Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skarp läge, fred, HV
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Dies irae
Nu en fråga.... 7.gif

Lek med tanken.

Ute med HV-plutonen på ett skarpt uppdrag. Landet befinner sig i fred.

Frun har ringt, bingolottoförsäljaren utanför ICA har lyckas sälja allt för många lotter för soldatfrun att klara av. Soldat vägrar lyda chefs order om att kvarstanna och sticker från tjänst.

Ja vad händer nu? Det har ju skett en ordervägran. Soldaten lydde istället fruns order.

Vad händer? I Hemvärnet finns en frivillighet. När upphör denna? Kan ju knappast vara så att frivilligheten skall vara med hela vägen.

Straff? Vilket straff får denna soldat som istället stack hem till frun?
Yman
Flyttar till Luckan istället.

//Yman, Moderator/PSAVA-pilot
Boston
Skarpt uppdrag i fred??
Har larm eller beradskap beordrats så GÄLLER tjänstgörings plikt.
Din frivighet att närvara och säga upp ditt kontrakt gäller fram tills ovan sagda lägen. salute.gif

Straff, vet inte brotts skalan. Som Hv- chef är det bara ringa polisen be dom hämta gubben om du inte kan prata med honom själv vilket är att rekomendera.

camo.gif

edit: lite fel tryck..
Dies irae
QUOTE (Boston @ Sep 7 2003, 22:12 )
Skarpt uppdrag i fred??

Japp, visst kör man skarpt i fredstid...
jed
Ordervägran är ordervägran...

Kalla in honom till ett samtal med gruppchef, plutonchef och kompanichef och red ut VARFÖR han avvek.

Utan att veta bakgrunden så är det svårt att ge specifika tips...

Men alternativen är väl:
1. avmönstring.
2. personligt samtal och klargöra att sådant uppträdande inte är godtagbart.
3. låt det slinka mellan fingrarna (inte bra).
4. polisen tror jag inte på, kontraktet blir inte tvingande förrens det skorpar till sig har jag för mig (lite osäker här, jurist eller liknande får gärna klargöra vad som egentligen gäller här).
I vilket fall som helst tror jag att det kan ge lite dåligt intryck om ni skickar polisen på honom efter en tabbe...
Tänk på vad övriga i plutonen/kompaniet tycker/tänker också!
Ragulin
Boston har alldeles rätt. Frivilligheten upphör vid beordrad tjänstgöring och då är det plikt att tjänstgöra som gäller. Underlåtenhet att fullgöra plikt bestraffas med fängelse. Det finns folk på forumet som är duktiga på jura, så vi får väl se om någon klokare än jag kan närmre precisera exakt vad syltryggen i ditt scenario kan tänkas råka ut för.
Boston
QUOTE (C-J Fyhr @ Sep 7 2003, 22:40 )
Skarpt uppdrag i fred??

För att klar lägga scenariot, vad för skarpt uppdrag?
I mina ögon så kan det bara bli skarpt om det är berdskap, larm eller om det är kallat till typ eftersök enl. räddningstjänstlagen (det är räddningsledaren som bestämmer om det är den som gäller, via VB på md:et).

Men annars så är det här faktiskt ett ganska svår och viktigt ämne som nästan alltid dyker ypp på befäls kurser i alla nivåer.
camo.gif
Axial
QUOTE (Boston @ Sep 8 2003, 16:41 )
QUOTE (C-J Fyhr @ Sep 7 2003, 22:40 )
Skarpt uppdrag i fred??

För att klar lägga scenariot, vad för skarpt uppdrag?
I mina ögon så kan det bara bli skarpt om det är berdskap, larm eller om det är kallat till typ eftersök enl. räddningstjänstlagen (det är räddningsledaren som bestämmer om det är den som gäller, via VB på md:et).

Men annars så är det här faktiskt ett ganska svår och viktigt ämne som nästan alltid dyker ypp på befäls kurser i alla nivåer.
camo.gif

Man skulle "exempelvis" kunna tänka sig att någon har försökt spränga sig in i i en hemlig flygvapenanläggning och vare sig den lokala polisen eller det lokala hvkompaniet har folk att lösa bevakningen med. Då skulle, rent hypotetiskt, närmaste insatspluton kunna få åka ut på skarpt bevakningsuppdrag med skarp am i vapnen och bevaka anläggningen tills rikskriminalen hunnit bila upp från stockholm följande morgon.

OBSERVERA: ovanstående scenario är rent hypotetiskt och jag skulle aldrig få för mig att påstå att det har hänt i verkligheten. ph34r.gif
Zeb
Skarpt uppdrag finns. Jag skall nämligen på ett senare under hösten. Det handlar om att eskortera en bil med understödsvapen, vi kommer då att vara beväpnade med skarp ammo samt väst. Sedan bevaka dessa vapen till vi får avlösning. 5.gif
Vakten_F4
QUOTE (Axial @ Sep 8 2003, 18:01 )
Man skulle "exempelvis" kunna tänka sig att någon har försökt spränga sig in i i en hemlig flygvapenanläggning och vare sig den lokala polisen eller det lokala hvkompaniet har folk att lösa bevakningen med. Då skulle, rent hypotetiskt, närmaste insatspluton kunna få åka ut på skarpt bevakningsuppdrag med skarp am i vapnen och bevaka anläggningen tills rikskriminalen hunnit bila upp från stockholm följande morgon.

Behövs inte ens vara inbrottsförsök.

Räcker med att något fel har blivit trasigt och gått sönder så att den inte går att stäng/låsa/larma på efter ordning på något förråd/anläggning/whatever.

Lösning: T.ex. hemvärnet eller beväringar i BERTO eller gör magasin i, kränger på sig västen och fyller upp termosen.

Sedan finns det ju oxå såna saker som Zeb skriver.
bushman
detta scenario, är ganska osanolikt i en insatsplut.
man har ju skrivit ett kontrakt som binder en vid tjänstgöring.
däremot så finns ju alternativet att HV-mannen, redan från start fixar sig ur situationen.
man vill helt enkelt inte åka ut på eftersök/bevakning/strid, och skyller på halsfluss, ebola eller mensvärk.

vid en personlig kris, typ dödsfall inom familjen eller liknade så gäller ju samma regler som i det normala arbetslivet eller lumpen.
det är upp till närmsta chef att fatta beslut om killen/tjejen får åka hem.

och det skall mycket till för att det skall skickas iväg militärer på "polisiära" jobb.
tror hellre man väntar och låter piketstyrka eller liknade ta hand om ärendet.
minns å-dalen mina herrar........

men vid ett längre scenario, då man inte är ute bara över en helg, kommer nog dessa problem som ett brev på posten.
arbetsgivare kommer inte att tillåta hv-man nilsson att vara borta speciellt länge.
det räcker med ett par dagar, så kommer det att ylas i dagstidningar och plut.chf gör bäst i att avrätta sin mobil i närmsta vattendrag.
Vakten_F4
QUOTE (bushman @ Sep 9 2003, 01:50 )
och det skall mycket till för att det skall skickas iväg militärer på "polisiära" jobb.
tror hellre man väntar och låter piketstyrka eller liknade ta hand om ärendet.
minns å-dalen mina herrar........

Vad menar du med "polisiära"?

Att bevaka ett förråd eller en anläggning som inte kan låsas eller larmas på ett tillfredsställande sätt p.g.a. inbrott/inbrottsförsök eller vad det må vara är väl en uppgift som HV kan utföra utmärkt?

Onödigt att belasta polisen med sådana uppgifter eller ta utb. tid från värnpliktiga
Boston
QUOTE (Axial @ Sep 8 2003, 18:01 )

Vi kan väll ta detta som ett exempel möjligt eller inte.
Det är då inte beordrat beredskap eller larm som jag ser det.
Om hv-mannan då kommer på begäran från plutch "vi är tillfrågade om ett kortare bevaknings jobb, kan du komma?" hv mannan svarar "ja" och kommer till sammlings platsen. Vad gäller??
Som jag ser det så har hv-mannen friviligt kommit till tjänstgöring och då ställt sig till förfogande till hemvärnet. Där är hans frivilighet sen slut, därifrån gäller närvaro och lyda order från chefer. Samma gäller faktiskt oxå under övning, dvs du ställer dig friviligt till hemvärnets förfogande.
Exakt hur man tar det sen med hv-mannan är upp till varje chef och situation.

Men skulle man sen bråka med honom under lägre skarpt läge som Bushman sa så skulle säkert hela hemvärnet och närmaste chefer få ett riktigt hett läge från media om det kom ut..

edit: dessa bokstäver..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.