Help - Search - Members - Calendar
Full Version: P 1 G
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Lynx_39
Hej!

Söker mtrl om P 1 G...
Är Krigsarkivet det enda alternativet om man vill hitta något?

Särskilt intresserad av P 1 Gs första år, 1944-45...

Lynx_39
Malaj
Har du tagit kontakt med MKG? De har väl något museum.

P 1 traditioner har övertagits av S 1. Ring majoren Håkan Palm 0171-157000, han kanske vet något. unsure.gif
Lynx_39
Hej!

Ja, enligt fd. C P 18 och historikern Bengt Hammarhjelm i Visby skall P 1 och P1 G mtrl finnas hos S 1...han var där och letade i mitten av 80-talet, men hittade bara en film om P 1 G....gissar på att P 1 G mtrl finns djupt ner i arkivlådor på KrA...

Har haft lite kontakt med Bertil Wååg, redaktör för Göta Gardisten som oxå letat en del utan att finna ngt...mycket om P 1, men inget P 1 G.

Tack för tipset, skall ändå höra mig för!!

Slutar väl med att jag trots allt får ta mig tid och pengar o ta en flukt bland arkiven...och det är verkligen inte gjort i en handvändning...

Lynx_39
vargen
Dum fråga kanske men vad är P 1 G??
Lynx_39
Göta Pansarlivgardes detachemente på Gotland.
Organiserat 1944 och bestod från början av ett strvkomp med m/37 och ett pbkomp med m/41...

Drogs in 1963 eller 64 om jag minns rätt...

Lynx_39
Malaj
Faktiskt blev det inte indraget utan, tillsammans med I 18, bildade förbandet P 18 under 1963. 1982 gick det upp i MKG.
Lynx_39
Just precis...du har helt rätt - tack för rättningen!

Skall kolla med S 1 i början på nästa vecka...det finns inget kvar på Gotland om
P 1 G...

Mvh,
Lynx_39
Lt P
QUOTE (Lynx_39 @ Sep 12 2003, 10:19 )
Just precis...du har helt rätt - tack för rättningen!

Skall kolla med S 1 i början på nästa vecka...det finns inget kvar på Gotland om
P 1 G...

Mvh,
Lynx_39

Du borde kanske snackat med gubbarna som var där med kamratföreningen härom veckan. Se S1 hemsida.
JohnDoe
Du kan kolla på wehrwolf.net, jag tror att det står lite om P 1 G där .......

Lycka till

John/nyfiken gotlänning
Lynx_39
Lite for the records om pansarfordon på Gotland:

1941:
På våren begär man få över en strv m/21-29 från I 9.
Den är körduglig och skulle användas för att utbilda vpl i att strida
med och mot stridsvagn.

Även förslag om att överföra strv m/31 till I 18, då ej kördugliga och uppställda på I 10. Detta genomförs ej.

En pbpluton från K 3 samövar med Gutarna sommaren 1941. I plutonen finns såväl pb m/31 som de nya, då hypermoderna pb m/40.
(Detaljredogörelse för denna tjg finns i artikel i tidningen PANSAR)

1943:
Den 1 april organiseras "strvplut G", bestående av 15st strv m/37 från P 3.
Den 1 oktober bestäms att samtliga "pb m/Irland" skall placeras vid I 18.

1944:
1 april omorganiseras strvplut G till 41. strvkomp P 1, t.v. moborg P 3.
Fr.o.m. 1 april ingick 42. pansarbilkompaniet i Gotlands krigsorganisation.
42. pbkomp. genomför sexmånaders beredskapstjänstgöring.
(Detaljer kring denna och även pb historia finns i min artikel i tidningen PANSAR)

Sensommaren 1944 överfördes 4. tunga strvkomp från P 3. Dessa 18st strv m/42 tillfördes P 1 G i november.

1946
Strv m/42 ersätts av strv m/41.

Jag försöker sammanställa en lista över de mil.reg.nr som varit på Gotland, avseende pansarfordon upp till ~1950.

Gotlänningarna hade själva byggt två pansarbilar, med beteckning försökskp m/37 och försökskp m/37-42. Dessa hade smeknamnen "Grilljalk" och "Oskar".

Strv m/37 på Gotland inkluderar bl.a.: 144, 151 och 169.
Pb m/41 hade mil.reg.nr: 946-950
Strv m/42: 552 (övriga bör ha legat i serien 551-600, alltså TM LI vagnar)
Strv m/41: 80050, 80081? (S II vagnar från serierna 80055-80064, 80067-80086 och 80112-80119)

Kan någon fylla på med mer information/foton!??
Skuggan
en liten OT fråga bara...

vilket år omorganiserade P4 till att ha Strv m/41?
och vilken vagn hade de runt 1938 - 1941?

Slut OT (från min sida)
Krook
Lite förtydligande bara:
S1 förvaltar viss tradition men är inte traditionsbärare av P1. Det innebär att S1 inte bär P1:s fana eller på något sätt använder sig av tecken eller märken med härröre från P1.

När P1 lades ner ville man inte att traditionen skulle föras vidare utan endast "arkiveras" i Enköping.
Sålunda hänger Göta Pansarlivgardes fana och uniformer i monter på mässen på S1. Men de må icke föras eller bäras.

/Krook
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.