Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ontos?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Bellum
Sitter och läser Johnnie M. Clarks självbiografi Guns Up! om livet som ksp-skytt i Vietnam.
Precis i början får de syn på ett egendomligt fordon:
Jag citerar:

"Chan, what´s that?" I pointed to the odd-looking vehicle. It had the bottom of a tank, but instead of a turret it had six big cannons, three on each side.
"That´s an Ontos. A tank killer. Those are six 106s"

Är det någon som har koll på vad detta är för fordon. Jag har aldrig hört talas om det förut, och blev en smula nyfiken...

Edit: Fel på tangentbordet... (öh)
Mats
Ontos, märklig skapelse
Honken
M50 Ontos (tysk sida)

Ontos - The world´s biggest shotgun

M50 Ontos

JohnDoe
den ser ju ruskigt tuff ut iallafall men jag skulle inte vilja vara laddare när "the shit hits the fan" :(

http://www.usmctanker.com/outlaws/ontos.htm
Bellum
Det där gick snabbt sa flickan.

Tack för infon.

Klart suspekt apparat förresten...
Olle P
QUOTE (JohnDoe @ Sep 2 2003, 20:08 ) *
... jag skulle inte vilja vara laddare när "the shit hits the fan"
Varför då? Laddaren lär ju vara den i gänget som har det lugnaste jobbet...

Hur den skulle användas:
1) Ladda kanonerna i lugn och ro.
2) "Smyg" in i eldställning för bakhåll.
3) När fi dyker upp; skjut sex snabba skott.
4) Retirera snabbt en kilometer eller mer för att undgå inkommande artillerield.
5) Åter till 1).

Jämfört med att ha bara en kanon så att man inte hinner skjuta mer än två, eller i bästa fall tre, skott, är detta rena lyxen!

För laddaren är det skillnaden mellan att antingen arbeta i ett trångt, splitterskyddat utrymme utsatt för direktriktad stridsvagnseld eller arbeta i det fria utan att bli beskjuten.

/Olle
dxl
QUOTE (Olle P @ Jul 25 2006, 18:35 ) *
Jämfört med att ha bara en kanon så att man inte hinner skjuta mer än två, eller i bästa fall tre, skott, är detta rena lyxen!

För laddaren är det skillnaden mellan att antingen arbeta i ett trångt, splitterskyddat utrymme utsatt för direktriktad stridsvagnseld eller arbeta i det fria utan att bli beskjuten.

/Olle

Om du kollar den här länken som Honken gav så hittar du följande citat
The early Ontos crews were expected to go into combat areas unloaded. Later, they could have 106 rounds in the guns, but had to secure authority to fire.

Med dom förutsättningarna så var man ju tvungen att antingen backa för att ladda och då lämna infanteriet utan sitt undertöd, inte backa så långt och hoppas infanteriet kunde hålla fienden borta tillräckligt länge, eller hoppas på att fienden trodde man hade laddat och därför hellre springer bakåt än tar upp strid.
Olle P
Jo, jag har sett det, men läs en gång till:
The early Ontos crews were expected to go into combat areas unloaded.
Inte samma sak som att "go into combat unloaded".
Som jag uppfattar det var det ett säkerhetsarrangemang för att inte av misstag ha ihjäl egen trupp med bakblåset vid oväntad/oavsiktlig avfyrning. Strul med att säkra vapnen?
När de gick från att röra sej operativt till taktisk förflyttning vid eldställning fick de säkert ha vapnen laddade.

Problemet för Ontos var ju att den sällan eller aldrig kom att utnyttjas till det den var mest lämpad, eldöverfall/"shoot and scoot", utan fick i stället tjäna som fältkanon för ihållande direktriktad eld med spränggranater.

/Olle
709
Eftersom det inte fanns några vietnamesiska strv så användes den med stor succe som 6-skotts hagelbössa:

"The Ontos was designed in another era for another purpose. Developed to kill tanks; the Ontos found itself outmoded before it was in the hands of its first crewmen. It was left to the men who manned the Ontos to reinvent it; and they reinvented it into a weapon that served the Marine infantryman. "

"If the Marine Commanders ignored the attributes of the Ontos, the NVA didn't. In almost all my interviews with Ontos Crewmen, one point was brought up. The NVA was frightened of the Ontos and would avoid contact if possible. Most contact between NVA and the Ontos was inadvertent on the part of the enemy."

"The Ontos carried the beehive round that sent out a hundred darts per firing to clean out a jungle of its enemy. There was no other weapon that could clear a jungle for a depth of a ¼ mile like the 106mm recoilless rifle using the beehive round. "

Att inte vara laddade:
"with rules of engagement that totally distracted the military commander"

"These rules as applied to the Ontos crews decreed that all major calibre weapons had to secure Battalion authority before being loaded or fired. The early Ontos crews were expected to go into combat areas unloaded. Later, they could have 106 rounds in the guns, but had to secure authority to fire. "
dxl
Får rätta in mig och bocka för Olle_P, naturligtvis är det som du säger och inte som jag påstår.
Hans Engström
QUOTE (709 @ Jul 28 2006, 09:10 ) *
Eftersom det inte fanns några vietnamesiska strv så användes den med stor succe som 6-skotts hagelbössa:

Nja, Nord Vietnam använde faktiskt en del T54-T55, fast inte i några större mängder förrän efter USAs tillbakadragande.
Lynx_39
Den där M50 Ontos med "hagelbössa" är faktiskt en fordonstyp som i strid skjutit sönder en svenskbyggd stridsvagn....det hände i Dom.Rep -65 när USMC sköt sönder en av rebellerna erövrad stridsvagn L-60 (ex m/40 L).
lanrezac
QUOTE (Hans Engström @ Jul 29 2006, 00:40 ) *
QUOTE (709 @ Jul 28 2006, 09:10 ) *

Nja, Nord Vietnam använde faktiskt en del T54-T55, fast inte i några större mängder förrän efter USAs tillbakadragande.

Jepp även PT-76 som användes innan tillbakadragandet

NORTH VIETNAMESE ARMORED FORCES
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.