Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Betalning under HV övningar
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
wolfie666
Slänger ut en fråga till alla er som kan det här med betalning under övningar inom HV. Är det så att man kan få betalt om man måste ta ledigt från jobbet på vardagar? Jag jobbar ständig kväll så det är lite svårt att alltid ta ut komp eller semester. Jag vet att det säkert står i någon HV handbok eller så men det är ju många som är levande böcker på det här forumet fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif
Lt. Payne
Tyvärr får du ingen ersättning från staten för frivillig övningsverksamhet.

Om verksamheten skulle vara beordrad av högre chef, typ Eftersök,oljesanering eller något liknande så får du ersättning från staten.

Kan du inte byta skift eller så nån gång?
Gator
Svar ja, du ska få 90 % av lönen de vardagar du är tvungen att ta ledigt.
HV.gif
wolfie666
hhmmm snacka om tvetydigt jag eftersöker fler inlägg
Gator
Då jag gick grundkurs HV-man (tors kv tom sön kv) fick jag ersättning för fredagens lönebortfall. Likaså för en SIB-kurs som förlagts till fredag.
HV.gif
gpd
Kurser är en sak. Det ersätts med 90% av SGI upp till ett tak som fn är strax under 700 kr/dag. Dock endast för mån-fre om inte annat anges

Normal verksamhet ( övning motsv ) i ditt eget förband är 66kr/dag oavsett när den infaller, därav nästan aldrig verksamhet vardagar. De som jobbar helger har här problem.

Verksamhet som brandbekämpning , eftersök mm ersätts normalt enligt räddningstjänstlagen, vilket ger någonting på 100+ kr/timmer.
valiant
gdp har rätt

-valiant-
Bruun
Sen e det inte sagt att det fungerar bara för att man ska få ersättning.
Oftast e det inga stora summor det gäller mer en principsak.
Man vill ha de pengar man ska ha.
Men en del högre upp i kedjan som sitter på löneadministrationen strular mycket så att det ibland tar upp till 4-6månader innan allt blir rätt. mad.gif
SSN
jo pengarna ska komma som lovat, allt annat är inkompetens.

Men ett problem jag har sett är ju att dom skickar ut "lönespec" bara på den ringa summan av t ex 34 kr...borde vi inte spara en massa pengar (porto och dylikt) på att vi hade en gräns på låt säga, 400 kr innan en utbetalning skedde?
knaZen
Få pröjs, vilken lyx!
Pengar är inte allt! jag skulle nästan kunna betala för att få vara med!
Bruun
QUOTE (SSN @ Sep 9 2003, 11:06 )
jo pengarna ska komma som lovat, allt annat är inkompetens.

3.gif Jo jag håller med men tyvärr så funkar det inte alla gånger.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.