Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ledarskap. (i bokform)
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
StrikeForce
Hallå.

Finns det någon som har nått bra tips om ledarskap i just bokform?
Har sök lite på nätet, men tyvärr så dyker namnet "Marx" upp lite över allt.

Tack på förhand.
akula
En av vår tids stora ledare. ;)

Försvaret har väl en och annan lärobok. Kommer pinsamt nog inte på några titlar just nu men de dyker strax upp här under.
Rattara
 "Lb Direkt ledarskap Fu" som finns att hämta via FMLOG är en trevlig liten publikation som är riktigt lättillgänglig, antar att YOP eller slikt är målgruppen.
En basic bok med det enklaste.
Ace
Tog en titt i bokhyllan och fick fram ett axplock:

1. Leadership. Hughes, Ginnet & Curpy. Amerikansk grundbok i ledarskap.

2. De elva sammansvurna. Ann & Marianne Fredriksson. Handlar om gruppsykologi och ledarskapet. Såg den för övrigt på Pocketshop igår. Bra!

3. The art of innovation. Tom Kelley. "Annorlunda" ledarskapsfilosofi. Taylor är död!

4. The fifth discipline. Peter Senge. Personligt ledarskap -personal mastery. En favorit i bokhyllan...

Annars handlar ledarskapet mycket om att kunna "sälja" sitt budskap och sina tankar till omgivningen, dvs marknadsföring/marknadskommunikation, retorik, förhandlingsteknik och kreativitet mm mm mm...
akula
Kollade lite på biblioteket när jag skulle sysslat med annat. "Militärt ledarskap – när det gäller" av Lars Andersson verkade ganska bra. Vågade dock inte låna den då jag har åt helsike för mycket att göra.
Kimster
-Pedagogiska Grunder !! ... har inte alla läst ut den ??? smile.gif

-Militär Ledning av Marco Smedberg e bra oxå om man vill läsa om det historiska ledarskapet o dess konsekvenser. Finns att hämta på förrådet också
StrikeForce
Tackar för alla svar.
heiho
QUOTE (Rattara @ Sep 8 2003, 09:49 )
 "Lb Direkt ledarskap Fu" som finns att hämta via FMLOG är en trevlig liten publikation som är riktigt lättillgänglig, antar att YOP eller slikt är målgruppen.
En basic bok med det enklaste.

Boken kan vara en aning svår att få tag i.
Var på bokförrådet på Revinge i fredags, dom hade enl uppgift fått en tilldelning på 5 böcker.
Finns dock att ladda ner från nätet.
Fk Backéus
QUOTE (Kimster @ Sep 8 2003, 18:28 )
-Pedagogiska Grunder !!  ... har inte alla läst ut den ???  smile.gif

Pedagogiska grunder FM - är "glockren" även de "Elva sammansvurna" fyller väl sin funktion.

Är man ännu mer intresserad så kan man ju alltid gå en kurs i psykologi med inriktning mot gruppsykologi, eller en kurs organisation och ledarskap!

Kan vara lite tungt, men man kan få ut otroligt mycket av det... mad.gif
StrikeForce
Vart hittar jag "glockren" - sökte på det lokala bibloteket utan något resultat samt internet kom upp nån länk;
blink.gif [ big azz cocks and lolitan sex ] blink.gif. Vet du vart man kan få tag i den!?
Och "de elva sammansvurna" - Den ska inskaffas imorgon! Verkar väldigt givande. Åter igen TACK!
Fk Backéus
StrikForce

Sök på FMLOGs sida eller beställ via din KVM om du är HV.
jake the snake
Ledarskap kan man aldrig läsa sig till. Om du vill utveckla ditt ledarskap under militära former så är mitt råd att först gå UGL kursen (Utveckling Grupp Ledarskap) Och sedan försöka få så mycket truppföringstillfällen som möjligt var du nu än huserar i gröna kläder. Erfarenhet och att lära av sina misstag är det enda som gäller. Pedagogiska grunder är inte skriven för att passa ledarskap på låg nivå, utan beskriver en massa pedagogiska modeller och är väldigt svamlig enligt mig. Satsa på hårdvaran erfarenhet istället!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.