(Säkert vrål gammal, men gav åtminstone mig och min sambo många skratt)
ATT HA BARN!!
1. Kvinnor: För att förbereda dig för moderskapet - ta på dig en
morgonrock och knyt fast en säck bönor på magen. Låt den sitta kvar i
nio månader. Efter nio månader tar du ut tio(!!) procent av bönorna.
Män: För att förbereda dig för faderskapet - gå till apoteket, töm
innehållet i din plånbok på disken och uppmana personen på kassan att
ta för sig. Fortsätt sedan till stormarknaden och ordna så att din
lön kan betalas ut direkt till dess huvudkontor.
2. Ta reda på hur nätterna kommer att bli. Mellan fem och tio på
kvällen går du runt i vardagsrummet med en blöt påse som väger mellan
fyra och sex kilo. Klockan tio lägger du ner påsen, ställer klockan
på midnatt och går och lägger dig. Gå upp klockan tolv på natten och
gå runt i vardagsrummet med påsen till klockan ett. Ställ klockan på
tre. Eftersom du inte kan somna om går du upp klockan två och tar
något att dricka. Gå och lägg dig 02.45. gå upp när väckarklockan
ringer klockan tre. Gå omkring och sjung i mörkret fram till klockan
fyra på morgonen. Ställ klockan på 05.00. Gå upp. Laga frukost. Håll
på med detta i fem år. Och se glad ut.
3. Gröp ur en melon och gör ett litet hål i sidan på den, ungefär en
golfbolls storlek. Häng sedan melonen i ett snöre, fäst i taket och
låt den svänga från sida till sida. Ta en sked uppblötta
frukostflingor och försök sedan mata den svängande melonen samtidigt
som du låtsas vara ett flygplan. Fortsätt tills hälften av flingorna
är slut. Tippa ner resten i knät. Nu är du redo att mata en ettåring.
Som förberedelse för lite större barn smetar du kaviar i soffan och
sylt på gardinerna. Göm en fiskpinne bakom stereon och låt den ligga
där ett par månader.
4. Att klä på småbarn är inte så lätt som det kan verka. Börja med
att köpa en bläckfisk och en nätkasse. Försök lägga ner bläckfisken i
nätkassen så att inga av armarna sticker ut. Tillåten tid för detta:
hela morgonen.
5. Glöm sportbilen och köp en Volvo. Och tro inte att du kan ställa
den fläckfri och glänsande på garageuppfarten. Familjebilar ser helt
enkelt inte ut så. Köp en chokladglass och lägg den i handskfacket.
Låt den ligga. Tryck in smågodis i bandspelaren. Smula sönder ett
storpack chokladkex i baksätet. Dra en kratta längs bilens båda
sidor. Så där. Perfekt !
6. Träna på att gå ut. Vänta utanför toaletten i en halvtimme.. Gå ut
genom ytterdörren. Gå in igen. Gå ut. Gå in igen. Gå ut och ta några
steg på trädgårdsgången. Gå tillbaka. Gå nerför gången igen. Gå
mycket, mycket långsamt på gatan i fem minuter. Stanna och inspektera
noga varje cigarettfimp, tuggummi, smutsigt papper och död insekt
längs vägen. Gå samma väg tillbaka. Skrik att du inte tänker vänta
längre tills grannarna kommer ut och stirrar på dig. Nu är du redo
att gå ut med ett litet barn.
7. Åk till stormarknaden med något som äger största möjliga likhet
med ett förskolebarn - varför inte en fullvuxen get ? Om du tänker
skaffa fler än ett barn tar du med dig flera getter. Ordna din
veckoinköp utan att förlora getterna ur sikte. Betala för allt som
getterna äter eller förstör.
8. Lär dig namnen på alla figurerna i Teletubbies eller Power
Rangers. När du upptäcker att du står i duschen och nynnar på
signaturmelodin till Björnes magasin har du kvalificerat dig för att
bli förälder.
9. Ett mycket gott råd är att upprepa allting du säger minst fem gånger.
10. Innan du slutligen bestämmer dig för att skaffa barn ska du söka
upp ett par som redan är föräldrar och kritisera deras
uppfostringsmetoder och brist på tålamod, och för att de låter sina
barn löpa amok. Ge dem goda råd om hur barnens sovvanor, potträning,
bordsskick och beteende i stort kan förbättras. Passa på att riktigt
njuta - för sista gången i ditt liv sitter du inne med alla svaren!!

LOL
Har en son på 2 år En barn till på gång i början på april.
Så jag kan instämma .
Det blir inte mycket pengar över....
Särimner
Sep 10 2003, 21:53
Och jag som tyckte jägartjänsterna verkade krävande.. ni föräldrar borde ha en egen utbildningsbåge, medalj och en gul basker :P

:P
Kapten krycka
Sep 11 2003, 07:20
Sitter med min 5 månaders i knät. Har nog haft en otrolig tur med honom för han är otroligt snäll.
Enda negativa är väl att han vill ha mina M90-skjortor som gosefilt.
Värre är det väl med bonus dottern som är på väg in i tonåren och trottsar och säger emot.
Får väl skicka henne på diciplin kurs snart
Inte är det väl så hemskt? Jo det är det nog, snyft vad har vi gjort.
Akula som om allt går väl får uppleva detta i April.
Kapten krycka
Sep 11 2003, 17:27
Hemskt, nja men de kollar väl snett om man kommer och luktar majsvälling
Är mest glad att han inte blir rädd när man tar på sig uni och ska ge sig ut.
Om du ska bli pappa så önskar jag er lycka till och hoppas att ni får samma tur med er bebis som vi haft med vår. :P
Hans Engström
Sep 11 2003, 18:35
Nordin, bara att komma hem till oss och testa (skrivet med 16 månaders Einar på axeln).
Inse varför jag ser så avslappnad och harmonisk ut på våra övningar...80 pers som skjuter löst, springer i trappor och kräver mat, am, vatten, sambandsutrustning är inget mot ett litet barn.
Fast alltid, alltid värt det...varenda sekund.
Engström, instämmer! Själv har jag en dotter på tre månader och en grabb som snart är tre år... njuter av varje minut!
The_mistaken
Sep 11 2003, 19:07
Jösses den var kul , känner igen mej i många saker
*the mistaken, ägare av fyra barn 10, 5, 2 och en liten gullig sak som heter Rebecca som föddes 27/8 05:40 2003*
Kapten krycka
Sep 11 2003, 19:59
Ja varför ska man ångra det finaste man någonsin kan få.
Skulle inte byta för en sekund.
The_mistaken
Sep 11 2003, 21:40
Välkommen kapten krycka

Ser att du tillhör det motsatta könet det är bra, vi behöver lite mer kvinnor här inne
Rangerbob
Sep 12 2003, 00:02
Har själv en på 13 månader. Bästa som hänt, utan tvekan. Alla ni som funderar på meningen med livet - den frågan besvaras så snart ni håller det lilla livet i famnen.
Extra roligt blir det när man kommer hem och frugan varit H&M och köpt en uniformsinspirerad tröja till lillen och man konstaterar att han sergeants rang och därmed har högra rang än vad man själv har.
Kapten krycka
Sep 12 2003, 06:30
Det finns väldigt tuffa army liknande byxor på Åhlens om man vill ha det.
Köpte byxor och kammo linne i somras, mormor och morfar gick i taket.
Pricken över i blev när man satt halsduken på huvudet på honom.
Dedicated
Sep 12 2003, 07:40
Pga hustruns jobb sitter jag och den 2-årige sonen ofta hemma på egen hand. Den här veckan har hustrun varit i väg på internat för hon är minsann tänkt att bli chef inom den kommun hon arbetar! Nåja, vara temopärt heltidarbetande ensamstående småbarnsförälder tar minsann på krafterna, all heder åt dem som har det så precis alltid! En hel helg ute i skogen är minsann ingenting i jämförelse.....rena avkopplingen!
"Inget är mer meningslöst än ånger"? Kapten Krycka, schysst formulering!
/Fyhr
Härligt muntra tongångar, inte för att jag var orolig på riktigt. Nu är jag bara orolig för allt annat. Går det bra fram till förlossningen? Går förlossningen bra? Kommer min samling egenhändigt byggda styrén-stridsvagnar i 1/300 bli uppätna osv.
Att läsa en kurs i psykiska avvikelser och vänta barn är dessutom ett lysande sätt att jaga upp sig på, kan rekomenderas.
Kapten krycka
Sep 12 2003, 08:52
Känner igen det. Ta det lungt, softa och njut.
Jag blev själv lite nervig när vi upptäckte det, var redan i 5:e mån och hade precis avslutat min tre månaders. Dessutom hade jag hunnit opererat knär. Fick bra stöd från omgivningen och kamraterna i Hv.
Läs inte för många böcker och stressa upp er det löser sig efter hand.
Använd huvudet och lyssna inte på allas goda råd, det kan bli för många.
Dedicated
Sep 12 2003, 08:57
"Ingen plan överlever första kontakten med fienden"
Stämmer rätt bra gällande förlossningar också.......den ena är inte den andra lik. Jag hade en idé om hur det skulle gå till, men icke. Nästa gång stannar vi hemma längre, 36 timmar på BB är inte så där jättekul, faktiskt.........men resultatet håller just nu på att jaga sina dagis-fröknar till vansinne så resultatet blev helt klart BRA!
Lt. Payne
Sep 12 2003, 09:01
QUOTE (akula @ Sep 12 2003, 08:54 )
Nu är jag bara orolig för allt annat. Kommer min samling egenhändigt byggda styrén-stridsvagnar i 1/300 bli uppätna osv.
Vänta bara till barnen lär sig krypa. :P
Min fina samling av moderna USN flygplan i skala 1:48 förvandlades till plastskrot på ett tusendels ögonblick.
Men det gjorde inget, hans blick då var värd tusen flygplan.
Kapten krycka
Sep 12 2003, 09:02
Tack och lov har inte vår kommit till det stadiet riktigt än. Man snavar lite på honom när han hasat bort därifrån man la ner honom.
Men den roliga jagar tiden kommer snart. Bara hoppas att lite av kondisen finns kvar, de brukar vara ganska snabba de små liven.
The_mistaken
Sep 12 2003, 13:02
Hemma är det oftast en riktig röra, dom slänger grekor överallt och man själv får gå och plocka upp allting
Kapten krycka
Sep 12 2003, 13:15
Något bra tipps för att få ordning på en tolvårig tjej som "inte orkar" göra det hon blir tillsagd
skär av pengatillförseln (vecko/månadspeng/barnbidrag lr vad hon får).. funkar bättre än man tror
QUOTE (Kapten krycka @ Sep 12 2003, 14:15 )
Något bra tipps för att få ordning på en tolvårig tjej som "inte orkar" göra det hon blir tillsagd

Göm mobilen...? ;)
Kapten krycka
Sep 12 2003, 16:25
Funkar hyffsat men ej till fullo.
Kallas trots har jag hört.
Får väl ta i med basstämman hädan efter, det lärde man sig ju som tf gb på luckan.
The_mistaken
Sep 12 2003, 16:33
Var bestämd det funkar bra, visa vem som bestämmer
Har alltid tänkt att jag vill vara med under förlossningen, det ska man väl klara av. Har inte ändrat mig angående viljan men idag hände något som får mig att undra om jag klarar av det.
Var iväg på en hjärndissektion. Inga problem kände på hjärnan coolt. Sedan började jag känna mig lite hungrig. Plötsligt vaknade jag, stål fredde, på akuten med en grym huvudvärk, jag stöp i golvet. Snacka om att självkänslan får sig en knäck.
Kapten krycka
Sep 15 2003, 12:42
Var inte orolig för förlossningen. Det är lite annat. Din tjej kommer att behöva dig där, annars kan du ju allid fråga Swed65 hur det kan låta när man är där.
Han hade lite ont i tummen så han fick ingen tid att svimma. Det kommer att gå bra ska du se.
Swed65
Sep 15 2003, 13:45
Jepp nära nog en knäckt tumme.. knaaaak sa det... Intressant att lyssna på någon under lustgasen inverkan rabla samtliga titlar på James Bond filmerna
Dedicated
Sep 15 2003, 13:50
QUOTE (Swed65 @ Sep 15 2003, 14:45 )
Jepp nära nog en knäckt tumme.. knaaaak sa det... Intressant att lyssna på någon under lustgasen inverkan rabla samtliga titlar på James Bond filmerna

Min hustru var övertygad om att hon tappar öronen.......dock var lustgasen ändå hennes absolut bästa kompis......och jag tänker inte ha vigselring nästa gång (om det blir nån). Kvinnor kan bli våldsamt starka och klämma en och annan finger i förbifarten!
Kapten krycka
Sep 15 2003, 18:01
Inte bara starka, elaka komentarer också har jag fått hör av min sambo.
Men man ska inte ta åt sig för mycket av vad som sägs utan bara försöka lugna.
Liten fråga någon som vet vad en själv häftande självförsvarare är för något???
Frågade vist vart Swed65 hade gömt dem och slumrade sedan in igen.
Är egentligen inte särskilt orolig över huruvida jag ska klara förlossningen, jag behöver ju inte klämma ut något. Lite misshandel och hårda ord klarar jag allt, trodde nog att jag klarade en hjärna också men där ser man. Tror i och för sig att det var situationen, vi har haft två dödsfall i familjen under sommaren, inte helt trevligt att komma in i en obduktionssal då.
Hela ämnet med barn känns väldigt intressant just nu, konstigt va? Ser fram mot detta med skräckblandad förtjusning, mest förtjusning lyckligtvis.
Kapten krycka
Sep 15 2003, 18:17
Det kan jag förstå. Inget är som väntans tider.
Tråkigt med dödsfallen men som sagt du har ju något att se fram emot.
När är det beräknat till?
Vår lilla grabb kom den 15 April så man är ju lite nyfiken.
Beräknad nedkomst 5 april, så egentligen är det väl lite tidigt att känna sig säker (om man nu någonsin kan det). Vi fick ett missfall i vecka tio tidigt i våras (härligt år det här) så nu har vi ju åtminstone gått längre. Nu lät jag så där negativ igen, allt känns bra den här gången och jag tror verkligen att det ska funka. Man kan ju inte gå omkring och fundera allt för mycket i alla fall.
Kapten krycka
Sep 19 2003, 18:08
Det kommer säkert att gå bra, har ni funderat på några namn.
Våran lilla grabb fick namnet Emil, det var min bror som gav förslaget och det stämde verkligen på honom. En lintott med glimten i ögat och aldrig långt ifrån ett skratt.
Måtte han bara inte bli som Emil i Lönneberga då kommer inga militära utb i världen att räcka till.
Vi håller tummarna för er.
Mvh Jessi
Boston
Sep 21 2003, 19:56
Fram till slutet av denna tråd tyckte jag att det började likna en propaganda tråd för att skaffa barn...
Fick detta av en bekant, ganska kul också.
Hej!
En av mina goda vänner i militära skrev.
"Vän av ordning undrar säkert vilken kurs jag genomför denna sommar"
Tillsaken hör att han är militärt grundutbildad som militärpolis!
"Jag har nyligen påbörjat en tre månader lång antiterroristkurs!
Den går helt utanför CFB/FBU, Försvarsmakten eller polismyndighetens regi
och det är en av de mest krävande kurser jag gått på länge.
I kursen får jag lära mig hantera olika krissituationer och dessa består av
ständigt olika praktiska moment och vi fokuserar mot olika inre hot i
verksamheten.
Vi börjar normalt kl 07.00 och övningarna pågår konstant till ungefär kl
20.00sju dagar i veckan.
I bland blir det även kvälls- och nattjänst.
Låter utbildningen intressant?
Denna exklusiva utbildning tillhandahålles otroligt nog av
Försäkringskassan och kallas för Föräldraledighet.
Jag fattar inte vad ordet ledighet har för innebörd i denna utbildning!"
Särimner
Sep 21 2003, 22:40
Barn är spännande, det är väl det minsta man kan säga. Det är för övrigt minst lika spännande att konstatera hur oväsentligt ens tidigare prioriteringar blir när man står där med lillen/lillan i famnen på förlossningen.
Innan min Frida föddes så lyssnade jag förvisso på frugan (som har en dotter sedan tidigare) och hennes förvarningar om att "nu kan du nog inte räkna med att tävla varannan helg och 'leka krig' varannan. Nu får du nog räkna med att vara lite pappa också." Som om det skulle vara några bekymmer, tänkte jag. Det är väl klart att vi ska tävla i mästerskapet och att jag ska åka på de där kurserna med HV? Jo tjena mittbena...
Helt plötsligt fann man sig i en situation där färg och konsistens på blöjans innehåll kunde fylla samtalsämnet för en hel kväll. Helt plötsligt kommer man på sig själv sittandes med vapenvården med en sovande baby i sele på bröstet. Helt plötsligt börjar man fundera på om det är det mest intelligenta att syssla med rallytävlingar som innebär 150 km/h på smala skogsvägar när man har barn att uppfostra. Det är då man inser att livet aldrig kommer att bli det samma igen.
Under de kommande 10-15 åren kan man inte sticka iväg på en spontansemester eller bara gå ut och ta en öl eller två. Man kan inte längre åka iväg på den där kursen u eskorttjänst eller liknande där de plötsligt fick ett återbud. Kort saft, livet blir aldrig mer det samma.
Och vet ni vad - det gör inte ett skit, för jag skulle aldrig någonsin vilja ändra på det liv jag har nu med fru, två friska barn och nyinköpt villa
Möjligen kommer Frida att fungera somm ytterligare motivation för att engagera sig i FM - jag vill att hon ska få växa upp i samma fred och frihet som jag har haft förmånen att göra.
QUOTE (Kapten krycka @ Sep 19 2003, 19:08 )
Våran lilla grabb fick namnet Emil, det var min bror som gav förslaget och det stämde verkligen på honom. En lintott med glimten i ögat och aldrig långt ifrån ett skratt.
Måtte han bara inte bli som Emil i Lönneberga då kommer inga militära utb i världen att räcka till.
Mvh Jessi

Nog funderar vi på namn, om det blir en pojke har vi ett familjenamn, Carl. Problemet med detta är att vi (jag) funderade lite på Max som tilltalsnamn. Vissa likheter med historiska personer av tveksam karaktär noterades av min förmodat bättre hälft och förslaget nedröstades. Vi (jag) gillar namnet Oscar också, även här noterades en viss likhet med i litteraturen förekommande personer, även detta nedröstades. Men jag har ett tag på mig att bearbeta, fördunkla och övertyga, eller varför inte hitta något annat som passar bägge ;) .
Blir det en flicka har vi kommit överens (kommer säkert ändra sig många gånger) om Johanna.
Har blivit helt besatt av namn, tänk att det finns böcker som bara innehåller namnförslag.
Edit: Tack för tummarna, det var ju för sjutton det jag skulle skriva när jag började knappa. Gubben håller på att bli senil.
Kapten krycka
Sep 25 2003, 07:19
Självklart håller vi dom för er. Hölt också på att bli tokig när det gälde namn.
Till sist kom min bror med namnet Emil och det fick det bli. Hade det varit en tjej skulle denne ha fått namnet Tova. Men vem vet kanske blir det en knodd till.
QUOTE (akula @ Sep 24 2003, 23:38 )
QUOTE (Kapten krycka @ Sep 19 2003, 19:08 )
Mvh Jessi

Nog funderar vi på namn, om det blir en pojke har vi ett familjenamn, Carl. Problemet med detta är att vi (jag) funderade lite på Max som tilltalsnamn. Vissa likheter med historiska personer av tveksam karaktär noterades av min förmodat bättre hälft och förslaget nedröstades. Vi (jag) gillar namnet Oscar också, även här noterades en viss likhet med i litteraturen förekommande personer, även detta nedröstades. Men jag har ett tag på mig att bearbeta, fördunkla och övertyga, eller varför inte hitta något annat som passar bägge ;) .
Blir det en flicka har vi kommit överens (kommer säkert ändra sig många gånger) om Johanna.
Har blivit helt besatt av namn, tänk att det finns böcker som bara innehåller namnförslag.
Edit: Tack för tummarna, det var ju för sjutton det jag skulle skriva när jag började knappa. Gubben håller på att bli senil.
Johanna är ett bra val!
Så heter vår lilla tjej som tittade ut nu det omnämnda datumet 11/9.
Tycker att det är så skönt att detta datum numera innebär något så positivt, och inte bara tragik och elände!
Men man kunde ju önska sig liiite mer nattsömn......
Men men, det är det värt!!!
QUOTE (Kapten krycka @ Sep 12 2003, 07:30 )
Det finns väldigt tuffa army liknande byxor på Åhlens om man vill ha det.
Köpte byxor och kammo linne i somras, mormor och morfar gick i taket.
Pricken över i blev när man satt halsduken på huvudet på honom.

Ang kläder: Köpte en trevlig liten camo-militärdress på ett PX i Kosovo med texten "Peacekeeper In Training" på bröstet!
Hur gulllig som helst ju!!!
Åhléns har även ett litet typ flygställ som vi shoppat.
Kapten krycka
Sep 25 2003, 18:47
Jo tack, fick nästan noja i dag på stan. Hittade mycket roligt att köpa till grabben.
Fick korten vi hade skickat på framkallning, tuff kille i sina gröna byxor, kammo linne och solbrillor.
Mormor accepterade det (phu).
Finns mycket att shoppa till dom små, men sjuttsingen vad dyrt alla barngrejor är egentligen!
Kapten krycka
Sep 25 2003, 19:05
Jo tack, kostar nästan lika mycket som till en annan. Skulle behöva en sjö att ösa ur.
QUOTE (Kapten krycka @ Sep 25 2003, 20:05 )
Jo tack, kostar nästan lika mycket som till en annan. Skulle behöva en sjö att ösa ur.
Men det är det värt!! *BJK tillbax efter en Libero-montering på dotterns chassi*
Kapten krycka
Sep 26 2003, 18:50
Tja man handlar ju hellre till dom än till sig själv. Fast upptäckte idag att en affär här i stan har även till vår 12-åring. Hon brukar ju sno mina kläder, typ värmetröja 90 mm så det kan ju vara värt att införskaffa även till henne.
Som 12-åring är ju kungens kläder varma och sköna!
Får låsa in mina pryttlar när hon blir äldre.....!! ;)
QUOTE (BJK @ Sep 26 2003, 20:42 )
Som 12-åring är ju kungens kläder varma och sköna!
Får låsa in mina pryttlar när hon blir äldre.....!! ;)
Har en grabb på 3 år, har även en tvåliters flaska för dräktgas när jag dyker trimix...hade en dräktgas flaska, grabben har bestämt att han skall ha den när han dyker. Tjatar minst en gång i veckan om jag har fixat något remställ till den så att han kan ta med den till badhuset.
Är det inte PADI som kör dykutb för småknott, tror dom kallar det Bubblemakers och/eller SEALS :P
QUOTE (BJK @ Sep 26 2003, 21:07 )
Är det inte PADI som kör dykutb för småknott, tror dom kallar det Bubblemakers och/eller SEALS :P
Det får nog bli pappas specialutbildning, ingen organisation tar in treåringar :P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.