Eftersom det finns en del prylgalna människor på detta forum som älskar film mm så borde det finnas nån som kan hjälpa mej.
Jag brukar ta hem omslag till DVD och CD skivor på nätet men sen är det ju kruxet med att få dom i rätt stolek på utskriften, Det är här jag har problem, Jag har försökt att använda Nero Cover Designer som ingår i mitt brännarprogram med mallarna verkar inte stämma med verkligheten.
Nån mer här som har samma problem eller nån som har/vet om nåt litet program som man kan slänga in bilden i och printa i rätt storlek??
/ JBP
The Swede
Sep 5 2003, 16:04
Vad ska du ha dom till?
Ingår det inte omslag när du köper filmerna och CD-skivorna?
Det brukar det göra när jag handlar.
The Swede
Menige Ryan
Sep 5 2003, 19:36
Han kanske har tappat bort dom

:P
Smocken
Sep 5 2003, 21:02
Testa lite andra program en hel del freeware. kolla på www.download.com tex eller sök på Google, annars kan du nog hitta dessa program där du handlar din musik och dina filmer
Du råkar inte ha nått i stil med Adobe Indesign eller Quark xPress? Är så fallet så skicka ett PM så mailar jag över några mallar.
Annars ska du leta rätt på nått annat layout/sidbrytnings-program (borde tom funka i Word... varför man nu skulle ge sig på nått sånt i det härket till program).
De flesta program i den stilen fungerar ungefär såhär:
Skapa ett nytt dokument.
Sedan lägger du in en bildram. Ramen gör du till den storkek i mm (mät ett riktigt omslag) som du vill att en utskrivna bilden ska ha. Sedan monterar du din bild i ramen och väljer att den ska visas proportionerligt (inte bara "fylla ut" hela ramen eftersom bilden då förvrängs om den inte har exakt samma proportioner som din ram) i hela ramen.
Kolla sedan inställningarna för skrivaren (papperstyp, dokumentstorlek och kvalitet/upplösning) och skriv ut.
Innan du gör allt detta borde du köra bilden i exempelvis Photoshop för att städa bort allt jox som ibland finns med (hyr-etiketter, revor, skräp osv) när man hämtat dem från diverse obskyra webbplatser. Passa också på att fixa till färgnivåerna (Nivåer/Autonivåer finns i de flersta bildregigeringsprogram) så blir utskriften bättre.
niklassthlm
Sep 6 2003, 19:36
Sök efter cover xp
det brogrammet har allt för inställt, helt suveränt
/Niklas
QUOTE (niklassthlm @ Sep 6 2003, 21:36 )
Sök efter cover xp
det brogrammet har allt för inställt, helt suveränt
/Niklas
har testat Cover XP men tyvärr funkar det bara på CD omslag.
Gör det enkelt för dig: Klipp in bilden i Word och ställ in storleken på bilden så att den överensstämmer med storleken på ett i förhand uppmätt omslag. Så gör jag varje gång.
(När jag , eh.. TAPPAT originalomslaget. Just det.)
Eller kan du ställa exakt storlek i Adobe Photoshop....
Här kommer svaret:
Programmet heter "Easy Cover Print". Funkar kanon till både DVD och CD.
Finns att hämta på
http://members.chello.nl/mreijing/. Mycket nöjje.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.