Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HV övning utan ersättning?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
jed
Så här i besparingstider....

Skulle ni kunna tänka er att öva utan att få någon (ekonomisk) ersättning för det?

Varför/varför inte?...

Jag skulle kunna tänka mig det, men då vill jag ha fler/större/roligare övningar
Morkaii
Inte med i HV... ännu (intresseanmälan gjord dock!)

Men jag skulle kunna tänka mig att vara med på övningar utan ersättning. Men då skall del av pengarna precis som jed säger gå till utrustning/övnings materiel mm...

Kanske att hänga ut huvet från tåget i 250km/h för att fånga en gren att yttra sig när man inte ens e med men ja så tycker jag i alla fall... ;)
jonte72
Man är ju inte med i HV för att tjäna pengar, i så fall är det bättre att jobba över på sitt arbete ( eller samla burkar - ger ju nästan mer än dagens ersättningsnivå i HV laugh.gif ).
Dedicated
Som sagt; man är ju inte med i Hv för pengarnas skull! Alltså skulle jag mycket väl kunna tänka mig att dessa i sammanhanget relativt små pengarna hellre skulle gå till bättre övningar och utrustning. På arbetstid blir det omedelbums en helt annan sak; om inte annat beroende på att den kombinerade regeringen/ekonomi-avd hemma hade fått frispel och omedelbart sett till att bruka AK4an till att banka undertecknad i skallen med!
Gotcha
LOL!

Fyhr tog orden ur munnen på mig..!! Pengar från Hv är ju en spottstyver som jag egentligen kan vara utan (rik som jag är..*harkel*) - däremot blir det ju strul när det krockar med jobb eller något som MOP'arna prioriterar..
ph34r.gif

EDIT: "MOP" avser alltså Militärt Ointresserad Person - dvs de flesta som inte ingår i vårt fina och sunda "G".

B)
Hv-sjukvårdarn
Innan jag står som övningsledare så har jag haft mellan 80-100 planeringstimmar, med alla förberedelser. Delar man de 66:- på ca 100 timmar, så är timpenningen inte särskilt stor. Alla samtal, förlorad arbetstid, frankeringsutgifter, eget materiel som medföljer......tja nog gör man det gratis.
Bara för att det är så otroligt roligt!!! fun_icon_nana.gif
Uttern
Jag är kompch och jag skulle lätt kunna vara utan dagpenningen på 66 kr för att få deltaga i övningarna. Men om jag skall planlägga dem och leda dem samt ha personalansvaret för 180 man och göra stridsplaner (skarpa) m m så är mitt svar

NEJ.

Jag vill ha mer kosing eller, ännu hellre mer hjälp med adminstrationen så att jag kan ägna mig åt den mer gröna verksamheten.

Fast det är väldigt kul - inte bara elände faktiskt.

Uttern
Vakten_F4
I'm only in it for the drugs!

Man gör det för krutdoften, inte pengarna! camo.gif
Boston
Jag är oxå kompch som Uttern och behöver verkligen inte 66 kr för att vara med på övningar.
Men befattningspengen är mer viktig, som kompch är det en hel del fritid som går åt. Med ersättningarna som utredningen hv efter 2004 föreslår så börjar det bli mer skäligt att sitta i telefon ett par gånger per dag skriva ordrar och intervjuva folk och hålla moralen upp nu i besparings tider.
camo.gif

"Det skall vara kul att vara chef" Kn Gunnar Swärd, Livgardet
106
Dagpenning? Jag har bara fått milersättning, de gånger jag inte cyklar till övningarna det vill säga.

FBU delar inte ut någon ersättning och har inte gjort det de senaste åren pga besparingar. Samma sak med FVRF (utom på centrala kurser).
Lt. Payne
Visst skulle jag kunna vara utan ersättningen om jag var garanterad att de pengarna gick till att få bättre övningar.

Men då skulle villkoret vara att jag fick hjälp med personaladministration, vapenkontroller, nyrekryteringar och annat så att jag kunde lägga mer tid på min roll som stf. kompch.

Fram till 030811 hade jag loggat 242 timmar, varav 24 på en Bataljonsövning i fält.
jed
Vakten_F4: du har nog missuppfattat det här, tror att det är "I love the smell of napalm in the morning!" du tänker på biggrin.gif

Boston och Uttern: Självklart tycker jag att kompch ska ha en ordentlig ersättning för detta.

Min grundtanke var att det finns mer pengar än bara dagersättningen att spara, vi skulle kunna spara in en hel del på administrationen...
Pengarna skulle kunna hållas inom kompanierna, tex till att avlöna en adjutant som kunde avlasta kompch el dyl.
Hans Engström
Jag gör det redan.

Samtliga plutonchefer inom kompaniet bedömer jag går back (i vissa fall en hel del) på vårt deltagande.

17 200 som det ser ut att bli nästa år för mig gör det nästan smärtfritt, penningmässigt. Arbetstiden lär dock försvaret aldrig återgälda någon.
FkN
Jag har sen jag gick med i HV rent ut sagt skitit i dom fjutiga kronorna man får...

Grejen är väl att om man skulle ta bort det så skulle pengarna gå till generalernas limo resor. Frågan är väl om man på Komp nivå skulle kunna besluta om att samla in pengarna, så att man får lite stålar till övningarna... men troligen skulle denna idè bringa en massa gnäll från inpissade-revir-gubbarna.
Knekt
Jag skulle hellre se ett system med årliga premier för personal som fullgör sina kontrakt I SIN BEFATTNING.

Exempel: chefer som agerar i sin roll som chef under övningar och inte enbart dyker upp som intruktörer, ska ha denna premie.

Det jag vill komma åt är att det i dag går att få deg (om än en liten summa) för timmar som egentligen inte har med individens specifika uppgift att göra. Sådant sporrar ju inte direkt folk att verkligen jobba på sin specifika uppgift.

Alla har vi väl förundrats över hur folk vi nästan aldrig ser på "rätt" ställe ute i busken ändå fixar att fylla sina kontrakt?!
Xit
Såklart man inte behöver någon ekonomisk ersättning. Huvudsaken är att övningarna får ett bra innehåll, då har iaf jag fått en "ersättning"
zip
Nej. klart att man skall få ersättning. jag som kompch får naturligtvis en alldeles för liten ersättning för mitt arbete som jag lägger ner på Hv. Självklart skall då även den menige Hv-soldaten få en ersättning om än för liten. Skulle jag göra det gratis? Ja förmodligen, men om detta förslaget kom från herrar med limosinturer och välbetalda fruar. så rlwhore.gif

Höj kraven
Höj standarden
Höj ersättningen
bushman
så länge gubbväldet finns kvar inom HV.-läs till den dag finland vinner melodifestivalen.
så kommer det inte övas utan pengar.

det kvittar hur billiga övn enskilda plutoner fixar fram.
det sitter alltid någon gnällig chef någonstans, som tjänar mer än oss andra, och vill inte se att vi gör slut på hans dyrbara guldburkar.

fan jag skulle göra öva skyddsvakttjänst tillsammans med polisen eller brandsläckning gratis, bara det ger något att åka ut och öva.
det är bättre att HV satsar på stöd till civila samhället ett tag framöver, så vi inte retar upp vissa politiska grupper, som skriker så fort det upptäcks någon för oss helt självklar utgift, men för dem helt oacceptabel skitsumma.

ärligt talat skall vi ställa upp på eftersök och liknade nu bara för vi har sparkrav så lämnar jag in.
känner jag min MD-grupp rätt så kommer de hellre att prioritera stabsövn med gamla stofiler, än att låta insatsplutoner göra skarpa insatser.
mace
Skulle inte ha något emot att genomföra HV-övningar utan ersättning, är ju inte med för pengarnas skull.
Dock bör rimlig ersättning utgå om man måste ta ledigt från jobbet för att vara med, men eftersom dom flesta övningar är helt frivilliga så löser det sig självt för oss vanliga dödliga HV-män.
Anser dock att befäl som planerar övningar o.s.v. bör ha en rimlig ersättning för det arbete dom lägger ner.

Huvudsaken är att man får ut reseersättning, resten kan jag lika gärna vara utan.

Dagersättningen skulle kunna tilldelas kompaniet efter hur stort deltagarantalet är och läggas i en gemensam kassa för trivselkvällar, fester och dylikt.

HV.gif
dxl
Skulle tro att 8 av tio övningar jag är på är utan ersättning.
Har mycket "egna" övningar inom plutonen/gruppen och det ges det minsan inga pengar för.

Jag ser det som att jag får tillbaka på skatten varje gång jag nyttjar kronans grejer smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.