Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Furir under minilump?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Hotel Charlie One
Tack vare FMs klena finanser går befodringsgången numera i raketfart. Man kan bli furir genom att göra minilumpen... biggrin.gif
http://www.rekryc.mil.se/images/local/11_015.jpg
Jimbo
ser det inte ut som ett Hemvärnsmärke?

om det är en gradbeteckning finns det två allternativ:

*Tösen har glömt att sprätta bort märket

* Soldaten är en slags instruktör för ungdommarna.

eller?

edit :

suck.. jag som tittade på tjejen närmast kameran och missade mössmärket.
Limp
Allt som oftast sitter det kvar märken på uniformspersedlar som föregående ägare inte orkat sprätta bort. Tror inte det är mer dramatiskt än så.
Lindeberg
En gång när jag var skademarkör blev jag utnämnd till major...bara sådär ohmy.gif
Hotel Charlie One
@Limp:
Nähä? ;)
Livhusaren
när jag ryckte in i lumpen var mina speglar redan fast sydda ..men som Fänrik..
kan ju bara säga att fänriken var inte så glad att se mig i dom laugh.gif

Men till saken!! japp det är nog så att uniformen inte har blivigt sprättad
från märkerna..
Magnus
För mig gick det ännu snabbare, blev korpral bara genom att gå till tvättbytet. laugh.gif
NBC
Rätt ointressant vändning tråden har tagit men ja kan väl lika gärna bidra lite smile.gif

En i plutonen blev överstelöjtnant vid ett uniformsbyte. Dock inte så himla länge, befälen var väl inte så glada i det.
Dahlberg
Jag ska upplysa om att även korpraler nu för tiden har gult mössmärke, så soldaten på bilden behöver inte nödvändigtvis bli kallad för furir. Även överfurier har ju gult mössmärke, så varför inte tro att hon är det?! Men, som andra har poängterat så är det förmodligen ett orka-inte-sprätta-märke. Hade hon varit instruktör så hade hon förhoppningsvis betett sig som ett föredömme och haft korrekt påsydda kragspeglar...
The Swede
Nja Dahlberg, är det verkligen så?

Det står nämligen olika i UniR FM 2003.
På sidan 185 står det så här om mössmärke i fältmössa:
Överfurir, furir och korpral: Agraff av textil med gult nationsmärke
Agraffen bärs på fält- och pälsmössa.

På sidan 262 står följande om mössmärke i vintermössa m/87:
Överfurir - furir; Kokard m/1865-1960 och
knapp m/39-60, stor i guldfärg samt mellan
dessa, två jämnlöpande 5 mm mössgaloner m/
60 av metall med 2 mm mellanrum.

Övrig personal – Värnpliktig personal, hemvärnspersonal
samt avtalspersonal (meniga och
korpraler) samt personal vid förband tillhörande
utlandsstyrkan (utom befäl enligt ovan) bär
nationalitetsmärke m/41 och knapp m/39-60,
medelstor i guldfärg. Avståndet mellan nationalitetmärkets
mittpunkt och knapp m/39-60
mittpunkt är omkring 35 mm.

Ska vi tolka detta som att det är olika regler för uniformssystem 90 och 87 eller är det en felskrivning?

Jag har skickat ett e-mail till protokollavdelningen på HKV men har inte fått något svar ännu.

The Swede
Dahlberg
Ajdå... Jag som skulle vara lite duktig och visa mina kunskaper... Jag har ju bara läst på sidan 185 och totalt missat det som står på sidan 262... Men det är bra The Swede att du styr upp och ställer tomtarna, som skrivit, mot väggen! Har detta med gula mössmärken på korpraler börjat användas ute på väringarna? För om befäl verkligen följer UniRFM-03 så borde ju korpraler strutta runt med märket, hur fel det än är... Någon som vet hur det ser ut nu?
The Swede
Jag kan bara svara för Ing2 och där har korpralerna inte agraff i fältmössan.
Detta kan dock bero på att UniR FM precis distribuerats till förbanden och folk har inte läst in sig riktigt ännu.

The Swede pansar2.png
Foxtrot Lima
På ingbat har vi fått ut märket till fältmössan nu i samband med furirsutnämningen. Oavsett vad reglementet säger, tror jag inte att GB kommer få ut några märken, eftersom det råder stor brist på allehanda gradbeteckningar etc.

En annan sak jag undrar är huruvida man som korpral får bära "befälströja" M/87 som korpral eller ej. Enligt min plutch (på KBS) är det enligt det nya reglementet enbart furirer och uppåt som får bära tröjan. Kanske "The Swede" vet besked?

Tidigare var det ju så att man fick bära tröjan så fort man fick en grad.

Undrande hälsningar, Furir Foxtrot Lima smile.gif
Mats
I armén gäller det väll att man måste han en grad för att kunna sätta hylsor på m/87 tröjan.

I marinen och flygvapnet finns det ju för meniga.

Får man ut den någonstans? Eller måste man köpa?

FL: Har ni inte bara att hämta era gradbeteckningar på TSF? På P4 kan man gå å ta ut i stort sett vilka man vill. De frågar bara hur många...
106
QUOTE (Foxtrot Lima @ Sep 6 2003, 19:17 )
En annan sak jag undrar är huruvida man som korpral får bära "befälströja" M/87 som korpral eller ej. Enligt min plutch (på KBS) är det enligt det nya reglementet enbart furirer och uppåt som får bära tröjan.

Var hittar han den paragrafen?
Vet att vissa förband inte låter meniga använda tröja m/87. Men varken i nya eller gamla UniR står det att den får bäras först efter att man uppnått en viss grad. Vissa hävdar att man måste ha en axelklaffshylsa (och därmed en grad) för att få bära tröjan. Då skulle meniga inte heller få bära grön motoroverall eftersom det även där är en flärp för hylsor med gradbeteckning och i exempelvis FV finns det hylsor även för meniga.
Foxtrot Lima
Jo, det är bara till att gå (eller rättare sagt åka) ner till förrådet och hämta ut det man behöver. Saken är dock den att det råder brist på vissa märken, och nu i veckan t ex tog hylsorna med furirs grad slut på förrådet (hylsorna till M/87 och tillika motoroverallen). dry.gif

Apropå det här ämnet, såg jag ett par meniga från S 1 som gick omkring i M/87, och i min värld var/är det reglementsvidrigt... Å andra sidan får väl förbandschef eller motsvarande beordra avvikelser? tveka.gif

Hälsningar, Furir Foxtrot Lima smile.gif
Doyle
QUOTE (Foxtrot Lima @ Sep 6 2003, 19:40 )
Apropå det här ämnet, såg jag ett par meniga från S 1 som gick omkring i M/87, och i min värld var/är det reglements vidrigt... Å andra sidan får väl förbandschef eller motsvarande beordra avvikelser? tveka.gif

In min värld är det reglementsvidrigt om det står skrivet i UniR FM att meniga inte får bära Ylletröja M/87.

smile.gif
Foxtrot Lima
Gör det det då? Frågas, kom!

Doyle
QUOTE (Foxtrot Lima @ Sep 6 2003, 19:53 )
Gör det det då? Frågas, kom!

Hittar tyvärr inget som reglerar Ylletröjan och dess bärande med hänsyn till grad.
The Swede
Finns inget som säger att man måste vara furir för att få bära tröja m/87.
Tröjan kalls dock "befälströja" men det kan bero på det enkla faktumet att den vanlige soldaten inte får ut den.
Om du inhandlar en egen så finns det inget som kan hindra dig att bära den vid enskilt uppträdande.
Det står heller ingenting om att den måste vara försedd med hylsor.

The Swede pansar2.png
Foxtrot Lima
Då undrar jag följande:

Kan förbandschef (eller motsv) reglera bärandet av vissa plagg inom förbandet? T ex ylletröjan?

The Swede
Har du försökt att själv leta i UniR FM?

På sidan 26 står följande:
UniR FM gäller för militär personal som bär Försvarsmaktens uniformer
samt för civil personal som bär Försvarsmaktens civila tjänstedräkter. Avsteg
från reglementet får endast ske efter Högkvarterets medgivande.
Förbandschef (motsv) får dock för enskilt tillfälle eller för kortare tid
anbefalla avsteg från bestämmelserna inom eget kasernområde (motsv).

The Swede pansar2.png
Foxtrot Lima
Varför försöka själv, när andra kan göra det åt en. :P Hehe... Nej, skämt och sido. Jag hade reglementet i PDF-format på datorn tidigare, men nu är det borta, och jag har inte hämtat hem det igen. Får väl göra det då... vissel.gif

Orsaken till varför jag undrar är att det på I 19 hitills bara varit korpral och uppåt som fått bära "befälströjan" i tjänst, och nu är det "höjt" till furir och uppåt, enligt min plutch. Var han sedan fått det ifrån vet jag ej.

Fosk
När jag var på P10 fick jag ut den blå varianten, trots att jag bara var menig. Vissa fick ut den gröna istället, vet tyvärr inte hur många. Hylsor hade vi också, fast bara pansarnäven på. Såg lite tomt ut..

Förtydligande: Vi hade samma hylsor som på M/87-sakerna, inga färdigtryckta eller liknande. Vi flyttade bara emellan när vi bytte kläder. Eventuellt hade vi två uppsättningar, det minns jag inte riktigt. Vi hade även några blå tygremsor som skulle sitta på den ljusblå skjortan med raggsockeslipsen.
106
De har jag aldrig sett, utan bara de med infanteriets korslagda hjullåsgevär. Vet The Swede hur gamla dessa hylsor är?
Har sett att vaktsoldaterna på P10 bär metallmärken för vapenrock/jacka m/87 (och liknande plagg) direkt på grön tröja m/87 (utan axelklaffshylsa), vilket ser riktigt illa ut.
Att meniga bär grön tröja m/87 utan hylsor varken lägger jag märke till eller bryr mig om, även om det inte vore tillåtet (vilket det är).
myssmurfen
QUOTE (The Swede @ Sep 6 2003, 18:13 )
Nja Dahlberg, är det verkligen så?

Det står nämligen olika i UniR FM 2003.
På sidan 185 står det så här om mössmärke i fältmössa:

Överfurir, furir och korpral: Agraff av textil med gult nationsmärke
Agraffen bärs på fält- och pälsmössa.

På sidan 262 står följande om mössmärke i vintermössa m/87:
Överfurir - furir; Kokard m/1865-1960 och
knapp m/39-60, stor i guldfärg samt mellan
dessa, två jämnlöpande 5 mm mössgaloner m/
60 av metall med 2 mm mellanrum.

Övrig personal – Värnpliktig personal, hemvärnspersonal
samt avtalspersonal (meniga och
korpraler) samt personal vid förband tillhörande
utlandsstyrkan (utom befäl enligt ovan) bär
nationalitetsmärke m/41 och knapp m/39-60,
medelstor i guldfärg. Avståndet mellan nationalitetmärkets
mittpunkt och knapp m/39-60
mittpunkt är omkring 35 mm.

Ska vi tolka detta som att det är olika regler för uniformssystem 90 och 87 eller är det en felskrivning?

Jag har skickat ett e-mail till protokollavdelningen på HKV men har inte fått något svar ännu.

The Swede

Har själv varit i kontakt med HKV i samma ärende. Det svaret jag fick var att det är fel på s 185, dvs endast furir och överfurir skall ha gul agraff. Detta skall enligt svaret åtgärdas i nästa UniR.

Erik
Torak
Nar jag lag inne (F21) var det flera av oss som skaffade Troja 87 pa PersBut. Dar fick man ocksa ut tillhorande axellklaffshylsor (menig i mitt fall).
SnowFlax
Vi mitt senaste tvättbyte var jag väldigt nära på att bli utnämnd till kapten iom att kragspegeln satt fastsydd. Hade jag fått ut fältjackan hade jag nog blivit den första "barnofficeraren" i Sverige. Malajn.gif
Som tur var upptäcktes det och jag fick ut en ren fältjacka (och slapp sprätta bort märken).
knaZen
De fick väl ut begagnade m/90 som hade märken och kragspeglar kvar.
Klantigt dock ifall de inte tog bprt dem :-D
SnowFlax
QUOTE (knaZen @ Sep 18 2003, 13:40 )
De fick väl ut begagnade m/90 som hade märken och kragspeglar kvar.
Klantigt dock ifall de inte tog bprt dem :-D

Jag tycker inte att det är ungdommarna som är klantiga, utan att det är befälen som är det. De borde beordra personen i fråga att skära bort märket, det är inte alla som vet att man som ungdom inte får bära några märken alls förrutom "förbandsmärke" (fbu-ungdom motsv) och det jättefina gula ungdomsmärket som är så diskret och bra sad.gif.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.