Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Att ha barn!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Swed65
Vi är lyckligt lottade, nästan inget kräk alls.

Jo vist är det så att som man bäddar får man ligga, men det är ju inget fel på att vara MÖP. blink.gif
Kapten krycka
OKEJ, där rök våra magelite. Grabben hittade dom och det är JÄTTE KUL att leka med dom.
Satan vad tiden går fort man hinner ju knappt med. Snart springer han omkring och frågar VARFÖR i ett kör.

Vi hade problem med barnvakt inför en kurs i sommar och fick då till svar att ta med båda barna, skönt att veta att man inte har ett enda problem för att kunna vara så aktiv som man vill.
Axial
Har just fått reda på att det blir tillökning här hemma smile.gif
I början av juni om man får tro jordegumman.
BJK
QUOTE (Axial @ Nov 1 2003, 11:31 )
Har just fått reda på att det blir tillökning här hemma  smile.gif

Grattis!
Life will never be the same, but it´s worth it!!! biggrin.gif biggrin.gif
sunken
Kanske kan tipsa på en bra manual annars...

The Baby Owner's Manual: Operating Instructions, Trouble-Shooting Tips, and Advice on First-Year MaintenanceFirst-Year Maintenance.
akula
Har varit på ultraljud, den lille vinkade åt mig, är helt övertygad om detta. Alla försök att påstå att plutten bara rörde på sig tas emot med kallsinne. Så det så.

Trodde aldrig att jag skulle bli en sådan som visar upp en svartvit bild som liknar en...en...alien och stolt utbrister titta vad jag gjort men en sådan är jag.

Grattis Axial wub.gif
BJK
QUOTE (akula @ Nov 2 2003, 16:37 )
Har varit på ultraljud, den lille vinkade åt mig, är helt övertygad om detta. Alla försök att påstå att plutten bara rörde på sig tas emot med kallsinne. Så det så.

Trodde aldrig att jag skulle bli en sådan som visar upp en svartvit bild som liknar en...en...alien och stolt utbrister titta vad jag gjort men en sådan är jag.

Grattis Axial  wub.gif

Vilken vecka är det?
akula
QUOTE (BJK @ Nov 2 2003, 17:42 )
QUOTE (akula @ Nov 2 2003, 16:37 )

Grattis Axial  wub.gif

Vilken vecka är det?

Vi går in i vecka 19 på tisdag. 7/4 är beräknat datum för nedkomst, jag hoppas dock på den 4:e, lätt att komma ihåg 040404 (är inte helt senil så jag kommer säkert ihåg andra datum också men varför chansa).

Halva tiden snart smile.gif
BJK
En spännande tid framför dig! smile.gif

Vår lille tjej är såååå nyfiken nu, och flinar så där tandlöst härligt när pappa pratar med henne! wub.gif wub.gif
heiho

Ett tips i all enkelhet.
Sov NU.

ph34r.gif
heiho
QUOTE (sunken @ Nov 1 2003, 18:10 )

Manualer i all ära, dom brukar stämma på alla barn UTOM just dina egna.
Man tror att man gör allt fel bara för att det inte stämmer in på ens egna barn.

Den bästa manualen jag använt, har 3 barn som jag testat olika saker på, är hjärtat. Följ ditt hjärta och var ärlig och uppriktig mot dig själv och dina kära så löser sig ALLT.

Ett poem som jag hämtat mycket styrka ur lyder:
"Livet är som en seglats på ett okänt hav
men vi har alla fått en karta med oss
sök den i din själ".

Lycka till.

ph34r.gif
Dedicated
Visst är det kul med barn, speciellt när de dråsar ner för trappan och landar på golvet nedanför med en otäck duns. Sådant som händer när man har bråttom ner för att hinna gå på toa. Sonen har sonika bestämt att han inte längre ska ha blöjor vilket leder till en del panik-utryckningar om dagen.

I går morse var han på ovanvåningen då behovet av en toalett gjorde sig påmint. Reser sig till hälften, tappar balansen och åker på magen nerför alla trappstegen. Vi har en ganska brant trappa vilket gjorde att han fick upp bra fart innan landningen i golvet på nedanvåningen. Millisekunderna innan man hör avgrundstjutet inpräntas för evigt i skallen på en och man slår alla uppmätta hastighetsrekord fram till det lilla byltet.

På sjukhuset konstaterades en fraktur på nyckelbenet. Jobbigt för vem som, speciellt för en liten kille på 2,5 år...........occh det här är bara början, snart ska det cyklas och gu´vet allt.........

Fyhr
BJK
Åh fan! Då är en riktig smäll om han skadade sig så!! :(
Normalt har dom du ett stort immunförsvar mot sån och det brukar stanna vid blåmärken typ.
Dedicated
Det var nog väl att det stannade vid en fraktur på nyckelbenet, armar & ben, kanske tom nacken och huvuddet skulle kunna råka riktigt illa ut! Som sagt, trappan är ganska brant vilket gav god fart ner i golvet! Som jag uppfattade det landade han på sin högra axel vilket då gav upphov till skadan.
BJK
Tur i oturen att det gick så pass "bra" ändå, kunde ha varit värre..... :(
Ge den lille lite godis som tröst från farbror BJK! smile.gif
Axial
QUOTE (heiho @ Nov 2 2003, 21:50 )

Ett tips i all enkelhet.
Sov NU.

ph34r.gif

Jag och "C Axial" pratade en del om det där och kom fram till att eftersom jag jobbar 3-skift och hon har en egen liten butik så borde chansen att få sova tillräckligt vara god, eftersom det blir en gansa flexibel arbetsbelastning. Sedan kan jag kanske inte räkna med att få sova när jag vill biggrin.gif
Nåja, ingen plan har ju överlevt stridskontakt än så...
Men jag är nog mer orolig för blöjbyte om jag ska vara ärlig, jag är lite kräsmagad av mig se.
BJK
Jobbar dagtid och den s k C BJK har då till uppgift att handha barnskrik, matning och blöjbyte på vardagsnätterna. Men tro INTE att man kan sova för det! :P
När det skriks och knorras vaknar även dom döva...!
Och skriks det kl 0430 t ex så är det rätt tufft att somna om och kliva upp kl 0545, så stalltipset är som föregående talare : SOV NU!!! laugh.gif laugh.gif

Man lider av kronisk sömnbrist, och vissa dagar är man som en zombie, och det känns hopplöst att ta igen förlorad sömn..

Men DET ÄR VÄRT DET !!! wub.gif
imint
QUOTE (BJK @ Nov 3 2003, 22:07 )
Jobbar dagtid och den s k C BJK har då till uppgift att handha barnskrik, matning och blöjbyte på vardagsnätterna. Men tro INTE att man kan sova för det!  :P
När det skriks och knorras vaknar även dom döva...!
Och skriks det kl 0430 t ex så är det rätt tufft att somna om och kliva upp kl 0545, så stalltipset är som föregående talare : SOV NU!!!  laugh.gif laugh.gif

Man lider av kronisk sömnbrist, och vissa dagar är man som en zombie, och det känns hopplöst att ta igen förlorad sömn..

Men DET ÄR VÄRT DET !!!  wub.gif

Hur ny är eran kotte egentligen?
Det tog inte många veckor innan jag slutade höra nattlig verksamhet. Första gången det hände så resulterade det i ett hårt slag från min bättre hälft. Jag kommenterade natten med att säga, fantastiskt att han sov så länge på raken. hur menar du replikerade frun med röda ögon. Ja, det har ju varit alldeles tyst sedan vi la oss sa jag lyckligt ovetande. BAM. Han har vaknat tre gågner inatt var det iskalla svaret. Har sedan dess valt att inte kommentera den nattliga verksamheten i huset.
BJK
Born on the 11th of september! smile.gif

I natt var jag extremt trött, så jag törs nog inte fråga om hon sovit "heeela natten"....... :P
Fast hörde ett smaskande/snuttande ljud någon gång mitt i, och har starka indikationer på att det förtärdes näring från centralerna då.
SBP
Vilka minnen detta ger... Men det fortsätter...

Ni ska veta att det tar tid innan ni får sova ordentligt... Vår minsta är snart 5 år, och hon är fortfarande C dubbelsäng....
Hon somnar dock i sin egen säng, men framåt småtimmarna kommer hon trippande(iofs inte varje natt, men ofta). Och tro inte att hon ligger still, eller i mitten för den delen (där finns ju en skarv....) Nä, hon ligger ju naturligtvis hos den som är störst, nämligen mig... Så när man "vaknar" så har man kanske 25 cm säng kvar. Men vad gör man inte för dom små liven... wub.gif en puss i pannan får hon när man går upp iaf.

"Sova får man göra i graven"
Hotel Charlie One
Jag bara måste ta tillfället i akt att plussa lite för "skrikmetoden" när det gäller att lägga barn OCH FÅ DEM ATT SOMNA!

Efter mycket motstånd från min sida körde frugan ett stenhårt program med äldsta dottern när jag var bortrest ett par dagar. När jag kom hem förevisade en påtagligt stolt hustru hur enkelt och smärtfritt nattandet blivit. Inte ett knyst och dottern vaknade väldigt sällan på nätterna efter det.

Vår tvååring har vi kört samma metod med och hon lägger sej i princip själv och det senaste halvåret vaknar hon mycket sporadiskt på nätterna och då oftast pga mardrömmar motsv.

Vi har med stor framgång "konsultat" och hjälpt kompisar med detta och hittills ligger vi på 100% nöjda föräldrar...
BJK
Hur går denna metod till då?? 7.gif
Hotel Charlie One
För det första är det viktigt att inarbeta rutiner så att nattningen ser exakt likadan ut varje kväll. Vi körde enligt följande:

Nedtrappningsfas:
Stäng av tv:n, stäng av stereon, softa belysningen, byt blöja och på med pyjamas motsv. Ge välling.

Hygienfas:
Tandborstning och erforderlig tvagning.

Läggningsfas:
Barnet har nu fått alla sina basala behov tillgodosedda och är torra, rena och klara för läggning. Säg godnatt till alla familjemedlemmar och eventuella gosedjur.
Lägg barnet och säg ett tydligt godnatt. VELA INTE!!!
Skriker barnet nu så kan man som förälder i allafall vara trygg i förvissningen om att det rent fysiskt inte går någon nöd på barnet utan det är bara jäkligt argt...

Första kvällen går man in till det skrikande barnet var femte minut och talar om att man finns och att allt är lugnt. Man tar INTE upp barnet och man tänder inte lampan. Det gäller verkligen att som förälder stålsätta sej och inte ge vika här. (Därav mitt initiala motstånd mot denna metod). Till slut kommer barnet bokstavligen att ha skrikit sej till sömns.

Allteftersom kvällarna går (brukar ta 3-5) så lär sej barnet att det inte är farligt att gå och lägga sej och att mamma och pappa inte försvinner för tid och evighet.

Metoden har två nackdelar som jag ser det:
1. Den funkar bara hemma. Är man på fest etc innan man kört igenom hela programmet måste man förmodligen börja om.
2. Funkar endast vid vissa åldrar. Kommer inte ihåg när man tidigast kan börja med denna metod. Måste konsultera frugan i detta ärende eftersom det var ett tag sedan vi gjorde detta.

//HC1
SBP
Den är mycket funkis!! Vi har kört den på våra, men det gäller att inte ge sig!!
BJK
Från vilken ålder kan man köra detta då?
SBP
Naturligvis så är det frugan som har stenkoll på det, men jag har för mig att våra var runt året... Måste konsultera C för exakt tidsnummer...
BJK
ok!
Våran lilla snutta är knappt två månader så vi väntar nog ett litet tag innan *S*
Recon
Det verkar vara nånting med april, då är det nämligen dags för C Recon göra underverk och för Recon att se ut som ett frågetecken blink.gif

Har varit lite orolig för att tid och ekonomi ska sätta stopp på fritidsaktiviteterna men det löser sig nog 3.gif
BJK
April, maj, juni..... alltså några som hade det riktigt skoj på semestern/sommaren.... :P
Kapten krycka
April är en fin månad.
Det funkar att börja arbeta in rutiner tidigt, vi startade vid två månaders ålder med våran lilla hulligan.
Det har underlättat nu när han blivit snart sju månader, han var bara tre månader när han började sova åtta timmar i ett streck.
Nu tar han tio timmars sovning på natten så vi känner oss rätt utvilade.

Ekonomin brukar alltid gå runt även efter ankomsten, trodde vi skulle gå under innan han kom. Men sedan brukar alla släcktingar bli nyfikna och vilja hjälpa till så det löser sig ska du se.
Hotel Charlie One
Har nu konsulterat C Hem och barn och hon låter meddela för det första att det inte heter skrikmetoden utan femminutersmetoden. För det andra så är den funkis från 5 månader. Det hade visst nåt med tidsuppfattningen (hos barnet) att göra.
Axial
QUOTE (SBP @ Nov 4 2003, 07:56 )
Vilka minnen detta ger... Men det fortsätter...

Ni ska veta att det tar tid innan ni får sova ordentligt... Vår minsta är snart 5 år, och hon är fortfarande C dubbelsäng....
Hon somnar dock i sin egen säng, men framåt småtimmarna kommer hon trippande(iofs inte varje natt, men ofta). Och tro inte att hon ligger still, eller i mitten för den delen (där finns ju en skarv....) Nä, hon ligger ju naturligtvis hos den som är störst, nämligen mig... Så när man "vaknar" så har man kanske 25 cm säng kvar. Men vad gör man inte för dom små liven... wub.gif  en puss i pannan får hon när man går upp iaf.

"Sova får man göra i graven"

C Axial har en 4-årig illbatting sedan tidigare och han kommer också ofta in i dubbelsängen framåt småtimmarna. Jag begriper inte hur en så liten kille kan ta så mycket plats !! Fast å andra sidan, han kan sova på tvären i sängen och då går det ju åt plats...
Fraggel
QUOTE (SISU @ Sep 10 2003, 20:20 )
biggrin.gif LOL biggrin.gif
Har en son på 2 år En barn  till på gång i början på april.
Så jag kan instämma .
Det blir inte mycket pengar över....

Jo det känns igen jag har tvillingapr på 1½ år. Det blir ofta stooooooora hål i plånboken.
SBP
QUOTE (SBP @ Nov 4 2003, 10:19 )
Naturligvis så är det frugan som har stenkoll på det, men jag har för mig att våra var runt året... Måste konsultera C för exakt tidsnummer...

Fick raka besked om min tidsuppfattning när jag kom hem.... vissel.gif

Runt halvåret var våra när vi började nattisinlärningen...
Hotel Charlie One
Då är SBPs och min C ganska överrens! biggrin.gif
Holmis
Det är himla skoj att se det manliga könet disskutera detta underbara ämne barn. Ska säga åt min sambo att ta del av den så blir det kanske andra bullar hemma... biggrin.gif

Den där skolan som ni talar om, den verkar ju helt OK. De måste lära sig i tid.

Min sambo har haft stora ögon när det gäller kataloger o annonser när det gäller barnkläder. Om vi får barn så ska de vara camoklädda o det är inget att disskutera. Det är ju tur att man håller med. camo.gif

Lycka till ni som ska få barn framöver! Det kommer gå bra. wub.gif
akula
QUOTE (BJK @ Nov 4 2003, 15:53 )
April, maj, juni..... alltså några som hade det riktigt skoj på semestern/sommaren....  :P

dry.gif ... horny.gif ... 8| ... vissel.gif ...
akula
April, maj, juni..... alltså några som hade det riktigt skoj på semestern/sommaren....  :P

Jaaaeee, hmm, joo, hoppsan.

Helt fel var väl inte sommaren.
SBP
QUOTE (Hotel Charlie One @ Nov 5 2003, 12:16 )
Då är SBPs och min C ganska överrens! biggrin.gif

Är inte dom flesta C det???? ;)
BJK
QUOTE (Holmis @ Nov 5 2003, 15:04 )
Det är himla skoj att se det manliga könet disskutera detta underbara ämne barn. Ska säga åt min sambo att ta del av den så blir det kanske andra bullar hemma... biggrin.gif

Bla Bla Bla........ :P
Nu ska detta inte utnyttjas på något sätt med att ytterligare förtrycka den manliga rasen i hemmet!!

Säg bara åt honom att höra av sig så ska han få tips på hur man undviker att bli förtryckt i hemmet! B)
Axial

Skoj har man väl så ofta man kan ? wub.gif
men det är klart, under semestern finns det ju helt plötsligt 8 extra timmar att ha skoj på. biggrin.gif
Kapten krycka
Nu är det inte lång tid kvar för er som ska ha i april. Våran är nio månader och mer villd än tam. Ska bli skönt att åka på övning så att man får vila lite. För inte ens det värsta brak pass kan bli värre än så här.

horny.gif
BJK
En 4-månaders pratmoster kan oxå trötta ut den uthålligaste krigare, helst om hon gillar att "prata" högt och ljudligt tidiga mornar på helgerna..... laugh.gif
Men det är det värt!! wub.gif
Anders
5-minutersmetoden skall övas och prövas här hemma... jag ser gärna att jag får mer tid till annat än att natta lillan hela kvällarna.
LYNX
Då jag inte har egna kottar men är BARNSLIGT förtjust i att umgås
med dessa små energigivare/slukare medsänder jag bild på LYNX
och hans BearHuntingTeam.

Dedicated
Det finns stunder när man verkligen undrar vad man gjort fel som förälder. FAST det inte finns minsta krigsleksak i hemmet (mer än mina egna riktiga, vill säga) så springer sonen runt huset hemma med en innebandyklubba alt, golfklubba i plast som vapen. Med dessa "vapen" avger han dubbelskott, vid passage av hörn går han ner på knä och spanar runt hörnet. Sedan kommenderar han framåt och framrycker till nästa hörn. Dessutom är vår trappa numera egentligen en stridsvagn eftersom man kan dra in sina små stolar under den och sticka ut samma innebandy-/golfklubba mellan trappstegen för att avge eld mot upptäckta mål och misstänkta punkter. Leksaks-kassaapparaten är plötsligt instrumentpanel....

JAG vet inte vad jag gjort för fel, kan det vara genetiskt betingat? Sonen är 2,5.....
Eller så så ska han inte krypa omkring i pebbor på Revinge fler gånger! Hrm......
SBP
"Leka" krig är fullt normalt för pojkar. Min fru hade betänkligheter när våra grabbar oxå började panga. Naturligtvis skyllde hon på mitt MÖP-intresse... Fick henne faktiskt att leta efter förklaring på annat håll. Hon hittade nån bok (tyvärr kommer jag inte ihåg vilken) där det förklarades som fullt normalt för pojkar att panga.

Fast kravla runt i pebbor... laugh.gif
LYNX
QUOTE (P-O Fyhr @ Jan 20 2004, 08:55 )
Det finns stunder när man verkligen undrar vad man gjort fel som förälder. FAST det inte finns minsta krigsleksak i hemmet (mer än mina egna riktiga, vill säga) så springer sonen runt huset hemma med en innebandyklubba alt, golfklubba i plast som vapen. Med dessa "vapen" avger han dubbelskott, vid passage av hörn går han ner på knä och spanar runt hörnet. Sedan kommenderar han framåt och framrycker till nästa hörn. Dessutom är vår trappa numera egentligen en stridsvagn eftersom man kan dra in sina små stolar under den och sticka ut samma innebandy-/golfklubba mellan trappstegen för att avge eld mot upptäckta mål och misstänkta punkter. Leksaks-kassaapparaten är plötsligt instrumentpanel....

JAG vet inte vad jag gjort för fel, kan det vara genetiskt betingat? Sonen är 2,5.....
Eller så så ska han inte krypa omkring i pebbor på Revinge fler gånger! Hrm......

Som självutnämd besserwisser vill jag påstå att du inte gjort
något fel.

Det är "sunt" att små pojkar "leker krig". Titta i djur
världen, unga bockar testar sin styrka mot varandra för att
leka/växa in i vuxenvärlden. "Normal" aggressivitet hjälper de
( mest pojkar ) att med krigslekar ( som de självklart inte kan
kan se ALLVARET i ) finna sin identitet som Pojkar, och tillslut
som män. Enligt de psykologistudierna som jag ägnat 4 års tid.

"Värstinresa a la skottkärra."
En samling "vilda våldsverkare" som jag FÖRSÖKER lära rätt
och fel. Slå någon på käften, AJA BAJA. Någon slår er på käften,
ge två käftsmällar tillbaka.

( Försöker förklara att våld inte är någon universallösning på
problem och att man ska undvika det i det längsta..............
MEN samtidigt skall man stå på sig, annars gör någon annan det! )
Dedicated
Då ska jag informera hustrun om att både jag & sonen är "normala" och att hon får se till att det blir en tös nästa gång (till hösten nån gång, riktigt när vet vi ej ännu) om hon vill slippa undan vildsinta bataljer i huset!
SBP
Hmmm, det är inte säkert att ni kommer undan det ändå... Du vet, den där syskonkärleken... Det kan gå riktigt hett till. bong.gif :P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.