Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Telia ADSL vs. af.mil
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Fu Johanson
Jahapp, som vissa här på forumet har noterat förut så vägrar Telia ADSL visa siten www.af.mil.
Naturligtvis innebär detta vissa problem för varje MIP ute i stugorna (bilder o.s.v.) så jag beslutade mig för att ta tjuren vid hornen och kontakta Telias kundtjänst.

Efter att ha lallat runt med den vanliga kundtjänsten (= Malajn.gif ) först blev jag hänvisad till någon form av teknisk kundtjänst i Göteborg (= unsure.gif ) vilka efter visst tjat från min sida lämnade vidare ärendet till deras DNS-ansvarige (= vissel.gif ).

Men tji fick jag då denne DNS-ansvarige har fått för sig att problemet inte ligger i Telias nät. blink.gif mad.gif

Detta trots att varenda jäkel från ett halvdussin länder jag har frågat inte har det minsta problem att ta sig till www.af.mil och www.norad.mil t.ex.

Men nu har jag fått blodad tand och mailat tillbaka med en utmaning att bevisa hur detta på något sätt inte kan vara Telias fel. camo.gif

More to come...

Så, det här får väl ses som en informativ post för MIP:ar förvisade till Telia. biggrin.gif
J-Star
nslookup ger följande svar:

Non-authoritative answer:
Name: www.af.mil
Address: 216.109.93.116

Så testa http://216.109.93.116 och se vad det ger.

Min Telia kan inte heller få fram något IP... men å andra sidan får jag inget svar på ping från universitetsnätet trotts att nslookupen lyckas.

/J
Jimbo
adressen funkar fin-fint för mig..
men jag använder dock inte telia utan BBB
111 SSK BAT
Samband med www.af.mil upprättat.

Edit - Använder ADSL via Skanova
Fu Johanson
QUOTE (J-Star @ Sep 8 2003, 22:02 )

Jodå, IP-adressen funkar, det har jag kollat. salute.gif

Men jag ska banne mig få Telia att fixa det här, det är inte mitt jobb att rota fram IP-adresser för de siter jag vill besöka. angry.gif
J-Star
QUOTE (Fu Johanson @ Sep 8 2003, 22:06 )

Men jag ska banne mig få Telia att fixa det här, det är inte mitt jobb att rota fram IP-adresser för de siter jag vill besöka. angry.gif

Ah va fan... lägg in i LMHOSTS-filen and be done with it!

Lös uppgiften... av Kronan tilldelad materiel duger fint! biggrin.gif

/J
SG OLSSON
QUOTE (J-Star @ Sep 8 2003, 21:24 )
QUOTE (Fu Johanson @ Sep 8 2003, 22:06 )

/J

Hmm Här får jag vist gå in som "wannabe-blågul" och korrigera lite

Lmhosts används för att hitta netbios servar dvs filer och sånt
hosts används för att hitta internettjänster tex websidor

slutsats: ändra i hosts så kommer det att funka

frågor ?

Slut
106
QUOTE (SG OLSSON @ Sep 9 2003, 20:16 )

frågor ?

Jag provade att göra det (enligt instruktionerna i filen), men det hjälpte inte.
Hur skall jag göra?

Men jag håller med Fu Johansson om att Felia borde åtgärda det, inte användaren.
J-Star
QUOTE (J-Star @ Sep 8 2003, 21:24 )

/J

Hmm Här får jag vist gå in som "wannabe-blågul" och korrigera lite

Lmhosts används för att hitta netbios servar dvs filer och sånt
hosts används för att hitta internettjänster tex websidor

Ah, empiriska försök på egna datorn visar att det gode serganten har rätt. Det är hosts-filen som skall ändras, inte lmhosts. Undrar varför jag fått för mig annorlunda... hmm...

/J
J-Star
QUOTE (106 @ Sep 9 2003, 20:48 )

frågor ?

Jag provade att göra det (enligt instruktionerna i filen), men det hjälpte inte.
Hur skall jag göra?

Men jag håller med Fu Johansson om att Felia borde åtgärda det, inte användaren.

Omstart av datorn krävs.

/J
Zimin
Om det funkar för någon med ADSL från Skanova, så borde det funka för någon med Telia ADSL, eftersom det är exakt samma sak.
Gotcha
QUOTE (Zimin @ Sep 10 2003, 10:24 )
Om det funkar för någon med ADSL från Skanova, så borde det funka för någon med Telia ADSL, eftersom det är exakt samma sak.

Samma nät, ja, men Felia's DNS'er och hur de peerar kan man aldriga vara säker på..
Mitt sug-chello-upc peerar nog inte mot något i hela världen, känns det som..
jed
Lycka till Fu Johannson... ;)

Felia har nog världens sämsta DNSer, och de har lyckats rota fram de mest puckade människor som finns i telias organisation (och det vill inte säga lite) att mecka med de...

Värsta jag har varit med om hittils, en ändring har tagit 8 dagar (DAGAR!!!!) att slå igenom till alla telias dnser... I övriga världen gick det på 3 timmar...
Fu Johanson
Jag har ännu inte fått något svar, undrar om jag tog i för mycket i mailet. biggrin.gif

Men det ska bli intressant att se om (hur) de försöker skylla ifrån sig om jag får svar.
"Jamen jag körde en tracert från min dator ju och de funka inte. Kan inte va vårt fel ju."
106
QUOTE (J-Star @ Sep 10 2003, 09:22 )
QUOTE (106 @ Sep 9 2003, 20:48 )

frågor ?

Hur skall jag göra?

Omstart av datorn krävs.

/J

Jag förstod det. Det är alltså inte det som är problemet, även om man ibland glömmer de enkla lösningarna.
Muppen
Ja Telia ADSL verkar då inte ha gjort något åt problemet än iaf, för jag sitter på en sån uppkoppling....
Jark
Använder Telia ADSL och har inga problem, använder sunets dns.... B)
Fu Johanson
Jag fick idag svar från Telia:

Jag har gått vidare med detta ärende.

Det verkade vid kontroll som att de (.mil) hade spärrat eller routat bort 62.20.x.x-nätet, våra servrar de som svarar på kunders (era) förfrågningar ligger inom detta nät. Mycket troligt är detta orsaken till att när kund frågar efter någon av .mil, svarar våra servrar då attt de dns:erna inte finns.
Efter lite mer efterforskning verkar det som att stora delar av Telias nät är spärrat hos af.mil och norad.mil, vår nätövervakning försöker nu komma i kontakt med ansvariga för detta och be dem ta bort dessa spärrar.

Låt konspirationsteorierna börja...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.