Är det någon här på forumet som håller på med ovanstående ? I så fall skulle jag behöva lite tips. Jag funderar nämligen på att köpa antingen revolver eller A-vapen när jag kommer hem från ks09.
Har främst tänkt skjuta fält.
Vill du ha tips om vad för vapen du ska köpa eller?
Prova ett antal själv och välj det som känns bäst är mitt tips.
OK, kanske skall förtydliga mig lite.
Vill ha tips på ett A vapen el revolver som är funkis när man skjuter fält.
Det finns ju ett antal vapen på marknaden och jag varken kan eller hinner prova dem alla, så därför uppskattar jag tips om bra vapen.
Gubbarna på klubben anser att det enda A-vapnet som duger i hela världen är Neuhausen men den kostar ju en bit över 20 000:- också om jag inte har fel.
Så ni som sitter på ideér får gärna dela med er.
Here goes:
* Revolver
I revolverväg så föredrar jag Smith & Wesson med fyra- eller sextumspipa. Det går ofta att hitta äldre K-stommar (m14 osv) i .38 snorbilligt. Kvaliteten i de vapnen är mycket hög och de är inte så framtunga ens med sextumspipa. Trycket på S&Ws vapen är alltid mycket bra även rätt ur lådan.
Manurhins vapen är dyra men väldigt fina till tävlingsskytte. De har haft en del kvalitetsstrul ett tag nu (fabriksflytt) men förhoppningsvis har de problemen löst sig. Servicen från svenska generalagenten Sportec är suberb (det gäller allt de importerar).
Går du ner en liten aning i pris hittar du Ruger GP100 som också är ett mycket bra vapen, dock lite "råare" i grundutförandet än en S&W. De är dock trevliga att bygga magnumfältvapen på, stommen är dimensionerad för att hålla för ungefär hur mycket som helst.
Taurus mfl. är kanske fina utanpå men jag har hört både ditten och datten om deras insidor, citat från en i sammanhanget mycket kompetent person är "den ser ut som något som bankats ihop av en turkisk bysmed".
* A-vapen
Gubbar som gillar Neuhausen och sågar allt annat är ju inte direkt en ovanlig företeelse. Som du säger är de rätt dyra och vill man inte splasha ut pengar på en så finns det ju en hel del andra alternativ:
Pardini PC/GT är vapen som ligger lågt i handen, har bra trycke och verkligen är riktiga tävlingsmaskiner. Lite bulkigt grepp för min smak. En hel del av 9mm-vapnen har kassa pipor som sprider ordentligt, kolla upp pipan innan köp eller skaffa en ny från tex Defendor.
1911or är trevliga och går att bygga hur mycket som helst på. Kaliber kan väljas rätt fritt, men i mitt tycke så är det ju .45ACP som gäller. Kan ju dock bli ganska dyrt, men du kan ju alltid börja med en standardvapen och sen bygga på efter ekonomi och lust.
HK USP (Expert, mfl) är fina vapen, som jag tycker är lite högt byggda. Annars helt okej för fält A. Samma gäller SIG, som också har några vapen i sportversion numer.
Sist men inte minst i mina tips, Glock är inte att förakta till Fält A. Kan man bemästra trycket så håller den mycket bra teknisk precision för övrigt..
Sir Vival
Sep 12 2003, 13:30
QUOTE (lobo @ Sep 12 2003, 13:56 )
OK, kanske skall förtydliga mig lite.
Vill ha tips på ett A vapen el revolver som är funkis när man skjuter fält.
Det finns ju ett antal vapen på marknaden och jag varken kan eller hinner prova dem alla, så därför uppskattar jag tips om bra vapen.
Gubbarna på klubben anser att det enda A-vapnet som duger i hela världen är Neuhausen men den kostar ju en bit över 20 000:- också om jag inte har fel.
Så ni som sitter på ideér får gärna dela med er.
Jag har en Glock 17 med modifierat tryck (nödvändigt om du ska tävla med Glocken) och den är det enda vapen jag någonsin skjutit 50:or med! (Något som hävdas skall vara omöjligt...)
När jag köpte den 1991 så fick jag ta en
massa skit från de i klubben som kallade sig själva för seriösa - "Har du kvar den där tupperware-pistolen", "Nu kommer han med sin matlåda igen", mm, mm.
Så länge vapnet tekniskt kan prestera bättre än skytten så finns det
ingen anledning att köpa ett vapen som är bättre än så heller.
Jag vet inte vad en Glock 17 kostar i dag, men prisskillnaden mellan en sådan och en Neuhausen ligger väl på runt 10 000kr.
För tiotusen kan man köpa
mycket amunition att öva med!
/Ulf
PS Om du ska köpa en Glock, vänd dig till en handlare/smed som kan det där med att modifiera den. Det behövs framför allt inte bytas en massa delar om man vet hur och vad som skall poleras. DS
Edit: korrektur
Mitt tips är följande:
Kontakta Håkan Spuhr på
Defendor.
Beställ en G17 med polerat trycke, pris inkl frakt 5700:-
Ett safarilandhölster är också bra att ha, runt 800:-
Ring Staffan på
Staffans Vapen och beställ 1000st S&B plugg. Ca 1400:- inkl frakt.
Ett par Wiley-X Saber skjutglasögon som förhindrar "hylsa-i-öga" fenomenet beställer du på
D-gear för runt 600:-
För endast 8500:- så har du en riktigt trevlig kompis samt mycket plugg till träning.
Klart bättre än att köpa en neua och inte ha råd att panga nåt.
Snittar själv 45 i ban med min G17 och då med 2,5 kg släpig avtryckarvikt B)
Byter inte bort glocken mot nån slags omanlig neua......
Sir Vival
Sep 12 2003, 15:07
QUOTE (TEN @ Sep 12 2003, 15:57 )
Mitt tips är följande:
Kontakta Håkan Spuhr på
Defendor.
Beställ en G17 med polerat trycke, pris inkl frakt 5700:-
Ett safarilandhölster är också bra att ha, runt 800:-
Ring Staffan på
Staffans Vapen och beställ 1000st S&B plugg. Ca 1400:- inkl frakt.
Ett par Wiley-X Saber skjutglasögon som förhindrar "hylsa-i-öga" fenomenet beställer du på
D-gear för runt 600:-
För endast 8500:- så har du en riktigt trevlig kompis samt mycket plugg till träning.
Klart bättre än att köpa en neua och inte ha råd att panga nåt.
Snittar själv 45 i ban med min G17 och då med 2,5 kg släpig avtryckarvikt B)
Byter inte bort glocken mot nån slags omanlig neua......
Underbart gossar. Det var det här jag ville höra, att glocken är funkis. Älskar nämligen den modellen ochdessutom har den har ett mycket lågt pris. Som sir vival sa, man kan köpa MYCKET övnings am för mellanskillnaden mellan en glock och en neuhausen. Ännu mer om man laddar själv.
Nu finns det en stor risk att jag köper både revolver och A-vapen när jag kommer hem.
Ytterligare tips och erfarenheter tas gladeligen emot.
Mattsson
Sep 12 2003, 20:42
Hur börjar man "skjuta", och vid vilken ålder får man börja skjuta med pistol?
EDIT:
Stavade lite fel.....
jake the snake
Sep 12 2003, 20:44
QUOTE (Mattssonmannen @ Sep 12 2003, 21:42 )
EDIT:
Stavade lite fel.....
Någon skriker "ELDSTÖT!!!!!!"
(kunde inte hålla mig

)
Nifelhel
Sep 12 2003, 23:19
Slår ett slag för Glock17. Min kostade 5500,-, men prutade ner den till 5000,-. Har bara bytt magasinspärr, samt polerat trycket själv med en Dremel och Autosol. Oj glömde att jag bytt till stålriktmedel, modell tritium Meprolight.
@Mattssonmannen
Man bör iaf vara 15-16år när man börjar skjuta .22lr. Hör med den lokala klubben om vad som gäller.
Sir Vival
Sep 13 2003, 00:16
QUOTE (Nifelhel @ Sep 13 2003, 00:19 )
Slår ett slag för Glock17. Min kostade 5500,-, men prutade ner den till 5000,-. Har bara bytt magasinspärr, samt polerat trycket själv med en Dremel och Autosol. Oj glömde att jag bytt till stålriktmedel, modell tritium Meprolight.

För den som vill ge sig på det själv, som Nifelhel, så är det ruskigt viktigt att behålla vinkeln på anliggningsytan på avtryckarlänken. Det är inte bara viktigt utan det är jäkligt viktigt för korrekt funktion på vapnet.

Har man ingen dremmel så fungerar det även utmärkt med extrafint diamantbryne och avsluta med ett #1200 keramiskt. Våtslippapper är oxå helt ok.
Edit: sillfingrar
Nifelhel
Sep 13 2003, 01:35
QUOTE (Sir Vival @ Sep 13 2003, 01:16 )

För den som vill ge sig på det själv, som Nifelhel, så är det ruskigt viktigt att behålla vinkeln på anliggningsytan på avtryckarlänken. Det är inte bara viktigt utan det är jäkligt viktigt för korrekt funktion på vapnet.

Har man ingen dremmel så fungerar det även utmärkt med extrafint diamantbryne och avsluta med ett #1200 keramiskt. Våtslippapper är oxå helt ok.
Jag måste avråda starkt ifrån att folk själva går in och filar i sina vapen. Jag gjorde det själv för att jag har lite yrkeskunnande(jobbar som vapentekniker). Jag använde polertrissa(på Dremmel motsvarande) och polerade endast med Autosol. Inga filar, sandpapper, brynen osv. Vad jag gjorde var att jag polerade alla ytor i tryckdelarna som är i rörelse. I från första början är dem lite grova i ytfinishen, men efter lite polerande så är dem "spegelblanka". Och dem glider nu jättefint, så jag har inte tagit bort något matrial eller ändrat vinklar eller så.
Börjar man att böja samt att slipa på saker så riskerar man att vapnet inte fungerar som skall sedan. Detta brukar resultera i att man får köpa nya (dyra) delar till vapnet...
QUOTE (Mattssonmannen @ Sep 12 2003, 21:42 )
EDIT:
Stavade lite fel.....
Vid fältskytte så går det till enligt följande: (reserv. mig för ev. fel)
Är skyttarna klara (tystnad = dom är klara)
10 s. kvar ("r" i kvar skall komma precis när det är 10 s. kvar)
Färdiga ("a" skall komma när det är 3 s. kvar)
ELD ("E" skall komma när dom får börja skjuta)
Avslutande
(utdraget över 3 s.) Eld upphör! ("r" skall komma precis när skjuttiden är slut)
Sen kommer nåt i stil med "Proppa vapnen" (är inte helt säker, säsongen för fältskytte börjar först i oktober så man är lite ringrostig)
EDIT: Missade en sak
Eftersom man inte är mer än människa så missar man med några tiondelar hit och dit, men det har mindre betydelse i fältskytte.
Det finns ingen minimi. ålder vad jag vet för att börja skjuta luftpistol, för krutpistol gäller dock 15 år (iaf när jag började).
Om jag skall rekommenderar något så är det i så fall revolverfältskytte framför grovpistol. Det är otroligt roligt och det kan aldrig gå fel med frammatning av hylsorna då man har en trumma istället för magasin. Jag själv skjuter med en S&W .38 special med K stomme sedan 5 år, ett riktigt bra budgetalternativ för den som inte vill lägga ut 12-13000 för en Manuhrin .32
Det går att placera sig bra med dom, trots att .32 har mindre rekyl. Jag kom 3:a på mitt senaste KM och där finns många SM medaljörer/vinnare, så konkurrensen är det inget fel på. Har du dock obegränsat med pengar så satsa på en .32 Manuhrin, underbart tryck och knappt någon rekyl.
Sir Vival
Sep 13 2003, 09:05
QUOTE (Nifelhel @ Sep 13 2003, 02:35 )
QUOTE (Sir Vival @ Sep 13 2003, 01:16 )

Jag måste avråda starkt ifrån att folk själva går in och filar i sina vapen. Jag gjorde det själv för att jag har lite yrkeskunnande(jobbar som vapentekniker). Jag använde polertrissa(på Dremmel motsvarande) och polerade endast med Autosol. Inga filar, sandpapper, brynen osv. Vad jag gjorde var att jag polerade alla ytor i tryckdelarna som är i rörelse. I från första början är dem lite grova i ytfinishen, men efter lite polerande så är dem "spegelblanka". Och dem glider nu jättefint, så jag har inte tagit bort något matrial eller ändrat vinklar eller så.
Börjar man att böja samt att slipa på saker så riskerar man att vapnet inte fungerar som skall sedan. Detta brukar resultera i att man får köpa nya (dyra) delar till vapnet...

SANT!
Precis som Nifelhel säger, har man inte nödiga kunskaper så ska man hålla fingrarna väck!
Men på förekommen anledning ville jag belysa vikten av att inte ändra den aktuella vinkeln.
(Min krävde, eller "jag" kanske är mer rätt sagt, att ytorna blev mer än blanka - ville ha anliggningsytan mellan avtryckarlänken och slagstiftet helt plan och då fick dessa sig en "körare" med 1200 bryne.)
/Ulf
Sir Vival
Sep 13 2003, 09:13
QUOTE (Fu Tangsjö @ Sep 13 2003, 03:32 )
Det går att placera sig bra med dom, trots att .32 har mindre rekyl. Jag kom 3:a på mitt senaste KM och där finns många SM medaljörer/vinnare, så konkurrensen är det inget fel på. Har du dock obegränsat med pengar så satsa på en .32 Manuhrin, underbart tryck och knappt någon rekyl.
Laddar du själv?
Om i så fall har du provat en "-P-" laddning (nedladdning) av .38:an och +/- av kulvikt?
Om i så fall hur påverkar det precision och vindkänslighet?
/Ulf
Tyrfing
Sep 19 2003, 00:20
Skjuter själv en H&K USP Expert 9mm och den kan jag rekommendera varmt!
Ok, till praktiskt e den lite hög, och man skulle behöva modifiera trycket lite för att komma bort från en tendens till "triggerfreeze" ( Kan vara min dåliga avfyrningsteknik också..
Precisionen är det iaf inget fel på, testade den på en av försvarets automatbanor, och tömde ett magasin i ganska rask takt på 100 meter i en tredjedel.. alla träff i tavlan och ca 80% i figuren.. Helt ok för en pistol ;)
Desert Eagle-modellerna ar ju konstruerade framst for silhuettskytte pa langre avstand (men det ar ju anda nagra tokiga forband som valt dem som standardvapen; varfor vet jag icke). Tyvarr har de fatt sant kultrykte att man kan latt verka lite tontig om man skaffar en. Men fina pistoler ar de. (.50AE-versionen gar att fa guldplaterad som "standard"; alltsa utan att ga via custom)
Sir Vival
Sep 19 2003, 08:02
@ Torak
Problemet med DE är att de är väldigt osmidiga och är man inte utrustav med "dassalock till nävar", så är det i princip omöjligt att bediva någon form av kontinuerligt skytte med dem.
Ytterligare en nackdel är just deras ammunition i .357 & .44 Magnum resp .50AE, viklet även det får ungefär samma resutltat som ovan sagda och en inte så liten negativ inverkan på skyttens ekonomi! *understatement*
Den ende som skulle kunna vara aktuell är .357:an, men som utklassande alternativ, enligt mig, finns Glock 20 (10mm Auto) med bättre prestanda och en högre magasinskapacitet.
Glockens, troligen, största fördel är att den inte går att få guldplätterad! ;)
/Ulf
Sg Joker
Sep 19 2003, 08:07
Kan man som nybörjare gå med i en klubb, köpa en G17 och börja träna/tävla eller måste man gå hela vägen från 22lr och typ skjuta till sig lite "medaljer" osv innan man kan köpa grövre doningar?
Fk Lindquist
Sep 19 2003, 08:34
Mitt råd är att prova dig fram..
Själv har jag en G17 och fick hem min nya i förra veckan.. En Sig P226s.. Såg i vapen tidningen att de testat den i nya nummret!!..
Valde mellan H&K och Sig nu.. men fick mer lull lull och bättre pris med Sigén!!
HA det gott
QUOTE (Sir Vival @ Sep 19 2003, 08:02 )
@ Torak
Problemet med DE är att de är väldigt osmidiga och är man inte utrustav med "dassalock till nävar", så är det i princip omöjligt att bediva någon form av kontinuerligt skytte med dem.
Ytterligare en nackdel är just deras ammunition i .357 & .44 Magnum resp .50AE, viklet även det får ungefär samma resutltat som ovan sagda och en inte så liten negativ inverkan på skyttens ekonomi! *understatement*
Den ende som skulle kunna vara aktuell är .357:an, men som utklassande alternativ, enligt mig, finns Glock 20 (10mm Auto) med bättre prestanda och en högre magasinskapacitet.
Glockens, troligen, största fördel är att den inte går att få guldplätterad! ;)
/Ulf
Haller helt med. Lyckligtvis har jag ganska stora navar (och vill darfor prova en DE nagon gang, men sa tusan om jag tanker kopa en, sa mycket som de kostar...)
De lar ju vara ganska bra for Benchrest, med kikarsikte. Kan enligt uppgift plinka hjorttavlor pa 300....
Men som sagt, mysset dyrt.
QUOTE (Sir Vival @ Sep 19 2003, 08:02 )
I vilken klass använder man en DE .50AE? Som A-vapen eller till Magnumskytte?
Vore rätt kul att ställa sig brevid skyttekollegan som kör med en fin liten Pardini .32 och dra iväg några prinskorvar med en DE!
Edit Grisfingrar
Ingen aning, har aldrig varit pa samma stalle lange nog att agna mig at tavlingsskytte. Allt jag brukar gora ar dra ivag sa manga plugg jag hhar rad med och hoppas pa att traffa nagot... ;)
Laste dock att DE anvands i USA (och designades for) "silhouette benchrest shooting" eller nagot.
QUOTE (Knekt @ Sep 19 2003, 12:57 )
I vilken klass använder man en DE .50AE? Som A-vapen eller till Magnumskytte?
Ingetdera, den klassar inte in i varken i vgr A eller i någon av Magnum-klasserna.
Däremot får du skjuta metallsilhuett med den.
Coqrouge
Sep 22 2003, 12:17
QUOTE (Sg Joker @ Sep 19 2003, 09:07 )
Kan man som nybörjare gå med i en klubb, köpa en G17 och börja träna/tävla eller måste man gå hela vägen från 22lr och typ skjuta till sig lite "medaljer" osv innan man kan köpa grövre doningar?
Detta med vapenlicens finns uppstyrt i Vapenlagen och Rikspolisstyrelsens föreskrifter.
Normala fodringar enligt Svenska Pistolskytteförbundets Skjuthandbok 11:e uppl sid 160 Bilaga 6 (som bygger på RPS FS 2000:63 FAP 551-3).
Citat:
Krav för vapenlicens
Vapenlicens för målskytte kan utfärdas för enskild "endast om den enskilde
behöver vapnet" och "det skäligen kan antas att vapnet inte kommer att missbrukas".
Normalt fordras att:
1. den sökande varit medlem och regelbundet deltagit i pistolskytteorganisationens skjutningar i minst 6 månader,
2. den sökande fyllt 18 år,
3. den sökande under något av de två senaste kalenderåren uppfyllt poängfordringarna för Sv. Pistolskytteförbundets guldmärke (3x46p) eller Sportskytteförbundets silvermärke i sport- eller grovpistol.
Intyg utfärdas av skyttens förening
Slut citat.
Sen kan varje klubb välja att skärpa kraven.
För exempel i min klubb HPSK krävs det AKTIVT medlemskap i 18 månader samt att man under ett kalenderår deltagit i lokala, regionala och rikstävlingar.
Då kan man få tillstånd att köpa ett C-vapen. För att köpa A-vapen krävs att man efter att man inskaffat C-vapen måste vänta ytterligare 6 månader.
Genom att skärpa kraven vet klubben att skytten är seriös och man lär sig även känna medlemmen bättre.
Hoppas detta reder ut begreppen.
Sg Joker
Sep 22 2003, 12:29
Det tog en stund att få ett vettigt svar men när det kom var det kanon!!
TACKAR!!
Raptor
Oct 11 2003, 22:52
Här kommer lite blandade frågor:
1) Jag vill skjuta 9 mm:s pistol i klubb eftersom jag fick prova på det i lumpen. (m/88). Finns det något sätt man kan få göra det, utan att börja först med luftpistol, sedan .22:or för att sist söka licens på en 9 mm? (Min potentiella klubb har ingen 9 mm:s skytte som man kan få låna pistoler till).
2) Numera ska man ha vapenskåp för förvaring. Hur, i praktiken, kollas det upp att skytten har vapenskåp? Kvitto? Foto? Och hur mycket kostar ett skåp? (Vet att 9x19 har nämt det men hittade inte den tråden).
3) Om mitt uttalade mål är att skjuta med 9 mm:s måste jag ändå först köpa en .22 vänta x antal månader för att sedan köpa en 9 mm:s? (Förutsatt att jag har fått licensen tillstyrkt och allt det där).
QUOTE (Raptor @ Oct 11 2003, 23:52 )
Här kommer lite blandade frågor:
1) Jag vill skjuta 9 mm:s pistol i klubb eftersom jag fick prova på det i lumpen. (m/88). Finns det något sätt man kan få göra det, utan att börja först med luftpistol, sedan .22:or för att sist söka licens på en 9 mm? (Min potentiella klubb har ingen 9 mm:s skytte som man kan få låna pistoler till).
2) Numera ska man ha vapenskåp för förvaring. Hur, i praktiken, kollas det upp att skytten har vapenskåp? Kvitto? Foto? Och hur mycket kostar ett skåp? (Vet att 9x19 har nämt det men hittade inte den tråden).
3) Om mitt uttalade mål är att skjuta med 9 mm:s måste jag ändå först köpa en .22 vänta x antal månader för att sedan köpa en 9 mm:s? (Förutsatt att jag har fått licensen tillstyrkt och allt det där).
1)Har klubben inga lånevapen i kaliber 9mm får du nog snällt fråga några klubbkompisar om du kan prova deras. Det brukar funka.

Hur utbildning och sådant går till varierar väldigt mellan klubbar, luftpistol osv är inget krav (men ack så bra träning!)
2) Varierar mellan myndigheter. Kvitto på vissa ställen, löfte på andra. Nya skåp kan du hitta från 2500 och uppåt. Kom ihåg att du måste förankra det i byggnadsstommen eller barlasta det till 150 kilo. Expanderbult / fransk träskruv rekommenderas.
3) I de flesta klubbar fungerar det så, ja. Det finns inget lagligt hinder mot att köpa något grövre som första vapen, men de flesta klubbar praktiserar .22a som första vapen. .22 är inte fy skam heller, det är utmärkt träning och roligt & billigt att ha till plinking.
Raptor
Oct 12 2003, 00:44
QUOTE (9x19 @ Oct 12 2003, 01:29 )
2) Varierar mellan myndigheter. Kvitto på vissa ställen, löfte på andra. Nya skåp kan du hitta från 2500 och uppåt. Kom ihåg att du måste förankra det i byggnadsstommen eller barlasta det till 150 kilo. Expanderbult / fransk träskruv rekommenderas.
Tack för svaren!

Men att bulta fast den i byggnadsstommen! Vad skulle min hyresvärd säga om det!

Barlastningen måste vara inne i skåpet kan jag tänka mig. Men om jag köper ett litet pistolskåp, hur ska jag få in 150 kg skräp i det? (Antar att rätt svar borde vara: fyll det med ammo). Måste man köpa specialtillverkade blytackor eller hur löser man det rent praktiskt?
QUOTE (Raptor @ Oct 12 2003, 01:44 )
Men att bulta fast den i byggnadsstommen! Vad skulle min hyresvärd säga om det!

Barlastningen måste vara inne i skåpet kan jag tänka mig. Men om jag köper ett litet pistolskåp, hur ska jag få in 150 kg skräp i det? (Antar att rätt svar borde vara: fyll det med ammo). Måste man köpa specialtillverkade blytackor eller hur löser man det rent praktiskt?
Beror ju på.. har du en vägg i lämpligt material nånstans så är det ju bara att slå in bulten, sen när du flyttar skruvar du ut bulten allt som det går, kapar dem och använder sedan lämpligt verktyg till att slå in dem i sina hål igen. Sen fyller du igen hålen med lämpligt material. Vips jättefint och din hyresvärd behöver aldrig veta någonting.

Du får inte in 100 kilo bly i ett litet pistolskåp, men å andra sidan får man ju knappt plats med nånting överhuvudtaget i dem, så ett gevärsskåp är att föredra (och är ofta lättare att placera). Du behöver inte köpa specialtillverkade blytackor. De flesta skåptillverkare säljer lämpliga barlastvikter, men man kan lika gärna gjuta själv eller köpa/få småskrot, typ hjulvikter och typer hos någon skrothandlare eller däckverkstad. Ammo, vapen osv är tyvärr inte godkänt som barlastvikt.
Ett annat sätt att se på saken är att fråga vad du själv skulle säga om skåpet blev stulet och du inte gjort allt du rimligen kunde för att förhindra detta.
Vapenskåp ska vara bultade och eventuella nycklar ska medföras av skåpsägaren är min åsikt. "Gömma nyckeln" är en lek som tjuvar vekar ha lekt mycket.
fk_urb
Oct 13 2003, 00:30
I den lite lägre/mellan prisklassen med god kvalitet finner man CZ75:an. Trycket går att få till riktigt hyfsat om man lämnar in den till en smed. Ny matchpipa går också att köpa för 1500-2000 typ. Funkar utmärkt till fält och praktiskt (dynamiskt?!) Får en helt ok picka för runt 6000-7000.-
Glock17/19 (lite för kort visirlinje men ak så välbalanserad)/ 34/35. Av dessa så är 35:an i 40s&w det givna valet(ca 6500.- tror jag). Köp en bytespipa i 9mm och du har en pistol som klippt och skuren för fält och praktiskt skytte i standardklassen. Landar väl runt 8000.- ungefär men då får du ju 2 puffror.
Är mkt nöjd med den jag har. Kommer med knappt tummen längre pipa, bättre trycke, förlängd magasinspärr, förlängd mantelspärr och lättad mantel (öppen på ovansidan om du mot förmodan skulle vilja "porta" pipan). Släng sedan på ett tritium sikte och ett Hi-Viz korn, mkt smutt.
Skippa 34:an, finns ingen anledning att köpa den pistolen när 35:an finns då man inte kan få i en .40 pipa i den. Funkar alltid i praktiskt, och fält, så finns det ju faktiskt de som skjuter utmärkt ban med dom också. Jag personligen gillar single action trycken bättre för precision.
1911:or och Browning Hi-Power (single action), Kanske det bästa valet. 1911:or kan du få hur välskjutande som helst och det behöver inte kosta skjortan. Går å få helt fantastiska trycken. Har en ParaOrdnance P14-45 (kal. 45acp) som skjuter som en, ja den skjuter bättre än mig, alla ggr. jämnt och ständigt. Kostade totalt ca 11000.- med nytt korn/sikte (bo-mar), hane, avtryckare och nytt polerat trycke. Finns inte en Neuhausen som skjuter bättre men dom kostar ledigt en 10 lax till.
Min Hi-Power har gått ca 6500 39/b "and still going strong". Skjuter mkt bra, fortfarande träffbilder på 40-50mm på 25 meter och har ett grepp som, ja det finns nog inte någon hand som inte kommer överens med det skaftet. Har dock ett brutalt hårt tryck som ny, kanske 6-7kg. Skippa magasinsäkringen och skjut en 400-500 plugg och trycket har ledigt blivit hälften så hårt, mitt ligger på runt 3kg men är helt rent.
Funderar du på att köpa någon av Taurus/Beretta så gå lös på en Beretta. Taurus är totalt skräp, rakt igenom. Berettan skjuter oftas mkt bra men har ett skaft som är lite väl tjockt. SIG:en har ett bättre skaft men ligger lite för högt över handen, skjuter dock oftast mkt bra.
Pardini:n nämndes ovan, helt ok pistol. Har en lite brant greppvinkel som inte alla kommer överens med dock. Skjuter oftast mkt bra men som nämndes ovan, provskjut den innan köp! Verkar vara så med Italienska vapen, Beretta undantagen. Tanfoglio är likadan, kan skjuta riktigt bra men har du otur får du ett vapen som inte ens träffar en lada innefrån.
Phuuu, det var det. Det finns en hel uppsjö med pickor. Viktigast är att den känns bra i handen, pekar bra och är av en hyffsad kvalitet. Nästan alla kvalitetsvapen klarar ca 30-60mm på 25 meter med god ammo. Trycken, pipor sikten, korn, grepp och allsköns prylar finns ju sedan att köpa men det är en annan historia.
Mina favoriter har alltid varit Hi-Power och Cz75, men Berettas 92-familj ligger utmarkt i handen. Men sa har jag ocksa ganska stora hander.
Sig ar som sagt mycket fina; jag har dock tyvarr inte haft chansen att provskjuta dem.
Jag ar lite fortjust i USP, sa jag kan tanka mig att skaffa en san sa fort jag ar i ett land dar pistoler tillats...
Innuendo
Oct 21 2003, 09:23
Jag har precis köp en CZ 85 Combat med modifierat tyskt tryck.
Trycket är i klass med trycket på en normal .22lr pistol.
Precisionen är inom 10:an på en pistoltavla på 25m
väger exakt 1kg oladdad, tycker det är skönt med lite tyngd till skillnad från glock.
Kostade 8000kr.
Jag är mycket nöjd.
CZ har ökat kvaliten på sina vapen otroligt mycket de senaste åren.
Annars om man har mer pengar så skulle jag föreslå en Pardini PC. Det är bland de finaste A-vapnen jag känt
odenmedic
Nov 22 2004, 02:56
3. den sökande under något av de två senaste kalenderåren uppfyllt poängfordringarna för Sv. Pistolskytteförbundets guldmärke (3x46p) eller Sportskytteförbundets silvermärke i sport- eller grovpistol.
Intyg utfärdas av skyttens förening
Hur har det svenska tested utformat, distance, targets, och antalet bullets.
tack pa forhand
Raptor
Nov 22 2004, 03:28
Jag har funderat på en Beretta 92 som A-vapen men sett förvånansvärt få som kommenterat den här i tråden och på forumet. Tanken var att den primärt ska användas till fältskytte men även precision om tid ges.
1)
Har testat skjuta en kamrats 92:a och mitt spontana intryck var att varbygeln var lite stor. Om vi tänker oss att vi fattar puffran med två händer så vill jag hålla lite högre upp med vänsterhanden men det går inte riktigt p.g.a. varbygelns konstruktion. Är jag ett missfoster eller är det någon annan som upplevt samma grej?
2)
En medlem (som inte är känd för att ha järnkoll) hävdar med bestämdhet att Berettan är ett dåligt val eftersom den "tenderar spricka i manteln". Har frågat en del på klubben som inte vet vad han talar om, är det någon här som har en aning om där ligger substans bakom "ryktet"?
3)
Och om det inte framgick: Några tankar och kommentarer om Beretta 92 genrellt som vapen?
QUOTE (Raptor @ Nov 22 2004, 03:28 )
Några tankar och kommentarer om Beretta 92 genrellt som vapen?
Beretta 92 är ett rätt dåligt vapenval vad gäller precisionsskytte. Det faktum att Mel Gibson använde den i Dödligt Vapen-filmerna och vår egen Carl Hamilton envisades med att bära den gör den knappast välskjutande. Att amerikanska försvaret valde den har mer med politik och ekonomi att göra än med presicion - Beretta la ju all sin produktion för amerikanska försvaret i USA för att få kontraktet. Och oavsett vad han själv må tycka så är Jan Guillo ingen expert på pistoler.
Vad gäller spruckna mantlar så är det ett arv från både de svenska testerna för pistol m88 och från de första exemplaren som leverades till amerikanska försvaret - Berettans mantel sprack i båda fallen (hos oss sprack den ju efter idogt användade av m/39B och i USA så hade den amerikanska fabriken tidigt kvalitetsproblem). Det finns ett talessätt om hur man käner igen en Navy SEAL på att han har ärr i ansiktet efter en Beretta-mantel.
Beretta omdesignade 92:an till 92FS efter att dessa problem rapporterats, så nu om manteln spricker så förhindras den från att träffa skytten.
För att slutsummera:
Leta reda på ett bättre vapen än Berettan - det finns en anledning till varför Berettan är så ovanlig på våra skjutbanor och i landets resultatlistor.
Adam Wilhelm
Nov 22 2004, 06:38
Konstigt nog så har jag alltid skjutit bra med 92:or.
En nackdel är också att det främre siktet är fast och går inte att byta.
Ett litet problem om man vill sätta på ställbara sikten.
www.technika.nu
Nov 22 2004, 07:14
Det går inte att montera vettiga ställbara sikten på en Beretta, köper man en sådan bör man redan från början gilla läget att man skjuter med fasta sikten.
Visst finns det ställbara sikten till dem men det är som att välja mellan pest och kolera.
Det finns ett antal klubbar som har 9mm pistoler, skulle tro att de flesta har det.
Dock så har Hemvärnet i Malmö bara glockpistoler, och de skjuter varken .22lr eller luft utan man börjar där direkt med glock.
Skjuter inte där själv, men tycker det är trevligt med klubbar som tar frivilligtanken på lite allvar.
MVH Technika.nu
QUOTE (www.technika.nu @ Nov 22 2004, 07:14 )
Det går inte att montera vettiga ställbara sikten på en Beretta, köper man en sådan bör man redan från början gilla läget att man skjuter med fasta sikten.
Visst finns det ställbara sikten till dem men det är som att välja mellan pest och kolera.
Det finns ett antal klubbar som har 9mm pistoler, skulle tro att de flesta har det.
Dock så har Hemvärnet i Malmö bara glockpistoler, och de skjuter varken .22lr eller luft utan man börjar där direkt med glock.
Skjuter inte där själv, men tycker det är trevligt med klubbar som tar frivilligtanken på lite allvar.
MVH Technika.nu
Hemvärnet i Malmö har INTE några pistoler. Det finns dock hemvärnare i Malmö som har. En liten men högst vässentlig skillnad.
Föreningen i fråga heter Malmö Hemvärn Skytteförening, så att referera till dem som Hemvärnet är inte helt långsökt. Föreningen hade från början en ganska militär prägel, se t ex sidan
http://w1.405.telia.com/~u40504621/, inte direkt de vanliga gubbarna med Walther GSP.
Vad jag förstått har man nu en något mindre millitär prägel på verksamheten, även "civilister" kan söka inträde.
Givetvis är det skillnad på den verksamhet som bedrivs medan medlemmarna har på sig skytteföreningshatten och den som bedrivs när de ha på sig hemvärnshatten, men det finns även likheter.
Sir Vival
Nov 24 2004, 14:05
QUOTE (Inf @ Nov 24 2004, 11:29 )
Föreningen i fråga heter Malmö Hemvärn Skytteförening, så att referera till dem som Hemvärnet är inte helt långsökt. Föreningen hade från början en ganska militär prägel, se t ex sidan
http://w1.405.telia.com/~u40504621/, inte direkt de vanliga gubbarna med Walther GSP.
Vad jag förstått har man nu en något mindre millitär prägel på verksamheten, även "civilister" kan söka inträde.
Givetvis är det skillnad på den verksamhet som bedrivs medan medlemmarna har på sig skytteföreningshatten och den som bedrivs när de ha på sig hemvärnshatten, men det finns även likheter.
Som medlem skall man ha någon koppling till försvaret eller frivilligförsvaret.
Hur detta sedan tolkas i en vidare betydelse skall låtas vara osagt.
QUOTE (Sir Vival @ Nov 24 2004, 14:05 )
Jo men så är det ju för alla skytteföreningar, tyvärr verkar de flesta bete sig som att de är för fina för att ha något samröre med försvaret (därav den ökande bristen på hel-/halv/tredjedelsfigurer, bunkerspringor och däckmål inom svenskt skytte.)
Sir Vival
Nov 24 2004, 15:37
QUOTE (Yxa @ Nov 24 2004, 15:00 )
QUOTE (Sir Vival @ Nov 24 2004, 14:05 )
Jo men så är det ju för alla skytteföreningar, tyvärr verkar de flesta bete sig som att de är för fina för att ha något samröre med försvaret (därav den ökande bristen på hel-/halv/tredjedelsfigurer, bunkerspringor och däckmål inom svenskt skytte.)
Jo, så är det kanske vanligtvis, men här tillämpas det som så att man skall vara med i Hv eller FBU/motsv. Däremot så finns det nog inget större krav på HUR aktiv man är i resp. tidigare nämnd verksamhet.
edit: ett litet "är"
Hej.
Killarna på bilden tillhör inte ens Malmö Hemvärnsbataljon.
Sir Vival
Nov 25 2004, 09:48
QUOTE (heiho @ Nov 24 2004, 21:40 )
Hej.
Killarna på bilden tillhör inte ens Malmö Hemvärnsbataljon.
Och vad i ärlighetens namn har det för betydelse?
Lyfter denna tråd lite.
Är intresserad av att börja med skytte och denna föreningen verkar trevlig. Så behöver hjälp med att komma i kontakt med dem. Hemsidan funkar inge vidare tyvärr. Så någon som är medlem eller känner till nåt? Svar i tråden eller PM går bra
/JAS
Om din profil är korrekt och du sitter i Malmö så har du
Malmö-Lunds Skyttegille som håller till ute på Spillepengen, samt
MPK som håller till vid banan vid IKEA. MPK har sedan ett par veckor påbörjat höstens nybörjargrupp, så jag vet inte om det finns möjlighet att komma igång där på denna sida nyår.
@Yxa
Japp stämmer sitter i Malmö. Har läst lite om dessa föreningar innan, men de verkar ha kölistor för att få komma in i föreningen?
Men det skall kollas upp lite närmre.
Ang Malmö Hemvärn Skytteförening så nämndes inget om kölistor eller liknande.
Dessutom är ju en militärprägel på föreningen trevligt och att anse som en bonus.
Så söker fortfarande kontakt med dem om någon känner till något?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.