ett mycket tyst vapen.
AKM mekanismen är lättare så den laddar om med "underljudsammon" vilket gör att det läcker ljud när mekanismen rör sig.
Min upplevelse av ljudnivån på ett avstånd från vapnet på under 25 m (snett bakom skytten) är att AK4 lät som ett högljutt luftgevär....
AKM lät som en 22lr.
Kursen rekommenderas mycket starkt!!!!
Väldigt bra och kunniga instr!
QUOTE (Bad Karma @ Aug. 04 2002,19:08)
ak4ans mekanism borde väl låta ungefär lika mycket som mp5ans? Ok, lite skillnad på ammunitionstyp men dom funkar ju exakt likadant.
Jag kan tänka mig att om du dämpar båda vapnen till lika ljudnivå, avseende ammunitionen så låter förmodligen AK 4 mer.
Detta för att fjädern är kraftigare, mekanismen är tyngre och har längre väg att färdas från bakre till främre läget.
- HvPrsk
Lord Good
Aug 4 2002, 20:52
QUOTE (Bamse @ Aug. 04 2002,20:53)
Under en FBU-kurs i vapentjänst i Hemavan där jag deltog i förevisades skjutning med AK4 med ljuddämpare och "underljudsammo" samt AKM också med "underljudsammo".
Kursen rekommenderas mycket starkt!!!!
Väldigt bra och kunniga instr!
Jag har oxå gått den kursen. Var det Lundström han hette Skelleftebon med alla vapnen? Gå kursen! ni kommer inte att ångra er.
Lundström var väl den lokala instr och extremt kunnig men vapensamlingen som vapenhandlaren X hade var ju ett strå vassare.
För att inte tala om kurschefen, systemansvarig för finkalibriga vapensystem på MSS.
Längtar tillbaka.......
sisuchef
Feb 6 2005, 15:10
Sökte och fann, men inte allt jag ville veta. har tittat på alla inlägg i denna tråden samt på HK hemsida. Finns det en kortare kolv till Ak4? Går den att korta med hjälp av vapentekniker?
jag skulle vilja ha min ca 2-4cm kortare.
med insjutbar kolv blir den lite kortare men inte tillräckligt. Dessutom obekvämt att skjuta

med den kolven, kallt om kinden i januari.... ;)
Nifelhel
Feb 6 2005, 15:37
Ja kolven går att korta: Men det är totalstopp på sådana konfigurationer just nu, varför har jag inte fått klart för mig. Är oxå i behov av kortare kolv.
G3 byggdes efter den största tysk med schimpansarmar.
@ sisuchef
En vapenteckniker kan korta av kolven på AK 4 med några cm.
En person i "mitt" hv komp pratade med med vapentecknikern på
I 1 Kungsängen som kapade och byggde om kolven.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.