Dies irae
Sep 4 2003, 15:00

En liten röstning...
Saknar telehjälm 9A, om den inte räknas under "hjälm". Fast vem gillar egentligen den?
Baskern, ett solklart val.
Dock, allt har sin tid och plats, så också den huvudbonaden.
Men. Det är ju det enda militära plagg som värmer själen också.. ;)
Tivaljör
Sep 4 2003, 15:24
90hjälm, 90hjälm, 90hjälm!

------->

<----------
de flesta hemvärnsungdomar håller särkert med mig... ;)
Hade jag gått ett baskerprov däremot, hade jag nog valt basker för då har man ju nånting att vara stolt över.
Fk Fjellman
Sep 4 2003, 15:30
M90 hjälmen eller fältmössa beroende på uppgift och läge... boonie kan också tänkas.... men har ju ingen...
//Sgt Fjellman
Jag skulle vilja säga boonie...
D-G: Föga förvånande svar....
"sin tid och plats"... I skogen med camo uppenbarligen oxå iaf enligt din avatar

Det saknas ju ett par alternativ.
Bashatt m90
Fälthatt Kamo
Olles bolla är klart skön men det är ju inte annat än i skogen man vill ha den.
Men valet föll på Fältmössa 90. Den är helt klart mest allround och bekväm. Praktisk skräm, mm. Efter att ha haft både m59 mössan och m90 föredrar jag 90:an.
Lättare, tunnare tyg, tar lite mindre plats i fickan, bekvämare men framför allt mindre "Repmånad". Det känns så skamligt att så mycket från den filmen och tiden fortfarande finns kvar...
Det som är funktionellt är bra, det som är bra är vackert, det som är vacker är därför att föredra.
Och mig veteligen fyller en basker inte någon funktion som kuluppfång och är därför ofunktionell o därmed ful.
Slutsats: såvida man inte är en kustjägare med ett rejält pannben under baskern som kan stoppa kulorna är 90 hjälm att föredra!
Cinnes, ska bli kul om att se om du fortfarande föredrar hjälm ÄVEN EFTER lumpen

Dessutom stoppar inte hjälmen kulor heller utan enbart splitter.
Med hjälm blir man klumpigare och hör sämre.
Fu Kjellberg
Sep 4 2003, 16:51
Jag röstade på olles bror.
Men en boonie eller bassäkhatt är inte heller fel.
NEJ NEJ
En Basker hör inte hemma i fält... Jag visar bara er andra hur man INTE skall göra... ;)
Funderade på att kommentera min avatar som dåligt exempel, men missade det, trodde väl att någon skulle nappa... Men är det fototajm, så är det fototajm

"Lev som jag lär och inte som jag lever"
"Lyssna på vad jag menar och inte på vad jag säger"
QUOTE (henke @ Sep 4 2003, 16:44 )
Cinnes, ska bli kul om att se om du fortfarande föredrar hjälm ÄVEN EFTER lumpen

Dessutom stoppar inte hjälmen kulor heller utan enbart splitter.
Med hjälm blir man klumpigare och hör sämre.
Det ger sig.
Fömodligen kommer jag väl på sin höjd uppskatta den som fotstöd verkar det som på er "upplysta".
Kimster
Sep 4 2003, 17:28
*MECK*fan glömma halva världen av huvudbonader... ts ts
La till lite fler alternativ.
Allt är givetvis beroende på vad man gör och vart man är osv..
Men hmm
Telehjälmen i vagnen
Baskern på kasern
Bashatt i skogen
Hjälmen i värnet
...men skönast av alla är nog fan min gamla 59 kepa..
The Swede
Sep 4 2003, 17:36
Telehjälm 9B? Har jag missat något?
Jag lade en röst på min gamla fina gråa Ollebror. (Så blir den glad)
Det kliar i hjässan bara vid tanken på detta underbara plagg.
Casca
Bashatt!
Det absolut bästa plagg jag någonsin använt på skallen, skyddar mot sol, regn, grenar och annat stök..
Glockrent!
Fältmössa kommer på stark andra plats...
Dahlberg
Sep 4 2003, 19:43
Jag saknar hjälm m/37 i röstningen... det är ju en hjälm som många Hv-gubbar har... en mycket fin och manlig hjälm...

90 helmut så klart, den enda huvudbonad med någon form av skyddsfaktor för oss riktiga krigare.
Telehelmut, nja begränsar hörseln en aning.
Tygbitar på huvudet är inge bra då det smäller, däremot förstår jag att "stukningsfetichiserna" vill ha något formbart på knoppen.
QUOTE (heiho @ Sep 4 2003, 19:49 )
däremot förstår jag att "stukningsfetichiserna" vill ha något formbart på knoppen.
Det gäller ju att prioritera.. ;)
Håller med bushman nedanför, en bassäk hatt i mer civil tappning hade varit utmärkt, jag hade mer än gärna haft en grön, främst eftersom jag inte är bassäk kille

och vill ogärna kliva omkring med "deras" hatt.
bushman
Sep 4 2003, 19:56
bassäk!
använder den tom civilt, perfekt på jobb där man inte är för "publik"
den dagen wigens kommer med en svart eller kaki färgad bassäkhatt, kommer jag att storma närmsta inköpsställe.
fast den hederliga gamla gröna halsduken, funkar bra med piratstuk.
Lindeberg
Sep 4 2003, 20:00
Har bara erfarenheter av tre huvudbonader på listan.
Hjälm 90 - Trist att ha på knoppen hela tiden. Bra dock om man utsätts för splitter (såklart)
Fältmössa 90 - Helt klart funkis
Olles bror - Använde den inte mer än någon gång. Hade hjälmdok när man annars kunde tänka sig använda olles bror. Min olles bror var fö grön, och inte grå. Jag såg en enda grön i den stora mössvagnen vid inryck och tänkte att den ska jag ha!.
Av tre ovanstående vinner fältmössa 90, men hjälmdok och hjälm vid kylig väderlek (och dessutom comtac som öronvärmare) är perfekt.
The Swede
Sep 4 2003, 20:11
Marzocchi.
Hjälmdoket är det som sitter utanpå hjälmen.
Hjälmunderlaget använder man under hjälmen.
The Swede
Hotel Charlie One
Sep 4 2003, 20:30
Helt meningslös tråd... alla vet ju innerst inne att fältmössa M59 är kung, det gäller bara att våga erkänna det
Kungen går men hjälmen består
bushman
Sep 4 2003, 20:35
QUOTE (Marzocchi @ Sep 4 2003, 21:00 )
Hjälm 90 - Trist att ha på knoppen hela tiden. Bra dock om man utsätts för splitter (såklart)
Olles bror - Använde den inte mer än någon gång. Hade hjälmdok när man annars kunde tänka sig använda olles bror. Min olles bror var fö grön, och inte grå. Jag såg en enda grön i den stora mössvagnen vid inryck och tänkte att den ska jag ha!.
Av tre ovanstående vinner fältmössa 90, men hjälmdok och hjälm vid kylig väderlek (och dessutom comtac som öronvärmare) är perfekt.
kan hälsa att olles bror fanns grått och grönt.
de grå användes med förkärlek av k3's elitinfantrister.
hjälm underlag och olles bror kan ej jämföras.
olles bror tvättades i ren lut, eftersom den hade förmågan att klia denne beväring till vansinne.
hjälmunderlaget är ett underbart plagg, det är nästan för praktiskt, för att höra hemma inom svenskt försvar.
dock får man knappt använda det för vissa befäl inte tycker om det, och är uppväxta med brorsan.
Lindeberg
Sep 4 2003, 21:09
QUOTE (The Swede @ Sep 4 2003, 21:11 )
Marzocchi.
Hjälmdoket är det som sitter utanpå hjälmen.
Hjälmunderlaget använder man under hjälmen.
The Swede
D´oh!
Det var alldeles för länge sedan jag muckade :(
Pinsamt värre :(
Marzocchi >

< Marzocchi
Hans Engström
Sep 4 2003, 21:15
Olles bror så klart

, så skön, så värmande, så in i helvetes kliig att man aldrig somnade opå post.
Hade dock förmånen att prova fårskinnsrock med tillhörande björn f***a en gång mitt i smällkalla Jämtlands vintern. Mycket manligt indeed, och mycket varmt.
Lindeberg
Sep 4 2003, 21:28
QUOTE (bushman @ Sep 4 2003, 21:35 )
QUOTE (Marzocchi @ Sep 4 2003, 21:00 )
kan hälsa att olles bror fanns grått och grönt.
de grå användes med förkärlek av k3's elitinfantrister.
hjälm underlag och olles bror kan ej jämföras.
olles bror tvättades i ren lut, eftersom den hade förmågan att klia denne beväring till vansinne.
hjälmunderlaget är ett underbart plagg, det är nästan för praktiskt, för att höra hemma inom svenskt försvar.
dock får man knappt använda det för vissa befäl inte tycker om det, och är uppväxta med brorsan.
Kan hälsa att jag misstänkte att olles bror fanns(finns) i grönt och grått, mycket på grund av att jag utrustades med ett grönt exemplar. Dock var grön version mycket ovanlig i den rullcontainer (motsv) som mössorna låg i vid inryck.
Ang hjälmunderlaget så införskaffade jag en civil variant innan jag ryckte in (och därmed fick nys om försvarets eminenta hjälmunderlag). Detta civila hjälmunderlag är mycket bra mot vind, och transporterar bort fukt bra. Däremot kan man inte göra om den till mössa, eller ens dra ner "ögonhålet" till under hakan. Därför planerat jag inköp av hjälmunderlag original. Mycket trevligt att ha när det fryser på
Dies irae
Sep 4 2003, 22:08

Hade, hjälm m/90 i lumpen. När jag gick med i hemvärnet så fick jag plåtskålen, hemskt

Har Haft mössa m/59 helt ok. Dessutom snygg när öronlapparna står ut på sidorna.

. Nu m/90. Lite bättre med kardborre tycker jag..
Min nya bästa vän är hjälmunderlaget som jag i regel bär som halsduk.
5526 Viktor Ludvig
Sep 4 2003, 22:48
rösten faller på Fältmössa m/59.
den ser, enligt mig, f-n så mkt bättre ut än baseballkeps m/90.
i fält var det däremot flirtkula modell grön med scott-mask som gällde..
/5526
KVACK!
Var jag först med att välja telehjälmen!?
Ni pansarbröder här inne, SKÄMS på er!!! B)
jake the snake
Sep 4 2003, 23:42
Jag gillar telehjälm 9 A som finns i FM till skillnad från telehjälm 9 B som inte finns.
Kimster
Sep 4 2003, 23:57
äh va fan e ni för pinkys.. ingen som vet vad 9b är ?? ta bort det hårda skalet.. så får du en b-modell nästan som en ryssluva :P
Min röst föll på Hjäm 90.

Men fätmössa m/59 kom på en stark andra plats
/ERI
The Swede
Sep 5 2003, 06:43
QUOTE (Vc_90 @ Sep 5 2003, 00:08 )
KVACK!
Var jag först med att välja telehjälmen!?
Ni pansarbröder här inne, SKÄMS på er!!! B)

Kan bero på att när jag som förste man röstade så fanns inte telehjälmen med som alternativ. Min röst hamnade därför på fältmössa m/59.
The Swede
Cinnes: Hjälmen är för hård som fotstöd
Min Favvo är nog en ICKEREGLEMENTERAD grön olles bror i syntetmatrial, även känd som olles kusin: Värmer lika bra, men kliar inte alls.
Funkar i alla lägen där herr 59 inte funkar.
Dedicated
Sep 5 2003, 08:07
Har svarat fältmössa 90. Nr. 2 skulle vara hjälm 90 och om vädret så bestämmer hjälmunderlaget, sannolikt buren som halsduk.
Fältmössa 59.....tja, den ligger därhemma, numera sorgligt negligerad. Den morrar knappt åt hustrun, sonen eller hunden längre.........hoppar inte på mig av glädje när jag kommer hem.......den får nog följa med i benfickan på söndag!
QUOTE (2Sharp @ Sep 4 2003, 20:55 )
Håller med bushman nedanför, en bassäk hatt i mer civil tappning hade varit utmärkt, jag hade mer än gärna haft en grön, främst eftersom jag inte är bassäk kille

och vill ogärna kliva omkring med "deras" hatt.
Traska iväg till närmaste Militaryshop, där finns det bassäkhatt flertalet färger. Ex. grön, svart och blommig.
Vad är det för fåniga mössor ni diskuterar?
En riktig man klär sig i kask m/1887!
Finns bara en mössa på listan, M/59!
Men eftersom allt utom rekryttvätt är hädelse så måste det hållas hårt på dressyren. Blir lite jobbigt när den hugger vilt omkring sig.
Men alla huvudbonader har sin plats och sitt tillfälle. Saknar dock boonie-hatten på listan, den är oslagbar ute i busken.
QUOTE (mace @ Sep 5 2003, 10:31 )
Saknar dock boonie-hatten på listan, den är oslagbar ute i busken.
är inte bashatten något liknande då?
@ joppe
Om du går in på
Soldf mössor och jämför bassäkhatten med fälthatt kamo (boonie-hatt) så ser du skillnaden.
Edit: stavning, vad fan är en bassökhatt?

Förlåt alla innehavare av denna.
QUOTE (mace @ Sep 5 2003, 10:43 )
@ joppe
Om du går in på
Soldf mössor och jämför bassäkhatten med fälthatt kamo (boonie-hatt) så ser du skillnaden.

@ mace
typen är den samma brätte runt om bara olika stuk
vad jag menar på omröstningen står det "bashatt mots" är det inte då menat boonie och fälthatt ska räknas in där
Min röst föll på bashatt motsvarande.... mest lämlig i terränglådan, på andra plats kommer fältmössa 90.
Men olles bror är inte fel när kylan börjar krypa fram.
M/59:an. Funkis och vi hade inte M/90 när jag gjorde lumpen så..
Hjälmen undvek jag så mycket som möjligt, utom när det regnade. Ett mycket bra regnskydd för knoppen faktiskt.
Baskern bar jag med stolthet men det var inte så mycket funkis över den. 59:an kunde man dessutom misshandla, svettas i och sitta på utan att oro sig över att man sabbade stuket.
Röstade på Fältmössa 90, den funkar nästan jämt. Men 59:an får man dock inte glömma, en 59 är ju alltid en 59a
Kimster
Sep 5 2003, 14:42
QUOTE (joppe @ Sep 5 2003, 10:56 )
QUOTE (mace @ Sep 5 2003, 10:43 )
@ joppe
Om du går in på

@ mace
typen är den samma brätte runt om bara olika stuk
vad jag menar på omröstningen står det "bashatt mots" är det inte då menat boonie och fälthatt ska räknas in där
Helt riktigt.
Bashatt motsv = Hattar som påminner om Bashatt osv ex. Fälthatt kammo
Vysotskij
Sep 5 2003, 15:23
Blev under vpl tilldelad följande huvudbonader:
Fältmössa 59 - klockren i sin uppgift, snyggare än 90 och mer funkis med öronlappar. Dock för jäkla ful när man tvingas bära stora gula Luftwaffepropellrar framtill. Arméns är långt bättre.
Olles brorsa - bra i sin uppgift, men jag har ett oförglömligt minne när min vapenbroder M, världens äldsta 21-åring, sätter sig upp i snökan med mössan på huvudet som en tomteluva, utan minsta uppvik. Inte bra.
Hjälm m/37 - rätt jobbig, men trygg på skjutbanan.
Flygvapnets båtmössa - inte helt illa, men ett nerköp från fältmössa eller basker
Flygvapnets gamla blåa vintermössa - obärbar. Måtte de som aldrig har sett slippa den i framtiden också.
Vintermössa 59 - se fältmössa 59
Basker - skulle ljuga om jag sa något annat än att jag aldrig trivts så bra som de tre-fyra dagar efter utbildningskontrollen som Tolkpluton var berättigade att bära K 3 fantastiska basker. Och som frågan är ställd får det bli favoriten. Har dock all förståelse för dem som är mer soldat än jag och som väljer annat.
QUOTE (Vysotskij @ Sep 5 2003, 16:23 )
Fältmössa 59 - klockren i sin uppgift, snyggare än 90 och mer funkis med öronlappar.
Fältmössa 90 (och bashatt) har också öronflärpar, fast de är på insidan när de inte används. Förövrigt tycker jag flärparna på 90-mössan satt bättre än på m/59 (mindre kalluft läckte in).
Hade Telehjälm 9 bara haft samma förstärkningsfunktion som Comtac hade den jag nog valt den, men jag håller mig som sagt till olles brorsa så länge.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.