QUOTE (Skåp 36 @ Sep 9 2005, 10:34 )
På Ekot i morse den 9 sept. så berättade man att Moderaterna i Nacka/sollentuna
föreslagit att föräldrar skulle kunna starta daghem för egna barn.
I inslaget vände sig Socialdemokraterna emot förslaget med motivationen
att föräldrar saknar utbildning.
Då undrar jag, som är nu pappa ledig, är vi föräldrar ogiltiförklarade
av (s) att ta hand om våra egna barn?
Måste man vara auktoriserad för att ta hand om sina barn dagtid?
Låter dumt att starta daghem för EGNA barn då stordriftsfördelarna med dagis helt försvinner. Men om man ska ta hand om ANDRAS barn samtidigt, dvs man startar ett föräldrakooperativ, där man som föräldrar turas om att ta rollen som förskollärare, då handlar det ju bland annat om ansvar.
Att som föräldraledig ta hand om ett eller två barn är ju ingen större konst (för det mesta), men att ta hand om fem-sex barn är inte ett jobb jag skulle vilja ha. Speciellt om barnen är någon annans och denne någon annan ställer krav på att barnens vistelse på dagis ska vara lärande och meningsfull.
Nu är jag kanske färgad, som har haft mina barn på montessoriföräldrakooperativ (långt ord

), men jag ser hellre att de är med vuxna som är specialutbildade på pedagogik för små barn, och som har medvetet valt yrket att arbeta med barn, framför att jag placerar dem i någon främmande vuxens vård, som endast är tillfällig dagisfröken för att fylla bristen på barnomsorgsplatser.
Jag lutar nog mera åt att det ska krävas licens på föräldraskap. Tyvärr finns det så många som skaffar barn för att ha dem mer som en accessoar eller för att det hör till den sociala statusen.
/E