Jag har läst på detta forum i snart ett år, men inte registrerat mig, då jag känt att jag inte har haft någonting att tillföra.
Jag är 16 år, har inte gjort lumpen och är inte med i någon frivilligorganisation så...
Men nu måste jag bara få ge uttryck för mina känslor på ett ställe där det finns folk som förhoppningsvis förstår mig.
Det handlar om de fyra ARTHUR systemen som lånades ut/köptes till/av britterna.
Nu när jag kommit hem från en ansträngande dag från skolan så möts jag av rubriker som
Svensk vapensystem i Irak:Regeringen anklagas för hyckleri
och liknande. Då måste man ju ställa sig frågan, varför gjorde vi det?
det kan ju vara för att:
1.Har man, enligt sydsvenskan, "ett av världens mest avancerade mobila system för att snabbt upptäcka fientliga artilleri- pch robotattacker" så gör det knappast skäl för sig genom att stå och damma i A9:s förråd.
2.Banden mellan Sverige och Storbrittanien stärks.
3.Det är mer än ekonomiskt försvarbart, det är gynnande för Sveriges ekonomi.
Hittils så ser jag inget problem i att vi hyrde ut ARTHUR-systemet, men sen blev det krig, och som vi alla
vet så tycker inte miljöpartiet om det. För det har *ingenting* att göra med att det exporterades till GB under krigstider, detta skedde _före_ irakkriget.
Så vad är problemet? Det var ju USA med dess allierade som attackerade Irak, om än på, vad jag anser det som, tvivelaktiga grunder.
Det räddade livet på de allierades soldater, det var ju ett skyddssystem. Vad 17 var problemet?
Nu kommer jag med mina personliga åsikter, för jag ville inte blanda i dom i ovanstående fakta alltför mycket.
Som jag ser det så är det MP och V som reagerar starkast, och dom är ju knappast kända för att gilla FM.
Kritiken kommer nästan uteslutande från dom två partierna, och det består av ren smutskastning.
Lars Ångström kan ta sig i dalen så länge han inte kommer med fakta som är just fakta och inte något hittepå.
I sydsvenskan står det också (nej, tolka det inte som om jag ogillar sydsvenskan, det är en tidning som knappast beter sig som aftonbladet) att Lars ångström har sagt att Svenska regeringen handlade både omoraliskt och inkonsekvent när dom hyrde ut vapen till Irakkriget.
Det behöver väl knappast tillägas vad jag redan skrivit?
Nej, MP använder detta för att vinna 0.1 % av svenska folkets förtroende inför nästa val, på bekostnad av tilltroheten till regeringen och försvarsmakten.
Frågan är nu, ska vi tåla detta?
lite PS. här
Måste passa på att berömma henke för ett så fint och välskött forum
En massa coola smileys och så
Jag har ingensomhelst internetkälla till ovanstående (det ovanför PS då) text och jag har
ingen aning om det är rätt delforumsavdelningsdelsak som jag skriver i.
DS