Help - Search - Members - Calendar
Full Version: TV 4, torsdag 030904, 22:30
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Gator
Ett program om am. SF jakt efter Usama Bin Laden i bl.a Afghanistan.
HV.gif
J-Star
QUOTE (Gator @ Sep 3 2003, 08:40 )
Ett program om am. SF jakt efter Usama Bin Laden i bl.a Afghanistan.
HV.gif

Bläe... orkar fan inte med jänkarnas propagandaprogram. Skulle censuren överhuvudtaget släppa en film om den inte säger "A vi é så djefvla heftiga då ba va!"? Not bloody likely...

/J
Hotel Charlie One
Men J-star, det är ju en svensk-dansk dokumentär?
Dies irae
camo.gif Verkar intressant..!!
Bellum
Upprättar genast o-plats vid tvn.
109 Eken
Verkar vara ett sånt program som antingen blir bra eller alldeles katastrofalt.

Jag citerar mein TV-Tidning:I den svensk-danska dokumentären har filmarna följt de amrikanska specialstyrkornas jakt på Usama bin Laden. Teamet deltog helt på egen risk. de fick varsin pistol, hjälm o skyddsväst o placerades i ett övergivet hotell i väntan på att nåt skulle hända.

Halv 4 en morgon blev de väkta o fick följa med en tolvmanna grupp....bla bla bla....
Syftet med filmen var igentligen att undersöka de rykten som sade att Usama gömde sig i bergen mellan Jalalabad o Peshawar. De lyckades dock inte finna honom [doh!] filmen blev istället en närgången skildring av amerikansk krigsföring.
Slut citat.

Kan bli nåt *håller tummarna*
Limp
QUOTE (Hotel Charlie One @ Sep 3 2003, 09:03 )
Men J-star, det är ju en svensk-dansk dokumentär?

Tror inte jänkarna låter dem sända vad de vill oavsett vilket land filmteamet kommer ifrån
Hotel Charlie One
@Limp: Och hur skulle jänkarna kunna hindra oss? Möjligen kan de på plats tillse att vissa saker inte blir filmade men de kan knappast hindra att det blir sänt.
Groaghach
Verkar intressant. Dessvärre så visas den mitt i natten. Så jag har ingen möjlighet att se den. Då videon inte klarar av att spela in, så får jag hoppas på repris.
Gator
Do not despair, G...jag spelar in den i vilket fall som helst, sen är det bara att låna. biggrin.gif
HV.gif
Groaghach
Verkligen snällt.
Rattara
Känns inte som om det kommer att hagla journalistpriser kring produkten (utan att veta detajerna).
INGA krigskorrar - eller journalister överhuvudtaget - beväpnar sig. Inga, noll, nada.
Det känns som om det snarast handlar om ett gäng äventyrare.
Förefaller oseriöst.

Sen skulle det vara intressant att få reda på om det är i linje med den amerikanska krigsmaktens policy att beväpna civilpersoner lite hipp som happ.
Om inte annat så med hänsyn till de egna förbandens force protection.
Hammurabi
Anledningen till att man beväpnade journalisterna var troligtvis att skapa PR. Programmet blir ju mycket mer dramatiskt om journalisterna var tvungna att bära pistol. Troligtvis vinner detta genidrag ca 10000 extra tv tittare. Jänkare vet ju hur man ska marknadsföra och skapa god propaganda kring sin krigsmakt vid det här laget.

Ska bli intressant att se ikväll. Undrar om man kommer hitta många fel och brister i jänkarnas agerande.
Dobberman
QUOTE (J-Star @ Sep 3 2003, 07:58 )
Bläe... orkar fan inte med jänkarnas propagandaprogram. Skulle censuren överhuvudtaget släppa en film om den inte säger "A vi é så djefvla heftiga då ba va!"? Not bloody likely...

/J

Ingen fara.....22.57 börjar METRO-nyheterna i 3:an.
Så du MÅSTE inte se "jänkarnas propagandaprogram"
finns tv för dig med även......
Kan dom av oss som VILL se programet göra det.
Problem solved.
Myran
Hmm, detta låter väldigt intressant.. får spela in ;)
facit
Vad tyckte ni?! Jävligt bra dokumentär, en av de bästa jag sett om liknande grejjer.

1: Alla afghaner som har vapen är inte talibaner. Det är ett land där alla har vapen.

Undrar också en sak... Eftersom det inte finns ngn lag, hur kan amerikaner ha rätt till och ta afghanernas droger?
Smocken
Jag har inte bestämt mig än, vilka spm är dom största yxorna. Afganerna eller jänkarna dry.gif
henke
Mkt intressant och knappast bra PR för USA som vissa trodde det skulle vara..

Mina intryck :

Det såg jävligt oorganiserat ut. Alla sprang omkring huller om buller. Yttre säkerhet kring byn, QRF som är beredd att ingripa när någon flyr eller liknande existerade inte. Ingen ordning på söket folk bara gick in och slet i lådor och saker. Allt var ett enda stort kaos.
Skrikande och slitande samt misshandel av folk.
TOTALT AMATÖRMÄSSIGT! Som vilket rövarband som helst.
Lite Gestapo blandat med "USA i Vietnam"-stilen. Detta tom när de var medvetna om att det filmades...undrar hur det går till annars...

OM de som är där och skall "rädda dem" beter sig som banditer och skurkar, hur ska då folket bli laglydiga och snälla? De sitter ju inte och kollar på "Tredje skiftet" och "Dr Phil" på kvällarna och får se det "riktiga" USA.smile.gif
Klart som fan folk är rädda de är vana vid Talibaner och inte minst Sovjeter som nog var ännu värre. Deras bild av sin framtid var nog inte i en bur på Kuba efter lite elaka förhör utan ett huvud kortare. Tacka fan för att man är rädd.

Total avsaknad av empati och förståelse för annan kultur.
Hur tror de att man kan hindra att ilskan gror i ett folk när man springer runt i flashiga solbrillor och tuggar tuggummi medan man slår ner folk, kastar ur folk ur deras hus, skriker åt dem att hålla käften när de slår deras hus i spillror medan deras spädbarn är kvar i huset?
Skall man få folk att bete sig fredligt får man väl börja själv och t.ex. följa de internationella konventioner som gäller. Dessa är ju tom civila.

Vilken hantering av OXA... Ahhh tur för kameramannen att han antagligen inte visste bättre. Jag skulle inte vara i närheten. OM afghanerna lär sig försåtsminera som folket på Balkan kan det bli många zinkkistor till CONUS.

Kul världsuppfattning... "Hur skall man få ett land att bli västerländskt när det inte finns något västerländsk att bygga på" smile.gif Ja du, måste alla länder vara det då?
”Vi är inte ute för att skapa nåt kolonialvälde utan snälla amerikaner som ger ut choklad, För Guds skull vi vill inte ha landet.” HAHA. Jo, vi tar om det där. Kolla på dig själv i spegeln... Sätt dig in i samma sits som afghanerna. Nej inte landet eftersom det inte finns olja, men bara folk tänker som i USA och köper saker ”MADE IN USA” så är det ju bra eller?

Tror inte ett par lådor muffins ändrar världsbilden.
Förståelse, respekt och återuppbyggnad kanske kan vara en ledtråd.
Gorg
dom där killarna var ju riktigt läskiga, e det sånt folk e rädda för att man ska få om man har ett yrkesförsvar. Tre av dom håller ner en kille på marken medan en annan sitter på hans rygg och slår han i ryggen och säger "va still!". Tycker dom hade överdrivet våld i varenda möte med lokalbefolkningen
The_mistaken
Hmmm ja det var ju realistiskt iallafall men lite mer ödmjukhet skulle nog behövas blink.gif
JohnDoe
Jag tyckte faktiskt inte att den var något vidare....hade väl inte riktigt förväntat mig gunfights och så men den var inte som man tänkt sig.

Jag fick några konstiga flashbacks från filmen Plutonen hela tiden, tex när man sökte igenom en av de tre byarna och amerikanaren frågade ut afghanen, tänkte man ju genast på Serg Barnes när han i filmen frågar den vietnameiska byäldsten " A kacka do VC" eller liknande.

Samma med killen som flyr i flodbädden, jag väntade bara på att man skulle börja skicka kulor efter honom som Serg Barnes gör i Plutonen.

Ja jag är inte klok men va fan blink.gif

Musiken var för jävla bra, densamma som i We Were Soldiers eller hur?
henke
Ang Överdrivet våld:
Visst är soldaterna stressade och uppspelta och visst var det oftast afghanerna själva (de inhyrda/miliskillarna) som var värst.
Sen kan man ju börja lite lugnare till personer visar att man måste ta till hårdare tag. Men det var den generellt elaka inställningen till allt och alla som präglade vartenda ord och varenda mening.
"tell that mother fucker to...", "f*** off", "don't fucking...", "shut up, Shut the f*** up "
“Mohammed is just a crook as you are”…mmm riktigt lysande. Vi hånar folkets religion.

Jag undrar vad amerikaner i Texas hade tänkt om ett gäng vietnameser kom och gjorde upp för gammal ost och slet ut dem ur husen, hånade gud, sket i att frugan var naken och fick stå inför grannarna blekfet och naken på gatan. medan mannen blev misshandlad och avklädd in på fett valkarna. Bara för han har kåken full av allehanda vapen han lagligen fick inneha innan vietnamesgängen dök upp..
De hade säkert tänkt: ”Fan den där asiatiska kulturen är rätt nice, oh trevliga är de också. Man kanske skulle gå över till att digga Buddha och käka lite med pinnar, det verkar ju rätt cool… ”

Yrkesförsvar... Som jag förstod det var det killar som var civila. Antagligen en form av legosoldater. Kallade det inte en lastbil för Merc-truck.... Merc för mercenary. Nåt om att de inte var reguljära styrkor... ja vad är man då??
joppe
dom hade ju allafall inget proffsigt uppträdande mad.gif
joppe
var det inte typ gröna baskrar.

Edit : tog bort citatet eftersom jag ändrat det som stod i det /Henke
facit
QUOTE (henke @ Sep 4 2003, 23:52 )
Överdrivet våld. Visst är soldterna stressade och uppspelta och visst var det oftast afghanerna själva (de inhyrda/miliskillarna) som var värst.

Är inte ett dugg förvånad att miliskillarna var värst. De har nog en del åsikter om grannfolket som de kanske hatar! Pashtu-hazare osv ...

Det som förbryllade mig var att ett litet rykte och killen började prata om att skicka folk till kuba, då vet jag vad jag ska börja sprida för rykten om mina fiender. Detta visste jag iofs redan men att se det så här live.

Edit: Istället för göra en ny post så tänker jag edita en kommentar om vad för sorts killar det är. Jag läste någonstans att det var äldre National Guard typer som var först med sådana här operationer i afghanistan. Jag läste det i samband med att de hade ersätts med 101 airborne då detta beskrevs som ett problem då 101:n killar hade kritiserats för att vara för unga och för stressade så de var lite brutalare är sina föregångare... Malajn.gif
JohnDoe
Jag uppfattade oxå att de var civila killar, en drev ju en ranch när han inte var där nere.

Men om det är legosoldater, hyr då Usa in de eller är de ngn beredskapsstyrka som kan kallas in ?

Ja man kan ju inte beskylla miliskillarna att vara försiktiga med granaterna eller syran ;)

edit: jag vet inte om den här dokumentären var någon bra PR för Usa

John
Fu Dahlberg
Jag skulle gissa att det var sk operators... Förmodligen anstälda av CIA eller liknande

Du skall in och leta efter någon, då är det INTE det första du gör att spotta på deras religon...
joppe
kan också vara special forces från the national guard
M203
De var inte inhyrda eller något annat trams. De tillhörde 3 eller 19 sf group dvs special forces som tillhör national guard, alltså personer med vanliga jobb hemma. De tog över efter yrkes sf efter att de hade störtat talibanerna. Haft en del med sf att göra i bosnien (de svensktalande grupperna) och till sfs försvar kan nämnas att de var intelligenta och ödmjuka ( hängde med oss för att slippa vistats med sina landsmän) och där de flesta hade någon kandidatexamen och högre utbildning (dvs inte så satans trångsynta som resten av jänkarna). Visst kändes som att man kan ha en hel del synpunkter på dessa killarnas uppförande (de i programmet) men många på forumet är i skrivande stund armchair warriors och har inte jobbat/verkat i afgh och dess kultur och då bör man kanske vara försiktigt med uttalanden. Men helt klart uppfattade jag som många andra att uppförandet i vissa situationer var tvivelaktigt.
Ha det bra allihopa

Läs armstrongs its not about the bike, meget bra
järv
Jag har en känsla av att de här SF-gubbarna hade fallit in i någon sorts slentrian där rutiner och inövade beteenden delvis fallit bort. Sades det inte att de hade varit där väldigt länge? Precis som någon skrev så påminde det en del om sånt man sett i Vietnam-filmer. Hade varit intressant att veta vad som händer när inte tv-kamerorna är med.

Man kanske inte ska döma alla SF-team pga den här dokumentären. Men det som visades gav många gånger ett oorganiserat, arrogant och oprofessionellt intryck.

Edit:

M203 har en klar poäng i att såna som lever ett behagligt "krigarliv" framför en flimmrande skärm (som t ex jag) inte ska vara för snabba att döma de som befinner sig på plats och gör jobbet.
Dies irae
Jäkarna såg ut som en bandithärd. Klädsel efter eget huvud...
Dedicated
Det såg bra ut till att börja med. Jänkar utklädda till locals. Sedan urartade det till nåt säkerligen knappast kan kallas varken proffsigt eller effektivt. Men, vi är inte där, vi vet inte mer än vad bilderna visade oss! Dock vete tusan om jag hade gett några journalister skjutvapen som de uppenbarligen inte visste var säkrade eller ej!

Ett "speciellt" sätt att frakta bilkarosser över bergen också, vet inte om kamelen var lika nöjd dock!

/Fyhr
Sir Vival
Angående SF-pers uppträdande och språkval: Tycker inte det skiljde sig väsentligt från, t ex, "Stockholms Piketen". Inte för att det gör saken bättre...

Reagerade oxå på "we are the god guys"-uttalandet från killen i pickupen - vilket spån!
Unicorn
Personligen reagerade jag över det synnerligen osmidiga ordvalet när man tilltalade lokalbefolkningen. Styrkan bör nog tacka sin tolk som tydligen översatte en något mer gångbar version. Hanteringen av "hearts and minds"-kampanjen och kontakterna med lokalbefolkningen verkade påtvingade och tafatta för att upplevas riktigt professionella.

Arrogansen gentemot kulturen var enorm, även om man hört liknande tendenser även vid svenska utlandsmissioner. Att förstå och respektera främmande kulturer är inte alltid lätt i vanliga fall. När den främmande kulturen upplevs som ett hot mot det egna livet är det än värre. Man måste dock som professionell soldat stå över detta och förlika sig med att man inte är hemma, utan i ett annat land med andra värderingar. Tydligen är detta alltför svårt att förstå om man kommer från ett land som uppfattar sig som världens kulturella och moraliska centrum.

Att dra slutsatser om en styrkas eventuella militära professionalitet av de fragmentariska TV-bilderna i reportaget är inte möjligt. Man bör ha i minnet att man arbetar med minimal egen styrka och förlitar sig på en huvudstyrka av lokal milis. Detta gör att enheten blir oerhört svårkontrollerad, och man vare sig vill eller kan nog inte avdela milispersonal för att agera på egen hand. Därav taktiken att samla styrkan, köra "rätt på" och gärna låta gärningsmän slippa undan så länge man säkrar förstahandsmålet - vapenupplagen. Att leda en huvudstyrka av locals gör att operationerna måste hållas taktiskt otroligt enkla p g a skillnader i utbildningsnivå, kultur, metodik och framför allt språk.

De amerikanska soldaterna var vad jag kunde se generellt inte mer våldsamma än svenska soldater var under min tid i Bosnien - och den amerikanske soldatens nedläggning av personen som vägrade lägga sig ned hade lika gärna kunnat göras av en svensk polis. Milismännens onödiga sparkar, slag och pipstötande gav dock ett onödigt våldsamt och taffligt intryck, och deras agerande hjälpte inte direkt situationen.

Hur som helst var det en intressant dokumentär.
Tompa
Jag tycker väl som de flesta här att dokumentären inte gav något seriöst intryck av de amerikanska SF styrkorna men samtidigt så får man nog tänka på hur mycket stress och psykiska problem som deras uppgifter för med sig.

Förresten är det någon som vet vad låten som spelades i början av dokumentären heter? Alltså när jänkarna var ute och sprang och fys tränade med afghanerna? den nån refräng i stil med ....Fighting men.......the green berets...

//toMPa Rangern.gif
joppe
låten heter ballad of the green berets finns också på svenska då heter den basker blå tror jag då är det anita lindbom som sjunger
henke
Vi är minst ett par hundra, kanske tom tusentals svenska killar(och kanske några tjejer) som gärna skulle vilja göra jobet och på ett mer seriöst sätt. Tyvärr låter ju inte Göran oss åka...eftetrsom det är FARLIGT FARLIGT. Hela EMU-karusellen kan ju vara i fara om det skulle dö stackars svenskar utomlands i uniform.

Det positiva var väl att de klunde operera så fritt, även om man kanske skulel velat att de kanske fyllde i lite mer papper och betedde sig lite mer som ett krigsförband än som några plundrande rövare. Det var ju inte alldeles tydligt vem som var in charge och man lyckades ju inte ens ta bort de boende från att komma fram och hänga över soldaterna och vara inne mitt i smeten.
De var ju även otrevliga mot dem som nite hade nåt. Angiveri frekvensen borde vara rätt hög på bara ovänner. Så man kanske skall ta det lite lugnt oxå.

Var ju som kontrollen innan man bombade i Nam.
Sprang de ut från husen när planet kom var det VC, eftersom de flydde, sprang de inte var det också VC eftersom de var smarta och stannade. Så det var därmed bekräftat att det var VC och man kunde bomba. Dock inte utan det "kontroll varvet" mad.gif

Sen är väl den enda syftet med lokal milis att de går genom dörrar först (försåtminerat) och de gräver (det jobbiga), bär all oxa(det som kan smälla), etc.
Gator
"The ballad of the Green Beret" av och med Barry Sadler, själv SF under Vietnam kriget.

För övrigt tror jag att det sätt som soldaterna uppträdde på, bl.a reflekterar den frustration de upplever över att få tips som visar sig vara felaktiga/fruktlösa eller att under lång tid verka i en miljö där lögn och bedrägeri är en del av vardagen. Jag menar naturligtvis inte att all afghaner är lögnaktiga, men att amerikanernas strävan att få tag på vapen o am (kanske genom något slags belöningssystem) göder en tendens att afghanerna"saltar" den info de bidrar med. Liknande kanske har förekommit på Balkan (info ngn) ?

Am SF har ju en lång tradition att fungera som gerillainstruktörer, och på det sättet lärt sig att respektera andra folkslags levnadssätt o religion. Därför tror jag att det man såg i programmet mer reflekterar enheten i fråga (nationalgardets SF) än am SF i allmänhet.
HV.gif

EDIT: Jo, att man åsidosatte vissa SOP´s kanske också berodde på att man gjort dessa uppdrag flera gånger utan resultat och därför börjat "slarva".
facit
QUOTE (Fyhr @ Sep 5 2003, 08:35 )
Dock vete tusan om jag hade gett några journalister skjutvapen som de uppenbarligen inte visste var säkrade eller ej!

Det reagerade jag också på! Såg ärligt talat helt osäkert ut, en journalist som viftade omkring med en pickadoll mitt framför en soldat som inte var riktigt säkrad. Visserligen kan jag tycka att vi ibland är överkänsliga med säkerheten men det där var ju nästan bara för roligt.
Max
Jag tycker att dokumentären var intressant... Speciellt när de visade kamelen med bilkarossen på ryggen laugh.gif
2Sharp
OXA är väl såvitt jag vet avskjuten am. som inte detonerat och inte "icke-skjuten" am. vilket ju är stor skillnad i hanterbarhet sett ur säkerhets synpunkt.

Generellt sett tycker jag att locals har en helt annan säkerhetsuppfattning än vad vi Svenskar har, däför är jag inte förvånad...

Skall jag ge kritik så kan jag ju anse att man bör hantera all am. med försiktighet, samtidig så får man väl se till läget? bråttom och mycket am. som skall lastas, då blir det lite ruffigt...

Något som jag reagerade betydligt mer på är att de klampar omkring i terrängen tämligen glatt, Afghanistan är ett av världens mest minerade länder.. jag hade varit mycket försiktig om jag varit där.

Och som tidgare nämnts, vi har bara sett korta filmklipp, det är svårt att (be-)döma från dem..

Håller med i allmänhet om dålig respekt för deras kultur, sedan tar jag allt en jänkare säger med en stor nypa salt, de är "big and bold" och jämfört med vår Svenska jantekultur skär det sig rätt märkbart.

Sweet att en av killarna hade en M-79 smile.gif

Intressant domumentär, synd att den var för kort...
Gotcha
@£$]?{[?]{ !!!

Jag missade programmet (eller snarare: jag prioriterade fysisk aktivitet), går det en repris i snar framtid?
Romulus
Jag undrar samma sak, repris datum och tid..Någon?

Romulus. Rangern.gif
Flippan
Nått jag kom att tänka på var att efter 14 månader i landet, som dom sa i början, så har SFs männen inte lärt sig någonting av språket över huvud taget.... Av vad jag har förstått så går "harts and minds" operationer ut på att förstå och hjälpa lokalbefolkningen och få ett utbyte av information och dyl. tillbaka... kan va lite svårt om man inte kan komunisera utan tolk... dry.gif
Nifelhel
Hmm jag hörde vid flera tillfällen då amrisarna talade direkt med afghaner, och dem talade inte engelska/amerikanska. Jag tycker jänkarna skötte sig utmärkt. Dem är ju där för att jaga talibaner samt att lära upp den afghanska militären, vilket som jag såg det så jobbar dem på det.

Det går ju bra att se en 50minuters dokumentär på tv och sedan sitta här på ett internetforum och såga deras arbete. Dem filmade med största säkerhet många fler timmar, för att sedan klippa ned och vinkla. Men jag skulle vilja se någon utav er här åka dit och göra ett bättre jobb. angry.gif

-------------------------------------------------------------------------------

Angående repris så har jag inte lyckats hitta någon info om detta. :(
Tivaljör
Vinklat eller inte, var det nån mer än jag som hur en jänkare höll vapnet på väg till gruvan?
Höll han inte i pipan i handen med resterande karbin över axeln....?
Sånt trodde jag de hade lagt av med sen vietnam, men jag hade uppenbarligen fel....
taskig vapenhantering tycker jag.
järv
Såg just ett nytt reportage om Special Forces i Afghanistan på 60 Minutes II och såvitt jag kan bedöma så var det stor skillnad på det och det som man såg i det tidigare reportage som den här tråden anknyter till. Kan det bero på att enheten i förra reportaget var från National Guard?

Vad man nu fick se var ett avsevärt mer professionellt beteende. En ödmjuk avspänd attityd och mindre spränga-skjuta-misshandla. Soldaterna bar inte tung stridsutrustning för att inte verka hotfulla och även för att kunna röra sig lika lätt som de som de jagar.

Såvitt jag kunde se så hade man kommit en bra bit på väg i att vinna befolkningens förtroende genom uppriktiga och meningsfulla projekt som skolor, moskéer, sjukvård, arbetstillfällen på amerikanska baser osv. Det här hade tydligen gett resultat eftersom ett befäl rapporterade att när de kom till dalen 6 månader tidigare så blev de beskjutna dagligen men att det numera kunde gå två veckor mellan beskjutningarna. Målet i ett längre perspektiv är just att förneka Bin Ladens gäng det lokala stöd som de är beroende av.

Att notera i övrigt var att ingen ur Special Forces som syntes i bild bar skägg. De har ju annars blivit kategoriserade som skäggförbandet nr 1.
Gator
QUOTE (järv @ Jun 4 2004, 01:26 )
60 Minutes II

Kanal ? Repris ?
HV.gif
järv
QUOTE (Gator @ Jun 4 2004, 07:05 )
QUOTE (järv @ Jun 4 2004, 01:26 )
60 Minutes II

Kanal ? Repris ?
HV.gif

Dansk tv - ingen information om repris
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.