Allt sedan 1948 har det israeliska försvaret utfört en rad spektakulära operationer. Ibland har de varit spektakulära utifrån ett militärt planerings- och utförandeperspektiv, ibland från ett utrikes- och säkerhetspolitiskt pespektiv och ibland båda. Inte sällan har dessa operationer fått mindre mediauppmärksamhet än vad som hade varit fallet om någon annan stat utfört dem.
Personligen anser jag det trots detta är märkligt att den operation som det israeliska flygvapnet utförde för knappt en månad sedan inte fått större uppmärksamhet.
Det som hände var, enligt mina källor (nyhetsbrev från Janes och ett franskt und.-nyhetsbrev; Intelligence), följande. Hizbollah trappade upp sin verksamhet mot israelerna, bl.a. besköts flyg på spaningsuppdrag över södra Libanon. Den israeliska underrättelsetjänsten var övertygade om att Hizbollah inte kan utföra sådan verksamhet utan Syriens goda minne. Assad behövde varnas ansåg israelerna
Som en varning till Syriens Assad skickades två F-16 igenom det syriska luftförsvaret. De fortsatte till Lakatia där Assad enligt under vilade upp sig i sitt sommarpalats. Roten ljudbangade över palatset på låg höjd. Man får ta för givet att Assad, som befann sig i palatset, vakande upp utav smällen som ackompanjerades av ljudet av fönterrutor som splittrades. Roten gjorde därefter en överflygning av Damaskus på mycket låg höjd.
Det förkommer även uppgifter om en rad andra liknande inflygningar över syrisk territorium där israelerna gäckade det syriska luftförsvaret. Dessa uppgifter är dock inte bekräftade.
Man kan inte bara konstatera att israelserna har bra underrättelseinformation om den syriska ledningen och att deras flygvapen fortfarande kan leka med det syriska luftförsvaret utan även att deras varningar är okonventionella och är lite mer hotfulla än en protestnot överlämnad av en ambassadör.
Så vitt jag vet resulterade detta i notiser i svensk media. Jag kan tänka mig att det inte ansågs innehålla något nyhetsvärde jämfört med de senaste övertrampen i någon dockusåpa.