Känner mig för tillfället som forumets hobbypsykolog.
Men jag får väl dela med mig av den kunskap jag får här på universitet...
QUOTE (erswe @ Sep 10 2003, 14:14 )
Klart barnet vill bli militär om den uppfostras till det. Det du som förälder visar är det barnet uppfattar. Om man säger till barnet att vapen är farliga, följt av "pappa skall ut i skogen med kompisar och vi skall ha med oss vapen" då får barnen helt klart en positiv bild av vapen. Du kan predika timmar om att vapen är farligt men om barnet ser att du uppfattar vapnet positivt så ser även barnet vapnet som positivt. Man behöver inte vara barnpsykolog för att veta det.
Du har helt rätt i det du säger.
Tjatet från föräldern om att vapnet är farligt kan klassas som Negativ förstärkning.
Negativ förstärkning har den lilla effekten att det inte förminskar ett beteende utan förstärker det (därav namnet negativ
förstärkning).
Ex. Att pappa tjatar om att vapen är farliga och att dom får man inte pilla på har inte effekten att barnet blir mer negativt inställt till vapen utan får effekten att vapen blir mer intressanta.
Så detta som enkilld faktor får barnet att bli nyfken på vapnen.
Dock så spelar "pappa skall ut i skogen med kompisar och vi skall ha med oss vapen" också in som en effekt.
Detta fungerar också som ett ökat stimuli för vapen i samband med tjatet.
Man kan se det som en kombination av positiv förstärkning och effektiv operant belöning.
Att pappan är ute i skogen och springer med sitt vapen kan ses som en positiv förstärkning. I kombination med tjatet kan man se denna positiva förstärkning som en slags belöning (det är bra att pappa är ute i skogen med vapen, pappa ä ju glad när han komemr hem, altså måste han ha blivit belönad).
Belöningar har den effekten att om man vill att någon skall lära sig något kvickt gfer man dem belöning varje gång de gör rätt. (snabb inlärning)
Men om man bara ibland ger belöning (slupmässig belöning) får det effekten av att det inlärda blir mycket starkt befäst.
Altså:
Pappa tjatar oftast om att vapen är dåliga, och är alvarlig o sur. (ingen belöning)
Pappa kommer hem glad från skogen efter att ha pangat. (slumpvis belöning)
=
Barnet lär sig att vapen visst kan vara bra o roliga att leka med!
/Cinnes -legitimerad hobbypsykolog o allmännt flumm
EDIT:
Fan, jag tror ju tillochmed att jag börjar fatta det vi sysslar med!