Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Truppslag teckning
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Mattsson
Nu kanske ni undrar varför jag vill fråga om något sådant?
Jo ni som såg Masterplan i veckan kanske såg under fotningen av kalenderna Robbinson Robban i en gamal armé jacka med Hemvärnets truppslags teckning på kragspeglarna och frivillig märke på högra jack fickan så nu undrar jag:

1: Är han med i Hemvärnet?
2: Är det lagligt att bära millitära sådana märken som civilist?
3. Får hemvärnsmänn bära sådanna civilt?

Sug på den nu måste jag till skolan. salute.gif
Mats
Detta har vad att göra med farkoster att göra?

Har för mig att det är olagligt att bära militära grader/märken. Skengivande av otillbörlig ställning eller något fint heter det har jag för mig.

Samma sak gäller för präster, poliser... Tror även det gäller andra titlar som ingenjör, doktor?
Lindeberg
Hur gör man för att visuellt se ut som en ingenjör? blink.gif dry.gif unsure.gif
Mats
QUOTE (Marzocchi @ Sep 1 2003, 09:37 )
Hur gör man för att visuellt se ut som en ingenjör?  blink.gif  dry.gif  unsure.gif

Se allmänt cool ut och dominera omgivningen. Känneteknar speciellt maskin-ingengörer.

(Började maskinteknik för 2 v sedan ;) )

Exempelvis skriva civ. ing. i telefonkatalogen, visitkort, motsvarande.
Lindeberg
Taget!

På tal om telefonkatalog. En kompis till min bror kände nån på Televerket och lät skriva in Astronaut som yrke. Ganska elegant faktiskt...
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (Mattssonmannen @ Sep 1 2003, 09:16 )
Nu kanske ni undrar varför jag vill fråga om något sådant?
Jo ni som såg Masterplan i veckan kanske såg under fotningen av kalenderna Robbinson Robban i en gamal armé jacka med Hemvärnets truppslags teckning på kragspeglarna och frivillig märke på högra jack fickan så nu undrar jag:

1: Är han med i Hemvärnet?
2: Är det lagligt att bära millitära sådana märken som civilist?
3. Får hemvärnsmänn bära sådanna civilt?

Sug på den nu måste jag till skolan.  salute.gif

Svar på frågor:
1. Vet inte.
2-3. Den här länken tycker jag tar upp det mesta om m/90 + märken som bärs civil: http://forum.SoldF.com/in...=0&#entry129821
gpd
Det är olagligt att föregiva allmän ställning, se ovanstående tråd.

Det är också olagligt att utge sig för att vara legitimerad personal, som läkare och sjuksköterska samt advokat. ( Kan ha glömt någon )

Det är INTE olagligt att kalla sig t ex civilingenjör även om du inte ens har gått ut grundskolan... Däremot kan du kanske bli stämd i en s k civilrättslig process om du gör bort dig och åsamkar skada för din uppdragsgivare-
Mats
QUOTE (gpd @ Sep 1 2003, 11:34 )
Det är INTE olagligt att kalla sig t ex civilingenjör även om du inte ens har gått ut grundskolan... Däremot kan du kanske bli stämd i en s k civilrättslig process om du gör bort dig och åsamkar skada för din uppdragsgivare-

Jäkligt uppfattat, men det borde det vara.
Inf
Det är inte tillåtet att utge sig för att ha civilingenjörsexamen om man inte har det. Titeln civilingenjör är skyddad.
Motsvarande gäller ej civilekonomer, man avlägger inte civilekonomsexamen utan fil mag i ekonomi.
Advokater är inte legitimerade, att någon är advokat beror på om de är med i en förening (advokatsamfundet) eller ej.

EDIT: Vad nu detta har att göra i TPC
Kimster
Det undrar jag med...

*meck*

så...
Mattsson
Jag kan svara på varför den här tråden råkade hamna i fel forum:
Jag hade precis gått upp ur sängen 8|

Forumet--> bong.gif <--jag
Thorleif
Att man kan skriva titel framför sitt namn i tele katalogen är inget man behöver känna nån på televerket för ! när jag skaffade ny adress o tele nr ! så frågade killen mig i affären om jag vill ha en titel med nått lustigt framför ! jag fick skriva dit vad jag ville ! typ som rockstjärna,comando soldat osv... men jag fick inte det för min flickvän !
jake the snake
QUOTE (Thorleif @ Sep 4 2003, 11:07 )
Att man kan skriva titel framför sitt namn i tele katalogen är inget man behöver känna nån på televerket för ! när jag skaffade ny adress o tele nr ! så frågade killen mig i affären om jag vill ha en titel med nått lustigt framför ! jag fick skriva dit vad jag ville ! typ som rockstjärna,comando soldat osv... men jag fick inte det för min flickvän !

He He jag har "Beväringsdödare" navy2.gif
Mattsson
Idag så jag en kille som hade vapenrock M/87 och Armén truppslags teckning och jag vet inte vad jag ska göra ska jag låt han vara eller skälla ut han för det?

(Nej han ligger inte inne för er som undrar)
joppe
låta han va. han kan väl få ståta med Armén truppslags teckning för han blir väl snart den ende som kommer att bära den ;)
gpd
Det är inte tillåtet att utge sig för att ha civilingenjörsexamen om man inte har det. Titeln civilingenjör är skyddad.
Motsvarande gäller ej civilekonomer, man avlägger inte civilekonomsexamen utan fil mag i ekonomi.
Advokater är inte legitimerade, att någon är advokat beror på om de är med i en förening (advokatsamfundet) eller ej.

Civilingenjören är "mönsterskyddad" , det är alltså inte starffbart enligt brottsbalken, men du kan bli stämd för det i en civilprocess. Lämpligen stämmer civilingenjörsförbundet.

Det är rätt , advokater är inte legitimerade, utan medlem i advokatsamfundet, syftningen blev otydlig. De tillhör dock den kategori, tillsammans med legitiemerad (sjukvårds) personal, som har skydd i strafflagen. Det är alltså ett brott som skall beivras av allmän åklagare om du felaktigt anger att du tillhör någon av dem.

EDIT: Taggar
Mattsson
QUOTE (joppe @ Sep 5 2003, 13:01 )
låta han va. han kan väl få ståta med Armén truppslags teckning för han blir väl snart den ende som kommer att bära den ;)

Men det var inte bara det utan han gav ett tal i bästa Hitler anda och hade vapenrocken på sig, jag svär att vapenrocken sa: "Kom, kom och hjälp mig Johan hjälp mig från denna förnedring" (då höll man på att börja gråta*snyft*)
LYNX
Jag slet av en "kickers-killes" jacka då det stod Flygbasjägarna
på ryggen. Min handling var säkerligen olaglig men inte fan
ska "vi" bli stämplade för vad en långhårig ( inget fel i det )
full, papperskorgsparkande "tuffing" ställer till med.
Mattsson
Ja LYNX jag säger bara: Död åt dom som vanhedrar Försvarsmaktens kläder/ truppslags teckningar/förbandstecken
Mats
Var hemma i Stockholm i förra helgen. Guidade runt ett par ex. lumparpolare. Vid slussen såg vi en kille i komplett M90 som lagade mat på jägarkök sittandes lutandes mot en husvägg. Mycket märkligt. Såg rött i ett par sekunder. Måste ha varit en "riktig" militär. Såg enbart militär utrustning på honom. Men varför skulle man göra så? Tycker inte att det ger en bra bild.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.