Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bilderna ej släppta
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Vildmannen
De upplagekåta kvällsdrakarna har tydligen inga skrupler bong.gif

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1804&a=118056
xteam
Jag fattar fan inte hur dom kan få göra så!!!

QUOTE (Svt text (Expressens chefredaktör Otto Sjöberg))
"Det är självklart att publicera bilderna på mannen som filmats på NK. -Allmän-intresset är så pass stort"
JAHA Och?? Utredningen är inte viktigare än allmänintresset då eller???

xteam -> bong.gif <- Otto Sjöberg

pansar2.png xteam
Fbj972
Jag klandar inte massmedia för att de går ut med bilden - det är ju deras jobb. Självfallet skall deras jobb utföras med lite känsla, vilket tyckas vara svårare. Men jag undrar vem i helvete det är som har släppt bilden till media...?
The Swede
Med tanke på att dom har pixlat ansiktet så ser inte jag några större problem med publiceringen.
Övriga signalement i form av vilka kläder förövaren bar och vilken kroppsstorlek han har är ju uppgifter som polisen redan gått ut med.

Jag håller dock med om att det är förvånande att tidningarna fått tillgång till bilden.

The Swede
Elfgren
Polisen säger att det är olämpligt ur utredningsteknisk synvinkel, tycker man ska låta polisen avgöra om det är lämpligt eller inte..de som sist ska få avgöra är kvällstidningarna själva
Uttern
Skitdåligt.

Det är sådant som får mig att inte vilja köpa kvällstidningarna. De publicerar bilderna för att de hävdar att allmänheten vill det, vilket jag betvivlar. Med den inställningen finns det inga begränsningar för vad de i så fall kan publicera. Allmänheten må ju efterfråga porr och våld men det är väl tidningen som ska ta ansvar för vad som publiceras och inte skylla på allmänheten.

Jag har e-postat tidningarna och talat om vad jag tycker. Rekommderar flera att göra det.

Uttern angry.gif
Fbj972
QUOTE (Elfgren @ Sep 13 2003, 19:19 )
Polisen säger att det är olämpligt ur utredningsteknisk synvinkel, tycker man ska låta polisen avgöra om det är lämpligt eller inte..de som sist ska få avgöra är kvällstidningarna själva

Det är väl klart som f-n att det skall bedömas av polisen, men sedan när bryr sig media om det?
Hotel Charlie One
Jag (som är så himla gammal) känner så väl igen både massmedias och polisens säkra uttalanden om att "det rör sej om max 10 tänkbara gärningsmän" etc. Det lät precis likadant efter Palmemordet. Nu är jag synnerligen bedrövad efter allt obehagligt som hänt de senaste dygnen och förmodligen inte särskilt nyanserad så jag behöver nån som övertygar mej om att jag har fel...
SSN
Önskar att jag kunde det H.C.O :(
Fbj972
QUOTE (Hotel Charlie One @ Sep 13 2003, 20:20 )
Jag (som är så himla gammal) känner så väl igen både massmedias och polisens säkra uttalanden om att "det rör sej om max 10 tänkbara gärningsmän" etc. Det lät precis likadant efter Palmemordet. Nu är jag synnerligen bedrövad efter allt obehagligt som hänt de senaste dygnen och förmodligen inte särskilt nyanserad så jag behöver nån som övertygar mej om att jag har fel...

Jag tror att man gör bäst i att låta polisen sköta utredningen ostört. Spaningsledningen lär ha ett otroligt tryck på sig ifrån media som redan gapar om ett "Palme-fiasko". Jag är övertygad om att gärningsmannen kommer att gripas.
Hotel Charlie One
@Fbj972:
Kom igen, jag behöver mer uppmuntran! Vad skiljer massmediadrevet efter Palmemordet från dagens situation?
OBS!!! Jag försöker inte vara tyken. Behöver bara uppmuntran för att inte mad.gif

EDIT: Rumpepillefingrarna lyder inte...
Fbj972
QUOTE (Hotel Charlie One @ Sep 13 2003, 20:57 )
@Fbj972:
Kom igen, jag behöver mer uppmuntran! Vad skiljer massmediadrevet efter Palmemordet från dagens situation?
OBS!!! Jag försöker inte vara tyken. Behöver bara uppmuntran för att inte mad.gif

EDIT: Rumpepillefingrarna lyder inte...

Det är inte massmedia som ändrats! Dock så har den svenska polisen utvecklats avsevärt...

Du märker väl att jag försöker muntra upp dig HCO?! wub.gif
Hotel Charlie One
Men du kommer inte ifrån att polisledningen också denna gång mer eller mindre lovat att gm är så gott som gripen??? 7.gif

Tack för att du försöker...
Fbj972
QUOTE (Hotel Charlie One @ Sep 13 2003, 21:17 )
Men du kommer inte ifrån att polisledningen också denna gång mer eller mindre lovat att gm är så gott som gripen??? 7.gif

Tack för att du försöker...

Vi ska nog vara glada åt att de är hoppfulla!

Man ska ju aldrig ropa hej... Men jag tror att det löser sig!
Hotel Charlie One
Känns som om det försigår en del som vi vanliga dödliga inte har en aning om. Det känns redan bättre...

Tack!
Fbj972
Gött, HCO!

Hör av dig om du faller ner i ytterligare en grop! biggrin.gif
Fu Carlsson
Har funderat lite över mordet på A. L som den amatörmordutredare man är.. ;)

Om polisen tror att mördaren är en pundare eller psykopat motsv som inte hade planerat det här dådet utan bara fick ett plötsligt utbrott så tror jag faktiskt dom är lite fel ute. Redan när jag hörde vad läkarna hade att säga om skadorna i deras första utalande till pressen natten då operationen pågick blev jag misstänksam. Vittnen hade talat om att de endast hade sett ett sår på magen på offret A. L och vad jag förstod så sa läkarna samma sak, att det edast var ett knivhugg i magen.

Denna uppgift tillsammans med de uppgifter om de omfattande skador som fanns på de inre organen borde ha gjort att man från polisens sida (läkarna också) borde blivit lite misstänksam. Det första jag tänkte var att mördaren antingen hade sån "tur" att han med ett knivhugg träffade så illa att skadorna blev så svåra eller så visste mördaren precis hur han skulle göra för att utdela maximal skada. Jag tror faktiskt på det senare allternativet, att mördaren faktiskt visste vad han gjorde och hade kunskap om hur han skulle göra. Dessutom, varför utdelade han inte fler knivhugg än ett (bortser från det knivhugg som tog i armen då jag inte tror det var medvetet från mördarens sida utan ett resultat av att offret värjde sig)om han inte redan visste hur illa det första tog?

Efter att ha läst följande http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,360326,00.html på aftonblaskan (förutsatt att uppgifterna stämmer) så blir jag mer övertygad om att det inte var ett oplanerat dåd från en pundare eller dåre som borde suttit inspärrad på psyket. Jag tror faktiskt att det var ett planerat dåd som utfördes av ett "proffs". Hela historien runt om med val av plats och mordvapen kan mycket väl vara ett medvetet val för att förvirra och vilseleda polisen i deras arbetet.

Jaja hursomhelst.. det är ialla fall min lilla teori. Kanske låter magstarkt eller konspiratoriskt men jag tror faktiskt att det tyvärr kan vara så illa. ph34r.gif

Vad tror ni?
Uttern
QUOTE (Fu Carlsson @ Sep 14 2003, 00:43 )
Har funderat lite över mordet på A. L som den amatörmordutredare man är..  ;)

Om polisen tror att mördaren är en pundare eller psykopat motsv som inte hade planerat det här dådet utan bara fick ett plötsligt utbrott så tror jag faktiskt dom är lite fel ute. Redan när jag hörde vad läkarna hade att säga om skadorna i deras första utalande till pressen natten då operationen pågick blev jag misstänksam. Vittnen hade talat om att de endast hade sett ett sår på magen på offret A. L och vad jag förstod så sa läkarna samma sak, att det edast var ett knivhugg i magen.

Denna uppgift tillsammans med de uppgifter om de omfattande skador som fanns på de inre organen borde ha gjort att man från polisens sida (läkarna också) borde blivit lite misstänksam. Det första jag tänkte var att mördaren antingen hade sån "tur" att han med ett knivhugg träffade så illa att skadorna blev så svåra eller så visste mördaren precis hur han skulle göra för att utdela maximal skada. Jag tror faktiskt på det senare allternativet, att mördaren faktiskt visste vad han gjorde och hade kunskap om hur han skulle göra. Dessutom, varför utdelade han inte fler knivhugg än ett (bortser från det knivhugg som tog i armen då jag inte tror det var medvetet från mördarens sida utan ett resultat av att offret värjde sig)om han inte redan visste hur illa det första tog?

Efter att ha läst följande http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,360326,00.html på aftonblaskan (förutsatt att uppgifterna stämmer) så blir jag mer övertygad om att det inte var ett oplanerat dåd från en pundare eller dåre som borde suttit inspärrad på psyket. Jag tror faktiskt att det var ett planerat dåd som utfördes av ett "proffs". Hela historien runt om med val av plats och mordvapen kan mycket väl vara ett medvetet val för att förvirra och vilseleda polisen i deras arbetet.

Jaja hursomhelst.. det är ialla fall min lilla teori. Kanske låter magstarkt eller konspiratoriskt men jag tror faktiskt att det tyvärr kan vara så illa. ph34r.gif

Vad tror ni?

Jag är vid denna sena timme benägen att instämma. Om jag kopplar på konspirations-apparaten så tror jag att det är samma "gäng" som låg bakom mordet på Palme. Motivet är att styra Sverige i en riktning. Genom att mörda Palme så slog faktiskt Sossarna in på en mer liberal riktning. Vad som sker i utrikespolitken efter mordet på Lindh är mer okänt för mig.

OM det är proffs som gjort det och inte vill att det skall synas så:

de visste att det fanns kameror som på plan två som registreade bilder och lät en figur synas där

de har medvetet valt platsen så att det finns vittnen som hjälper dem i rätt riktning. i syfte få polisen tro att det är på ett visst sätt (vilket det inte är)

de har medvetet släppt kniven. Polisen ägnar resurser åt den. Den kommer troligen inte visa något.

Ett proffs, som inte vill framställa sig om proffs, uppträder inte som ett sådant.

Och det är ju inte intrycket av ett proffs vi har fått, eller hur?

Sverige, och vår åsikt i världen, har betydelse och det är dags för oss att förstå att det finns gruperingar i världen som vill påverka åt vilket håll som vi går. Och så länge det är så lätt att döda svenska statsråd så gör man det. Det är ju lättare än att döda mer svåråtkomliga politiker.

Hoppas jag har fel och de griper mördaren inom kort, men jag har en känsla av deja vu.

Konspirations-Uttern X|
Raptor
Jag tror inte att det var ett proffs.

- Val av plats: Att välja det mitt i centrala Stockholm är inte idealet menar jag. Det kryllar av vittnen mitt inne i varuhuset och därmed ökar också risken för att bli igenkänd. Dessutom finns risken för att folk ska leka hjältar vilket riskerar operationen ytterligare.

-Val av vapen: Morakniv. OK, låt gå att den kanske inte går att spåra men det är inget smidigt vapen att döda med. Offret kan göra motstånd och dör kanske inte direkt. Du ökar risken att få blod på dig eftersom du är så nära offret. Blodet gör att du har svårare att smita undan.

-Skadorna: Förutom huggen i levern (buken) fanns det också skärskår på handleden och bröstkorgen. Att hugg mot buken leder till blödningar är inte ett okänt faktum. Förutom levern var även kroppspulsådern skadad. Givet att han hugget i magen på Lindh så är utfallet inte osannolikt att hon får allvarliga blödningar.

Ett proffs tror jag inte drar till sig så mycket uppmärksamhet genom att knivmörda en utrikesminister med kniv (mycket slabbigt sätt) på ett ställe där det dräller av vittnen, väktare och "hjältar". Dessutom var gärningsmannen omaskerad. Jag tror ett proffs aldrig hade riskerat det. Han hade aggerat så att han lämnat så få spår och vittnen efter sig som möjligt. Att riskera hela operationen för att lämna vilospår känns inte sannolikt.
bushman
ett proffs med kniv hugger inte på det vansinniga sätt som gärningsmannen gjort.
man skär för att få så stor kroppsskada som möjligt, dvs en större blödning.

och val av kniv?
om man riktigt vill ha ihjäl någon, hade det ju vart enklare att dra i på NK-köksavd och slita med sig en Global-kökskniv.
nu verkar det som han/hon fick med sig en kniv från Clas Olsson, men vet i f-n om ett proffs hade valt en morakniv från frost.
men detta kan ju bero på hur väl man känner till larm i de olika affärerna.

men som våra konspiratoriska vänner har skrivit de kan ha vart flera och man kan ha haft någon pundad "målvakt" som kutat omkring framför bevakningskameran, och låtit ett proffs fixa utrikesministern, men ett sånt upplägg kräver rejäl plannering.

men det är lite som bombattentatet mot fn i bagdad, de visar för Göran P. att vi kan plocka dina ministrar när och var vi vill.

men jag tror personligen på iden med den ensamme galningen, även om man kan fejka det också.
vill man ha ihjäl en politiker i sverige, så är ju lite hederligt prickskytte bättre.
ett skott, en träff och iväg innan målet har nått golvet.
ingen i lilla sverige skulle reagera, förren skytten är minst 70 m från skjutplats.
utom ett gäng MÖP's som skulle ligga i skydd, och skriva shootraps för fulla muggar.
men vi besöker inte politiska möte speciellt ofta va?

jag menar det senariot finns ju inte ens i sinnesbilden hos ingrodda komunalpolitiker, tårtkastare kan de vara beredda på, men skyttar är inte med i deras hotbild.
Fbj972
HCO! Det rör på sig i utredningen, eller vad säger du? Den misstänkte gärningsmannen är identifierad och kommer snart att sitta där han ska...
xteam
Dansk press publicerar namn och bild på den misstänkte. Själv tycker jag det känns lite fel att media hänger ut honom med namn och bild innan han är fälld.

pansar2.png xteam

PRECIS! Därför slänger vi inte upp länkar till sådana sidor här fler gånger!
/BlåGul
Xit
Så sant, vilket helvete han får OM han är oskyldig. Pressen borde ju att ett etiskt ansvar, men om folk vill veta vad den gripne heter så skriver ju pressen det. Ett slags moment 22
Ragulin
Håller med om att pressens "etik" suger fetballe just nu! Om det nu skulle visa sig att snubben är oskyldig, så blir det ett djävla liv. Må vara att han inte har hela granen tänd, men trots allt så är han oskyldig tills annat bevisats i en rättegång och jag kan svårligen förstå varför hela hans bedrövliga levnadshistoria är ett allmänt intresse fram tills dess. Kvällsblaskorna slår nya rekord i svineri! Det blir väl vi skattebetalare som får slanta upp ett fett skadestånd till killen, och så får han emigrera till Thailand och börja jobba åt Janne Olsson. Kolla hur bra det gick för "33-åringen" Viktor Gunnarsson! Jag för min del tror inte att det är "35-åringen" som gjort det, men jag har haft fel förr här i livet. Känner dock på mig att han bara är en knäppis de sytt in för att syna närmre i sömmarna.

Vad jag inte fattar är hur alla "läckor" som tydligen jobbar år polisen resonerar när de säljer info åt murvlarna. Borde fantamme vara likställt med spioneri! Man saboterar ju hela utredningen. Nu har snuten ånyo gått ut och vädjat om tips, eftersom alla liksom kopplade av när NK-mannen finkades.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.