Lt. Payne
Sep 10 2003, 10:44
Kolla här.Så här ska vi göra, anser personligen att stridsfordonen ger en falsk bild av materialläget i Hv till gemene man bara.
Fu Bodin
Sep 10 2003, 10:52
Det står väll att P7 visar upp stridsfordon och inte HV?!
Lt. Payne
Sep 10 2003, 11:21
QUOTE (Fu Bodin @ Sep 10 2003, 11:52 )
Det står väll att P7 visar upp stridsfordon och inte HV?!
Du och jag och de flesta andra Möp:arna vet skillnaden på P7:s material och Hv:s material.
Tror inte många civilister vet skillnaden, vi ska rekrytera till Hv och inte P7.
Ragulin
Sep 11 2003, 18:31
Alltså, jag har bara en tanke i skallen just nu beträffande den här rekryteringsgrejen utanför Väla köpcentrum: AVBRYT! Jag tycker det är klart olämpligt, med tanke på mordet på Utrikesministern, att ha en stor uppvisning på Väla i helgen. Jag anser att man antingen skall skjuta på arrangemanget eller så genomför man det under stillsamma och värdiga former.
Jag är själv planerad att ingå i insatsplutonens förevisning med massa lösskjutning med ksp och grg och et djävla hålligång, men tänker INTE delta i den här typen av verksamhet denna helg. Jag kan tänka mig att åka dit, packa ut grejorna och stå och vara till förfogande om någon vill fråga om något, men så fan heller att jag tänker kuta omkring som en djävla stäpptarzan och vråla och panga på. Anstötligt!!
Vi riskerar dessutom att framstå i en djävligt debil dager i allmänhetens ögon!
SLUT
Dedicated
Sep 12 2003, 07:50
Med just mordet på vår utrikesminister i åtanke kanske det ställs en del intressanta frågor från personal ur det civila mörkret vilka uppgifter dagen Hv kan ha nu när lede fi uppenbarligen tassar omkring mitt i bland oss och inte åker runt i dieseldoftande pansarbjässar?
Fk_Eriksson
Sep 12 2003, 08:00
Personligen så tror jag inte att Anna Lindh skulle vilja att vi fryser pågående aktiviteter i samhället på det sätt som många diskuterar - hon ver ju själv en mycket aktiv person på många sätt och skulle nog helst se att vi jobbade på ännu mer nu.
Varandes en av euro kampanjens mest aktiva har jag svårt att se att hon skulle uppskatta att hela kampanjen och debatten avslutas - är det verkligen ett sätt att hedra henne? För mig känns det mer som att smutskasta henne, hon brann ju verkligen för debatten och kampanjen?!...
Samma sak tycker jag gäller andra saker, det bästa vi kan göra tycker jag är att fortsätta som tidigare men helst då med ännu mer kraft och energi!
Mvh /Stefan
Dedicated
Sep 12 2003, 08:06
QUOTE (Fk_Eriksson @ Sep 12 2003, 09:00 )
Personligen så tror jag inte att Anna Lindh skulle vilja att vi fryser pågående aktiviteter i samhället på det sätt som många diskuterar - hon ver ju själv en mycket aktiv person på många sätt och skulle nog helst se att vi jobbade på ännu mer nu.
Japp, håller helt med, UT OCH VISA att svenska folket inte låter sig skrämmas av våld. Det är ju just den effekten våldsverkare vill uppnå.......
Sg Joker
Sep 12 2003, 08:09
Är det inte bra att försvarets verksamhet fortsätter när sådant här händer? Hur skulle det se ut om vi blir lamslagna så fort det blir lite otäckt?
bushman
Sep 12 2003, 08:23
QUOTE (Ragulin @ Sep 11 2003, 19:31 )
Alltså, jag har bara en tanke i skallen just nu beträffande den här rekryteringsgrejen utanför Väla köpcentrum: AVBRYT! Jag tycker det är klart olämpligt, med tanke på mordet på Utrikesministern, att ha en stor uppvisning på Väla i helgen. Jag anser att man antingen skall skjuta på arrangemanget eller så genomför man det under stillsamma och värdiga former.
Jag är själv planerad att ingå i insatsplutonens förevisning med massa lösskjutning med ksp och grg och et djävla hålligång, men tänker INTE delta i den här typen av verksamhet denna helg. Jag kan tänka mig att åka dit, packa ut grejorna och stå och vara till förfogande om någon vill fråga om något, men så fan heller att jag tänker kuta omkring som en djävla stäpptarzan och vråla och panga på. Anstötligt!!
Vi riskerar dessutom att framstå i en djävligt debil dager i allmänhetens ögon!
SLUT
rätt!
vi bör nog likt teatrar och idrott tänka över hur vi uppträder de nämsta veckorna.
tycker uppvisning av krigiskt utförande av uppgift bör hållas nere ett tag.
vi lever ju fortfarande i ett samhälle som präglas av ådalen 31 och 40-taliststyre.
och jag tror det blir onödligt tjafs, om man genomför insatsuppvisning inför allmänhet, så nära denna trumatiska händelse.
alla ser inte på verkligheten ur samma synvinkel som vi här på forumet.
bättre att göra som resten av samhället, ställa upp, visa vördnad, hålla en tyst minut och ha sorgeband på uniformen.
Ragulin
Sep 12 2003, 08:43
@ Bushman!
Du har fattat vad jag menar! Jag tycker att det mest passande sättet att genomföra det på är att, stillsamt och värdigt, ställa upp och visa att vi finns, vilka vi är och berätta vad vi sysslar med. Jag vidhåller dock att en förevisning med insatspluton, där det skjuts en helvetes massa löst med både ksp och grg, är helt åt helvete fel. Kolla på TV och på stan! Sörjande människor överallt, blommor och kondoleansköer.... Skall vi då köra på som om ingenting hänt? Vad ger det för bild av oss och vilka vi är? Väla köpcentrum är en jättelik anläggning utanför Helsingborg med massor av publikdragande butiker och där är i regel skitmycket folk. Förvisso kommer säkert en del människor att dra dit för att kolla på Frivilligförsvarets utställning, men det stora flertalet är där för att shoppa och glida runt i affärerna. Hade förevisningen ägt rum på ett militärt område dit folk sökt sig enkom för att kolla på Hemvärnet, hade det varit ett annat läge, men nu är vi mitt i smeten med en massa civila runt omkring som förmodligen kommer att undra vad fan vi håller på med. Jag hade personligen tagit väldig anstöt, och jag är ändå en i högsta grad aktiv!
Som jag ser det finns det två möjligheter: Antingen skjuter man på det en månad eller så och genomför grejen som planerat, eller så gör man som jag tycker att man bör göra: Visa upp sig under värdiga och stilla former!
Jag kan ju meddela att jag personligen INTE kommer att delta i något röjj i helgen!
Ragulin, kan jag ta din plats då?
men jag håller med att det kan vara lite olämpligt, kanske man kan kompensera med en liten bild & några blommor vid utställningen?
och sorgeband tycker jag låter som en ypperlig ide' kan inte det ordnas?
Dedicated
Sep 15 2003, 11:51
Och hur gick det?
Gotcha
Sep 15 2003, 11:55
En till frågeställning: hur ska vi få in fler med invandrarbakgrund i Hv, som ju är en reltivt homogen organisation med militärt intresserade (unga) män!?
Hur ska vi få invandrarungdomar ens intresserade av FM?
Edit: KA1 med Kn C i spetsen drev ju en period ett slags "ungdomsläger" med vilsna kortklippta svennar och invandrarynglingar. Projektet gick strålande - men vad hände sedan? Varför utvecklades inte detta??
Lt. Payne
Sep 15 2003, 12:09
QUOTE (P-O Fyhr @ Sep 15 2003, 12:51 )
Och hur gick det?
Vet inte, hade det utförts på ett mer seriöst sätt med mer seriösa människor så hade jag nog gått och kollat läget.
Obs! Kritiken gäller det kompani som gick runt i t-tröjor, marinens bassäkhatt och SV2K. Sånt fåneri avskyr jag.
Insattsplutonen hade enligt uppgift reglementerad utrustning.
Gotcha
Sep 15 2003, 12:26
QUOTE (Lt. Payne @ Sep 15 2003, 13:09 )
Obs! Kritiken gäller det kompani som gick runt i t-tröjor, marinens bassäkhatt och SV2K. Sånt fåneri avskyr jag.
Där håller jag med dig helt och fullt.
Publikt gäller 100% stuns o puts samt RU!
Och dessutom lalla omkring i mtrl/persedlar som aldrig tilldelats Hv betraktar jag som lite oseriöst.
SV2k kan kanske godtas, men t-shirt och bassäk-hatt (som f.ö. måste FÖRTJÄNAS)(såvida det inte var den fula boonie-hatten) utgår fullständigt.
I busken är det en annan sak, men publikt = RU.
Ragulin
Sep 15 2003, 12:55
Jag var aldrig där och det gör mig både ledsen och upprörd att ta del av Lt. Paynes rapport om bassäkhattar och icke tilldelad utrustning. Jag håller HELT OCH FULLT MED om att i en sådan situation är det tilldelad utrustning och likformighet som SKALL GÄLLA! Bedrövligt att ansvariga C inte har kraft att genomdriva detta och otroligt kass om allmänheten fick ett dåligt intryck av verksamheten. Vi har långt kvar om man skall betrakta oss som ett fullvärdigt militärt förband, om vi inte ens kan ta på oss rätt kläder när vi går på stan. Inte ens en dagisklass har de här problemen!! Jag är därför inte bara glad, utan nu även tacksam att jag inte deltog!
Lt. Payne
Sep 15 2003, 13:03
@Raqulin
Ärligt talat vet jag inte vad allmänheten fick för intryck. Hoppas att de inte såg eller la märke till de detaljerna som vi talar om.
Lt. Pain Ragulin: Synd att ni inte deltog, då hade ni kanske kunnat att hjälpa till & styra upp verksamheten
Men något kompani utrustade med sv2k, tshirt och bassäk-hatt såg jag inte till, kanske var där bara någon enskild som stod inne i nåt av utställningstälten för visning?
för övrigt tyckte jag att det var två utmärkta dagar, väder gudarna stod oss bi en engång och fordonen från P7 & hässleholms museeum, samt stridslarmet från insatsarnas stridsförevisning drog REJÄLT med folk
Kapten krycka
Sep 15 2003, 13:33
Det verkar som många har svårt för att lfölja reglementet när vi vistas bland almmänheten.
Har fått många gliringar om att jag ser "för välvårdad ut" när vi varit på väg till övningar som varit i närheten av allmänna platser.
Det första intrycket är det människor reflekterar över och då bör man se snygg ut. Självklar ser man väl inte så snygg ut efteråt men man kan ju försöka ta bort lera och annat smutts.
Fast jag kanske har fel?
Lt. Payne
Sep 15 2003, 14:24
QUOTE (Sniff @ Sep 15 2003, 14:31 )
Lt. Pain Ragulin: Synd att ni inte deltog, då hade ni kanske kunnat att hjälpa till & styra upp verksamheten
Men något kompani utrustade med sv2k, tshirt och bassäk-hatt såg jag inte till, kanske var där bara någon enskild som stod inne i nåt av utställningstälten för visning?
för övrigt tyckte jag att det var två utmärkta dagar, väder gudarna stod oss bi en engång och fordonen från P7 & hässleholms museeum, samt stridslarmet från insatsarnas stridsförevisning drog REJÄLT med folk

Jo det är alltid lätt att kritisera om man inte själv är på plats. ;)
Nej du Sniff, jag har lagt 249 timmar hittills i år på krigsförbandet Hemvärnet det räcker med det.
Hade det varit ett enhetligt klätt kompani så hade det inte stört helhetsbilden. Det var delar ur ett kompani som var klädda så.
Kul att det var mycket folk.
bushman
Sep 16 2003, 17:25
det är f-n att folk skall överdriva så fort de får en chans.
vid våreld(ASÖ) var det första gången ett helt insatskompani stod uppställda inför sin nye kompanichef.
och jag kan godta att vissa kutade runt i kombinationen KJ-basker, ca 30 år och någon form av hockyfrilla.
men när det vid uppställning dyker upp en plut.chf i gilliesuit på fullt allvar, så undrar man vad det är för lekskola men har hamnat i.
vad ger det för signaler till plutonmedlemarna?
är man PC borde man ha lite omdömme eller?
som tur vad så togs inga bilder på denne träskman.
inget som publicerades i allafall.
jag sticker inte under stol med att jag släpar med mig halva clas olssons lager ut i fält, men är man stabsapa så är man.
men vid större uppställningar och framförallt i offentlighetens ljus, då gäller RU.
puts och studs vid tex ett eftersök är inget att stå efter, jag tror att den person man söker efter skiter i om mina känger är välputsade, bara vi hittar person vid liv.
bara för att vi är insatsplut. så behöver man inte ta i så vi kräks.
och LT payne var glad att inte baskern är ute än, då hade du haft något riktig illa att klaga på.
Fu Bodin
Sep 16 2003, 17:47
Glöm inte staben!
Man såg ju på lååååååååångt håll vilka som var stabspersonal. Komarockar, hjälm m/39 och diverse huvudbonader och stridsselar/bälten.
Samt att det var en stor representation av gummor och gubbar.
bushman
Sep 16 2003, 20:49
QUOTE (Fu Bodin @ Sep 16 2003, 18:47 )
Glöm inte staben!
Man såg ju på lååååååååångt håll vilka som var stabspersonal. Komarockar, hjälm m/39 och diverse huvudbonader och stridsselar/bälten.
Samt att det var en stor representation av gummor och gubbar.
tack bodin nu kommer jag inte kunna sova på tre veckor!!
hade förträngt kompanistaben......
vindrock m59 i mars under SIB.
Fk_Eriksson
Sep 17 2003, 23:31
Verkar finnas en del som förstår vikten av att tänka på hur man ser ut och hur man beter sig - skönt, då finns det trots allt hopp om framtiden...
Mvh /Stefan
Rangerbob
Sep 18 2003, 09:31
Har följt debatten kring HVs nyrekrytering, och jag håller med om att det finns massor av saker att ta tag i.
Det första borde väl vara att ta vara på de som faktiskt anmäler sitt intresse. En bekant till mig och undertecknad anmälde båda vårt intresse. Min kompis runt 10 september och undertecknad runt 13 september. Eftersom vi bor på olika håll gick anmälan till olika MD. Till dags dato har varken han eller jag hört ett knyst.
Jag skall inte säga för mycket eftersom jag inte kan processen bakom, men man tycker att ett mail som bekräftar att ens anmälan har tagits emot vore på sin plats, om det nu är så att det tar tid för HV att behandla en intresseanmälan.
Jag har mycket erfarenhet av marknadsföring, och jag ställer härmed min hjälp till HVs förfogande för att göra vad jag kan för att öka nyrekryteringen.
Fk_Eriksson
Sep 18 2003, 10:55
Intressant! - Komptens inom marknadsföring är verkligen något som Hv behöver!
Jag lobbar stenhårt runt detta inom Hv, tyvärr med dåligt resultat - känns oftast som jag kör huvudet i väggen...
Det måste till en helhetssyn - skall vi lyckas med rekrytering och profilering av Hv måste HELA bilden vara komplett och fungera.
Idag ser jag mest löstryckta stapplande försök som är dömda att misslyckas redan innan de genomförs - bara för att man inte ser till helheten och ser på detta som ett långsiktigt, kontinuerligt arbete.
Det räcker inte med att sätta in en annons en gång och tror att det skall ge något resultat - eller genomföra någon slags uppvisning osv. Det måste till löpande aktiviteter som ständigt för fram budskapet som vi vill visa - att Hemvärnet behövs, att det är effektivt osv osv - och framförallt att vi behöver personal!
En av de viktigaste sakerna är att få ALLA inom Hemvärnet att förstå att de är en viktig del i marknadsföringen, de är representanter för Hemvärnet och de är det hela tiden oavsett om de bär uniform eller inte!
Jag har "tjatat" om det många gånger men jag tänker inte sluta för jag brinner verkligen när det gäller denna fråga.
Vi måste ALLA acceptera att vi som representanter för Hemvärnet inte kan se ut och bete oss hur som helst - ett olämpligt betende eller utseende kan förstöra fruktansvärt mycket för Hemvärnet. Det tar lång tid att bygga upp en positiv bild av något men det går väldigt fort att rasera den - sedan tar det ännu längre tid att komma tillbaka igen.
Jag vill se ett slut på dessa "leksaksoldater" inom Hv, UniRa måste gälla!!
Mvh /Stefan - Har massor med egen mtrl och utr men detta utan att göra avsteg från UniRA, det går faktsikt...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.