Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Att ha barn!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
BJK
QUOTE (imint @ Sep 26 2003, 21:25 )
QUOTE (BJK @ Sep 26 2003, 21:07 )
Är det inte PADI som kör dykutb för småknott, tror dom kallar det Bubblemakers och/eller SEALS  :P

Det får nog bli pappas specialutbildning, ingen organisation tar in treåringar :P

Nä, och det bör dom inte göra heller.
Axial
Jag har inga egna barn men jag har tagit en genväg förbi alla sömnlösa nätter och träffat en 4-åring som heter Rasmus (moderskapet som hör till är rätt snäll hon med).
Nu är det ganska nytt det här, två månader ca så vi håller fortfarande på att lära känna varandra men gud så skoj det är !
Idag har vi till exempel varit på det lokala storköpet och utfört prestandatester på kundvagnarna, såväl maxfart som manöverförmåga utforskades ordentligt biggrin.gif
Moderskapet och övriga kunder i affären hade möjligen inte lika roligt som vi hade :P
BJK
Tycker att man ser på livet lite annorlunda efter att man blivit en till i familjen.
Helt plötligt över en natt har man fått lite andra värderingar och så.
Lite åt det hållet som man fick när man såg svår fattigdom och misär i Kosovo, när man insåg att det inte är självklart med dricksvatten i kranen och elektricitet ur "två hål i väggen".

En sak som jag märkt redan nu är att spontaniteten minskar drastiskt! Inte bara att kasta sig i bilen och gå på bio eller besöka IKEA (tack gode gud för det!!) utan här ska det till logistik i den högre skolan med kläder, blöjor, matande, vagn, bilstol och dyligt.
Kapten krycka
Välkommen i klubben. Detta är tjänstgöring på hög nivå. Men dom brukar kunna hänga med på det mesta. Fast är man en MÖP så är man ju van att ha allting med sig ändå.
Rekomendation:
Stora byxor med stora fickor, rymmer blöjor och tvättlappar samt lite leksaker
Ryggsäck för kläder och filt att byta på
Vagn med rejält med leksaker
Termos och mat i ryggan om ej "naturligt förpackad"
GLÖM EJ kläder för väderomslag eller "olycka i arbetet" clap.gif fun_icon_nana.gif
BJK
En GN1 för alla arbetspass i mörkret skulle inte vara så dumt! laugh.gif
Försöker få med lilla tösen på det mesta, finns ingen anledning att bli innemänniskor bara för att hon dykt upp.
Så till nästa vår ska jag bygga en hållare för barnstolen i segelbåten, och så ska hon få flyga med pappa när hon kan ha på sig ett par små hörselkåpor nån gång nästa år! smile.gif
Och givetvis ska hon börja dyka som mamma och pappa när hon blir äldre, så babysim kommer att stå på schemat här framöver.
Kapten krycka
Har skaffat ett par Peltor Kids till grabben. Helt underbara.
BJK
QUOTE (Kapten krycka @ Sep 28 2003, 09:22 )
Har skaffat ett par Peltor Kids till grabben. Helt underbara.

Från vilken ålder kan dom bära dom då?
Tack för tipset!
Torak
QUOTE (Axial @ Sep 26 2003, 20:50 )
Idag har vi till exempel varit på det lokala storköpet och utfört prestandatester på kundvagnarna, såväl maxfart som manöverförmåga utforskades ordentligt  biggrin.gif
Moderskapet och övriga kunder i affären hade möjligen inte lika roligt som vi hade  :P

Jag ar expert pa kundvagnskorning - jag kan gora vad tusan som helst med staltradsmonstren! Nagra ganger har jag till och med dansat stepp med en kundvagn som partner, riktigt skoj! (Det blir nagra underliga blickar fran de andra kunderna, men det ar kul anda....)
Kapten krycka
Från vilken ålder kan dom bära dom då?
Tack för tipset!

Vi skaffade våra när han var ca 2 månader. Så du kan köpa när dom är riktigt små.
Han nyttjade dom i dag senast, när pappa borrade, det enda han gjorde var att asgarva för han fick ju vara med när det hände något.
Hade dom även på karnevalen, han var jätte nöjd och vi behövde inte oroa oss för hans hörsel.
BJK
Låter toppen!!
Headseten i flygmaskinerna är ju alldeles för stora för henne under överskådlig framtid, så det blir def att investera ett par Peltor Kids i närtid! smile.gif

En bra tråd det här med många matnyttiga tips för som har eller ska ha barn!!
Kapten krycka
Det blir även många goda skratt om div insidenter.
Har just nu grabben i soffan där han försöker äta upp min halsduk som jag har till min uni. Men vad göra när han nu tagit denna som gose/snutte trasa. Hoppas få behålla min värmetröja själv. Den är ju annars populär att ha över sig när man sover middag.

Fast i dag vill jag nog ha den själv, nu när man sitter hemma och snörvlar.
Men å andra sidan kan jag ju ge honom hans pappas tröja eller skjort M-59. Borde ju också funka. :P
BJK
Eter att den lilla ätit så kan man ju ge henne sambon kläder att gosa (läs: spy) på...... :P
Då blir man nog populär om det uppdagas att man haft det i uppsåt.....

Attans vad man längtar hem nu när man är på jobbet, undrar vad det beror på?!! ;)
Hotel Charlie One
Jag hade det ytterst tveksamma nöjet att passa svärmors lilla knähund under gångna veckan. Yngsta dottern (2 år) tyckte dock att det var jättekul att få hålla i kopplet. En dag stod en av grannarna utanför sitt garage och rökte. Han kommenterade att det verkade vara en trevlig liten hund. Jag sa då att hundrackarn är stendum och inte kan ett enda trick.

-Kolla här, sa jag. "SITT!"

Varpå dottern satte sej... Jycken stod lugnt kvar med tom blick

SNACKA OM PLI PÅ UNGARNA!!!
BJK
Nu blir jag mörkrädd........ laugh.gif
Dedicated
http://user.tninet.se/~lie705t/o1.jpg

Är på väg få sonen att bli lika intresserad som pappa, även om hans klädsel denna regniga dag på P7 är mer åt "minipolis"-hållet........roligast var att springa på bron som broläggaren lagt ut! Man har inte mycket högre krav, 2 år gammal. Däremot uppskattar hans mor inte att han numera, om det går honom emot, siktar på henne med pekfingret och skriker PANG! Ungar......vet INTE var han får alla olater ifrån! För JAG kan väl inte ha nåt med det att göra????? vissel.gif vissel.gif
BJK
Tänk hur det kan bli, och så säger dom att miljön inte ska påverka...!! laugh.gif
Skunken
QUOTE (Hotel Charlie One @ Sep 29 2003, 12:05 )
-Kolla här, sa jag. "SITT!"

Varpå dottern satte sej... Jycken stod lugnt kvar med tom blick

SNACKA OM PLI PÅ UNGARNA!!!

Fan, det måste jag lära lillebrorsan! Den ungen är det ingen pli på alls... 9 bast och i värsta trotsåldern... Bara skriker... Någon som vet någon som håller lydnadskurser för olydiga knattar? Du kanske kan göra en insats, Hotel Charlie One?
Hotel Charlie One
Japp! Har funderat på att starta en military school... men sossarna gillar nog inte den idéen nåt vidare?
Kapten krycka
Våran dotter tolv år reagerar inte när man säger att det kommer bilar el cyklar, men ropar man fordon så stuttsar hon åt sidan.

mimMN y5tf6 g7888888888888888888888kl viiiiiiiiiiiiiiiiiii jb ccccc v v

ursäckta "klottret", våran 5 månaders kille ville också ha rtt ord med i laget clap.gif
BJK
Klart grabben ska skriva på datorn!
Gillar han Delta Force BHD och Raven Shield så kan ha slå mig en signal om han blir spelsugen! ;)
Axial
QUOTE (Hotel Charlie One @ Sep 29 2003, 19:34 )
Japp! Har funderat på att starta en military school... men sossarna gillar nog inte den idéen nåt vidare?

Förra helgen var det marknad i stan och där fanns det en kopia i barnformat av en ksp m-60, med ett litet band och allt. Jag framförde då till "C Axial" att jag kunde köpa en sådan åt hennes son. Sedan kunde vi bygga ksp-näste av kuddar i dubbelsängen och öva lite. Chefen var inte fullt lika övertygad om lämpligheten att börja med utbildningen i tid.
henke
@Axial: Typiskt olämpligt att fråga.

Lättare att få förlåtselse än tillåtselse!!
DU måste nog läsa på lite om Marcinkos UNODIR. smile.gif
Axial
@henke:
Eftersom chefen hela tiden personligen övervakade mina inköp på marknaden så hade inköpet inte gått obemärkt förbi och jag tror inte hon hade trott mig om jag sagt "den är för eget bruk"
Emellertid tar jag dig ad notam och läser på lite om Marcinko. Det lilla jag läst just nu verkar rätt intressant.
akula
Måste hålla liv i den här tråden i sex månader så jag har något att skriva här.
Swed65
Då har man tur att C Swed65 har samma intressen = inga problem med div inköp biggrin.gif

Undrar hur vanligt det är att en 12-årig tjej tar pappas SoldF och läser den som godnattbok? vissel.gif
BJK
QUOTE (Swed65 @ Oct 1 2003, 07:09 )
Då har man tur att C Swed65 har samma intressen = inga problem med div inköp  biggrin.gif

Undrar hur vanligt det är att en 12-årig tjej tar pappas SoldF och läser den som godnattbok?  vissel.gif

Mycket mycket obvanligt skulle jag säga! laugh.gif
Kapten krycka
Ok swed65 vem är det som gör alla inköpen hemma. Du el jag????
Och vem av oss är mest MÖPig vissel.gif
Tat inte så hårt vi delar väl ansvaret. Minns du när hon fråga hur många olika pansarvagnar vi har i detta land och hur många olika andra trp medel det fanns.
Tror lille man blir lika dan, fast honom kommer man väl att få hålla tillbaka lite annars kan det bli jobbigt på mornarna .

@BJK
Gillar han Delta Force BHD och Raven Shield så kan ha slå mig en signal om han blir spelsugen!

Han älskar att titta på när andra spelar, gärna Medel of honor och Batelfield. Annars går det även bra med Blitzkrieg. Så nog gillar han pang pang. Han låg ju i min mage när jag låg på skjutvalllen och sköt in mitt vapen.
BJK
Min lilla dotter flög faktiskt SK60 innan hon föddes, så karriären är ju given för henne! B) -->*Johanna med sina Ray-Ban innan hon ska flyga ett pass*
Skunken
QUOTE (Hotel Charlie One @ Sep 29 2003, 19:34 )

Släpp inte tanken, för fan!
Jag skulle absolut sätta min lillebror/nyföding på disciplin-/potträning hos dig! Kombinerad potträning och vapenvård? Två flugor i en smäll... blink.gif

Det där med sossarna är ju inget problem! Det är ju en scoutkår! Visst, taggtråd runt, men det är bara för de farliga djuren..! Sedan har ju alla sin scoutuniform utanpå civila kläder så att de kan byta om fort när det kommer någon "kontrollant"... :P

Vi får fila vidare på detta!

Fy fan, va' jag vill ha barn!
Hotel Charlie One
I min military school kommer det att se ut på följande vis:

1. De elever som väljer platserna längst bak tvingas att byta med de som sitter längst fram
2. Den stökigaste eleven utses till dagelev.
3. Dageleven är personligen ansvarig för att de andra eleverna kommer till rätt plats, i rätt tid och med rätt utrustning.
4. Dageleven anmäler till VO (läraren), eventuella frånvarande och anledning till deras frånvaro.
5. Dageleven ansvarar för att lektionssalen lämnas i städat och ordentligt utvädrat skick.

till att börja med....
Dedicated
Var på föräldramöte på sonens dagis i går, HC1 version var det INTE! Du milde så mycket pedagogiskt mumbo-jumbo.....inga andra föräldrar sa ett pip men eftersom jag inte hade en aning om vad exempelvis en "tvärgrupp" är så gjorde jag mig dum och frågade. Inte nog med det, jag anmälde mig frvilligt till att vara föräldrarepr. när det ska tampas med kommun etc! Nu jäklar ska kommunen få reda på ett och annat!
Torak
QUOTE (Hotel Charlie One @ Sep 29 2003, 18:34 )

Men visst tusan ska du gora det!

Tusan, maste hitta tjej, gifta mig och skaffa sjuaring snabbt som tusan, sa jag har en unge att skicka ivag till den dar skolan...
Dedicated
HC1, vilka ämne ska du ha i din skola?????
Torak
Kan just tanka mig religionlektionerna...

"Sa slar vi upp bibeln... Striden, 4:28..."
Hotel Charlie One
Givetvis kommer skolan att följa läroplanen. DOCK MED VISSA TILLÄGG!!!!
Verksamheten kommer att bedrivas som internat. Kamratfostran kommer INTE att tolereras. Här är det JAG som fostrar och ingen annan.
Torak
Logement med kronans sangar och filtoverdrag! Skall baddas och strackas, naturligtvis...

Avlamning 0800?
Vysotskij
QUOTE (Hotel Charlie One @ Oct 2 2003, 11:19 )
I min military school kommer det att se ut på följande vis:

1. De elever som väljer platserna längst bak tvingas att byta med de som sitter längst fram
2. Den stökigaste eleven utses till dagelev.
3. Dageleven är personligen ansvarig för att de andra eleverna kommer till rätt plats, i rätt tid och med rätt utrustning.
4. Dageleven anmäler till VO (läraren), eventuella frånvarande och anledning till deras frånvaro.
5. Dageleven ansvarar för att lektionssalen lämnas i städat och ordentligt utvädrat skick.

till att börja med....

Sosse eller ej, jag har egentligen inget problem med Charlie Ones skola, utom att jag tycker det är ett väl hårt ansvar för ett litet barn att svara för att alla andra är på plats och inte glömmer något.

Inte desto mindre är problemet med denna och många andra friskoleidéer att de barn som skulle behöva pedagogiken inte är de som kommer att gå där.
Hotel Charlie One
Eftersom ämnet barnsoldater är diskuterat i annan tråd vill jag klargöra att det givetvis inte rör som om några förstaklassare som kommer i fråga för skolan.
Hade tänkt mej att lägga det på gymnasienivå. biggrin.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (Hotel Charlie One @ Oct 2 2003, 16:04 )
Eftersom ämnet barnsoldater är diskuterat i annan tråd vill jag klargöra att det givetvis inte rör som om några förstaklassare som kommer i fråga för skolan.

Köper det konceptet helt av... Det kan nog vara räddingen för en del ungdoms ligister...
Hotel Charlie One
"Sänd mej era unga"
Vysotskij
QUOTE (Fu Dahlberg @ Oct 2 2003, 16:09 )

Köper det konceptet helt av... Det kan nog vara räddingen för en del ungdoms ligister...

Okej,

på gymnasienivå låter det bättre, och jag tror att det i likhet med KJS/MP insatser i början på 90-talet kan vara fostrande. Men hur får du dit ligisterna i första läget?
Hotel Charlie One
Genom att föräldrar och/eller sociala myndigheter placerar dem där. Vad trodde du? Att jag skulle hämta dem på stan?
Fu Dahlberg
QUOTE (Vysotskij @ Oct 2 2003, 17:01 )
QUOTE (Fu Dahlberg @ Oct 2 2003, 16:09 )

Okej,

på gymnasienivå låter det bättre, och jag tror att det i likhet med KJS/MP insatser i början på 90-talet kan vara fostrande. Men hur får du dit ligisterna i första läget?

istället för ungdosmsvårdanstalt tex...
Vysotskij
Då är jag med. Trodde att det var friskola som tänktes, och till en sådan lär bara redan rätt välartade barn med hårda föräldrar komma.

En institution som ger huliganer möjlighet att få stolthet över något sunt i utbyte mot disciplin och ordning stöder jag fullt ut.
Skunken
Då är jag med!
Jag går på gymnasiet, men är ingen ungdomsligist!
Räkna med mig!

"Where do I sign in?"
Kapten krycka
Min lilla dotter flög faktiskt SK60 innan hon föddes, så karriären är ju given för henne! cool.gif -->*Johanna med sina Ray-Ban innan hon ska flyga ett pass*

Ja vad ska det bli av våra barn??
Dom kommer väl aldrig att gå i våra fotspår eller så.
Vi hade genomgång av vår mtrl och grabben gillade att leka med våra hjälmar, dom var tydligen väldigt roliga för han satt och skrattade i sin babysitter. laugh.gif

Annars är ju alla böcker jättebra till nattsagor då det finns fina bilder. Sidorna börjar bli lite konstiga men det är smällar man får ta.
BJK
"Som man bäddar får man ligga", och det gäller ju i hög grad hur vi formar våra små liv! laugh.gif

Annars så har vi en s k spy-period hemma nu, som värsta brandsprutan!!
Klart impad av hur långt och högt en sån liten krabat kan få iväg spyan!! clap.gif
isa
QUOTE (BJK @ Oct 6 2003, 11:48 )
"Som man bäddar får man ligga", och det gäller ju i hög grad hur vi formar våra små liv! laugh.gif

Klart impad av hur långt och högt en sån liten krabat kan få iväg spyan!! clap.gif

Mmm, man blir förvånad över hur nåt så litet, sött och fint kan innehålla så mycket, och ofta luktar det ruskit illa också...
BJK
QUOTE (isa @ Oct 6 2003, 13:02 )
QUOTE (BJK @ Oct 6 2003, 11:48 )

Mmm, man blir förvånad över hur nåt så litet, sött och fint kan innehålla så mycket, och ofta luktar det ruskit illa också...

Den här är så färsk så den har inte börjat lukta illa än!
Luktar som bulldeg liksom! :P
Skunken
När ni diskuterar spyor och annat illaluktande mysigt grejs kom jag att tänka på när jag var nyfödd.
Jag spydde som värsta brandsprutan, jag också, och mor och far luktade sur mjölk jämt... Lite lustigt när farsan hade föredrag för SAABs ledning och stank babyspy... biggrin.gif
Jag kommer ihåg allt från min födsel blink.gif . Gud, så underbar jag alltid (aldrig) var! saint.gif vissel.gif biggrin.gif

Min lillebrorsa gjorde en rätt fin insats i en av familjefilmerna. Han ligger och slänger med huvudet på köksgolvet, när han plötsligt fyrar av en halvmetersspya... Börjar asgarva när jag tänker på det!

Fan, jag vill också ha en unge!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.