Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mamma beskjuten med automateld
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
halljohn
Vaknade av att min mor ringde och talade om att deras hus hade blivit beskjutet av ett par salvor automateld imorse, läste sedan att det handlade om en salva om 20-25 skott från ett SMG-liknande vapen.

I tillfällena önskar man att man bor kvar hemma hos mamma o exempelvis har en AK5B tillhands ;)

(Händelsen utspelade sig ca 05.45 på Avenyn i gbg imorse)
Ragulin
Äh nu får det tammefan vara NOG med det här knulleriet! Vad är det som HÄNDER?? Det skjuts och mördas och flippas ut alldeles åt helvete för mycket nu alltså. Nu får vi ta och SNÄPPA UPP verksamheten här i landet och se till så att allt sådant här skit som vi haft att göra med sedan ett par tre år tillbaka får ett SLUT!!

Det är lätt att man börjar gasta om fler poliser, men jag tror att roten till all den här ondskan står att finna någon annanstans än att vi har för få snutar. Vi måste bli skarpare i det här landet när det gäller brottsbekämpning och här har vi mycket att göra när det gäller lagstiftning, kriminalvård och psykvård.

En massa gangsters har börjat agera synnerligen aktivt och våldsamt i sina interna uppgörelser, en hel del kriminella element har sökt sig hit för att det är ganska enkelt och bekvämt att begå brott i Sverige och påföljderna är förhållandevis milda och så har vi ju "vården" av de psykiskt sjuka som är en PARODI på hur ett tryggt och säkert samhälle skall fungera.

Det tas större hänsyn till kokonas integritet och integration än vad det tas för övriga medborgares säkerhet och så får det inte vara. Staten har förvisso våldsmonopolet i en rättstat som Sverige, men det bådar illa när samhället inte förmår skydda sina företrädare (Anna Lindh) eller oskyldiga medlemmar (den 5:åriga flickan i Arvika -eller din mamma, halljohn!). Då blir det "aux armes, citoyenes!"
Lt. Payne
Mitt recept är:

Fler poliser på gatorna = brottsförbyggande.
Fler domstolar = Snabbare behandling av ärendena.
Återinför en psykvård värd namnet = Räddar många från att bli brottslingar.
Återupprätta Tull och gränskontrollerna = minskar möjligheterna för kriminella att söka sig hit och ger oss möjlighet att hjälpa de som behöver hjälp
knaZen
Fy fan, sjukt!
Fight fire with fire! på dom jävlarna hårt och brutalt! smile.gif
halljohn
Så sannt. Även om det är "interna" uppgörelser mellan alltmer framväxande kriminella gäng så drabbas svensson av osäkerhet samt riskerar att komma till skada i "attentat" av denna art.

Huset som nu blev beskjutet drabbades för ett par veckor sedan av en handgranatsprängning i en bil parkerad i dess parkeringsgarage. Denna handgranat var riktad mot en ägare till den nattklubb som nu blev beskjuten.
Polisen måste få resurser att verka mot dessa gäng även om de mestadels riktar de grövre våld mot rivaliserande gäng av samma kaliber.

"Lugna" Sverige börjar allt mer flippa ut. Tryggheten och demokratin som exempelvis Anna Lind kämpade för hotas allt mer.
Syster Håkan
QUOTE (Lt. Payne @ Sep 12 2003, 12:47 )
Mitt recept är:

Fler poliser på gatorna  = brottsförbyggande.
Fler domstolar              = Snabbare behandling av ärendena.
Återinför en psykvård värd namnet = Räddar många från att bli brottslingar.
Återupprätta Tull och gränskontrollerna = minskar möjligheterna för kriminella att söka sig hit och ger oss möjlighet att hjälpa de som behöver hjälp

Det låter som ett bra recept.
Fk_Eriksson
Vi, alla i samhället, måste inse att när vi pratar om "Man" och "Någon" som t ex:
Man måste... Någon borde osv - att dessa "Man" och "Någon" är vi själva!

Något har gått otroligt snett i samhället som det är nu, folk vill lämpa över ansvaret på "Någon" annan hela tiden!

Skall det bli någon ordning måste vi börja i tid, redan när barnen är små - vi som är vuxna måste föregå med gott exempel och vara förebilder och det hela tiden!
Gör någon fel måste man säga ifrån och markera detta - oavsett om du känner personen i fråga eller inte, får inte vara som idag att folk väljer att titta åt ett annat håll. Får inte barnen hjälp i ett tidigt skede för att lära sig vad som är rätt och fel blir det otroligt svårt - och dyrt - att försöka lösa det senare när de blir äldre.

Mer poliser, säkerhetsvakter osv osv - det löser inte de underliggande problemen, då angriper vi bara symptomen - det är som att försöka lösa ett problem med en läckande bensintank genom att hälla i mer bensin!
Sådana åtgärder behöver inte vara fel men det skall i så fall vara i kombination med andra, långsiktiga och övergripande åtgärder.

Jag är så fruktansvärt besviken på att människor kräver både det ena och det andra men däremot gör de inget själva - det är lätt att sitta på läktaren och tycka men svårare att själv stå på planen...

Vakna upp - det är du och jag som kan och måste göra något, inte "någon" annan!

Mvh /Stefan
halljohn
QUOTE (Fk_Eriksson @ Sep 12 2003, 13:46 )
Vakna upp - det är du och jag som kan och måste göra något, inte "någon" annan!

Håller med dig fullständigt. Det är det långsiktiga arbetet med att lära barn att visa respekt för människor och lära sig skillnaderna på vad som är rätt och fel som håller på att havererar i vårt land idag. Var med om en incident för några veckor sedan när 4 st 6-8åring brutalt attackerade mig med vänner (8 st killar 20-22 år, jag minst med 182cm), går inte in på detaljer, men de små barnen dela ut ett antal knytnävsslag, samt använde ett språk som vi inte ens kom i närheten av under vår lumpartid.

Detta låter mycket komiskt - och var så till en början - men efter 10 minuter kunde man inte längre skratta åt barnen.

Sådana händelser visar åt vilket håll samhället är påväg - det är sannerligen inte rätt håll.

Så som sagt. Vi måste hela tiden föregå med gott exempel och visa de små vad som är rätt och fel. Problemet är dock i dagsläget att man som "svensson" på gatan riskerar att mista livet om man exempelvis påpekar för ett ungdomsgäng att det är fel att slå sönder en telefonkiosk.

Sveriges folk: Aggera innan det är försent!
ShadowCrow
QUOTE (halljohn @ Sep 12 2003, 12:15 )
Vaknade av att min mor ringde och talade om att deras hus hade blivit beskjutet av ett par salvor automateld imorse, läste sedan att det handlade om en salva om 20-25 skott från ett SMG-liknande vapen.

Holy crap dude! Låter inget trevligt. Antar att det tog polisen 45 minuter att få dit två blåbär samt att när dom väl kom var dom hungriga, trötta, kissnödiga och ville hem? Landet faller samman!

Fight fire with fire! på dom jävlarna hårt och brutalt!

"Fight fire with fire and everything will burn, one eye for one eye will make the whole world blind". För förstår hur Ni tänker, men det skulle nog inte fungera heller.
HVU Forces
Man skulle ju kunna låta Försvarmakten ta tag i det kanske smile.gif
FM--------> bong.gif <----------Gangster
halljohn
QUOTE (ShadowCrow @ Sep 12 2003, 15:14 )
QUOTE (halljohn @ Sep 12 2003, 12:15 )

Holy crap dude! Låter inget trevligt. Antar att det tog polisen 45 minuter att få dit två blåbär samt att när dom väl kom var dom hungriga, trötta, kissnödiga och ville hem? Landet faller samman!

Lyckligtvis är polisen i centrala Gbg hyffsat snabba och manstarka, en nu misstänkt 20-åring greps strax efter skottlossningen i ett grannkvarter.

Tillägg: Vapnet var tydligen inte nån SMG utan en AK47 (Kalashnikov) enligt polisen.
Larsleo
Hehe...H/77 kanske då eller? ph34r.gif

"gangster siktad X,Y Eld"....4 st H/77 öppnar eld... ph34r.gif ph34r.gif horny.gif
D-G
bild på vapnet, även om det var en rätt dålig sådan

Gotcha
QUOTE (D-G @ Sep 12 2003, 20:01 )
bild på vapnet, även om det var en rätt dålig sådan

Ser ut som en Micro-UZI - hur får man tag i en sådan i Sverige? (finns det licens för helautomat? kanske enkelt att modifiera?)
Nifelhel
Gotcha dax att gå till optikern ;)

Det är en kalaschnikov...

Jag blir mörkrädd, det går bara mer och mer utför... blyg.gif
9x19
QUOTE (Gotcha @ Sep 12 2003, 20:36 )
Ser ut som en Micro-UZI - hur får man tag i en sådan i Sverige? (finns det licens för helautomat? kanske enkelt att modifiera?)

Det ser mer ut som en shorty AK, AKS-variant mao.

Nej, han hade nog inte licens. smile.gif
NBC
Nja licens för helautomat är nog svår, om det nu inte rör sig om den gamla hederliga "k-pisten" wub.gif

@Allihop: Glöm nu inte bara i all er iver att bekämpa brottslighet, våld föder våld.
bushman
heter inte den me infällbar kolv AK 97?
och jag tror inte det fanns licens på denna bössa, det är nog mer troligt att den e köpt på kvibergs marknad.

det är då f-n att man inte ska våga gå på korgen, för att några vapentokiga idioter från norra förorterna vill visa sin makt och ta över garderoberna.
just den krogen som blev beskjuten i går morse har väl målat in sig i ett hörn.

deras förra namn uppmanade ju viss mc-buren publik, som i sin tur drog ungar i träningsoverallsbyxor, som ville leka roda vita rosen på denna krog.
efter namnbytet drog mc-folket hem till friggagatan, men hiphopungarna stannade kvar och fortsatte leken med krögaren och hans personal.

konstigt nog ligger det ju krogar vägg i vägg med den utsatta men de verkar inte vara drabbade.
men de kanske har bättre "brandförsäkring"?
Ing
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=138053

Hum. Jaha. Kul det här. Nästan hemma hos mig det.
ÄR det mycket nu, eller lägger man bara märke till det mer?
Dags att beväpna sig till tänderna och skaffa skottsäker väst?

blink.gif
2Sharp
QUOTE (Ing @ Sep 13 2003, 09:29 )
Hum. Jaha. Kul det här. Nästan hemma hos mig det.
ÄR det mycket nu, eller lägger man bara märke till det mer?
Dags att beväpna sig till tänderna och skaffa skottsäker väst?

Bra fråga, säkert fokuserar media mer på det så att man får uppfattningen att det ökar, men oroande är det.. undrar hur lätt man kommer in på en krog om man bärskyddsväst? alt. om länsman skulle undra när man framrycker växelvis mellan skyddsställningar på avenyn i sin väst??

Beväpna sig får man ju inte, staten skyddar ju oss..
Ringbrynja och kevlarskjorta på..

Infällbar (underfällbar) på ryska vapen betecknas oftast med S, alzå AKS, alt. AKMS etc.
Pipan framför kornet ser tämligen lång ut, vilket får mig att tänka på tillsatsen på de Yugoslaviska ak'na med fastsatt pipa för att skjuta gevärsgranater.
Vapen från balkan verkar vara lätt att få tag på i Sverige...

Micro-Uzi är det ju absolut inte, där har du ju magasinet i pistolgreppet.

Håller helt med, ansvaret ligger oss hos alla, tyvärr är vi lite sent ute och man bör/måste hitta en lösning snarast, och tyvärr är det nog mer poliser/väktare som är lösningen där.
:(
Fbj972
Folk är inte kloka!

Jag ger klartecken till: Brottsprovokation, avlyssning i större utsträckning, kameraövervakning på allmänna och offentliga platser!

Polisen måste få större tillgång till den teknik samt de arbetssätt som kan ge ett bra resultat i kampen mot brottsligheten.

Det är bara att inse att det fredliga samhället inte existerar.
2Sharp
QUOTE (Fbj972 @ Sep 13 2003, 16:32 )
Folk är inte kloka!

Jag ger klartecken till: Brottsprovokation, avlyssning i större utsträckning, kameraövervakning på allmänna och offentliga platser!

Polisen måste få större tillgång till den teknik samt de arbetssätt som kan ge ett bra resultat i kampen mot brottsligheten.

Hey, har vi råkats på kasern 23 någon gång kanske?

smile.gif
Fbj972
QUOTE (2Sharp @ Sep 13 2003, 17:04 )
QUOTE (Fbj972 @ Sep 13 2003, 16:32 )
Folk är inte kloka!

Hey, har vi råkats på kasern 23 någon gång kanske?

smile.gif

Ja, va fan... Nu när du säger det så... biggrin.gif

Läget är stabilt hoppas jag!
2Sharp
QUOTE (Fbj972 @ Sep 13 2003, 17:25 )
Ja, va fan... Nu när du säger det så...  biggrin.gif

Läget är stabilt hoppas jag!

Din gamle bov! smile.gif

Jopp, det är gött... för lite 3.gif bara..
halljohn
QUOTE (2Sharp @ Sep 13 2003, 10:56 )
Bra fråga, säkert fokuserar media mer på det så att man får uppfattningen att det ökar, men oroande är det.. undrar hur lätt man kommer in på en krog om man bärskyddsväst? alt. om länsman skulle undra när man framrycker växelvis mellan skyddsställningar på avenyn i sin väst??

Har faktist varit med om en kille med fullutrustad skyddsväst inne på ett av Gbgs ställen med mindre bra rykte (Gamle Port), detta var för drygt ett år sedan.

Var en ganska komisk upplevelse att se denna kille (ca 195, 100kg) försiktigt hoppa runt på dansgolvet. Västen, som troligtvis var en amerikansk polisvariant, var likt kroppsskydd 90 försedd med krage, så direkt bekvämt såg det inte ut.

Undrar dock hur F-N denna kille blev insläppt av vakterna.

orden: "Ska bara in o ta det lugnt o ta nån öl" skulle nog låtit lite obra med tanke på klädseln.
2Sharp
QUOTE (halljohn @ Sep 13 2003, 20:49 )
Har faktist varit med om en kille med fullutrustad skyddsväst inne på ett av Gbgs ställen med mindre bra rykte (Gamle Port), detta var för drygt ett år sedan.

Det är säkert inte så ovanligt att folk bär väst när de är ute, men jag hade varit väldiggt skeptisk som polis eller väktare om jag såg någon som bar det på ex: en krog.
Nifelhel
2Sharp men du det lutar snart åt att man bör bära väst om man skall gå på krogen idag. unsure.gif blyg.gif
2Sharp
QUOTE (Nifelhel @ Sep 13 2003, 21:13 )
2Sharp men du det lutar snart åt att man bör bära väst om man skall gå på krogen idag.  unsure.gif  blyg.gif

Håller med, och det är ju illa... vi får hålla oss hemma oss mig och dricka öl och kolla på film i stället smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.