Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Amatör-TV
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Knekt
Så var det dags igen. En uppmärksammad och omskakad händelse, internationellt och nationellt mycket uppmärksammad.
Många snabba intervjuer, och mycket folk i TV sofforna.

I atort sett ingen av de inblandade är några duvungar. I TV-sofforna sitter människor som har decenier av mediavana i ryggen, både som intervjuobjekt och som journalister.

Men vad händer?

Jo samma sak som för exakt två år sedan. Stammande journalister som tappar tråden, ett teknikstrul som gör att information inte går fram (ex tappat ljud i tid och otid), på det hela taget ett mycket amatörmässigt beteende.

Jag hörde i dag Maj-Britt Theorin i en intervju berättades om när Palme mördats och hur de första rapporterena om mordet kom från utländska media. Nu hände samma sak igen. Och denna gång skedde angreppet mitt på dagen.

Den så kallade tredje statsmakten har ett mycket stort ansvar i sådana här situationer. Sveriges Radio och Sveriges Television är en del av vårt psykologiska försvar. Den oerhört viktiga delen av Sveriges värnkraft har jag och, tror jag, en mycket stor del av befolkningen, inget förtroende för i kris. Och det är förbaskat allvarligt.

Detta handlar inte om irritation över taskiga kvällstidningsskribenter som öser dynga omkring sig. Det handlar ytterst om att kunna lösa sin uppgift i händelse av kris eller rent av krig.

Jag fasar för den dagen skiten verkligen träffar fläkten.
Hotel Charlie One
Gjorde precis samma reflektion vid WTC. De verkar inte ha lärt sej ett skit. Här nere kan vi se dansk tv och de är fan så mycket proffsigare
109 Eken
Det hela har ju ett visst drag av HTG övning. "eehmm... vi har ingen information om vad som har hänt. över till vår reporter på platsen." *Teknikstrul* "Jag vet inte heller nåt. Över till studion."

Osv Osv. angry.gif
bushman
vi har ingen övning(som väl är) för journalister, vad gäller händelser som det här.
vi har dåligt med folk på plats i oroshärdar, och på journalist-skolor invaggas blivande murvlar i det trygga folkhemssverige.

vid palme mordet var nyheten ut i bbc's radiosändningar, innan det nådde sveriges radio.
hur det nu gick till, någon tidning i tyskland, hade ju också nyheten någon knapp halvtimme efter skotten föll.
på sveriges radio var det en lyssnare som ringde in och frågade programledaren, "varför spelar ni popmusik när statsministern är skjuten?"

vad gäller 9-11 så var väl ingen beredd på det som hände, allra minst här i sverige.
plödsligt dundrar en 737:a in i ett hus, och när väl tv börjar sända från olycksplatsen kommer ett till.

vem fan är beredd på det?
vilken mental beredskap hinner man bygga upp för sånt.
och så länge mediabranchen ser ut som den gör, men halvtaskiga löner och gratis praktikanter som vill synas i tv, så får vi stå ut med teknikstrul.

vi har få riktiga "skjutjärnsreportrar" i detta landet.

tänk tanken vad som hade hänt om 9-11, hade hänt när loket sommar-vikareierade i morgonprogrammet i tv4, MARDRÖM är väl förnamnet.........
järv
Det är faktiskt en berättigad fråga varför BBC, CNN och även nordiska tv-kanaler är mer professionella än SVT.
bushman
QUOTE (järv @ Sep 11 2003, 21:00 )
Det är faktiskt en berättigad fråga varför BBC, CNN och även nordiska tv-kanaler är mer professionella än SVT.

har du som jag, koll på vilka löner som betalas ut inom mediabranschen, så fattar du det.
folk som är blir någolunda bra inom public service drar till reklamen utomlands.
sitter en del svenskar och jobbar för cnn.
chefen för deras internet är svensk bla.

det kvittar hur många brudar i klass med åsne sejerstad vi får fram.
att en person tjänar miljoner, när folket som har hand om tekniken helst skall vara praktikanter från närmsta folkhögskola och jobba så billigt som möjligt, då får man ingen kvalitet.

och de flesta "bra" journalister typ bosse holmström och staffan heimersson är ju frilans ändå och tar hutlöst betalt.
man får ingen personal, när man vet att man inte ens får övertidsersättning.

och alla duktiga teknikmänniskor söker ju jobb på strix och filmar "robinsson"
i malysia för halvkass lön men fri bostad och fria drinkar.

klart fan ingen jobbar åt svt då
J-Star
Men det var då ett djävla gnäll! Fatta att folk är i chock. Försök då du att stå upp och göra allt felfritt. Inte så konstigt att danskarna håller ihop bättre, det var ju inte deras minister. Tror du det hade håll sig samman om Dronning Margerete hade dött på samma sätt?

En vanlig chockreaktion är ilska... men ta inte ut den på folk som inte förtjänar det. vi har människor som jobbar emd sådant här. Inte känslokalla robotar. Och är du inte nöjd, gör det bättre själv, gnällspik.

/J
Knekt
@J-Star
Det är SVTs UPPGIFT att klara av sånt här, att inte balla ur "bara" för att något är extra hemskt (9/11) eller extra nära inpå (Lindh) eller bara att något inträffar helt överaskande.

Tror du att SVT klarar sina uppgifter i ofred? Att det inte funkar i fredstida kriser har vi ju fått bevis på ett par gånger om.

Jag har lite svårt att acceptera att en så pass viktig del av Sveriges psykologiska försvar är nära att bryta ihop fullständigt för att personalen är berörd av händelsen.

Hur kan du inte se allvaret i detta?
Wehrwolf
Instämmer. Med tillägget att allt verkar stå stilla.Finns det inte kris planer i regeringen?Jag tycker bara allt verkar vara i bakgrunden av detta. Arbetet måste väl ändå fortgå? Stf tar över. Tycker inte det är riktigt proffsigt att bearbeta sorgen i media. Men man kan väl förstå dem.
Fu Bagarn
Även den bästa omfallsplanering kan balla ur blink.gif
det är inte bra men det är. bong.gif
Det som jag ser som värst är dessa jä..a spekulationer (ge oss fakta) och infantila frågeställningar, typ "tror du att mördaren avsåg att skada offret "
(påhittat citat bara för att visa orimligheten i liknande frågor) mad.gif mad.gif mad.gif
J-Star
Detta är samma typ av snack som man fick höra under Göteborgskravallerna. "Ja men poliserna är ju tränade... det ska klara av så'nt där!". Det är sådant skitsnack. Det handlar fortfarande om människor... inte robotar. Detta är en faktor som måste räknas med.

Journalister har ingen djup psykisk träning där de förbereds för sådant här. Detta är en extrem situation utöver det vanliga. Då får man faktiskt räkna med att det tar något dygn eller så innan de samlat sig.

Jag upprepar det jag sade tidigare: Gör det bättre själv då om du är så djävla bra. Ställ inte krav på andra som du själv inte kan klara av.

/J
järv
Klarar utländska journalister och tekniker av att vara professionella även under traumatiska händelser så borde rimligtvis även deras svenska kollegor klara av det. Men eftersom man i Sverige inte ens klarar av det under normala förhållanden så är det nog för mycket begärt.

Sen vad det beror på vet jag inte.. Om det är löner eller nåt annat.
Knekt
Som Järv påpekar så är det ju lite underligt att utländska medier fixar detta galant, medan svenska kollegor bär sig åt som praoelever på Kamratposten.

Dessutom är det just sånt här svenska media (SVT & SR) SKA klara. Det är deras förbannade skyldighet och dessutom deras skarpa krigsuppgift!

CNN har inte några sådana krav på sig, med de fixade 9/11 utan större fibbel. Samma sak gäller övriga nordiska kanaler!
Charlie One
Personligen tycker jag att våra journalister har skött händelsen ganska bra.
Dom var ganska snabba med förmedlingen trots allt. Inte CNN standard men långt bättre än Palme historien.

Dom är objktiva och sakliga i rapporterningen. SVT och till viss mån Tv4 iaf. Tv3 barnstugenyheter är som dom är och är svåra att ta på allvar.

Att dom inte har något att komma med när dom inte får någon info från varken polis, läkare eller regeringskansliet gör det ju ganska svårt att stå och prata om något. Speciellt om man ska försöka hålla sig till en saklig rapportering.
Om ni ser på CNN, BBC, Fox och sky så kan dom stå och ogga i timtal om absolut ingenting bara för att få synas i rutan och att kanalen ska kunna visa upp att vi sände minsan hela tiden.

Journalister går krishanteringskurser och får utbildning i sånt här, men det är inte alltid lätt att ta hand om en kris. Men jag tycker ändå att vi kan ställa kravet på våra proffesionella journalister att klara av en sån här situation.
Det är annars som att ha en försvarsmakt men inte tro att vi ska klara av att strida.
Skippa empatin för dom som jobbar J-star och ställ krav i stället. Förhoppningsvis så är det nån journalist som tar åt sig och får en bättre beredskap nästa gång.
Lt. Payne
Min åsikt är att sånt här ska klaras på ett objektivt och säkert sätt. Media och Särskilt SVT har ett ansvar för den psykologiska delen av försvaret av Sverige.

Med Palmemordet, Estoniakatastrofen och liknande i bagaget skulle det finnas givna mallar och rutiner för hur såna här händelser ska hanteras. Som reporter ska man presentera nyheter utan att tappa fattningen. Det får andra göra.

@J-Star
"Ställ inte krav på andra som du själv inte kan klara av."
Varför skulle vi inte kunna ställa krav på en objektiv och funktionell nyhetsförmedling?
Varför kan inte vi ställa högre krav på andra?

J-Star Postat den: Feb 25 2003, 23:49

"Det gör mig bara förbannad när den yrkeskår som skall förmedla information uppför sig som ett gäng outbildade idioter. Militären, rollspel, datorspel, sexualitet... allt detta är journalistkåren urkassa på att raportera om på ett vettigt sätt."
bushman
nu tror jag ju inte svt kommer att funka så utmärkt i ofred.
efter som all mordern sändningsteknik, som vi dödliga vet om är centrerad till stockholm, lär ju tv vara ett av fetaste målen för en fiende, både yttre eller inre.

jag hoppas att det finns förberda sändningsplatser runt om i landet, i väl skyddade bergrum.
jag tror att vid ofred får förlita oss till radion.
men det vore kul att veta om usa slog ut radio och tv under anfallet mot irak i våras, eller om man manipulerade sändningarna

men ni vet väl att: "ALLA MEDDELANDEN OM ATT MOBILISERIGEN SKALL BRYTAS, ÄR FALSKA"

någon mer än jag som läste vissa sidor i telefonkatalogen under 70-80 talet. :P
Miccar
Jag har tittat på CNN, BBC, Sky, Fox (hu!) osv.

När det har varit "breaking news" har jag sett minst lika mycket fel hos
dessa penningstinna kanaler som jag sett på en normal svensk direktsändning under pressade förhållanden.

Slutsats, nobodys perfect.
109 Eken
QUOTE (bushman @ Sep 12 2003, 09:02 )
men ni vet väl att: "ALLA MEDDELANDEN OM ATT MOBILISERIGEN SKALL BRYTAS, ÄR FALSKA"

någon mer än jag som läste vissa sidor i telefonkatalogen under 70-80 talet. :P

Det var ju min favoritdel av katalogen ju! Första man läste när en ny kom. (Är jag normal då?)

"Alla meddelanden om att motståndet skall upphöra är falska" camo.gif
"Civil olydnad skall bedrivas i de ockuperade områdena" ohmy.gif

Varför finns inte den delen kvar i katalogen?
J-Star
QUOTE (Lt. Payne @ Sep 12 2003, 08:43 )
@J-Star
"Ställ inte krav på andra som du själv inte kan klara av."
Varför skulle vi inte kunna ställa krav på en objektiv och funktionell nyhetsförmedling?
Varför kan inte vi ställa högre krav på andra?

J-Star Postat den: Feb 25 2003, 23:49 

"Det gör mig bara förbannad när den yrkeskår som skall förmedla information uppför sig som ett gäng outbildade idioter. Militären, rollspel, datorspel, sexualitet... allt detta är journalistkåren urkassa på att raportera om på ett vettigt sätt."

Touché!!! biggrin.gif

Men jag anser att här föreligger en mycket viktig skillnad: Det jag klagade på är något som tillhör "normala" förhållanden... d.v.s. inte då man är halvt i chock efter en väldigt uppslitande händelse.

självklart kan man klaga på att människor inte gör sitt jobb rätt. Men jag anser att denna tråd attackerar människor för att de reagerar mänskligt i en ovanlig och mycket känsloladdad situation. Det är skillnad på att förvänta sig att människor skall försöka uppflöra sig enligt protokollet jämfört mot att förvänta sig att de skall stänga av alla känslor och uppföra sig som opåverkbara robotar.

Exempel:
När jag gick i högstadiet dog en jämnårig elev i en trafikolycka. När minnesstunden i aulan var slut var det meningen att undervisningen skulle fortsätta. Men vi elerver var så upprivna att vi inte kunde göra något skolarbete varför undervisningen avbröts för dagen.

I normala fall skulle en lärare kunna skälla och bli arg för att eleverna inte jobbar som de ska. Men det är kanske självklart att i en sådan situation kunde lärarna inte ställa det kravet på eleverna. Samma sak anser jag gäller här. Vi kan inet i denna upprivande situation ställa samma krav som vi normalt gör.

/J
Hotel Charlie One
@J-star:
Jag anser ändå att vi på en så viktig samhällsfunktion som statstelevisionen måste vi kunna ställa de kraven. Vi måste nästan kunna ställa ÄNNU högre krav vid dessa extrema tillfällen. Oavsett vilka uppslitande händelser som drabbat samhället.
imint
QUOTE (Hotel Charlie One @ Sep 12 2003, 21:11 )
@J-star:
Jag anser ändå att vi på en så viktig samhällsfunktion som statstelevisionen måste vi kunna ställa de kraven. Vi måste nästan kunna ställa ÄNNU högre krav vid dessa extrema tillfällen. Oavsett vilka uppslitande händelser som drabbat samhället.

Mycket snack nu om proffesionalism och hur duktiga andra länder är när det händer något, men tittar man tillexempel på gamla sändningar från Kennedy mordet så inte agerar Walter Cronkite särskilt proffesionellt, han är lika tagen som alla andra av situationens allvar. Walter anses ju som många vara rättesnöret för en reporter.
Det är bara att inse reportrar är inte mer än människor och har rätt att bryta ihop dom också när det blir jobbigt.
Hotel Charlie One
Nu är det ju inte så att någon klagat på hur reportrarna skött sej/inte skött sej.
Däremot verkar vi inte ha en statstelevision som rent tekniskt och arbetsmässigt har rutiner och beredskap att hantera sådana här situationer.
Under WTC följde jag nästan uteslutande rapporteringen på dansk tv och jag måste säga att skillnaden i professionalism då var milsvid. Vad denna skillnad beror på överlåter jag åt andra att spekulera i.
Lt. Payne
QUOTE (Hotel Charlie One @ Sep 13 2003, 13:11 )
Nu är det ju inte så att någon klagat på hur reportrarna skött sej/inte skött sej.
Däremot verkar vi inte ha en statstelevision som rent tekniskt och arbetsmässigt har rutiner och beredskap att hantera sådana här situationer.
Under WTC följde jag nästan uteslutande rapporteringen på dansk tv och jag måste säga att skillnaden i professionalism då var milsvid. Vad denna skillnad beror på överlåter jag åt andra att spekulera i.

Dansk Tv var oslagbar under WTC.

OT: Ska man på övning kollar man ALLTID på de danska väderrapporterna.
De stämmer! smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.