QUOTE (J-Star @ Sep 5 2003, 10:26 )
QUOTE (Fu Carlsson @ Sep 5 2003, 00:57 )
Eh.. dom ska alltså ta fram ett operativsystem med öppen källkod där det främsta kravet är att det inte ska vara lika viruskänsligt som windows.. Undrar om dessa herrar hört talas om det förträffliga operativsystemet Linux?

Windows-bashing och Linux-dyrkan gick ur mode för flera år sedan. Linux är inte så supersäkert som vissa försöker hävda. Även om antalet attacker mot Linux är färre (så djävla konstigt då när ingen skriver virus till systemet ), när de väl lyckas blir skadan så väldigt mycket större.
Antag hypotetiskt att rollerna är omvända och att det är Linux som sitter på >80% av hemdatormarknaden. Lägg på det dessutom den allmäna kompetens nivån hos användare i allmänhet, samt deras (avsaknad av) säkerhetstänkade. Avsluta sedan med att fundera på vad du kan göra med en Linuxmaskin när du väl har fått kontroll över den.
Jag för min del tror att detta är en situation som absolut ingen säkerhetsansvarig i världen vill ens försöka tänka på. Större delen av maskinerna kommer att kunnas ta över med så enkla medel som att testa user/password combos i stilen "root"/"god" och "root"/"root". På svenska maskiner är det bara att börja testa personnummer som lösenord... eller namn.
/J
Nu är det ju som så att rättighetssystemet i GNU/Linux skiljer sig markant från Windows. Som en vanlig användare har du (som standard) endast rättigheter att radera din egen hemkatalog (testa själv med rm -Rf /). I Windows kan en användare i stort sett radera samtliga filer på hårddisken (som standard).
I GNU/Linux körs processer/program för det mesta med begränsade rättigheter, i Windows har processerna/programmen för det mesta administratörsrättigheter.
Så jag anser att ditt inlägg innehåller mycket felaktigheter, men man kan dock inte komma ifrån att en kedja inte är starkare än sin svagaste länk, som i många fall är just lösenordet.