Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Japan vill ska nytt OS
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Runningback
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2...,356073,00.html

då var det dags för ett nytt os som kommer att bugga i 1 år för att sedan vara hyfsat stabilt, tacka vet ja win95/98 :]
facit
QUOTE (Rogge @ Sep 5 2003, 00:15 )

då var det dags för ett nytt os som kommer att bugga i 1 år för att sedan vara hyfsat stabilt, tacka vet ja win95/98 :]

Jag hoppas innerst inne att du inte menar allvar med det du sa om 95/98. Jag hade föredragit alla andra OS än de du nyss nämnde. 2000 xp slackware redhat macOS osv...
Fu Carlsson
Eh.. dom ska alltså ta fram ett operativsystem med öppen källkod där det främsta kravet är att det inte ska vara lika viruskänsligt som windows.. Undrar om dessa herrar hört talas om det förträffliga operativsystemet Linux? blink.gif
Runningback
QUOTE (facit @ Sep 5 2003, 00:25 )

Jag hoppas innerst inne att du inte menar allvar med det du sa om 95/98. Jag hade föredragit alla andra OS än de du nyss nämnde. 2000 xp slackware redhat macOS osv...

Humm, ironi biggrin.gif
men 95/98 är bra operativ, men dem har ju fornminnen nu.
J-Star
QUOTE (Fu Carlsson @ Sep 5 2003, 00:57 )
Eh.. dom ska alltså ta fram ett operativsystem med öppen källkod där det främsta kravet är att det inte ska vara lika viruskänsligt som windows.. Undrar om dessa herrar hört talas om det förträffliga operativsystemet Linux? blink.gif

Windows-bashing och Linux-dyrkan gick ur mode för flera år sedan. Linux är inte så supersäkert som vissa försöker hävda. Även om antalet attacker mot Linux är färre (så djävla konstigt då när ingen skriver virus till systemet ), när de väl lyckas blir skadan så väldigt mycket större.

Antag hypotetiskt att rollerna är omvända och att det är Linux som sitter på >80% av hemdatormarknaden. Lägg på det dessutom den allmäna kompetens nivån hos användare i allmänhet, samt deras (avsaknad av) säkerhetstänkade. Avsluta sedan med att fundera på vad du kan göra med en Linuxmaskin när du väl har fått kontroll över den.

Jag för min del tror att detta är en situation som absolut ingen säkerhetsansvarig i världen vill ens försöka tänka på. Större delen av maskinerna kommer att kunnas ta över med så enkla medel som att testa user/password combos i stilen "root"/"god" och "root"/"root". På svenska maskiner är det bara att börja testa personnummer som lösenord... eller namn.

/J
Fu Carlsson
QUOTE (J-Star @ Sep 5 2003, 10:26 )

Windows-bashing och Linux-dyrkan gick ur mode för flera år sedan. Linux är inte så supersäkert som vissa försöker hävda. Även om antalet attacker mot Linux är färre (så djävla konstigt då när ingen skriver virus till systemet ), när de väl lyckas blir skadan så väldigt mycket större.

Antag hypotetiskt att rollerna är omvända och att det är Linux som sitter på >80% av hemdatormarknaden. Lägg på det dessutom den allmäna kompetens nivån hos användare i allmänhet, samt deras (avsaknad av) säkerhetstänkade. Avsluta sedan med att fundera på vad du kan göra med en Linuxmaskin när du väl har fått kontroll över den.

Jag för min del tror att detta är en situation som absolut ingen säkerhetsansvarig i världen vill ens försöka tänka på. Större delen av maskinerna kommer att kunnas ta över med så enkla medel som att testa user/password combos i stilen "root"/"god" och "root"/"root". På svenska maskiner är det bara att börja testa personnummer som lösenord... eller namn.

/J

Ojdå klev visst på en öm tå där.. Windows-bashing? Linux-dyrkan? Jag ogillar inte Windows och jag dyrkar inte Linux. Tycker bara Linux är ett förträffligt operativsystem som råkar vara mindre drabbat av virus än Windows. Anledningen till att jag undrade om herrarna som planerar att utveckla ett nytt operativsystem hade hört talas om Linux var mest det faktum att dom skulle använda sig av öppen källkod. Eftersom Linux till stora delar har öppen källkod så kanske det vore idé att titta på det först innan dom börjar uppfinna hjulet på nytt om du förstår vad jag menar.. Varför inte använda det som redan finns och fungerar och bygg om och anpassa det istället för att börja från grunden? Hade Windows haft öppen källkod så kanske dom hade kunnat modifiera det istället. Låter i mina öron bara som en massa onödigt krångel med att börja om från grunden när det redan finns saker att bygga på. Men jag får väl be om ursäkt då om du på något sätt tog illa upp av mitt omedvetna Windows-bashande (??) och Linux-dyrkande.... dry.gif
Vanheden

Tjelenare !! Jag säger bara LYCKA TILL.... japan fun_icon_nana.gif

\ V
SnowFlax
QUOTE (J-Star @ Sep 5 2003, 10:26 )

/J

Nu är det ju som så att rättighetssystemet i GNU/Linux skiljer sig markant från Windows. Som en vanlig användare har du (som standard) endast rättigheter att radera din egen hemkatalog (testa själv med rm -Rf /). I Windows kan en användare i stort sett radera samtliga filer på hårddisken (som standard).
I GNU/Linux körs processer/program för det mesta med begränsade rättigheter, i Windows har processerna/programmen för det mesta administratörsrättigheter.

Så jag anser att ditt inlägg innehåller mycket felaktigheter, men man kan dock inte komma ifrån att en kedja inte är starkare än sin svagaste länk, som i många fall är just lösenordet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.