Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Träning inför inryck som jägare
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
pickensthlm
Hej!
Jag undrar hur jag ska förbereda mig bäst inför min värnplikt på Flygbasjägarskolan med inryck i augusti 2004?
Jag tränar nu styrketräning (överkropp) 3 gånger i veckan o är ute promenerar (fettförbränning) två ggr/veckan.

Jag skulle gärna vilja veta i detalj hur jag ska lägga upp min träning, vad jag ska träna, hur ofta och hur hårt.

Vore intressant att höra hur andra har förberett sig inför liknande tjänster.

Ska man träna ben,mage och rygg på gymmet? hur många reps o set o några specifika övningar? hur ofta ska man gymma? behövs träning på överkroppen?

Hur ofta ska man löpträna?Hur långt, med packning m.m?

Vore ovärderligt om ni kunde dela med er av era erfarenheter vad gäller träning inför en fysiskt krävande tjänst och berätta hur ni gjorde och vad man ska träna på o ha nytta av när man väl ryckt in!

Mvh Christian
Fbj972
Det finns flera trådar om just detta. Testa och sök så kommer du att få dina svar. Lycka till!
joppe
varför tränar du inte benen för på gymet? det låter mer som att du kör strandraggar träning
Gotcha
1. Sök - det finns TONVIS med frågor och info om detta.
2. Kika på KJ Komp's träningsråd, det torde vara detsamma för FbJS.

Nu är det bara att börja kötta!
Greenment
Som någon påstod..

Inget JÄVLA DISCO BYGGE!!!!

Ex.

Måndag: Ben/Vader ex (Knäböjjar, benpress, vad press, sittande vadpress, lårcurl osv)

Tisdag: 7-10km Jogging i lungt tempo (obs om du har bra grund kondis) helst över 45min+

Onsdag: Triceps/Bröst/Axlar/Traps (ex .bänkpress, armhävningar, dips, Militärpressar i smithmaskin )

Torsdag: 7-10km Jogging i lungt tempo helst över 45min+

Fredag: Biceps/Rygg (ex. Ryggresningar, chins(pull upps)

Lördag: Marsch med packning 0.5km/1-2 mil 5-15kg..

Söndag: Vila

(OBS byt ut dagarna efter ca 6-10 veckors utförande, kroppen har en tendens att gå efter gammalvana och då bygger du inget..")

Detta schema ger din kropp en allround vilo dagar... Efter varje träning ska du äta mycket proteinrikt över 30g.. samt snabba kolhydrater.. 50-100g..

Protein/Gainers drinks är ett bra alternativ.. eftersom du tränar ska du ligga på 2-3 g protein * Kroppsvikten.. är ett bra sätt att se dagligt behov av protein.. ex 70kg * 2 = 140 g , dvs mer än 140g om dagen.. blir mycket att äta men garanterat att du på 1 år får lite mer kött på benen...

Ta mina övningar med en nypa salt.. ger bara exempel..

det du ska eftersträva är utållighet.. dvs 20 repetetioner 3-4 set..

Lycka till! hare gött och bli mästar navy2.gif för det kommer du behöva!
panzerkampfwagen
Styrketräning i all ära, men löpning e skitviktigt. jag vet, det är tråkigt, jag vet, det är tradigt...

Men har du kondis som en kenyansk bykurir när du rycker in kommer du inte ångra dig. ;)
Laurin E.
Tips.. träna RYGG! har märkt på den tiden som jag varit på amf att ryggen tar mer stryk än man tror. Knän är också bra att vänja vid hård belastning om du inte redan har det.

Lycka till!
/Laurin
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.