QUOTE (RANGERTEDDY @ Sep 2 2003, 13:30 )
Jag hade ozzå valt K3 om det vore så att K4 endast gjorde följande: "äta gran te och åka skidor 80 mil", låter riktigt givande.
Seriöst:
Wittman anser DU att det som skrivits av dig tillförde denna tråd något konkret, så att LarssOn och andra fick svar på det de undrade över. Jag menar alvarligt talat läs igenom det du skrivit ett par gånger, så kanske du fattar vad jag menar. Detta är en tråd som bäst lämpar sig att besvaras av personer med ingående kunnskap i ämnet, anntingen för att man själv GÖR/GJORT sin GU inom det specifika området. Eller att man som "utomstående" är beläst inom just det området.
Självklart får ju vem som helst skriva nästan vad som helst, men eftersom just SoldF.com är en sida av dignitet, så kan man väll skärpa till sig ibland..
MvH RT

Hmm, jag har ju läst båda officiella sidorna och är intresserad, det där som jag skrev va ju lite skämtsamt.
Men ska man skämta till en kort sammanfattning blir det ju ungefär så.
och efetrsom du/ni inte förstår vad jag menar så får jag väl klippa och klistra.
Från K3´s hemsida.
Detta är skillnaden jag ser:
Utbildningen för soldater ingående i den luftburna bataljonen är intensiv och krävande. Arvet från den gamla Jägarbataljonen ligger delvis till grund för utvecklingen av den Luftburna Bataljonen även om mycket är nytt. Dock genomföres inte lika många långa marscher med stor ryggsäck - den stora ryggsäcken är nu ersatt med mer ammunition och vapensystem och intensiteten i striden är avsevärt högre och striden förs i pluton och skvadron snarare än i grupp. Samma, eller högre, krav ställs på styrka, vilja och kondition.
Där står det lite om att marsherna inte är lika många och långa som förr.
Ett stort inslag av strid i bebyggelse finns under grundutbildningen liksom även utbildning riktad mot kompetens att uppträda i och i samverkan med flygplan och helikoptrar.
ganska så inriktat på striby. Som du ser.
Förbandet är ännu i starten av utvecklingsprocessen men har definitivt framtiden för sig. Internationellt är det ofta denna typ av välutbildade, lätta luftburna infanteriförband av elitkaraktär som sätts in först vid olika konflikter.
Från K4as sida:
Du kommer att utbildas för att under lång tid bakom fiendens linjer utföra strid, sabotage och underrättelsetjänst. Detta löses bl.a med hjälp av eldhandvapen, automatgevär, prickskyttegevär, pansarvärnsrobotar, minor samt genom att leda artilleri, helikoptrar och attackflyg mot fientliga mål. Uppgifterna löses i stridspar (två man) upp till grupp (en grupp består i regel av sex man). Då gruppen verkar långt från högre chef
Där av det lite skojjiga äta mossa och dricka gran te.
Jag försökte bara skämta till det lite, det är iaf dem skillnaderna jag ser,ranger Teddy, du vet säkert mer än mig, men jag säger bara vad jag läst.
- Arméns Överlevnadspaket sommar/vinter.
- Utbildning i fjällsäkerhet sommar/vinter.
ja, förmodligen en hel del överlevnad. därav det lite skojja med mossan.
Sen sa jag inte att det va det enda dom gjorde.
Visade bara skillanderna som man läser här, fast i en sammanfattning
Antingen måste du ha mycket låga tankar om mig om du TROR att jag påstår att dom bara dricker granbarr och åker skidor.
Eller så... ja...
Ganska löjligt påhopp från din sida.
Jag skämtde en heldel, ser inte du det i mina ordval så... ja... tänk igen.
Jäjä