Help - Search - Members - Calendar
Full Version: EMU och FM?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Limp
Om vi skulle gå med i EMU hur skulle det påverka FM?

Nåt jag oroar mig för på längre sikt är att försvarsviljan skulle minska ytterligare, eftersom ännu en del i vår nationella identitet har tagits bort.

Vet att man inte får diskutera politik här men hoppas på ett undantag i detta fallet. Det här är det enda forum jag vet där nån kanske skulle bry sig om den frågeställningen.
D-G
Att koppla ihop valuta med försvarsviljan tycker jag är ganska långsökt.

EMU handlar om valuta, blanda inte in det med landets själ, hjärta och identiet... För varken själen eller hjärtat finns där, utan någonannastans. Det handlar om valuta, inget annat. Kultur, språk och traditioner och känsla av nationell samhörighet EU:ar man inte bort, även om givetvis dessa förändras över tid.

Ibland kan det till och med gynna samhörigheten i en stat, eftersom vikten av en identitet för många människor ökar när samarbetet blir mer internationellt. Vi har sett historiska exempel på detta.

Vi har haft kronan i ett hundratal år, innan fanns riksdalern och dalern, är inte första gången vi byter valuta om valet blir ett JA

Intresserade om valutahistorien så kolla här:
http://www.algonet.se/~hogman/slmynt.htm

Edit - Editerade.
J-Star
Bah... kronan är ingen viktig del i vår nationella identitet. Kronan i sig är resultatet av en valutaunion och den är inte mycket mer än 130 år gammal. Innan dess hade vi riksdalern. Ett land byter valuta då och då... det är inget konstigt med det.

Och logiken bakom resonamnget att vi inte skulle vilja försvara oss om någon kommer inklampande och börjar ha ihjäl folk bara för att vi har Euro istället för Krona är för mig ogripbar.

/J
softfeel
QUOTE (Limp @ Sep 4 2003, 16:16 )
Om vi skulle gå med i EMU hur skulle det påverka FM?

Att alla inköp redovisas i EURO och inte i SEK. I övrigt påverkas inte FM något mer av EURO. EMU handlar om ekonomi ingenting annat. Självklart kan försvarsviljan sjunka efter ett införande av EURO men det är knappast den som är orsaken. Möjligtvis ökar försvarsviljan för att skydda Europa eftersom vi har mer gemensamt om vi har sanmma valuta m.m.
Erik_G
Kanske försvarssammarbete och gemensamma utvecklings och inköpsprojekt underlättas om faktorer som valutakurser försvinner ur ekvationen?

Tror inte ett ögonblick på att EU och EMU skulle leda till utplåning av den nationella identiteten. Se bara på Frankrike. Försök att komma på ett mer nationalistiskt land i Europa biggrin.gif
Skulle vår nationella identitet raderas ut beror det på att vi själva kollektivt inte är intresserade av att upprätthålla den. Eller för att citera allt för många "Jag skiter i ur det går för landet, jag tänker ändå inte bo kvar i den här jävla skithålan".

/E
facit
Emu leder till att man får använda sin finanspolitik aktivare och oftare. Något både JA ekonomer och NEJ ekonomer är överens om.

Finanspolitik = budget.

Budgetpolitik + en viss regering = mindre pengar till FM.
Vysotskij
QUOTE (facit @ Sep 4 2003, 21:59 )
Emu leder till att man får använda sin finanspolitik aktivare och oftare. Något både JA ekonomer och NEJ ekonomer är överens om.

Finanspolitik = budget.

Budgetpolitik + en viss regering = mindre pengar till FM.

Om inte regeringen får för sig att skapa jobb i Karlskoga och Örnsköldsvik genom att fläska på materielbeställningar...
facit
QUOTE (Vysotskij @ Sep 5 2003, 10:49 )
Om inte regeringen får för sig att skapa jobb i Karlskoga och Örnsköldsvik genom att fläska på materielbeställningar...

Det är iofs sant.men jag har svårt att just den delen av vårt samhälle som det kommer att satsas på. Tror mer på saker och ting som genererar mer arbete typ sjukvård lr ngt annat statligt.
Vpl8107
Eftersom EU+EMU kommer att leda till den Europeiska Federationen så kan man nog säga att EMU skulle påverka FM MYCKET...!
Bellum
Vpl kommer att få ut sin dagersättning i euro istället för i kronor. En euro är ungefär 10 kronor.
Resultatet kommer med andra ord att bli som i övriga samhället: Mindre pengar att släpa runt på!
106
Blir det? Visst en nolla mindre.
2€ är ett mynt, men 20SKr en sedel. Dessutom finns det mynt för en cent, två cent och andra löjligt små valörer.
Slutsats: mer mynt i plånboken=tyngre plånbok.

Eller så använder man plastkortet och då är det skit samma vad man har för valuta.

Egentligen bryr jag mig inte om vilken valuta vi har, så länge det inte är rubel för då har FM verkligen misslyckats.
jed
Valet gäller om vi ska införa euro som betalningsmedel istället för kronan, thats it...

Och om vi har rubel, är iaf jag ute i stora skogen och för gerillakrig mot röda fanan... camo.gif
kronvrak
jed: Om det vore så enkelt som att det bara gällde valutan.
Man binder sig ju att följa genomsnittet av eu vad gäller tillväxt iom att räntorna inte längre styrs från Sverige, finns fler saker som talar för ett ja och det finns fler saker som talar för ett Nej

Jag har själv ingen aning om hur jag ska rösta ännu..
111 SSK BAT
QUOTE (kronvrak @ Sep 8 2003, 13:27 )
jed: Om det vore så enkelt som att det bara gällde valutan.
Man binder sig ju att följa genomsnittet av eu vad gäller tillväxt iom att räntorna inte längre styrs från Sverige, finns fler saker som talar för ett ja och det finns fler saker som talar för ett Nej

Jag har själv ingen aning om hur jag ska rösta ännu..

Vad bra om vi kunde följa resten av europa. Då skulle vi ju få en tillväxt iaf.

För FMs del skulle kostnaden för inköp av utländsk mtrl minska därför att de slipper skydda sig mot de valutarisker som ett sådant innebär.

Vidare skulle den ökade transparensen på marknaden bidra till att minska kostnaderna för deras inköp.
Bellum
106: Visst finns det gruspengar men dom används knappt iallafall. Hörde häromdagen att ex Finland valt att inte cirkulera dom alls. Å andra sidan är Italien världsmästare på en och två centare, så det beror nog på hur "mångsiffrig" ens valuta varit innan. För oss bör det nog inte bli så mycket smågrus.
StrikeForce
Tror icke det är så bra som det låter. Vi har försökt i norden med ett penning samarbete och det funkade inte. Så varför skulle ett större projekt göra det? tveka.gif
111 SSK BAT
QUOTE (StrikeForce @ Sep 10 2003, 06:45 )
Tror icke det är så bra som det låter. Vi har försökt i norden med ett penning samarbete och det funkade inte. Så varför skulle ett större projekt göra det? tveka.gif

Pröva nästa gång du går ut eller är i skolan eller nåt att bara ställa dig ensam i ett hörn och se hur kul det är.

Och nej resten av världen har inte euron men bortsett från dollarn (USA) är resten av världen ointressant. Så vi skulle vara ensamma.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.